1.
PENTAKSIRAN AUTENTIK
Sistem pendidikan
di Malaysia yang berorientasikan peperiksaan kini bakal diubah menjelang tahun
2010. Dengan ini, satu sistem pentaksiran baru akan diperkenalkan yakni
berbentuk holistik agar dapat memenuhi Falsafah Pendidikan Negara yang
memerlukan insan mulia sebagai peneraju generasi akan datang. Kini, ramai
dikalangan ibu bapa berpendapat bahawa peperiksaan atau ujian bertulis tidak
sesuai lagi digunakan dalam sistem pendidikan kita terutamanya dalam pendidikan
awal kanak-kanak. Ini adalah kerana, terdapat bias dari segi item ujian yang
bersandarkan kepada norma dan dan pengalaman kumpulan tertentu dalam masyarakat
yang boleh mempengaruhi kesahan sesuatu ujian (Stallman & Pearson, 1990).
Menurut Ratcliff (1995) dan Reynolds (1982), menyatakan bahawa lebih muda usia kanak-kanak itu, maka lebih cenderung untuk mereka membuat kesilapan disebabkan kekeliruan atau kegusaran akibat suasana ujian. Secara tidak langsung ini menjadikan keputusan serta kebolehgunaan sesuatu penilaian itu diragui.Di samping itu, ramai pendidik merasakan ujian bertulis tidak menepati garis panduan Amalan Bersesuaian Perkembangan (Bredekamp dll., 1992; Katz, 1997; Meisels, 1995; Mindes, Ireton & Mardell-Czudnowski, 1995).Walaupun ujian bertulis didapati dapat meramalkan pencapaian kanak-kanak di prasekolah dan di tahap awal pendidikan formal, penilaian seumpama ini dirasakan tidak betul-betul memenuhi kehendak dan tujuan pentaksiran diadakan dalam pendidikan awal kanak-kanak.Untuk itu, konsep pentaksiran autentik telah diunjurkan.
Pentaksiran autentik menurut Pert
(1990) merupakan bentuk penilaian yang berdasarkan pencapaian sebenar yang
ditunjukkan oleh kanak-kanak di dalam bilik darjah setiap hari. Pentaksiran
autentik ini meliputi pentaksiran dari pelbagai aspek merangkumi pengetahuan
pelajar, pemahaman mendalam, penyelesaian masalah, kemahiran sosial, sikap
terhadap persekitaran, dan simulasi terhadap situasi dunia sebenar.
Dalam erti kata lain,
pentaksiran autentik ini juga merupakan suatu proses yang melibatkan pelbagai
bentuk pengukuran prestasi yang boleh mereflek tahap pembelajaran pelajar,
kejayaan, motivasi dan sikap pada aktiviti yang releven. Menurut Grace, (1992),
penilaian autentik ini merupakan amalan yang membabitkan kanak-kanak secara
realistik dalam menilai kemajuan mereka sendiri. Ia juga melibatkan pentaksiran
yang dilakukan secara berterusan. ‘Realistik’ dan ‘bermakna’ merupakan terma
yang sering digunakan dalam pentaksiran autentik. (Sumber: Buku Educational
Assessment of Students)Melalui pentaksiran autentik ini, ia dapat memberi
peluang kepada kanak-kanak untuk mengaplikasikan pengetahuan dan kemahiran yang
ada pada mereka melalui cara yang berkaitan dengan kehidupan mereka dan tidak
tertakluk kepada kemahiran dan pengetahuan di prasekolah sahaja. Terdapat
pelbagai kaedah atau teknik yang boleh digunakan untuk menjalankan pentaksiran
autentik ini contohnya melalui portfolio, pemerhatian, rekod anekdot dan
pelbagai lagi.
Dengan ini dapat disimpulakan
bahawa, pentaksiran autentik ini adalah subset kepada alternatif proses
pentaksiran yang mana ia menggunakan spektrum yang lebih luas untuk melihat
perkembangan pelajar dengan lebih menyeluruh dan bukan hanya tertakluk kepada
ujian semata-mata. Spektrum yang luas ini merangkumi situasi pembelajaran yang
sebenar meliputi kehidupan seharian pelajar dan bermakna.
