Thursday 4 December 2014

Tugasan 3

KUMP 4
1.       NUR AIN ASYIKIN BT ABU  HASAN                            M20132001749
2.       SITI HASHA BT SAARI                                                      M20132001747
3.       RANJINI A/P SUPRAMONEY                                        M20132001982
4.       JAMUNARANI A/P RAJANDRAN                                 M20132001748


ISI KANDUNGAN
Kumpulan  
MUKA SURAT
Isi Kandungan
1
Pengenalan
2
1.0    HasilPembelajaran
4
2.0    StrategiPengajarandanPembelajaran
4
3.0   StrategiPenilaian
8
4.0    RekabentukPenilaian
11
5.0   Cara PemarkahandanPenilaian
13
6.0   Proses MentadbirPenilaian
17
7.0   AnalisisdanTafsiran Data
19
8.0   LaporanPenilaian
19
9.0   Kesimpulan
20
10.0   Rujukan
21
Lampiran 1
24
Lampiran 2
26
Lampiran 3
35
Lampiran 4
40
Lampiran 5
47


Nama                         : Jamunarani  A/P Rajandran     
                                      Ranjini  A/P Supramoney
                                      Nur Ain Asyikin bt Abu Hasan
                                      Siti Hasha Binti Saari                 
Mata pelajaran         : Perkebunan
Topik                         : Mengawal Perosak Tanaman
Sub-Topik                : Mengawal Perosak Tanaman Menggunakan Racun Perosak

PENGENALAN
Pentaksiran autentik ini juga merupakan suatu proses yang melibatkan pelbagai bentuk pengukuran prestasi yang boleh menunjukkan tahap pembelajaran pelajar, kejayaan, motivasi dan sikap pada aktiviti yang relevan. Pentaksiran auntentik boleh dijalankan dengan membuat penilaian dari segi inventori, “peer rating’, jurnal, portfolio, perbincangan atau temu ramah.Pentaksiran autentik mempunyai tujuan untuk membentuk warganegara yang produktif dan melahirkan insan yang yang mahir dan produktif dalam setiap bidang yang diceburi.
Pentaksiran autentik berkait dengan penilaian dan pengajaran dengan pembelajaran.Ia mempertimbangankan erti penting dari segi pengetahuan murid sebelum melakukan tugas yang sebenar. Ia lebih kepada aktiviti pembelajaran hands on. Pentaksiran ini akan memberi murid pemikiran kristis yang memberi makna sebenar kehidupan.Pentaksiran autentik mewakili pendekatan kolaboratif terhadap penilaian yang melibatkan murid dan guru.Pentaksiran auntentik adalah berpusatkan murid. Dimana murid mempunyai peranan yang penting dalam proses pembelajaran.Pentaksiran autentik menggunakan banyak aktiviti yang pembelajaran yang memberi kesedaran keperluaan integerasi dan koordinasi kemahiran komunikasi.
Pentaksiran auntentik mewakili pelbagai aktiviti pengajaran yang dilakukan bagi murid di kelas.Ia juga boleh mengukur kemampuan murid untuk bekerja dalam situasi tidak menentu. Pentaksiran ini juga mengukur setiap prestasi murid dengan memperhatikan perbezaan individu. Pentaksiran jenis ini dapat menyedarkan murid dari segi  peningkatan meraka , usaha mereka, dan prestasi mereka.
Pentaksiran autentik dapat  melaksanakan penilaian diri dengan menyuruh murid bagi tujuan  memantau pembelajaran mereka sendiri.  Ia juga akan melibatkan murid dalam membuat  penilaian kemahun, prestasi  dan menentukan tujuan pembelajaran yang berterusan. Auntentik juga  memberi peluang untuk menggambarkan perasaan tentang pembelajaran.














1.0  HASIL PEMBELAJARAN      
1)    Menyediakan racun perosak dan alat penyembur.
2)    Membancuh racun perosak.
3)    Menyembur racun perosak
4)    Menyimpan racun dan peralatan yang telah dibersihkan.

