KUMP 4
1.
NUR AIN ASYIKIN BT ABU HASAN M20132001749
2.
SITI HASHA BT SAARI M20132001747
3.
RANJINI A/P SUPRAMONEY M20132001982
4.
JAMUNARANI A/P RAJANDRAN M20132001748
ISI
KANDUNGAN
Kumpulan
|
MUKA
SURAT
|
Isi
Kandungan
|
1
|
Pengenalan
|
2
|
1.0 HasilPembelajaran
|
4
|
2.0 StrategiPengajarandanPembelajaran
|
4
|
3.0 StrategiPenilaian
|
8
|
4.0 RekabentukPenilaian
|
11
|
5.0 Cara PemarkahandanPenilaian
|
13
|
6.0 Proses MentadbirPenilaian
|
17
|
7.0 AnalisisdanTafsiran Data
|
19
|
8.0 LaporanPenilaian
|
19
|
9.0 Kesimpulan
|
20
|
10.0 Rujukan
|
21
|
Lampiran
1
|
24
|
Lampiran
2
|
26
|
Lampiran
3
|
35
|
Lampiran
4
|
40
|
Lampiran
5
|
47
|
Nama : Jamunarani A/P Rajandran
Ranjini
A/P Supramoney
Nur Ain Asyikin bt Abu Hasan
Siti Hasha Binti Saari
Mata pelajaran : Perkebunan
Topik : Mengawal Perosak
Tanaman
Sub-Topik : Mengawal Perosak Tanaman
Menggunakan Racun Perosak
PENGENALAN
Pentaksiran
autentik ini juga merupakan suatu proses yang melibatkan pelbagai bentuk
pengukuran prestasi yang boleh menunjukkan tahap pembelajaran pelajar,
kejayaan, motivasi dan sikap pada aktiviti yang relevan. Pentaksiran auntentik
boleh dijalankan dengan membuat penilaian dari segi inventori, “peer rating’, jurnal,
portfolio, perbincangan atau temu ramah.Pentaksiran autentik mempunyai tujuan
untuk membentuk warganegara yang produktif dan melahirkan insan yang yang mahir
dan produktif dalam setiap bidang yang diceburi.
Pentaksiran
autentik berkait dengan penilaian dan pengajaran dengan pembelajaran.Ia
mempertimbangankan erti penting dari segi pengetahuan murid sebelum melakukan
tugas yang sebenar. Ia lebih kepada aktiviti pembelajaran hands on. Pentaksiran
ini akan memberi murid pemikiran kristis yang memberi makna sebenar kehidupan.Pentaksiran autentik mewakili
pendekatan kolaboratif terhadap penilaian yang melibatkan murid dan
guru.Pentaksiran auntentik adalah berpusatkan murid. Dimana murid mempunyai
peranan yang penting dalam proses pembelajaran.Pentaksiran autentik menggunakan
banyak aktiviti yang pembelajaran yang memberi kesedaran keperluaan integerasi
dan koordinasi kemahiran komunikasi.
Pentaksiran
auntentik mewakili pelbagai aktiviti pengajaran yang dilakukan bagi murid di
kelas.Ia juga boleh mengukur kemampuan murid untuk bekerja dalam situasi tidak
menentu. Pentaksiran ini juga mengukur setiap prestasi murid dengan
memperhatikan perbezaan individu. Pentaksiran jenis ini dapat menyedarkan murid
dari segi peningkatan meraka , usaha
mereka, dan prestasi mereka.
Pentaksiran
autentik dapat melaksanakan penilaian
diri dengan menyuruh murid bagi tujuan
memantau pembelajaran mereka sendiri.
Ia juga akan melibatkan murid dalam membuat penilaian kemahun, prestasi dan menentukan tujuan pembelajaran yang berterusan.
Auntentik juga memberi peluang untuk
menggambarkan perasaan tentang pembelajaran.
1.0 HASIL
PEMBELAJARAN
1)
Menyediakan
racun perosak dan alat penyembur.
2)
Membancuh racun perosak.
3)
Menyembur racun perosak
4)
Menyimpan racun dan peralatan yang telah dibersihkan.
2.0
STRATEGI PENGAJARAN DAN
PEMBELAJARAN
Menggunakan beberapa kaedah
pengajaran dan pembelajaran iaitu:
2.1.1
Kaedah Penerangan
Kaedah penerangan merupakan
kaedah pengajaran yang lebih berpusatkan kepada guru.Maksud kaedah ini ialah,
guru memberi penerangan tentang mengawal perosak tanaman menggunakan racun
perosak secara lisan.Bagi menghasilkan pengajaran yang lebih berkesan serta memberi
kefahaman kepada murid, guru perlu menggunakan alat bantuan mengajar seperti
gambar, carta atau LCD di samping dapat menarik minat murid dalam proses
pengajaran dan pembelajaran.Melalui kaedah penerangan, guru perlu memastikan murid
dapat memahami penerangan yang disampaikan oleh guru mengenai mengawal perosak
tanaman menggunakan racun perosak.
Semasa
melaksanakan kaedah ini, guru perlu memberi perhatian terhadap kedudukan murid
di dalam kelasguru supaya setiap individu dapat melihat guru dan mendengar
percakapan guru dengan jelas.Semasa memberi penerangan, guru juga perlu
bertutur dengan jelas dan terang serta menggunakan bahasa yang mudah difahami murid.
Pelaksanaan
kaedah penerangan ialah penerangan hendaklah diberikan pada masa yang sesuai
seperti ketika menyampaikan pengajaran baru. Gurumenyampaikan penerangan dengan
ringkas dan bernas. Setiap penerangan guru perlu diikuti dengan soal jawab
secara lisan atau bertulis untuk menguji kefahaman murid terhadap isi muridan yang
telah disampaikan oleh guru.
Penerangan
boleh digabungjalinkan dengan teknik-teknik lain seperti soal jawab,
perbincangan supaya pengajaran dan pembelajaran lebih menarik.Kaedah-kaedah
yang diperkenalkan dalam strategi pengajaran dan pembelajaran, keseluruhannya
adalah baik dan berkesan bagi setiap guru dalam menyampaikan
pengajaran.Keberkesanan kaedah ini adalah bergantung kepada kebijaksanaan guru
menyesuaikannya dengan tahap pencapaian murid serta suasana persekitaran dan
hasil pembelajaran yang hendak dicapai.
2.1.2
Kaedah Demonstrasi
Kaedah tunjuk cara ataupun
demonstrasi adalah satu kaedah pembelajaran dengan menunjukkan contoh atau
membuat uji kaji. Kaedah tunjuk cara ialah satu kaedah yang memerlukan
penglibatan kedua-dua pihak iaitu guru dan murid melalui pengajaran yang
disampaikan secara praktikal. Guru dan muridakan sama-sama terlibat dalam
melakukan aktiviti sama ada pada waktu yang sama ataupun berbeza.
Kaedah ini
melihat kepada keupayaan murid untuk mengingat adalah lebih baik jika mereka
membuat sesuatu sendiri berbanding dengan apa yang mereka dengar atau lihat.
Kaedah serampang dua mata ini memberi peluang kepada untuk belajar bukan sahaja
secara teori semata-mata, bahkan murid dapat melakukan apa yang dimuridi secara
praktikal.
Terdapat empat
ciri utama kaedah tunjuk cara atau demonstrasi. Pertama ialah melihat kemahiran
murid iaitu guru akan memeperlihatkan sesuatu kemahiran kepada muridnya. Ini
bermakna guru akan memberi penerangan atau penjelaskan semasa aktiviti
ditunjukkan. Dengan cara ini, murid akan lebih mudah memahami apa yang dimuridi
kerana mereka tidah hanya mendengar sebaliknya mereka melalui atau melihat
sendiri apa yang berlaku seiring dengan apa yang mereka dengar.
Kedua ialah
penglibatan murid iaitu guru boleh melibatkan murid dalam aktiviti praktikal
sesuatu muridan.Murid yang mempunyai kemahiran yang baik boleh dijadikan contoh
kepada murid yang lain. Disamping mendedahkan murid dengan realiti sebenar,
bakat murid juga boleh dikesan dan diasah melalui aktiviti seperti ini.
Yang ketiga
ialah memberi peluang untuk mendengar atau melihat. Denga itu guru perlulah
memastikan setiap muridnya tidak tercicir daripada mendengar atau melihat
tunjuk cara tersebut. Seandainya bilangan murid adalah ramai dalam satu-satu
masa, guru boleh membahagikan murid mengikut kumpulan-kumpulan kecil.
Yang terakhir
iaitu yang keempat ialah kaitan Antara teori dan pratikal.Kaedah ini berkesan
kerana murid dapat mengaitkan apa yang dimuridi secara teori dan praktikal.
Tunjuk cara jugak boleh mengelakkan murid tersalah faham dengan apa yang dimuridi.