2. PENTAKSIRAN PRASEKOLAH
Pentaksiran
prasekolah adalah satu proses yang sistematik
untuk mengumpul maklumat tentang perkembangan murid bagi membantu guru
membuat penilaian terhadap mereka dengan
tujuan mengenalpasti tindakan susulan yang sesuai untuk membantu murid mencapai
objektif pengajaran dan pembelajaran di
prasekolah. Proses dalam pentaksiran melibatkan aktiviti mengumpul,
menganalisis dan menginterpretasi maklumat yang diperoleh.
Pentaksiran
adalah satu proses yang berterusan dan dijadikan sebahagian daripada pengajaran
dan pembelajaran. Dalam pentaksiran, guru boleh menggunakan pelbagai kaedah
untuk mendapatkan maklumat. Hasil pentaksiran terhadap murid membolehkan guru
mengambil tindakan susulan yang berkesan dan seterusnya membantu guru
memperkembangkan potensi murid sepenuhnya dalam domain kognitif, afektif dan
psikomotor sebagai persediaan mereka untuk ke sekolah rendah.
Pentaksiran murid
prasekolah bukan bertujuan melabel dan membandingkan murid dengan murid yang
lain, tetapi untuk meningkatkan pembelajaran murid berkenaan. Istilah yang
sering digunakan untuk pentaksiran seperti ini ialah Pentaksiran Autentik atau
Pentaksiran secara formatif (Formative
assessment).
Pentaksiran
murid di prasekolah lebih menekankan kepada
usaha ke arah penambahbaikan (improvement)
serta perkembangan (development) dan
bukan pencapaian (achievement)
semata-mata. Maklum balas yang diberi
semasa atau selepas sesuatu aktiviti pentaksiran merupakan faktor penting dalam
menjayakan proses pentaksiran. Pertimbangan harus diberi ke atas keperluan
kanak-kanak, perasaan kanak-kanak, psikologi kanak-kanak, teori perkembangan
kanak-kanak semasa merancangkan proses pentaksiran.
3.
PENTAKSIRAN MERUJUK STANDARD
Kurikulum
Standard Prasekolah Kebangsaan yang dilaksanakan di semua prasekolah mulai 2010
disusunatur mengikut format Fokus, Standard Kandungan dan Standard
Pembelajaran. Fokus, Standard Kandungan dan Standard Pembelajaran adalah
perkara-perkara yang dirujuk semasa guru merancang dan melaksanakan pengajaran
dan pembelajaran..
Fokus adalah
bidang pembelajaran yang ingin dikembangkan dalam diri murid. Semasa merancang
pentaksiran, Fokus boleh dirujuk untuk membina Konstruk. Konstruk adalah perkara yang akan ditaksir. Setiap Fokus
dinyatakan melalui beberapa Standard Kandungan. Standard Kandungan
merupakan pernyataan spesifik tentang perkara yang patut murid tahu dan boleh
lakukan dalam suatu tempoh persekolahan. Ianya ditulis meliputi aspek
pengetahuan, kemahiran dan nilai. Setiap Standard Kandungan diperincikan lagi
kepada beberapa Standard Pembelajaran. Standard Pembelajaran merupakan
satu penetapan kriteria atau indikator pencapaian dalam bentuk objektif
tingkahlaku (behavioural) yang boleh
diukur, untuk memastikan penguasaan setiap Standard Kandungan.
Seiring dengan kurikulum prasekolah
yang berasaskan standard, pentaksiran di prasekolah adalah sesuai dilaksanakan
dengan merujuk kepada standard. Pentaksiran
Merujuk Standard bermaksud apa yang ditaksir dan tahap perkembangan dan
penguasaan murid mesti dirujukkan kepada Standard Prestasi yang jelas,
realistik, boleh difahami dan lebih memberi makna. Kerja, respons dan tingkah
laku (proses dan produk) yang dihasilkan atau dipamer oleh murid merupakan evidens
(juga dipanggil bukti) yang akan dirujukkan kepada standard prestasi yang
ditetapkan.
Standard
Prestasi (Performance
Standard) merupakan satu set kriteria umum yang menunjukkan tahap-tahap
prestasi yang perlu murid pamerkan sebagai tanda bahawa sesuatu perkara itu
telah dikuasai murid. Ianya memberi definisi kepada ”kejayaan” dan bagaimanakah
hasil kerja dan tingkah laku yang dikatakan cukup baik (indicator of success) atau sudah mencapai objektif pembelajaran.
Tujuan diadakan standard prestasi ialah untuk mengenal pasti di manakah tahap
penguasaan pengetahuan, kemahiran atau pengamalan nilai seseorang murid itu.