2.0  STRATEGI PENGAJARAN DAN PEMBELAJARAN
Menggunakan beberapa kaedah pengajaran dan pembelajaran iaitu:

2.1.1             Kaedah Penerangan
Kaedah penerangan merupakan kaedah pengajaran yang lebih berpusatkan kepada guru.Maksud kaedah ini ialah, guru memberi penerangan tentang mengawal perosak tanaman menggunakan racun perosak secara lisan.Bagi menghasilkan pengajaran yang lebih berkesan serta memberi kefahaman kepada murid, guru perlu menggunakan alat bantuan mengajar seperti gambar, carta atau LCD di samping dapat menarik minat murid dalam proses pengajaran dan pembelajaran.Melalui kaedah penerangan, guru perlu memastikan murid dapat memahami penerangan yang disampaikan oleh guru mengenai mengawal perosak tanaman menggunakan racun perosak.
Semasa melaksanakan kaedah ini, guru perlu memberi perhatian terhadap kedudukan murid di dalam kelasguru supaya setiap individu dapat melihat guru dan mendengar percakapan guru dengan jelas.Semasa memberi penerangan, guru juga perlu bertutur dengan jelas dan terang serta menggunakan bahasa yang mudah difahami murid.
Pelaksanaan kaedah penerangan ialah penerangan hendaklah diberikan pada masa yang sesuai seperti ketika menyampaikan pengajaran baru. Gurumenyampaikan penerangan dengan ringkas dan bernas. Setiap penerangan guru perlu diikuti dengan soal jawab secara lisan atau bertulis untuk menguji kefahaman murid terhadap isi muridan yang telah disampaikan oleh guru.
Penerangan boleh digabungjalinkan dengan teknik-teknik lain seperti soal jawab, perbincangan supaya pengajaran dan pembelajaran lebih menarik.Kaedah-kaedah yang diperkenalkan dalam strategi pengajaran dan pembelajaran, keseluruhannya adalah baik dan berkesan bagi setiap guru dalam menyampaikan pengajaran.Keberkesanan kaedah ini adalah bergantung kepada kebijaksanaan guru menyesuaikannya dengan tahap pencapaian murid serta suasana persekitaran dan hasil pembelajaran yang hendak dicapai.

2.1.2             Kaedah Demonstrasi
Kaedah tunjuk cara ataupun demonstrasi adalah satu kaedah pembelajaran dengan menunjukkan contoh atau membuat uji kaji. Kaedah tunjuk cara ialah satu kaedah yang memerlukan penglibatan kedua-dua pihak iaitu guru dan murid melalui pengajaran yang disampaikan secara praktikal. Guru dan muridakan sama-sama terlibat dalam melakukan aktiviti sama ada pada waktu yang sama ataupun berbeza.
Kaedah ini melihat kepada keupayaan murid untuk mengingat adalah lebih baik jika mereka membuat sesuatu sendiri berbanding dengan apa yang mereka dengar atau lihat. Kaedah serampang dua mata ini memberi peluang kepada untuk belajar bukan sahaja secara teori semata-mata, bahkan murid dapat melakukan apa yang dimuridi secara praktikal.
Terdapat empat ciri utama kaedah tunjuk cara atau demonstrasi. Pertama ialah melihat kemahiran murid iaitu guru akan memeperlihatkan sesuatu kemahiran kepada muridnya. Ini bermakna guru akan memberi penerangan atau penjelaskan semasa aktiviti ditunjukkan. Dengan cara ini, murid akan lebih mudah memahami apa yang dimuridi kerana mereka tidah hanya mendengar sebaliknya mereka melalui atau melihat sendiri apa yang berlaku seiring dengan apa yang mereka dengar.
Kedua ialah penglibatan murid iaitu guru boleh melibatkan murid dalam aktiviti praktikal sesuatu muridan.Murid yang mempunyai kemahiran yang baik boleh dijadikan contoh kepada murid yang lain. Disamping mendedahkan murid dengan realiti sebenar, bakat murid juga boleh dikesan dan diasah melalui aktiviti seperti ini.
Yang ketiga ialah memberi peluang untuk mendengar atau melihat. Denga itu guru perlulah memastikan setiap muridnya tidak tercicir daripada mendengar atau melihat tunjuk cara tersebut. Seandainya bilangan murid adalah ramai dalam satu-satu masa, guru boleh membahagikan murid mengikut kumpulan-kumpulan kecil.
Yang terakhir iaitu yang keempat ialah kaitan Antara teori dan pratikal.Kaedah ini berkesan kerana murid dapat mengaitkan apa yang dimuridi secara teori dan praktikal. Tunjuk cara jugak boleh mengelakkan murid tersalah faham dengan apa yang dimuridi.