2.1.3
Kaedah Penilaian
Pengetahuan
Penilaian mempunyai
beberapa tujuan.Antara tujuannya ialah mengetahui keupayaan, kemahiran, atau pengetahuan
asas sedia ada murid-murid dalam perkara-perkara yang hendak
diajar.Penilaian bertulis ini biasanya
disebut sebagai praujian. Daripada penilaian bertulis inilah guru dapat
merancang dan merencana pengajaran yang seterusnya.Hasil penilaian bertulis
tersebut dapat memberikan gambaran kepada guru tentang keupayaan murid mereka
yang sebenar sebelum mereka memulakan pengajaran.
Penilaian
bertulis menolong guru mengetahui sejauh manakah murid mereka dapat menguasai
isi kandungan perkara yang telah
disampaikan. Dengan lain perkataan guru
dapat melihat sejauh manakah pengajarannya itu berhasil. Biasanya, penilaian bertulis seperti ini
disediakan oleh guru sendiri untuk menguji aspek-aspek pengetahuan dan
kemahiran tertentu,
Penilaian
bertulis membandingkan pencapaian seseorang murid dengan teman-teman sekelasnya
atau dengan peringkat kelas yang sama di sekolah. Perbandingan seperti ini penting untuk
menilai pencapaian atau prestasi seseorang individu,Ia juga membandingkan tingkat
pencapaian murid dalam sesuatu bidang subjek dengan bidang yang lain bagi
melihat kelemahan atau kelebihan murid dalam sesuatu bidang. Maklumat ini
digunakan untuk kerja-kerja pemulihan dan sebagainya, Adalah juga penilaian
bertulis dapat mengenal pasti murid yang tinggi dan amat lemah keupayaannya
bagi menentukan kerja-kerja pemulihan dan pengayaan.
Penilaian
bertulis dapat membantu guru untukmembuat jangkaan terhadap potensi atau bakat
pembelajaran murid agar dapat menentukan arah dan jenis pendidikan murid bagi
menyalurkan mereka ke jurusan-jurusan tertentu sepeti jurusan sains, sastera
dan teknikal,
Ia juga membolehkan guru
menilai bahan, teknik, dan kaedah pengajaran mereka sebagai asas meningkatkan
pengajaran mereka, dan murid mengetahui
kelemahan-kelemahan mereka dalam sesuatu kemahiran atau bidang dan segera pula
memperbaikinya.
2.1.4
Kaedah Penilaian Prestasi
Penilaian prestasi adalah
satu pendekatan yang bersistem untuk menilai kerja murid secara lisan atau
bertulis bagi membantu dan mengetahui prestasi kerja masa hadapan murid yang
dinilai.Dengan adanya penilaian prestasi tersebut dapat menggalakkan lagi murid
untuk belajar dengan lebih tekun bagi meningkatkan tahap produktiviti dan
kemajuan dirinya di tahap yang membanggakan.
Penilaian
prestasi di sekolah akan mengesan kemajuan pelajar secara individu dengan cara
yang fleksibel, bermakna dan tidak menakutkan pelajar. Untuk ini cara penilaian perlu mengambil kira
keperluan individu, kepelbagaian cara ( multiple ways of delivery) supaya
pelbagai kecerdasan pelajar diambil kira. Implikasi penilaian terhadap
pengajaran dan pembelajaran juga perlu ditekankan agar kualiti pendidikan dapat
dipertingkatkan.
Untuk itu, pelajar yang menunjukkan prestasi
cemerlang akan dibimbing dan diberi peluang untuk integrasi menegak supaya
potensinya dapat dimaksimumkan. Pelajar
yang lemah pula akan dibimbing dalam program pemulihan supaya dia dapat
memperbaiki prestasinya. Dengan demikian,
guru perlu didedahkan kepada pelbagai cara untuk menjalankan penilaian di dalam
bilik darjah dengan lebih berkesan.
Seterusnya, langkah-langkah untuk memastikan penilaian itu adalah sah
dan mempunyai kebolehpercayaan yang tinggi akan ditekankan.
3.0 STRATEGI PENILAIAN
3.1.1
Penilaian
Pengetahuan
Mengadakan Penilaian bertulis yang berbentuk Objektif dan
Subjektif.Dimana item ujian ini mesti mempunyai keakuran iaitu standard,
spesifikasi dan peluang.Standard ialah perkara yang dinilai dan di mana
penilaian itu dilaksanakan hendaklah merupakan sebahagian daripada hasil
pembelajaran.Ia juga perlu spesifikasi iaitu spesifikasi soalan yang dibangunkan
hendaklah menepati JSU supaya penilaian yang dilaksanakan adalah setara dan
seragam. Peluang merujuk kepada kelengkapan dan pengalaman pembelajaran
murid.Murid hendaklah diberi peluang yang setara dalam mempelajari/mengalami
perkara yang hendak dinilai.
Penilaian pengetahuan
juga perlu mempunyai ketepatan dan kejelasan.Tepat Keterampilan ialah soalan
yang dibangunkan hendaklah menepati keterampilan yang ditetapkan.Ia juga perlu
tepat dari segi Kandungan iaitu soalan yang dibangunkan hendaklah menepati
kandungan hasil pembelajarandan jelas dari segi istilah, perkataan, ayat atau
grafik yang digunakan semasa membangunkan soalan penilaian. Ia juga hendaklah
jelas, tidak mengelirukan dan mudah difahami.
Penilaian bertulis juga
perlu mempunyai kesesuaian.Item yang dibangunkan menyatakan perkara penting
yang perlu dikuasai oleh murid. Item yang dibangunkan tidak bias kepada
kelompok tertentu (jantina, bangsa, agama, lokasi institut dll.) serta tidak menyinggung
emosi, peribadi, kepercayaan, kebudayaan dan perkara sensitif sesuatu kaum; dan
item yang dibangunkan menepati aras kesukaran yang ditetapkan, iaitu:
R – Aras
Rendah
S – Aras
Sederhana
T
– Aras Tinggi
3.1.2
Penilaian Prestasi
Penilaian prestasi merupakan
salah satu contoh soalan subjektif yang digunakan untuk menilai keterampilan
calon dalam melaksanakan kerja/tugas yang diarahkan.Penilaian prestasi
merupakan alat utama yang digunakan untuk mengukur tahap keterampilan murid.
Bagi membangunkan penilaian prestasi yang sahih, boleh percaya dan mencukupi
(cukup cakup), penilaian prestasi yang dibangunkan mengandungi perkara berikut,
iaitu:
i.
Keterampilan
– keterampilan ialah tajuk atau perkara yang dikenalpasti untuk dinilai.
ii.
Tempoh
Penilaian – tempoh penilaian adalah tempoh di mana murid dibenarkan untuk
melaksanakan kerja/tugas yang diarahkan. Tempoh penilaian: dua (2) hingga lima
(5) jam bergantung kepada kerja/tugas yang dijalankan.
iii.
Tugasan
– tugasan adalah pernyataan yang lengkap, jelas dan mudah difahami supaya murid
mengetahui kerja/tugas yang perlu dilaksanakan samada menghasilkan produk,
perkhidmatan atau keputusan.
iv.
Senarai
Bahan – senarai bahan adalah bahan guna habis yang digunakan untuk melaksanakan
kerja/tugas yang diarahkan samada untuk menghasilkan produk, perkhidmatan atau
keputusan.
v.
Peralatan/Kelengkapan
– senarai peralatan/kelengkapan adalah peralatan, kelengkapan atau mesin yang
diperlukan untuk melakukan kerja bagi menghasilkan produk, perkhidmatan atau
keputusan. Kuantiti peralatan/kelengkapan yang
disenaraikan hendaklah dinyatakan dalam nisbah bilangan calon dengan
bilangan kemudahan yang ada.
vi.
Kriteria
Penilaian – kriteria penilaian adalah skop yang dinilai semasa calon melakukan
kerja/tugas yang diberikan. Kriteria penilaian hendaklah dinyatakan bagi
memberi maklumat kepada calon berkaitan kriteria atau skop yang akan dinilai
serta pemberian markah semasa calon melaksanakan kerja/tugas. Kriteria
penilaian hendaklah terdiri daripada:
a)
Proses
kerja.
b)
Hasil
kerja.
c)
Sikap.
d)
Keselamatan.
4.0 REKABENTUK PENILAIAN
4.1.1
Langkah 1
Murid akan diedarkan
dengan kriteria pencapaian yang perlu murid capai bagi tajuk hasil
pembelajaran. Guru menerangkan setiap kriteria pemarkahan serta rubrik yang
telah ditetap. Sesi pennerangan ini sangat penting bagi murid supaya murid
dapat mengetahui apa yang perlu murid tahu dan perlu dicapai pada akhir
pengajaran dan pembelajaran.
4.1.2
Langkah 2
Guru menyediakan Kertas
Penerangan sebelum guru membuat penerangan. Kertas Penerangan ini membantu guru
dalam sesi penerangan guru kepada murid.Isi kandungan dalam kertas penerangan
ini mencakupi semua hasil pembelajaran.Kertas penerangan ini di sediakan dengan
gambar – gambar yang menarik serta berwarna. Ini akan memberi impak yang besar
pada murid iaitu dapat menimbulkan minat terhadap penerangan guru.Guru memberi
penerangan tentang jenis-jenis racun perosak mengikut spesifikasi racun.