Standard Prestasi memperihalkan
kualiti penguasaan sesuatu perkara atau hasil kerja mengikut hierarki. Standard
Prestasi tidak menjelaskan secara spesifik tentang teknik atau kaedah untuk
mencapai hasil yang dikehendaki. Standard prestasi bukan saja patut diketahui
oleh pentaksir (guru), malah ibu bapa dan murid sendiri.
Standard Prestasi dinyatakan dalam
bentuk kriteria dan skor. Kriteria
merupakan pernyataan yang menjelaskan tentang kualiti sesuatu kerja atau
perkara yang dikuasai. Kriteria yang ditulis mesti mudah, ringkas, tidak
mengelirukan dengan mengambil kira perbezaan antara individu. Ianya menjadi
rujukan bagaimana prestasi murid ditaksir dan diberikan skor. Pernyataan
kriteria yang ditulis pada setiap tahap penguasaan mestilah dapat memperihalkan
setakat mana kualiti kerja yang ditunjukkan oleh murid. Kriteria yang khusus
dibina bagi setiap konstruk yang dinilai dalam pentaksiran prasekolah. Bagi memastikan kesamaan kualiti antara
kesemua kriteria khusus, satu standard dan kriteria teras (core) digunakan sebagai panduan.
Dalam konteks pentaksiran prasekolah
di Malaysia, Skor bermaksud apa yang digunakan untuk menandakan tahap
penguasaan murid. Di prasekolah, skor yang diberi bukan sekadar berbentuk gred
(A, B, C, ...) atau markah (1, 2, 3, ...) yang hanya boleh dijumlah dan
dipuratakan, seperti yang digunakan dalam ujian pencapaian di peperiksaan awam.
Skor dalam bentuk markah dan gred semata-mata tidak boleh memberi maklumat
tentang apa yang murid boleh lakukan. Untuk menjadikan pentaksiran lebih
bermakna di prasekolah, skor mestilah dapat menjelaskan di tahap manakah murid
berada berbanding standard prestasi yang hendak dicapai. Contoh skor yang boleh
digunakan dalam pentaksiran prasekolah ialah Belum Menguasai (J), Sedang Maju (JJ)dan
Telah Menguasai (JJJ). Tiga
skor ini mewakili penguasaan pada tahap Tahu sahaja, Tahu dan Boleh Buat dengan
bimbingan, Tahu dan Boleh Buat dengan Baik dan dengan Sendiri, seperti
ditunjukkan dalam Jadual 1. Jadual 2 memberi satu lagi contoh Standard
Prestasi.
Jadual 1: Standard Prestasi di Prasekolah – Contoh 1
Skor
(Tahap Penguasaan)
|
Simbol
|
Kriteria
|
Telah
Menguasai
|
TM
|
Tahu dan
boleh buat dengan sendiri dengan baik secara bertatasusila
|
Sedang Maju
|
SM
|
Tahu dan boleh buat dengan bimbingan.
|
Belum Menguasai
|
BM
|
Tahu beberapa perkara asas berkaitan dengan konstruk tetapi tidak boleh
buat
|
Jadual 2: Standard Prestasi di Prasekolah – Contoh 2
Skor
(Tahap Penguasaan)
|
Simbol
|
Kriteria
|
Menguasai
|
M
|
Boleh
melakukan aktiviti dengan betul sehingga selesai
|
Sedang Berkembang
|
SB
|
Memerlukan bimbingan dari semasa ke semasa apabila
melakukan aktiviti namun masih boleh melakukannya sehingga selesai
|
Perlu Banyak Bimbingan
|
PB
|
Sukar memahami arahan untuk menjalankan aktiviti dan sentiasa memerlukan
bimbingan
|
4.
CIRI-CIRI PENTAKSIRAN MURID PRASEKOLAH
Pentaksiran prasekolah bertujuan untuk membantu pembelajaran murid.
Ciri-ciri utama pentaksiran prasekolah adalah seperti berikut:
i.
Mengambil kira psikologi kanak-kanak dan sifat semulajadi kanak-kanak
ii.
Lebih mementingkan proses bukan produk
iii.
Dijalankan tidak secara langsung (not
direct testing)
iv.
Dijalankan dalam suasana semula jadi
(naturalistic)
v.
Dijalankan dalam suasana tidak formal (informal)
vi.
Dijalankan dalam keadaan yang tenang
vii.
Tidak bertujuan membandingkan murid dengan murid
viii.
Tidak melabelkan murid sebagai pandai, tidak pandai
ix.