2.1.3             Kaedah Penilaian Pengetahuan
Penilaian mempunyai beberapa tujuan.Antara tujuannya ialah mengetahui keupayaan, kemahiran, atau pengetahuan asas sedia ada murid-murid dalam perkara-perkara yang hendak diajar.Penilaian  bertulis ini biasanya disebut sebagai praujian. Daripada penilaian bertulis inilah guru dapat merancang dan merencana pengajaran yang seterusnya.Hasil penilaian bertulis tersebut dapat memberikan gambaran kepada guru tentang keupayaan murid mereka yang sebenar sebelum mereka memulakan pengajaran.
Penilaian bertulis menolong guru mengetahui sejauh manakah murid mereka dapat menguasai isi kandungan  perkara yang telah disampaikan.  Dengan lain perkataan guru dapat melihat sejauh manakah pengajarannya itu berhasil.  Biasanya, penilaian bertulis seperti ini disediakan oleh guru sendiri untuk menguji aspek-aspek pengetahuan dan kemahiran tertentu,
Penilaian bertulis membandingkan pencapaian seseorang murid dengan teman-teman sekelasnya atau dengan peringkat kelas yang sama di sekolah.  Perbandingan seperti ini penting untuk menilai pencapaian atau prestasi seseorang individu,Ia juga membandingkan tingkat pencapaian murid dalam sesuatu bidang subjek dengan bidang yang lain bagi melihat kelemahan atau kelebihan murid dalam sesuatu bidang. Maklumat ini digunakan untuk kerja-kerja pemulihan dan sebagainya, Adalah juga penilaian bertulis dapat mengenal pasti murid yang tinggi dan amat lemah keupayaannya bagi menentukan kerja-kerja pemulihan dan pengayaan.
Penilaian bertulis dapat membantu guru untukmembuat jangkaan terhadap potensi atau bakat pembelajaran murid agar dapat menentukan arah dan jenis pendidikan murid bagi menyalurkan mereka ke jurusan-jurusan tertentu sepeti jurusan sains, sastera dan teknikal, 
Ia juga membolehkan guru menilai bahan, teknik, dan kaedah pengajaran mereka sebagai asas meningkatkan pengajaran mereka,  dan murid mengetahui kelemahan-kelemahan mereka dalam sesuatu kemahiran atau bidang dan segera pula memperbaikinya.

2.1.4             Kaedah Penilaian Prestasi
Penilaian prestasi adalah satu pendekatan yang bersistem untuk menilai kerja murid secara lisan atau bertulis bagi membantu dan mengetahui prestasi kerja masa hadapan murid yang dinilai.Dengan adanya penilaian prestasi tersebut dapat menggalakkan lagi murid untuk belajar dengan lebih tekun bagi meningkatkan tahap produktiviti dan kemajuan dirinya di tahap yang membanggakan.
Penilaian prestasi di sekolah akan mengesan kemajuan pelajar secara individu dengan cara yang fleksibel, bermakna dan tidak menakutkan pelajar.  Untuk ini cara penilaian perlu mengambil kira keperluan individu, kepelbagaian cara ( multiple ways of delivery) supaya pelbagai kecerdasan pelajar diambil kira. Implikasi penilaian terhadap pengajaran dan pembelajaran juga perlu ditekankan agar kualiti pendidikan dapat dipertingkatkan.
 Untuk itu, pelajar yang menunjukkan prestasi cemerlang akan dibimbing dan diberi peluang untuk integrasi menegak supaya potensinya dapat dimaksimumkan.  Pelajar yang lemah pula akan dibimbing dalam program pemulihan supaya dia dapat memperbaiki prestasinya.  Dengan demikian, guru perlu didedahkan kepada pelbagai cara untuk menjalankan penilaian di dalam bilik darjah dengan lebih berkesan.  Seterusnya, langkah-langkah untuk memastikan penilaian itu adalah sah dan mempunyai kebolehpercayaan yang tinggi akan ditekankan.