Diikuti dengan jenis-jenis alat penyembur racun perosak beerdasarkan ciri
penggunaan dan teknik menyembur racun berdasarkan kaedah kawalan yang
disyorkan. Kemudian menerangkan mengenai jenis-jenis perosak berdasarkan
ciri-ciri kerosakan tanaman. Yang terakhir mengenai kaedah menyimpan peralatan
dan racun perosak berdasarkan manual prosedur kerja. Guru menyesuaikannya dengan tahap pencapaian
murid serta suasana persekitaran dan hasil pembelajaran yang hendak dicapai.
4.1.3
Langkah 3
Pelajar diberikan Kertas
Penilaian Pengetahuan.Pelajar perlu menjawab soalan yang terdapat dalam kertas
tersebut.Soalan terdiri daripada soalan objektif dan subjektif.Pelajar diberi
masa yang cukup bagi menjawab soalan tersebut.Kertas Penilaian Pengetahuan ini
menguji pelajar dari segi keupayaan,
kemahiran, dan pengetahuan. Kertas Penilaian Pengetahuan disemak dan markah
akan diberi mengikut rubric yang disediakan oleh guru.
4.1.4
Langkah 4
Guru menunjukkan demonstrasi mengenai cara-cara
untuk membancuh, menyembur serta menyimpan racun perosak dengan mematuhi
langkah – langkah keselamatan. Pada
peringkat ini, guru akan melaksanakan setiap langkah dalam kertas kerja satu
persatu agar murid lebih faham dan berjaya melaksanakan tugasan tersebut
sendiri. Sekiranya pelajar kurang faham, guru
mengulang kembali langkah-langkah tersebut kerana ia dapat membantu
mengurangkan peratus kegagalan tugasan dan sekaligus memberikan keyakinan
kepada murid untuk melaksanakan tugasan.
4.1.5
Langkah 5
Guru memastikan murid
masuk ke kumpulan masing – masing. Kertas Kerja diberikan kepada ahli kumpulan.
Murid akan membaca dan mengikut arahan yang terdapat pada kertas kerja tersebut
dalam kumpulan. Tugasan yang diberikan adalah lengkap dengan setiap langkah
yang perlu diikuti oleh ahli kumpulan. Ahli dalam kumpulan akan menilai ahli yang lain mengikut senarai semak yang telah disediakan.
Guru bertindak sebagai fasilitator sahaja.
4.1.6
Langkah 6
Reka bentuk penilaian yang
paling utama dalam sesi pengajaran dan pembelajaran ini ialah kaedah
melaksanakan tugasan individu. Murid akan menjalankan tugasan bagi membancuh,
menyembur serta menyimpan racun perosak dengan mematuhi langkah – langkah
keselamatan . Kaedah ini akan memberikan murid suasana pembelajaran yang lebih
autentik kerana mereka akan melakukan sendiri tugasan secara individu tersebut
dengan adanya pemantauan daripada guru berdasarkan Kertas Penilaian Prestasi.
Kaedah penskoran dan
penggredan sering digunakan apabila murid menjalankan sesuatu aktiviti yang
melibatkan sesi pengajaran dan pembelajaran dan bukan hanya terhad kepada
peperiksaan semata-mata.Penskoran dan penggredan adalah amat penting dalam
menentukan pencapaian dan pemahaman seseorang murid.Setiap murid mempunyai
tahap pencapaian yang berbeza dan dengan menggunakan skor dan gred, murid dapat
dipecahkan kepada kategori-kategori tertentu bagi membolehkan guru mengenal
pasti potensi mereka.Kaedah penskoran dan penggredan yang digunakan ialah
kaedah rubrik.Martin-Kniep (2000) mendefinisikan rubrik sebagai sebuah skala
pengukur yang dapat menunjuk dan membezakan sesuatu peringkat pencapaian.Rubrik
boleh disediakan dalam pelbagai bentuk dan bergantung kepada criteria yang
telah ditentukan oleh guru.Hal ini menunjukkan, pencapaian setiap pelajar dapat
ditentukan melalui kaedah rubrik.Terdapat tiga rubrik yang digunakan dalam
pentaksiran tugasan ini.
- Skor rubrik yang
pertama digunakan untuk Kertas Penilaian Pengetahuan.
- Skor rubrik yang kedua
digunakan untuk senarai semak yang terdapat dalam Kertas Kerja
- Skor rubrik yang
ketiga digunakan untuk Kertas Penilaian Prestasi.
5.1.1
Tugasan yang pertama iaitu
Kertas Penilaian Pengetahuan
Tugasan
yang dinilai
|
INDIKATOR
PRESTASI DAN PEMARKAHAN
|
||
BAIK
|
SEDERHANA
|
LEMAH
|
|
Penilaian Pengetahuan
|
(
MARKAH 75 -100 )
Menjawab dengan
betul tidak kurang 75% daripada soalan – soalan yang diberikan.
|
(
MARKAH 50 -74 )
Menjawab dengan
betul Antara 40% hingga 74% daripada soalan – soalan yang diberikan
|
(
MARKAH 0 -39 )
Menjawab kurang
dari 40% daripada soalan – soalan yang diberikan.
|
5.1.2
Tugasan yang kedua senarai semak bagi Kertas Kerja
BIL
|
TAHAP PENCAPAIAN
|
TERIMA
|
|
TIDAK TERIMA
|
|
CATATAN
|
A.
|
PROSES KERJA
|
|
|
|
|
|
1.
|
Memakai pakaian dan kelengkapan keselamatan dipilih
dengan betul
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
2.
|
Kaedah/ penggunaan peralatan yang betul.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
B.
|
HASIL KERJA
|
|
|
|
|
|
1.
|
Mengendalikan alat penyembur racunmengikut prosedur yang betul.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
2.
|
Membancuh racun dan mematuhi langkah keselamatan.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
3.
|
Menyembur racun mengikut teknik yang betul.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
4.
|
Menyimpanan alatan dan bahan mengikut manual prosedur
kerja.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
C.
|
SIKAP
|
|
|
|
|
|
1.
|
Bekerjasama ketika melakukan tugasan.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
2.
|
Mematuhi arahan yang telah ditetapkan.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
D.
|
KESELAMATAN KERJA
|
|
|
|
|
|
1.
|
Mengamal langkah keselamatan dan kebersihan.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
(MEMENUHI SEMUA 9 KRETERIA = (10 MARKAH), 8-7 =( 8M) ,
6-4 = (5M) , 3-0 = (3M) )
Tugasan yang dinilai
|
INDIKATOR PRESTASI DAN PEMARKAHAN
|
||
BAIK
|
SEDERHANA
|
LEMAH
|
|
Penilaian Kertas
Kerja
( Dalam Kumpulan )
|
( MARKAH 10 )
Dapat
melakukan kerja membancuh, menyembur dan menyimpan racun perosak ,mengikut
langkah keselamatan dengan baik.
|
( MARKAH 5-8 )
Dapat
melakukan kerja membancuh, menyembur dan menyimpan racun perosak ,mengikut
langkah keselamatan dengan memuaskan.
|
( MARKAH 0 -3 )
Dapat
melakukan kerja membancuh, menyembur dan menyimpan racun perosak ,mengikut
langkah keselamatan dengan kurang memuaskan.
|
5.1.3
Tugasan yang ketiga bagi Kertas Penilaian Prestasi
A.
Proses Kerja
KRITERIA / SKOR
|
1
|
2
|
3
|
a.
Persediaan
bahan dan peralatan
|
Terdapat kekurangan
peralatan atau bahan sebelum memulakan kerja.
|
Menyediakan dan tidak
menyusun peralatan dan bahan dengan teratur sebelum memulakan kerja.
|
Menyediakan dan
menyusun semua peralatan dan bahan dengan baik sebelum memulakan kerja.
|
b. Memakai pakaian dan kelengkapan keselamatan dipilih
dengan betul
|
Memakai pakaian dan
kelengkapan dengan kurang memuaskan.
|
Memakai pakaian dan
kelengkapan dengan betul tetapi tidak kemas.
|
Memakai pakaian dan
kelengkapan keselamatan dengan betul dan kemas.
|
c.
Kaedah/
penggunaan peralatan yang betul
|
Menggunakan peralatan
meracun perosak dengan kaedah dan prosedur yang kurang memuaskan.
|
Menggunakan peralatan
meracun perosak dengan kaedah dan prosedur yang betul tetapi tidak teratur.
|
Menggunakan peralatan
meracun perosak dengan kaedah dan prosedur yang betul dan teratur.
|
B. Hasil
Kerja
KRITERIA / SKOR
|
1
|
2
|
3
|
a.
Mengendalikan
alat penyembur racunmengikut prosedur yang betul
|
Mengendalikan alat
pemyembur racun mengikut prosedur yang kurang memuaskan.
|
Mengendalikan alat
pemyembur racun mengikut prosedur yang memuaskan.
|
Mengendalikan alat
pemyembur racun mengikut prosedur yang betul dan tepat.
|
b. Membancuh racun dan mematuhi langkah keselamatan
|
Membancuh racun mengikut
sukatan yang kurang tepat dan kuarang
mematuhi langkah keselamatan dengan ditetapkan.
|
Membancuh racun
mengikut sukatan yang betul dan
kuarang mematuhi langkah keselamatan dengan ditetapkan.
|
Membancuh racun
mengikut sukatan yang betul dan
mematuhi langkah keselamatan dengan ditetapkan.
|
c.