Dijalankan secara berterusan, bukan hanya di akhir pembelajaran
x.
Maklum balas segera diberi untuk tujuan penambahbaikan (formatif)
xi.
Bersifat diagnostik: mengenal pasti kekuatan, kelemahan dan keperluan
xii.
Tidak berfokus kepada ujian pencapaian tetapi tahap perkembangan murid
xiii.
Tugasan pentaksiran diberi
menyerupai situasi dan pengalaman seharian murid (autentik)
xiv.
Mengambil kira kekuatan, keupayaan, minat dan kekangan (persekitaran) murid
xv.
Menepati Standard Pentaksiran yang ditentukan dalam dokumen Kurikulum
Standard Prasekolah Kebangsaan.
5. KONSTRUK YANG DITAKSIR
Untuk
mengenal pasti apakah perkara-perkara utama yang ditaksir(konstruk), rujukan
dibuat ke atas Fokus, Standard Kandungan dan Standard Pembelajaran untuk setiap
Tunjang di dalam dokumen Kurikulum Standard Prasekolah Kebangsaan. Fokus,
Standard Kandungan dan Standard Pembelajaran menyatakan dengan terperinci
perkara yang perlu dipupuk dan dikuasai oleh murid. Pengamalan sikap baik (yang
berkaitan dengan kemahiran/ kebolehan dalam Standard Pembelajaran) juga
diperhatikan dan ditaksir sebagai usaha untuk memupuk nilai murni dan sikap
positif semasa murid mempamerkan kemahiran mereka. Jadual 3 menunjukkan senarai
konstruk yang telah dikenal pasti mengikut tunjang sepanjang tempoh
pembelajaran murid di peringkat prasekolah.
Jadual 3: Senarai Konstruk untuk Pentaksiran di
Prasekolah
TUNJANG
|
KONSTRUK
|
||
Komunikasi
|
|||
BM1
|
Kemahiran Mendengar
|
||
BM2
|
Kemahiran Bertutur
|
||
BM3
|
Kemahiran Menyebut dan Mengecam Huruf Vokal dan
Konsonan
|
||
BM4
|
Kemahiran Membaca Perkataan
|
||
BM4
|
Kemahiran Membaca Perkataan
|
||
BM5
|
Kemahiran Membaca Ayat
|
||
BM6
|
Kemahiran Mencerita Semula
|
||
BM7
|
Kemahiran Menulis
|
||
Kemanusiaan
|
|||
KM1
|
Pengetahuan
tentang Diri Sendiri dan Hubungan dengan Keluarga, Rakan, Sekolah, Komuniti.
|
||
KM2
|
Amalan Sikap yang Baik dalam Hubungan antara Diri
dengan Keluarga, Rakan, Sekolah dan Komuniti
|
||
KM3
|
Amalan Tabiat Menjaga Alam Sekitar
|
||
KM4
|
Pengetahuan Asas tentang Warisan Budaya
Tradisional
Pelbagai Kaum di Malaysia
|
||
KM5
|
Pengetahuan Asas tentang Negara Malaysia
|
||
KM6
|
Amalan Cintakan Negara
|
||
Ketrampilan
Diri
|
|||
Perkembangan
Sosioemosi
|
SE1
|
Kemahiran Mengenali dan Mengurus Emosi Sendiri
|
|
SE2
|
Kemahiran Mencapai Emosi yang Positif
|
||
SE3
|
Kebolehan Membina Kemahiran Sosial
|
||
Perkembangan
Fizikal dan Estetika
|
|||
Perkembangan
Fizikal
|
FZ1
|
Kemahiran Motor Halus
|
|
dan
Penjagaan Kesihatan
|
FZ2
|
Kemahiran Motor Kasar
|
|
FZ3
|
Kemahiran Menjaga Kebersihan Diri
|
||
FZ4
|
Mengamalkan Tabiat
Pemakanan yang Berkhasiat
|
||
FZ5
|
Kemahiran Menjaga Kebersihan Persekitaran
|
||
FZ6
|
Mengamalkan Langkah-langkah Pencegahan Jangkitan
Penyakit
|
||
FZ7
|
Pengetahuan tentang Sumber Bahaya
|
||
FZ8
|
Mengamalkan Langkah-langkah Menjaga Keselamatan
Diri
|
||
Kreativiti
|
KR1
|
Kemahiran Menghasilkan Karya
Seni Visual secara Kreatif
|
|
KR2
|
Mengamalkan Sikap Apresiasi Seni
|
||
KR3
|
Kemahiran dalam Menyanyi
|
||
KR4
|
Kemahiran Memainkan Alat Perkusi
|
||
KR5
|
Kemahiran
Gerakan Kreatif
|
||
KR6
|
Kemahiran
Berlakon dan Main Peranan
|
||
Sains
dan Teknologi (Perkembangan Kognitif)
|
|||
Awal Sains dan
|
ST1
|
Kemahiran Memerhati
|
|
Awal Matematik
|
ST2
|
Kemahiran Merekod Hasil Pemerhatian
|
|
ST3
|
Kemahiran Membuat Pengukuran Menggunakan Unit Bukan
Piawai
|
||
ST4
|
Kemahiran Membanding dan Membeza
|
||
ST5
|
Kemahiran Mengelas
|
||
ST6
|
Kemahiran Membuat Ramalan
|
||
ST7
|
Kemahiran Menyelesai Masalah
|
||
ST8
|
Kemahiran Membuat Seriasi
|
||
ST9
|
Kemahiran Mengecam Corak Berulang dan Membina Pola
|
||
ST10
|
Pengetahuan tentang Nombor 1-20
|
||
ST11
|
Pengetahuan tentang 20,30,40,50
|
||
ST12
|
Kemahiran Menyelesai Operasi Tambah dalam
Lingkungan 10
|
||
ST13
|
Kemahiran Menyelasai Operasi Tolak dalam Lingkungan 10
|
||
ST14
|
Kemahiran Mengecam Duit yang Berlainan Nilai
|
||
ST15
|
Pengetahuan tentang Konsep Masa
|
||
ST16
|
Pengetahuan tentang Kedudukan Objek dalam Ruang
|
||
ST17
|
Pengetahuan tentang Bentuk
|
||
ST18
|
Kemahiran Membuat Pembinaan
|
||
ST19
|
Kemahiran Menggunakan Komputer
|
||
Kerohanian,
Sikap dan Nilai
|
|||
Pendidikan
Islam
|
PI1
|
Pengetahuan tentang Rukun Islam
|
|
PI2
|
Pengetahuan tentang rukun Iman
|
||
PI3
|
Pengetahuan Kalimah Syahadah
|
||
PI4
|
Pengetahuan dan Kebolehan Melakukan Ibadah
|
||
PI5
|
Pengetahuan
tentang Sirah Rasulullah SAW
|
||
PI6
|
Pengamalan Akhlak Rasulullah SAW
|
||
PI7
|
Pengetahuan Asas Bahasa Al-Quran
|
||
PI8
|
Pengetahuan Asas Tulisan Jawi
|
||
Pendidikan
Moral
|
|||
PM1
|
Mengamalkan Nilai Baik hati
|
||
PM2
|
Mengamalkan Nilai Bertanggungjawab
|
||
PM3
|
Mengamalkan Nilai Berterima kasih
|
||
PM4
|
Mengamalkan Nilai Berhemah tinggi
|
||
PM5
|
Mengamalkan Nilai Hormat Menghormati
|
||
PM6
|
Mengamalkan Nilai Kasih sayang
|
||
PM7
|
Mengamalkan Nilai Keadilan
|
||
PM8
|
Mengamalkan Nilai Keberanian
|
||
PM9
|
Mengamalkan Nilai Kejujuran
|
||
PM10
|
Mengamalkan Nilai Kerajinan
|
||
PM11
|
Mengamalkan Nilai Kerjasama
|
||
PM12
|
Mengamalkan Nilai Kesederhanaan
|
||
PM13
|
Mengamalkan Nilai Toleransi
|
||
PM14
|
Mengamalkan Nilai Berdikari
|
||
PM15
|
Mengamalkan Nilai Berdisiplin
|
||
6.
PELAKSANAAN PENTAKSIRAN
DI PRASEKOLAH
Pentaksiran prasekolah lebih banyak menggunakan pendekatan formatif.
Matlamat pentaksiran formatif ialah untuk meningkatkan motivasi dan
pembelajaran murid. Pentaksiran dijalankan sepanjang proses pengajaran dan
pembelajaran, membantu guru mengesan penguasaan, kemajuan dan merancang
pengajaran atau strategi seterusnya. Untuk mencapai matlamat, guru harus melaksanakan
aktiviti-aktiviti pentaksiran secara berulang dan berterusan seperti yang
ditunjukkan dalam Rajah 1. Sebagai
persediaan, guru harus membuat perancangan dan membina item, instrumen atau aktiviti.