Menyembur
racun mengikut teknik yang betul
|
Menyembur racun
mengikut teknik yang kurang memuaskan dan kurang mematuhi langkah keselamatan yang telah
ditetapkan.
|
Menyembur racun
mengikut teknik yang betul dan kurang
mematuhi langkah keselamatan yang telah ditetapkan.
|
Menyembur racun
mengikut teknik yang betul dan mematuhi langkah keselamatan yang telah
ditetapkan.
|
d. Menyimpan alatan dan bahan mengikut manual prosedur
kerja.
|
Menyimpan alatan dan
bahan mengikut manual prosedur kerja dengan kurang memuaskan.
|
Menyimpan alatan dan
bahan mengikut manual prosedur kerja dengan memuaskan.
|
Menyimpan alatan dan
bahan mengikut manual prosedur kerja yang betul.
|
C. Sikap
KRITERIA / SKOR
|
1
|
2
|
3
|
|
Membuat persediaan
diri tetapi kurang memuaskan dari segi pakaian dan sikap terhadap aktiviti.
|
Membuat persediaan
diri yang memuaskan dari segi pakaian dan sikap terhadap aktiviti.
|
Membuat persediaan
diri yang selengkapnya
|
|
Menguruskan peralatan
dengan cara yang kurang memuaskan.
|
Menguruskan peralatan
dengan cara yang memuaskan iaitu kurang berhemah dan kurang bertanggungjawab.
|
Menguruskan peralatan
dengan cara yang berhemah dan bertanggungjawab.
|
|
Kurang menjaga
kebersihan kawasan kerja.
|
Tahap memuaskan dalam
menjaga kebersihan kawasan kerja.
|
Menjaga kebersihan
kawasan kerja supaya nampak kemas dan menarik.
|
|
Tahap yang kurang
memuaskan dalam nilai etika bekerja serta menjalankan aktiviti ala kadar
sahaja.
|
Tahap yang memuaskan dalam
nilai etika bekerja serta memberi komitmen yang memusakan dalam menjalankan
aktiviti.
|
Mempunyai nilai etika
berkerja yang tinggi serta mempunyai komitmen yang tinggi.
|
D. Keselamatan
KRITERIA / SKOR
|
1
|
2
|
3
|
|
Menjaga keselamatan
diri dan rakan kerja pada tahap kurang memuaskan
|
Menjaga keselamatan
diri dan rakan kerja pada tahap memuaskan
|
Menjaga keselamatan
diri dan rakan kerja pada tahap tinggi
|
|
Menjaga keselamatan
alat / mesin dengan cara yang kurang
memuaskan.
|
Menjaga keselamatan
alat / mesin dengan cara yang memuaskan.
|
Menjaga keselamatan
alat / mesin dengan cara yang berhemah dan bertanggungjawab.
|
|
Menjaga keselamatan
bendakerja pada tahap yang kurang memuaskan.
|
Menjaga keselamatan
bendakerja pada tahap yang memuaskan.
|
Menjaga keselamatan
bendakerja dengan baik dan berhemah.
|
6.0 PROSES MENTADBIR PENILAIAN
Penilaian ini bertujuan untuk tingkatan 1- 3 aliran
Pendidikan Asas Vokasional. Kelas dipilih sebagai sampel penilaian adalah 3
PAV. Kelas ini terdiri daripada murid dari kaum Melayu dan asli. Penilaian
tersebut adalah bersepadu dalam proses pengajaran dan pembelajaran yang telah
dilakukan di dalam kelas. Guru memulakan sesi pengajaran dan pembelajaran pada
minggu pertama dengan menerangkan membancuh, menyembur serta menyimpan racun perosak
dengan mematuhi langkah – langkah keselamatan. Guru
menyediakan nota yang lengkap bagi murid. Murid perlu rujuk pada Kertas
Penerangan yang disediakan oleh guru.
Murid perlu memberi respon kepada
penerangan guru berpandukan Kertas Penerangan yang diberi. Kemudian guru
menanya beberapa soalan secara lisan kepada murid. Guru akan membantu murid
jika murid tidak dapat menjawab soalan lisan yang diberikan oleh guru.
Seterusnya guru memberi mengedarkan
kriteria yang perlu murid capai bagi topik membancuh, menyembur serta menyimpan
racun perosak dengan mematuhi langkah – langkah keselamatan. Guru memberi
penerangan yang selengkapnya mengenai rubrik yang telah disediakan. Murid perlu
respon kepada segala keraguan mengenai rubrik tersebut.
Alatan
dan radas disediakan dan disusun mengikut langkah-langkah demonstrasi yang
ditentukan. Tempat demonstrasi hendaklah
disediakan untuk memastikan semua murid dapat menyaksikan dengan jelas.
Guru juga akan memastikan keselamatan sebelum
menggunakan alat, radas dan bahan yang mungkin boleh mengakibatkan
kemalangan.Sebelum mula demonstrasi, guru perlu memberitahu murid tujuan
demonstrasi dan aktivitinya supaya mereka dapat mencontohinya tanpa melakukan
kesilapan.Semasa demonstrasi, guru memandang kearah murid semasa memberi
penerangan tentang aktiviti demonstrasi yang dijalankan. Sekiranya murid
menunjukkan keraguan, guru perlu menerangkan langkah itu sekali lagi. Guru
menggunakan teknik menyoal untuk menarik perhatian murid.. Guru juga akan
membincangkan dengan murid tujuan demonstrasi supaya mereka boleh membuat
rumusan dengan tepat. Aktiviti pengukuhan akan dijalankan selepas demonstrasi.
Ia akan dilakukan melalui aktiviti demonstrasi murid dengan mencontohi guru
atau mencatat langkah-langkah demonstrasi dalam nota.
Seterusnya murid akan masuk kedalam
kumpulan masing. Guru mengedarkan Kertas Kerja. Kertas ini mengandungi
peralatan, bahan dan langkah – langkah
yang perlu murid ikuti bagi topik membancuh, menyembur serta menyimpan racun
perosak dengan mematuhi langkah – langkah keselamatan. Murid akan membuat
tugasan ini secara kumpulan. Dan ahli dalam kumpulan akan menilai kawannya
dalam kumpulan tersebut.
Pada keesokan harinya, tibalah masa
untuk murid itu melakukan tugasan secara individu. Dimana murid akan diberi
Kertas Penilaian Prestasi. Pada kertas itu terdapat tugasan yang perlu
diselsesaikan dalam masa tertentu.Murid harus mengikut langkah – langkah yang
betul dan tepat.Murid mempunyai pengalaman dari sesi pengajaran dan pembelajaran
lepas.
Dalam Kertas Penilaian Prestasi hanya
tugasan sahaja yang dinyatakan, tiada sebarang nota atau langkah kerja yang
boleh murid ikuti. Guru akan bertindak sebagai penilai semasa murid menjalankan
tugasan tersebut iaitu membancuh, menyembur serta menyimpan racun perosak
dengan mematuhi langkah – langkah keselamatan.
7.0
ANALISIS DANTAFSIRAN DATA
Dari penilaian
itu , data yang telah dikumpul adalah markah dalam penilaian pengetahuan
berdasarkan rubrik, kedua, markah senarai semak bagi Kertas Kerja dalam
kumpulan dan yang ketiga, Penilaian Prestasi berdasarkan rubrik merupakan bukti
prestasi murid.
Hasil daripada ketiga-tiga tugasan tersebut guru dapat menilai prestasi
murid kelas tersebut. Terdapat ramai orang murid yang berjaya mendapat skor
yang tinggi. Hal ini kerana pelajar tersebut telah memenuhi semua kreteria yang
telah ditetapkan didalam ketiga-tiga tugasan tersebut. Kemahiran dari segi
hasil kerja, proses kerja, sikap dan keselamatan juga berjaya diuji berdasarkan
ketiga-tiga tugasan ini.
8.0 LAPORANPENILAIAN
Murid telah menunjukkan semangat yang tinggi dalam proses pengajaran
dan pembelajaran bagi topik mengawal serangga perosak menggunakan racun perosak
. Murid bersemangat yang mendalam dalam melakukan tugasan yang
diberi terutamanya dalam membancuh, menyembur serta menyimpan racun perosak dengan
mematuhi langkah – langkah keselamatan. Murid dapat menggunakan pengetahuan mereka dalam aktiviti membancuh, menyembur serta
menyimpan racun perosak dengan mematuhi langkah – langkah keselamatan..
Hasil yang positif dan menggalakkan
yang diperolehi daripada penilaian ini pada kelas tersebut. Penilaian dilakukan
pada masa yang sama membantu meningkatkanpemahaman pelajar tentang kepentingan
mematuhi langkah – langkah keselamatan dalam menggunakan bahan yang beracun dan
berisiko tinggi terhadap kesihatan meraka.Murid juga dapat menghayati nilai –
nilai murni yang perlu ada semasa menggunakan bahan yang boleh memudaratkan
kesihatan dirinya.