Pentaksiran harus diulang dan dilakukan berterusan untuk
melihat proses kerja, hasil kerja dan tingkah laku yang ditunjukkan secara
konsisten. Elakkan daripada menggunakan ujian formal kerana ia tidak dapat
memberi maklumat mengenai kebolehan sebenar murid. Pentaksiran autentik lebih
sesuai dijalankan bagi murid prasekolah.
Pentaksiran autentik merujuk kepada bentuk penilaian di mana murid
ditaksir pada masa menjalankan tugasan aktiviti pembelajaran harian di dalam
dan di luar kelas. Untuk mendapat hasil atau evidens terbaik, konteks (tema,
topik atau aktiviti) yang digunakan untuk mentaksir murid harus mengambil kira
aspek minat, budaya, latar belakang sosio ekonomi, pengalaman seharian,
persekitaran, kekuatan, ketidakupayaan dan kebolehlaksanaan. Oleh yang
demikian, fleksibiliti dibenarkan dari segi instrumen dan aktiviti yang
dirancang.
Pentaksiran
murid boleh melibatkan orang lain seperti rakan sebaya, pembantu guru, ahli
keluarga dan komuniti di mana bersesuaian. Pengumpulan maklumat daripada
pelbagai sumber dan aktiviti akan menghasilkan dapatan yang boleh dipercayai
serta membantu guru membuat keputusan yag lebih jelas dan tanpa ragu-ragu.
Rajah 1: Proses
Menjalankan Pentaksiran
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
MERANCANG
Sebelum sesuatu pentaksiran dilaksanakan, guru hendaklah
merancang dengan melakukan perkara-perkara berikut:
·
Tahu
tujuan mentaksir
·
Tahu apakah konstruk yang
ditaksir
·
Rujuk kepada Standard
Kandungan dan Standard Pembelajaran dalam Kurikulum Standard Prasekolah
Kebangsaan
·
Rujuk kepada Standard Prestasi
teras dan kriteria berkaitan;
·
Tentukan instrumen (aktiviti atau
strategi) yang akan digunakan;
·
Tentukan bila hendak mentaksir;
·
Tentukan tempoh pemerhatian.
MEMBINA INSTRUMEN
Berdasarkan Konstruk,
Standard Kandungan, Standard Pembelajaran, Standard Prestasi, guru boleh
membina instrumen serta mengatur aktiviti yang sesuai dan tepat supaya murid
berpeluang memberi respon yang diharapkan. Melalui pendekatan pentaksiran
autentik, murid boleh diperhati dan ditaksir melalui aktiviti-aktiviti
pengajaran dan pembelajaran. Pemilihan instrumen dan
aktiviti harus sesuai dengan apa yang hendak ditaksir dengan mengambil kira
faktor murid dan persekitaran mereka. Satu instrumen atau aktiviti boleh
digunakan untuk mendapatkan evidens bagi lebih daripada satu konstruk. Antara aktiviti yang lazim dijalankan di
prasekolah ialah permainan, lakonan, nyanyian, projek, bercerita, kuiz, dan
perbualan.
.
MENTAKSIR
Bagaimana mengumpul maklumat (evidens)?
Di peringkat prasekolah, pemerhatian adalah satu kaedah yang lazim digunakan untuk mengumpul
maklumat atau evidens. Pemerhatian bermaksud pengamatan kepada perlakuan murid.
Pendekatan ini boleh dilakukan secara bersahaja tanpa murid tahu bahawa dia
diperhatikan.
Apakah yang diperhatikan?
Apa yang diperhatikan ialah evidens atau bukti. Evidens boleh
dipamerkan dalam bentuk tingkah laku, interaksi, proses dan hasil kerja.
Evidens yang mahu dilihat ialah yang menunjukkan perkembangan, pertumbuhan dan
pencapaian murid dari segi pengetahuan, kemahiran serta sikap atau pengamalan
nilai-nilai murni seperti mana yang dihasratkan melalui KSPK.
i. Tingkah
laku
Tingkah laku murid boleh diperhatikan dan dinilai, contohnya ketika
murid:
·
Mengurus diri.
·
Bermain bersama rakan.
·
Membuat kolaj dalam kumpulan.
·
Menyelesaikan masalah bersama
rakan.