Skor yang diperoleh oleh pelajar direkodkan dan masukkan dalam pelaporan
pelajar. Pelaporan tersebut ditunjukkan kepada ibubapa pelajar dan diterangkan
secara terperinci tentang skor dan rubrik yang digunakan oleh guru bagi menilai
murid kepada ibu bapa. Pelaporan tersebut juga menunjukkan prestasi pelajar
tersebut sepanjang proses penilaian. Di samping itu, domain-domain utama juga
teruji melalui tugasan yang telah diberi iaitu kognitf, afektif dan psikomotor.
9.0
KESIMPULAN
Secara kesimpulannya,
murid-murid telah menjalankan tugasan membancuh, menyembur serta menyimpan racun perosak dengan
mematuhi langkah – langkah keselamatan.Terdapat
empat kaedah yang digunakan oleh guru untuk membolehkan hasil pembelajaran
dicapai oleh murid iaitu menggunakan kaedah penerangan, demonstrasi, penilaian
pengetahuan dan penilaian prestasi. Tujuan utama tugasan ini dijalankan adalah untuk membolehkan
muridmengawal serangga perosak pada tanaman menggunakan racun perosak.
Aktiviti- aktiviti yang dijalankan dapat mewujudkan suasana yang autentik di
mana murid menjalankan sendiri tugasan tersebut.Analisis yang diperoleh dapat
digunakan oleh murid dalam kehidupan seharian mereka di mana murid boleh
mengenali membancuh, menyembur serta menyimpan racun perosak dengan
mematuhi langkah – langkah keselamatan dirumah mereka.
Berdasarkan
rubrik, pencapaian murid dalam tugasan tersebut adalah sangat baik dimana
kesemua murid yang hadir menguasai tugasan yang telah dijalankan apabila mereka
berjaya melakukan aktiviti membancuh,
menyembur serta menyimpan racun perosak dengan mematuhi langkah – langkah
keselamatan.Oleh itu, aktiviti seperti ini
seharusnya sering dijalankan bagi meningkatkan pemahaman murid sekaligus
menghasilkan suasana yang menarik semasa sesi pengajaran dan pembelajaran.
Sehubungan
itu, guru perlu memahami segala jenis pentaksiran samaada pentaksiran
tradisional mahu pun pentaksiran alternatif bagi mewujudkan pengalaman
pembelajaran yang baik kepada pelajar secara tidak langsung proses pembinaan
modal insan yang holistik dapat diteruskan sejajar dengan saranan kementerian.
Justeru itu, dapat dirumuskan bahawa pentaksiran autentik atau pentaksiran
alternatif merupakan salah satu pilihan dalam sistem pentaksiran yang dapat
memperkayakan pengetahuan guru dan pelajar melalui kepelbagaian aktiviti serta
berupaya meningkatkan pembelajaran pelajar melalui produk yang dihasilkan di
sekolah-sekolah seluruh Malaysia.
10.0 RUJUKAN
1.
Williams,
B. (Ed.). (1996). Closing the achievement
gap: A vision for changing beliefs and practices. Alexandria, Va:
Association fo Supervision and Curriculum Development.
2. Wiggins, G. (1998). Educative assessment: Designning assessment
to inform and improve student
performance. San Fransisco: Jossey-Bass.
3. Burke, K. (2005). How to ASSESS AUTHENTIC LEARNING. Corwin
Press.
4. Butler S. M & McMunn N.
D. (2006). A teacher’s Guide To Classroom
Assessment. John Wiley & Sons.
5. Pakej
Teknologi Tanaman - Jabatan Pertanian Semenanjung Malaysia 1997
6. Nota
Pengurusan Tanaman Buah-buahan Semester 1 - Institut Pertanian Semenanjung
Malaysia
7. Nota
Pengurusan Tanaman Hiasan Semester 1 dan 2 - Institut Pertanian Semenanjung
Malaysia
8. Nota
Pengurusan Tanaman Sayuran Semester 1 dan 2 - Institut Pertanian Semenanjung
Malaysia
LAMPIRAN 1
ISI KANDUNGAN
|
HASIL PEMBELAJARAN
|
AKTIVITI/
STRATEGI
|
KEMAHIRAN
|
NILAI
|
PENILAIAAN
|
||
KOGNITIF
|
AFEKTIF
|
PSIKOMOTOR
|
|||||
Menyediakan
racun perosak dan alat penyembur.
|
Murid dapat:
Menyenaraikan jenis-jenis racun perosak mengikut spesifikasi
racun.
Menyatakan jenis-jenis alat penyembur berdasarkan ciri
penggunaan.
Mengendalikan alat penyembur mengikut prosedur kerja.
|
Murid menyenaraikan jenis – jenis racun perosak
dan mengetahui penggunaan racun perosak
Murid
menyediakan nota mengenai jenis – jenis alat penyembur berdasarkan ciri
penggunaan.
Guru
menunjukkan cara mengendalikan alat penyembur racun dengan prosedur yang
betul
|
Murid
menyenaraikan jenis racun perosak yang
pelajar ketahui
Murid
dapat menyatakan alat penyembur yang pelajar ketahui.
Pelajar
dapat membezakan antara barang kitar semula dan bahan kitar semula. Pelajar
mengkategorikan bahan kitar semula mengikut jenisnya
|
Bersoal
jawab dengan rakan dan guru tentang jenis racu perosak dan penggunaannya.
Bersoal
jawab dengan pelajar lain dan guru tentang jenis – jenis alat penyembur
berdasarkan ciri penggunaan.
|
Murid
membaca dan mengisi lembaran kerja
Murid
mengendalikan alat penyembur mengikut prosedur kerja.
|
Berani
Bekerjasama
sopan
Kreatif
Bekerjasama
|
Kertas
Penerangan (Nota)
Kertas
tugasan
Senarai
semak
Kertas
Penilaian Prestasi
|
Membancuh
racun perosak.
|
Murid
dapat:
Membancuh
racun perosak dengan mematuhi langkah-langkah keselamatan berdasarkan
maklumat pada label bekas racun.
|
Murid
mengendalikan racun perosak dan membancuh racun perosak mengikut prosedur
yang betul dan tepat.
|
Murid
menentukan nisbah campuran air dan racun perosak dengan betul.
|
Murid
mencampur air dan racun perosak dengan mematuhi nisbah yang betul dan tepat
berdasarkan label pada racun perosak.
|
Murid
menjalankan proses membancuh racun perosak dengan air bagi tujuan meracun
tanaman.
|
Berfikir
Sopan
Bertanggungjawab
|
Kertas
Penerangan
Kertas
tugasan
Senarai
semak
Kertas
Penilaian Prestasi
|
Menyembur
racun perosak
|
Murid
dapat:
Menyatakan
jenis-jenis perosak berdasarkan ciri-ciri kerosakan tanaman.
Menyatakan
teknik menyembur racun berdasarkan kaedah kawalan yang disyorkan.
Menyembur
racun berdasarkan teknik semburan racun.
|
Murid menyenaraikan jenis – jenis perosak
berdasarkan ciri – ciri kerosakan pada tanaman
Murid
menyediakan nota mengenai teknik menyembur racun berdasarkan kaedah kawalan
yang betul.
Guru
menunjukkan cara menyembur racun yang betul.
|
Pelajar
menerangkan jenis perosak dan ciri – ciri kerosakan berdasarkan perosak.
|
Pelajar
menunjukkan keyakinan dalam menyembur racun perosak dengan teknik yang betul.
|
Pelajar
menyembur racun perosak dengan teknik yang betul dan tepat.
|
Sopan
Berani
|
Kertas
Penerangan (Nota)
Kertas
tugasan
Senarai
semak
Kertas
Penilaian Prestasi
|
Menyimpan
racun dan peralatan yang telah dibersihkan.
|
Murid
dapat:
Menyatakan
kaedah menyimpan peralatan dan racun perosak berdasarkan manual prosedur
kerja.
Menyimpan
peralatan dan racun berdasarkan manual prosedur kerja.
|
Murid
menyediakan nota mengenai kaedah menyimpan racun perosak dan peralatan
menyembur racun.
Guru
menunjuk cara menyimpan peralatan dan racun perosak.
|
Murid
menerangkan cara penyimpanan alat dan racun perosak yang baik dan berkesan.
|
Murid
dapat mengumpulkan peralatan dan racun perosak yang perlu disimpan.
|
Murid
melakukan aktiviti menyimpan peralatan dan racun perosak mengikut prosedur
yang betul.
|
Sopan
Berani
|
Kertas
Penerangan (Nota)
Kertas
tugasan
Senarai
semak
Kertas
Penilaian Prestasi
|
LAMPIRAN 3
|
|||
KOD DAN NAMA
PROGRAM
|
AF-010-1
PEKERJA AM TANAMAN
|
||
TAHAP
|
TAHAP SATU 1
|
||
NO. DAN STANDARD KANDUNGAN
|
SK18 MENGAWAL PEROSAK TANAMAN
MENGGUNAKAN
RACUN PEROSAK.
|
||
NO. DAN STANDARD PEMBELAJARAN
|
18.1
MENYEDIAKAN RACUN PEROSAK DAN ALAT
PENYEMBUR.