·
Menyusun blok bersama rakan
atau bersendirian.
ii. Interaksi
Interaksi murid boleh diperhati dan dinilai melalui contoh aktiviti
berikut :
·
Bacaan.
·
Nyanyian.
·
Main peranan.
·
Bersoal jawab.
·
Aktiviti berkumpulan (projek, persembahan)
·
Interaksi murid dengan bahan/
haiwan/ tumbuhan/ persekitaran.
·
Dengan diri sendiri (imaginary friend).
iii. Proses dan
Hasil Kerja Murid
Contoh proses dan hasil kerja murid yang boleh
diperhati dan dinilai ialah:
·
Lukisan
· Buku
kecil
· Buku
skrap
· Kraf
tangan
· Lembaran
kerja
· Membuat
model menggunakan bongkah
MEREKOD
Merekod adalah aktiviti mencatat hasil pentaksiran
dan maklumat berkaitan secara sistematik. Maklumat yang direkod ialah tahap
penguasaan, perkembangan, kemajuan, potensi, sikap dan nilai-nilai yang murid
pamerkan. Untuk membuat penilaian tentang perkembangan pengetahuan, kemahiran
dan nilai, Standard Prestasi boleh dirujuk untuk memastikan keselarasan dan
keadilan. Berdasarkan Standard Prestasi yang ditetapkan
mengikut konstruk, guru mengenal pasti tahap penguasaan murid. Pemerhatian dan perekodan yang teliti dan lengkap
akan memudahkan guru memberi maklum balas dan menghasilkan pelaporan murid
kemudian. Contoh instrumen yang boleh digunakan untuk merekod maklumat
pentaksiran adalah seperti berikut:
a) Senarai Semak
b) Rekod Anekdot.
c) Rekod
Berterusan (Running Record)
(a) Senarai Semak
Senarai Semak ialah senarai item yang disediakan
untuk mengenal pasti perkembangan murid dari segi pengetahuan, kemahiran, sikap dan nilai. Senarai item menentukan :
·
Sesuatu tingkah laku dapat diperhatikan
·
Kekerapan sesuatu tingkahlaku
itu berlaku.
·
Sesuatu tingkah laku yang
dikehendaki telah berlaku.
Senarai Semak boleh dibina dalam bentuk dinyatakan
sesuatu tingkahlaku telah berlaku atau tidak, iaitu dengan skor ‘ya’ atau
‘tidak’. Senarai Semak juga boleh dilengkapkan dengan skala kadar. Skala kadar
boleh digunakan untuk menunjukkan darjah kemajuan dan pencapaian dalam
penguasaan pengetahuan, kemahiran, sikap dan nilai murid. Penilaian terhadap
hasil kerja atau evidens direkod berdasarkan skala. Skala penskoran dibina bagi
pentaksiran setiap konstruk dalam setiap tunjang.
Guru perlu menentukan
perkara-perkara berikut dalam merancang senarai semak :
·
Konstruk yang hendak dinilai
·
Standard Prestasi dan kriteria
ditulis dengan jelas.
·
Instrumen dan aktiviti yang digunakan
·
Skor digunakan: angka atau
simbol
(b) Rekod Anekdot
Rekod Anekdot adalah satu catatan ringkas mengenai
sesuatu peristiwa atau tingkah laku murid yang dianggap penting, unik dan
signifikan secara positif atau negatif untuk direkod. Pemerhatian tingkah laku
biasanya tidak dirancang, tetapi secara kebetulan tingkahlaku tersebut berlaku.
Pemerhatian ini dilakukan terhadap murid secara individu, walaupun peristiwa
berlaku dalam kumpulan. Tiada had masa ditentukan untuk pemerhatian tingkah
laku ini. Catatan hendaklah ditulis secara objektif apa sebenarnya yang berlaku.
Contoh maklumat yang boleh direkod adalah peristiwa yang menggambarkan tentang
perkembangan bahasa dan literasi, pola interaksi sosial dan kemahiran
menyelesaikan masalah.
Panduan
Menulis Rekod :
·
Membuat pemerhatian terhadap peristiwa yang
berlaku.
·
Membuat catatan dalam buku
nota sebaik sahaja selepas peristiwa berlaku bagi memastikan peristiwa yang
akan direkodkan tidak tercicir.
·
Menulis apa yang dilihat secara objektif
·
Mengenal pasti peristiwa
itu penting dan signifikan kepada aspek perkembangan murid.
·
Pastikan peristiwa dicatat
mengikut urutan.