18.2
MEMBANCUH RACUN PEROSAK.
18.3
MENYEMBUR RACUN PEROSAK.
18.4
MENYIMPAN RACUN DAN PERALATAN YANG
TELAH DIBERSIHKAN.
|
||
NAMA PELAJAR
|
|
||
TARIKH PENILAIAN
|
|
TAJUK: MELAKUKAN KERJA MEMBANCUH, MEMYEMBUR DAN MENYIMPAN
RACUN PEROSAK
RACUN PEROSAK
PERATURAN PENILAIAN :
Pelajar
mesti mematuhi perkara berikut:
- Berada ditempat penilaian 15
minit sebelum penilaian dimulakan.
- Berpakaian kemas dan sesuai
mengikut peraturan yang ditetapkan .
- Baca arahan soalan dengan
teliti.
4.
Tidak dibenarkan meneruskan penilaian prestasi sekiranya
didapati melanggar peraturan penilaian atau menipu.
ARAHAN :
Penilaian
ini adalah untuk menilai tahap prestasi anda bagi Tugasan mengawal perosak
tanaman menggunakan racun perosak dalam bidang kemahiran Pekerja Am Tanaman
Tahap 1. Anda dikehendaki melaksanakan tugas yang diberikan sebagai bukti
ketrampilan.
TUGASAN:
MENGAWAL PEROSAK TANAMAN MENGGUNAKAN RACUN PEROSAK
1.
Buat
tugasan seperti berikut:
a.
Bancuhkan
racun perosak dengan mematuhi langkah-langkah keselamatan berdasarkan maklumat
pada label bekas racun.
b.
Semburkan
racun berdasarkan teknik semburan racun.
c.
Simpankan
peralatan dan racun berdasarkan manual prosedur kerja.
2.
Gunakan
bahan dan alat yang sesuai untuk aktiviti – aktiviti tersebut.
3.
Ikut
langkah dan susunan kerja yang sistematik.
4.
Patuhi langkah – langkah keselamatan yang sesuai dan
tunjukkan sikap serta budaya kerja yang baik semasa anda melaksanakan kerja
tersebut.
MASA : 2 JAM
KRITERIA PENILAIAN :
1.
Hasil kerja dan tempoh masa yang diperlukan.
2.
Proses dan prosedur kerja yang betul.
3.
Keprihatinan anda terhadap keselamatan diri,
peralatan dan hasil kerja.
4.
Sikap dan kebersihan sewaktu kerja.
PERALATAN/PERKAKASAN/BAHAN
YANG DIPERLUKAN:
BAHAN –
BAHAN :
BIL
|
BAHAN YANG DIPERLUKAN
|
KUANTITI / PELAJAR
|
1.
|
Racun perosak
|
1
botol
|
2.
|
Air
|
Mengikut
keperluan
|
PERALATAN
:
BIL
|
PERKARA
|
NISBAH
( PERALATAN : PELAJAR)
|
1.
|
Alat penyembur
|
1 : 1
|
2.
|
Penyukat
|
1 : 1
|
3.
|
Kayu Pembancuh
|
1 : 1
|
4.
|
Pakaian keselamatan
|
1 : 1
|
5.
|
Baldi
|
1 : 1
|
6.
|
Sarung getah
|
1 : 1
|
7.
|
Kasut Getah
|
1 : 1
|
8.
|
Topi
|
1 : 1
|
9.
|
Cermin mata keselamatan
|
1 : 1
|
SKEMA PENILAIAN PRESTASI ( KERJA KURSUS )
BIL
|
PERKARA YANG DINILAI
|
MARKAH DIBERI
|
SKOR
(1-3)
|
MARKAH DIPEROLEHI
|
PERATUS
MARKAH DIPEROLEHI
|
||
|
|
1
|
2
|
3
|
|
|
|
1.
|
Proses
Kerja – 20%
|
|
|
|
|
|
/ 21
X 20%
|
a.
Persediaan
bahan dan peralatan
|
|
|
|
1
|
|
||
b. Memakai pakaian dan kelengkapan keselamatan dipilih
dengan betul
|
|
|
|
3
|
|
||
c.
Kaedah/
penggunaan peralatan yang betul
|
|
|
|
3
|
|
||
JUMLAH
|
|
MENGAWAL PEROSAK TANAMAN MENGGUNAKAN RACUN PEROSAK
KRITERIA / SKOR
|
1
|
2
|
3
|
a.
Persediaan
bahan dan peralatan
|
Terdapat
kekurangan peralatan atau bahan sebelum memulakan kerja.
|
Menyediakan
dan tidak menyusun peralatan dan bahan dengan teratur sebelum memulakan
kerja.
|
Menyediakan
dan menyusun semua peralatan dan bahan dengan baik sebelum memulakan kerja.
|
b. Memakai pakaian dan kelengkapan keselamatan dipilih
dengan betul
|
Memakai
pakaian dan kelengkapan dengan kurang memuaskan.
|
Memakai
pakaian dan kelengkapan dengan betul tetapi tidak kemas.
|
Memakai
pakaian dan kelengkapan keselamatan dengan betul dan kemas.
|
c.
Kaedah/
penggunaan peralatan yang betul
|
Menggunakan
peralatan meracun perosak dengan kaedah dan prosedur yang kurang memuaskan.
|
Menggunakan
peralatan meracun perosak dengan kaedah dan prosedur yang betul tetapi tidak
teratur.
|
Menggunakan
peralatan meracun perosak dengan kaedah dan prosedur yang betul dan teratur.
|
BIL
|
PERKARA YANG DINILAI
|
MARKAH DIBERI
|
SKOR
(1-3)
|
MARKAH DIPEROLEHI
|
PERATUS
MARKAH DIPEROLEHI
|
||
|
|
1
|
2
|
3
|
|
|
|
2.
|
Hasil
Kerja – 60%
|
|
|
|
|
|
/ 32
X 60%
|
a.
Mengendalikan
alat penyembur racun mengikut prosedur yang betul
|
|
|
|
3
|
|
||
b. Membancuh racun dan mematuhi langkah keselamatan
|
|
|
|
3
|
|
||
c.
Menyembur
racun mengikut teknik yang betul
|
|
|
|
3
|
|
||
d. Menyimpan alatan dan bahan mengikut manual prosedur
kerja.
|
|
|
|
3
|
|
||
JUMLAH
|
|
KRITERIA / SKOR
|
1
|
2
|
3
|
a.
Mengendalikan
alat penyembur racun mengikut prosedur yang betul
|
Mengendalikan
alat pemyembur racun mengikut prosedur yang kurang memuaskan.
|
Mengendalikan
alat pemyembur racun mengikut prosedur yang memuaskan.
|
Mengendalikan
alat pemyembur racun mengikut prosedur yang betul dan tepat.
|
b. Membancuh racun dan mematuhi langkah keselamatan
|
Membancuh
racun mengikut sukatan yang kurang tepat
dan kuarang mematuhi langkah keselamatan dengan ditetapkan.
|
Membancuh
racun mengikut sukatan yang betul dan
kuarang mematuhi langkah keselamatan dengan ditetapkan.
|
Membancuh
racun mengikut sukatan yang betul dan
mematuhi langkah keselamatan dengan ditetapkan.
|
c.
Menyembur
racun mengikut teknik yang betul
|
Menyembur
racun mengikut teknik yang kurang memuaskan dan kurang mematuhi langkah keselamatan yang telah
ditetapkan.
|
Menyembur
racun mengikut teknik yang betul dan kurang
mematuhi langkah keselamatan yang telah ditetapkan.
|
Menyembur
racun mengikut teknik yang betul dan mematuhi langkah keselamatan yang telah
ditetapkan.
|
d. Menyimpan alatan dan bahan mengikut manual prosedur
kerja.
|
Menyimpan
alatan dan bahan mengikut manual prosedur kerja dengan kurang memuaskan.
|
Menyimpan
alatan dan bahan mengikut manual prosedur kerja dengan memuaskan.
|
Menyimpan
alatan dan bahan mengikut manual prosedur kerja yang betul.
|
BIL
|
PERKARA YANG DINILAI
|
MARKAH DIBERI
|
SKOR
(1-3)
|
MARKAH DIPEROLEHI
|
PERATUS
MARKAH DIPEROLEHI
|
||
|
|
1
|
2
|
3
|
|
|
|
3.
|
Sikap
– 10%
|
|
|
|
|
|
/ 12 X
10%
|
a.
Persediaan
diri
|
|
|
|
1
|
|
||
b. Pengurusan peralatan
|
|
|
|
1
|
|
||
c.
Kebersihan
kawasan kerja
|
|
|
|
1
|
|
||
d. Etika
|
|
|
|
1
|
|
||
JUMLAH
|
|
KRITERIA / SKOR
|
1
|
2
|
3
|
|
Membuat
persediaan diri tetapi kurang memuaskan dari segi pakaian dan sikap terhadap
aktiviti.
|
Membuat
persediaan diri yang memuaskan dari segi pakaian dan sikap terhadap aktiviti.
|
Membuat
persediaan diri yang selengkapnya
|
|
Menguruskan
peralatan dengan cara yang kurang memuaskan.
|
Menguruskan
peralatan dengan cara yang memuaskan iaitu kurang berhemah dan kurang
bertanggungjawab.
|
Menguruskan
peralatan dengan cara yang berhemah dan bertanggungjawab.
|
|
Kurang
menjaga kebersihan kawasan kerja.
|
Tahap
memuaskan dalam menjaga kebersihan kawasan kerja.
|
Menjaga
kebersihan kawasan kerja supaya nampak kemas dan menarik.
|
|
Tahap
yang kurang memuaskan dalam nilai etika bekerja serta menjalankan aktiviti
ala kadar sahaja.
|
Tahap
yang memuaskan dalam nilai etika bekerja serta memberi komitmen yang
memusakan dalam menjalankan aktiviti.
|
Mempunyai
nilai etika berkerja yang tinggi serta mempunyai komitmen yang tinggi.
|
BIL
|
PERKARA YANG DINILAI
|
MARKAH DIBERI
|
SKOR
(1-3)
|
MARKAH DIPEROLEHI
|
PERATUS
MARKAH DIPEROLEHI
|
||
|
|
1
|
2
|
3
|
|
|
|
4.
|
Keselamatan
– 10%
|
|
|
|
|
|
/ 9 X
10%
|
a.
Personal
dan rakan kerja
|
|
|
|
1
|
|
||
b. Alat / mesin
|
|
|
|
1
|
|
||
c.
Bendakerja
|
|
|
|
1
|
|
||
JUMLAH
|
|
KRITERIA / SKOR
|
1
|
2
|
3
|
|
Menjaga
keselamatan diri dan rakan kerja pada tahap kurang memuaskan
|
Menjaga
keselamatan diri dan rakan kerja pada tahap memuaskan
|
Menjaga
keselamatan diri dan rakan kerja pada tahap tinggi
|
|
Menjaga
keselamatan alat / mesin dengan cara
yang kurang memuaskan.
|
Menjaga
keselamatan alat / mesin dengan cara yang memuaskan.
|
Menjaga
keselamatan alat / mesin dengan cara yang berhemah dan bertanggungjawab.
|
|
Menjaga
keselamatan bendakerja pada tahap yang kurang memuaskan.
|
Menjaga
keselamatan bendakerja pada tahap yang memuaskan.
|
Menjaga
keselamatan bendakerja dengan baik dan berhemah.
|
Tugasan yang dinilai
|
INDIKATOR PRESTASI DAN PEMARKAHAN
|
||
BAIK
|
SEDERHANA
|
LEMAH
|
|
Penilaian Prestasi
|
( MARKAH 75 -100 )
Dapat
melakukan kerja membancuh, menyembur dan menyimpan racun perosak ,mengikut
langkah keselamatan dengan baik.
|
( MARKAH 50 -74 )
Dapat
melakukan kerja membancuh, menyembur dan menyimpan racun perosak ,mengikut
langkah keselamatan dengan memuaskan.
|
( MARKAH 0 -39 )
Dapat
melakukan kerja membancuh, menyembur dan menyimpan racun perosak ,mengikut
langkah keselamatan dengan kurang memuaskan.
|
RUMUSAN PENCAPAIAN MURID DALAM TUGASAN PRESTASI
MARKAH BAHAGIAN
|
Proses Kerja
|
Hasil kerja
|
Sikap
|
Keselamatan
|
Jumlah
keseluruhan
|
PERATUS
|
20 %
|
60 %
|
10%
|
10%
|
100 %
|
PENCAPAIAN
MURID
|
|
|
|
|
|
INDIKATOR
PRESTASI
|
|
LAMPIRAN 4
|
||||
KOD DAN NAMA
PROGRAM
|
AF-010-1
PEKERJA AM TANAMAN
|
|||
TAHAP
|
TAHAP SATU 1
|
|||
NO. DAN STANDARD KANDUNGAN
|
SK18 MENGAWAL PEROSAK TANAMAN
MENGGUNAKAN
RACUN PEROSAK.
|
|||
NO. DAN STANDARD PEMBELAJARAN
|
18.1
MENYEDIAKAN RACUN PEROSAK DAN ALAT
PENYEMBUR.
18.2
MEMBANCUH RACUN PEROSAK.
18.3
MENYEMBUR RACUN PEROSAK.
18.4
MENYIMPAN RACUN DAN PERALATAN YANG
TELAH DIBERSIHKAN.
|
|||
NO. KOD
|
AF-010-1/SK18/K(1/1)
|
Muka : 1 Drp
: 6
|
TAJUK: MELAKUKAN KERJA MEMBANCUH, MEMYEMBUR DAN MENYIMPAN
RACUN PEROSAK
RACUN PEROSAK
TUJUAN PEMBELAJARAN:
Murid berkebolehan :
No Kriteria Pencapaian
|
Kriteria Pencapaian
|
18.2.1
|
Membancuh racun perosak dengan
mematuhi langkah-langkah keselamatan berdasarkan maklumat pada label bekas
racun
|
18.3.3
|
Menyembur racun berdasarkan teknik
semburan racun.
|
18.4.2
|
Menyimpan peralatan dan racun
berdasarkan manual prosedur kerja.
|
ARAHAN:
.
1.
Pastikan langkah keselamatan
haruslah diutamakan sebelum, sedang dan selepas selesai kerja dilakukan.
2.
Murid dikehendaki melakukan kerja membancuh dan menyembur
racun.
3.
Murid perlu melakukan kerja penyimpanan alatan dan racun.
4. Sediakan peralatan yang
sesuai untuk aktiviti di atas.
5.
Sebelum anda meneruskan aktiviti tersebut dicadangkan,
jawab soalan yang dikemukakan di bawah.
LUKISAN.
DATA DAN JADUAL: TIADA
PERALATAN/PERKAKASAN/BAHAN:
1.
Racun
perosak
2.
Alat
penyembur
3.
Penyukat
4.
Air
5.
Baldi
6.
Kayu
pembancuh
7.
Pakaian
keselamatan
8.
Sarung
tangan getah
9.
Kasut
10.
Apron
11.
Topi
12.
Cermin
mata keselamatan
SOALAN
1. Namakan
dua contoh perosak jenis penghisap
1)
..........................................................
2)...........................................................
2. Namakan
satu kaedah penyimpanan racun.
.......................................................................................................................................
LANGKAH-LANGKAH
|
BUTIRAN
|
||
1. Membancuh racun
2. Menyembur racun
3. Menyimpan alatan dan racun
|
a.
Pakai
pakaian kerja yang sesuai dengan aktiviti kerja membancuh racun
b.
Baca
label sebelum menggunakan sebarang racun perosak.
Pastikan:
i.
Racun
perosak tersebut sesuai mengawal perosak yang dikenalpasti.
ii.
Langkah-langkah keselamatan yang perlu
diambil dipatuhi.
c.
Menyukat
racun
i.
Untuk membancuh racun perosak pekat,
patuhi sukatan yang disyorkan pada label.
ii.
Sukatan yang berlebihan membawa
pembaziran, sukatan yang rendah menyebabkan
kawalan tidak berkesan
d.
Membancuh racun
i.
Racun perosak pekat cecair yang telah
disukat boleh dituang terus ke dalam tangki penyembur yang diisikan sedikit
air di dalamnya.
ii.
Racun perosak jenis serbuk bancuh
wajar dibancuh dengan sedikit air sebelum dituang ke tangki penyembur.
iii.
Gunakan penyukat, baldi dan penyeduk
semasa membancuh racun pekat.
iv.
Gunakan sarung tangan getah, berbaju
lengan panjang dan seluar panjang. Untuk melindungi diri anda dari percikan
racun pekat.
a.
Memeriksa
alat penyembur
b.
Sebelum
mengisi racun perosak. Pastikan:
i.
Alat
penyembur berkeadaan sesuai untuk digunakan. Jangan gunakan penyembur yang
bocor atau rosak.
ii.
Sentiasa
bawakan “plier” dan alat ganti seperti penebat getah, muncung penyembur
(nozzle) klip dan sebagainya untuk membantu anda membaiki sekiranya berlaku
kerosakan kecil penyembur anda di ladang.
iii.
Lindungi
diri anda dengan memakai baju lengan panjang, seluar panjang sarung tangan,
pelindung mulut dan hidung, topi, boot getah. Gunakan apron semasa menyembur
racun perosak yang lebih berbisa
c.
Menyembur
racun perosak
i.
Penyemburan
disyorkan dalam keadaan cuaca terang dan baik. Jangan menyembur jika hari hendak
hujan atau angin kuat.
ii.
Dalam
keaadaan berangin sederhana, semburan dilakukan mengikut arah angin.
iii.
Sekiranya
muncung penyembur tersumbat, gunakan benda lembut seperti batang rumput untuk
membersihkannya. Jangan meniup.
iv.