·
Merekod hasil pemerhatian
sebaik sahaja selesai pemerhatian dibuat
(c) Rekod
Berterusan
Rekod Berterusan merupakan catatan dalam bentuk
cerita ‘narrative’ yang dibuat ke
atas individu atau kumpulan murid semasa berlakunya sesuatu peristiwa. Setiap
perlakuan dan apa yang ditutur oleh murid akan dicatatkan sepanjang tempoh
pemerhatian. Pemerhatian yang terperinci ini biasanya dijalankan dalam tempoh 5
hingga 10 minit. Berbeza dengan Rekod Anekdot, pemerhatian ini dirancang oleh
guru.
Panduan menulis rekod :
·
Fokus kepada murid yang ingin
diperhatikan.
·
Rekod hendaklah tepat dan
padat.
·
Catatkan dengan jelas setiap
perlakuan mengikut urutan.
·
Rekodkan perkara-perkara yang
sebenarnya berlaku.
·
Gunakan bahasa yang boleh
difahami.
·
Boleh gunakan singkatan semasa
mencatat.
·
Tulis secara terperinci
tentang apa dilakukan murid semasa peristiwa berlaku dan tingkah laku yang
ingin diperhatikan.
·
Tulis secara objektif, tidak
terlalu deskriptif dan “judgmental”.
·
Pastikan buku nota atau kertas
catatan tidak didedahkan dan diletak di tempat yang selamat
MENGANALISIS
DAN MENGINTERPRETASI
Segala data yang direkod menggunakan senarai semak,
skala kadar, rekod anekdot, atau rekod berterusan perlu ditafsirkan untuk
membolehkan guru membuat rumusan mengenai murid. Prosedur
umum yang dicadangkan semasa menganalisis dan menginterpretasi maklumat adalah
seperti berikut:
·
Membaca dengan teliti semua
data yang diperolehi daripada hasil pemerhatian.
·
Membuat analisis terhadap
data dengan mengambil kira aspek-aspek penting dalam Tunjang. Contohnya Tunjang
Komunikasi lebih berfokus kepada kemahiran bertutur, kemahiran mendengar dan
kemahiran menulis
·
Menganalisis hasil kerja murid.
ANALISIS HASIL KERJA MURID
Hasil kerja yang boleh analisis termasuklah :
·
Gambar atau lukisan
·
Sampel tulisan
·
Binaan yang disempurnakan
·
Cerita yang ditulis
·
Buku skrap
Catatan perlu dibuat ke atas hasil kerja murid yang
telah dinilai. Catatan yang dibuat biasanya menggambarkan tahap kebolehan,
contohnya ‘sudah boleh membuat bulatan, sudah boleh menulis huruf‘. Hasil kerja
ini boleh disimpan dalam portfolio murid. Murid boleh dilibatkan semasa
pemilihan hasil kerja untuk dinilai dan seterusnya disimpan dalam portfolio.
Bukti refleksi yang dibuat oleh murid boleh juga dimasukkan dalam portfolio
sebagai pentaksiran kendiri.
7. ETIKA PENTAKSIRAN KANAK-KANAK
PRASEKOLAH
Akta Pendidikan 1996, Seksyen 24, Peraturan-peraturan Pendidikan
(Kurikulum Prasekolah Kebangsaan) 2002,
Menteri membuat peraturan-peraturan yang berikut :
Seksyen 24 – Kuasa untuk membuat peraturan
berhubungan dengan pendidikan prasekolah,
‘Menteri boleh membuat peraturan-peraturan
untuk melaksanakan peruntukan Bab ini’.
8. Rekod Kemajuan Murid
Guru
hendaklah membuat penilaian berterusan tentang perkembangan murid dan
merekodkan perkembangan itu mengikut cara yang ditetapkan oleh Ketua Pendaftar
dari semasa ke semasa
Panduan Menjaga Rekod Perkembangan dan Kemajuan
Murid Prasekolah
·
Segala
hasil pemerhatian hanya boleh dibincang dengan pihak yang tertentu sahaja (ibu
bapa, guru besar, pakar perubatan, pihak-pihak atau orang-orang berkenaan)
·
Rekod murid tidak boleh
dipamerkan.
·
Kebenaran ibu bapa,
penjaga murid perlu didapatkan untuk mengambil gambar dan merakam video yang
melibatkan murid berkenaan.
·
Pastikan segala rekod
pemerhatian diberikan kepada ibu bapa/penjaga di akhir tahun.
No comments:
Post a Comment