Berhenti
menyembur jika didapati penyembur bocor atau anda terkena tumpahan bancuhan
racun. Buka pakaian dan bersihkan badan dengan air dan sabun atau pergi mandi
serta tukar pakaian.
a. Bersihkan peralatan dan
pakaian selepas aktiviti kerja menyembur racun makhluk perosak.
b. Bersihkan peralatan
penyemburan dengan air dan keringkannya selepas penyemburan.
c. Bersihkan pakaian dan
lain-lain peralatan perlindungan yang digunakan. Cuci dengan air dan sabun.
d. Cuci tangan dengan air
yang banyak dan sabun setiap kali selepas memegang bekas racun perosak,
peralatan penyemburan atau baju pelindung yang belum dicuci.
e. Simpan racun makhluk
perosak :
i.
Simpan
baki racun pekat dalam bekas asal. Jangan simpan di dalam bekas lain atau
botol minuman.
ii.
Racun-racun
perosak mestilah disimpan dalam kotak atau almari khas yang berkunci.
Letakkan kotak atau almari ini jauh dari tempat makanan, tempat rehat, tempat
kanak-kanak bermain, haiwan ternakan dan sumber air.
iii.
Semasa
mengangkut racun perosak, elakkan botol racun dari pecah atau tertumpah.
|
BIL
|
TAHAP PENCAPAIAN
|
TERIMA
|
|
TIDAK TERIMA
|
|
CATATAN
|
A.
|
PROSES KERJA
|
|
|
|
|
|
1.
|
Memakai pakaian dan kelengkapan keselamatan dipilih
dengan betul
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
2.
|
Kaedah/ penggunaan peralatan yang betul.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
B.
|
HASIL KERJA
|
|
|
|
|
|
1.
|
Mengendalikan alat penyembur racunmengikut
prosedur yang betul.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
2.
|
Membancuh racun dan mematuhi langkah keselamatan.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
3.
|
Menyembur racun mengikut teknik yang betul.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
4.
|
Menyimpanan alatan dan bahan mengikut manual prosedur
kerja.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
C.
|
SIKAP
|
|
|
|
|
|
1.
|
Bekerjasama ketika melakukan tugasan.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
2.
|
Mematuhi arahan yang telah ditetapkan.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
D.
|
KESELAMATAN KERJA
|
|
|
|
|
|
1.
|
Mengamal langkah keselamatan dan
kebersihan.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
(MEMENUHI
SEMUA 9 KRETERIA = (10 MARKAH), 8-7 =( 8M) , 6-4 = (5M) , 3-0 = (3M) )
Tugasan yang dinilai
|
INDIKATOR PRESTASI DAN PEMARKAHAN
|
||
BAIK
|
SEDERHANA
|
LEMAH
|
|
Penilaian Kertas
Kerja
( Dalam Kumpulan )
|
( MARKAH 10 )
Dapat
melakukan kerja membancuh, menyembur dan menyimpan racun perosak ,mengikut
langkah keselamatan dengan baik.
|
( MARKAH 5-8 )
Dapat
melakukan kerja membancuh, menyembur dan menyimpan racun perosak ,mengikut
langkah keselamatan dengan memuaskan.
|
( MARKAH 0 -3 )
Dapat
melakukan kerja membancuh, menyembur dan menyimpan racun perosak ,mengikut
langkah keselamatan dengan kurang memuaskan.
|
MARKAH BAHAGIAN
SENARAI SEMAK
|
|
INDIKATOR
PRESTASI
|
|
RUMUSAN
PENCAPAIAN MU
LAMPIRAN 2
|
||||
KOD DAN NAMA
PROGRAM
|
AF-010-1
PEKERJA AM TANAMAN
|
|||
TAHAP
|
TAHAP SATU 1
|
|||
NO. DAN STANDARD KANDUNGAN
|
SK18 MENGAWAL PEROSAK TANAMAN
MENGGUNAKAN
RACUN PEROSAK.
|
|||
NO. DAN STANDARD PEMBELAJARAN
|
18.1
MENYEDIAKAN RACUN PEROSAK DAN ALAT
PENYEMBUR.
18.2
MEMBANCUH RACUN PEROSAK.
18.3
MENYEMBUR RACUN PEROSAK.
18.4
MENYIMPAN RACUN DAN PERALATAN YANG
TELAH DIBERSIHKAN
|
|||
NO. KOD
|
AF-010-1/SK18/T(1/1)
|
Muka : 1 Drp
: 4
|
TAJUK: SEMBUR RACUN PEROSAK
TUJUAN :
Kertas ini menerangkan tentang:-
1. Jenis-jenis racun
perosak mengikut spesifikasi racun.
2. Jenis-jenis alat
penyembur racun perosak beerdasarkan ciri penggunaan.
3. Teknik menyembur
racun berdasarkan kaedah kawalan yang disyorkan.
4. Jenis-jenis
perosak berdasarkan ciri-ciri kerosakan tanaman.
5. Kaedah menyimpan
peralatan dan racun perosak berdasarkan manual prosedur kerja.
TUGASAN
PERUNTUKAN MASA : 30 MINIT
BAHAGIAN A
Bagi soalan 1 hingga 5 terdapat
empat pilihan jawapan.
Pilih dan bulatkan jawapan yang
betul.
- Berikut adalah jenis racun perut, kecuali
A.
malathion
B.
dieldrin
C.
dimethoate
D.
heptachlor
- Racun ________________ mengandungi
organism yang menyerang organism pembawa penyakit.
A.
biologi
B.
pewasap
C.
sentuh
D.
perut
- ___________________ digunakan di kawasan
tanaman kecil dan memerlukan kapasiti semburan yang sedikit.
A.
Spray galas
B.
Spray kabus bermotor
C.
Spray tangan
D.
Pam penyembur berkuasa tinggi
- Tanda serangan perosak mengunyah ialah
____________________
A.
daun kerekot
B.
daun berlubang-lubang atau koyak
C.
bintik-bintik hitam
D.
daun berwarna hitam tua
- Penyemburan secara manual sesuai untuk
kawasan_______________
A.
yang luas
B.
yang sangat luas
C.
yang tidak begitu luas
D.
kebun buah-buahan
( 25
MARKAH )
BAHAGIAN B
Bagi soalan 6 hingga 10, isikan jawapan yang betul pada ruang kosong
yang disediakan.
- Racun sentuh digunakan dalam bentuk
semburan _____________ dan akan meresap ke dalam perosak.
- ___________________ ialah contoh racun
kulat jenis sistemik.
- ________________________ digunakan di
kawasan yang luas, dengan kapasiti semburan yang agak luasa.
- Kepinding, teritip dan koya ialah jenis
perosak yang ___________________
- Ulat beluncas, siput babi dan belalang
ialah jenis perosak yang
____________________
( 25
MARKAH )
BAHAGIAN C
Bagi soalan 11 hingga 20 tandakan Ö pada kenyataan yang betul dan X
pada kenyataan yang salah.
11.
|
Racun pewasap diberi dalam bentuk wasap dan
meresap ke sistem respirasi.
|
|
|
||
12.
|
Racun sistematik mengandungi organisma yang
menyerang organisma pembawa penyakit.
|
|
|
|
|
13.
|
Spray tangan susah untuk dikendalikan.
|
|
|
|
|
14.
|
Spray galas digunakan dikawasan sederhana
luas.
|
|
|
|
|
15.
|
Lalat Buah, teritip dan lalat putih perosak
jenis mengunyah.
|
|
|
|
|
16.
|
Semburan dilakukan pada waktu petang dan angin yang kuat.
|
|
|
|
|
17.
|
Semburan dilakukan mengikut arah angin.
|
|
|
|
|
18.
|
Teruskan aktiviti penyemburan sekiranya penyembur bocor atau terkena
tumpahan racun.
|
|
|
|
|
19.
|
Selepas menyembur, saki baki dalam tong
penyembur dibiarkan sahaja.
|
|
|
|
|
20.
|
Simpan racun perosak ditempat yang berbumbung, kering dan jauh dari
punca air.
|
|
( 50 MARKAH )
KERTAS SOALAN TAMAT
Tugasan yang dinilai
|
INDIKATOR PRESTASI DAN
PEMARKAHAN
|
||
BAIK
|
SEDERHANA
|
LEMAH
|
|
Penilaian Pengetahuan
|
(
MARKAH 75 -100 )
Menjawab dengan betul tidak kurang 75%
daripada soalan – soalan yang diberikan.
|
(
MARKAH 50 -74 )
Menjawab dengan betul Antara 40% hingga
74% daripada soalan – soalan yang diberikan
|
(
MARKAH 0 -39 )
Menjawab kurang dari 40% daripada soalan
– soalan yang diberikan.
|
RUMUSAN PENCAPAIAN MURID DALAM KERTAS PENILAIAN PRESTASI
MARKAH BAHAGIAN
|
Bahagian A
|
Bahagian B
|
Bahagian C
|
Jumlah keseluruhan
|
PERATUS
|
25 %
|
25 %
|
50%
|
100 %
|
PENCAPAIAN
MURID
|
|
|
|
|
INDIKATOR PRESTASI
|
|
No comments:
Post a Comment