3.0  STRATEGI PENILAIAN
3.1.1             Penilaian Pengetahuan
Mengadakan Penilaian bertulis yang berbentuk Objektif dan Subjektif.Dimana item ujian ini mesti mempunyai keakuran iaitu standard, spesifikasi dan peluang.Standard ialah perkara yang dinilai dan di mana penilaian itu dilaksanakan hendaklah merupakan sebahagian daripada hasil pembelajaran.Ia juga perlu spesifikasi iaitu spesifikasi soalan yang dibangunkan hendaklah menepati JSU supaya penilaian yang dilaksanakan adalah setara dan seragam. Peluang merujuk kepada kelengkapan dan pengalaman pembelajaran murid.Murid hendaklah diberi peluang yang setara dalam mempelajari/mengalami perkara yang hendak dinilai.
Penilaian pengetahuan juga perlu mempunyai ketepatan dan kejelasan.Tepat Keterampilan ialah soalan yang dibangunkan hendaklah menepati keterampilan yang ditetapkan.Ia juga perlu tepat dari segi Kandungan iaitu soalan yang dibangunkan hendaklah menepati kandungan hasil pembelajarandan jelas dari segi istilah, perkataan, ayat atau grafik yang digunakan semasa membangunkan soalan penilaian. Ia juga hendaklah jelas, tidak mengelirukan dan mudah difahami.
Penilaian bertulis juga perlu mempunyai kesesuaian.Item yang dibangunkan menyatakan perkara penting yang perlu dikuasai oleh murid. Item yang dibangunkan tidak bias kepada kelompok tertentu (jantina, bangsa, agama, lokasi institut dll.) serta tidak menyinggung emosi, peribadi, kepercayaan, kebudayaan dan perkara sensitif sesuatu kaum; dan item yang dibangunkan menepati aras kesukaran yang ditetapkan, iaitu:
R – Aras Rendah
S – Aras Sederhana
T – Aras Tinggi

3.1.2             Penilaian Prestasi
Penilaian prestasi merupakan salah satu contoh soalan subjektif yang digunakan untuk menilai keterampilan calon dalam melaksanakan kerja/tugas yang diarahkan.Penilaian prestasi merupakan alat utama yang digunakan untuk mengukur tahap keterampilan murid. Bagi membangunkan penilaian prestasi yang sahih, boleh percaya dan mencukupi (cukup cakup), penilaian prestasi yang dibangunkan mengandungi perkara berikut, iaitu:
       i.        Keterampilan – keterampilan ialah tajuk atau perkara yang dikenalpasti untuk dinilai.
      ii.        Tempoh Penilaian – tempoh penilaian adalah tempoh di mana murid dibenarkan untuk melaksanakan kerja/tugas yang diarahkan. Tempoh penilaian: dua (2) hingga lima (5) jam bergantung kepada kerja/tugas yang dijalankan.
     iii.        Tugasan – tugasan adalah pernyataan yang lengkap, jelas dan mudah difahami supaya murid mengetahui kerja/tugas yang perlu dilaksanakan samada menghasilkan produk, perkhidmatan atau keputusan.
     iv.        Senarai Bahan – senarai bahan adalah bahan guna habis yang digunakan untuk melaksanakan kerja/tugas yang diarahkan samada untuk menghasilkan produk, perkhidmatan atau keputusan.
      v.        Peralatan/Kelengkapan – senarai peralatan/kelengkapan adalah peralatan, kelengkapan atau mesin yang diperlukan untuk melakukan kerja bagi menghasilkan produk, perkhidmatan atau keputusan. Kuantiti peralatan/kelengkapan yang  disenaraikan hendaklah dinyatakan dalam nisbah bilangan calon dengan bilangan kemudahan yang ada.
     vi.        Kriteria Penilaian – kriteria penilaian adalah skop yang dinilai semasa calon melakukan kerja/tugas yang diberikan. Kriteria penilaian hendaklah dinyatakan bagi memberi maklumat kepada calon berkaitan kriteria atau skop yang akan dinilai serta pemberian markah semasa calon melaksanakan kerja/tugas. Kriteria penilaian hendaklah terdiri daripada:
a)    Proses kerja.
b)    Hasil kerja.
c)    Sikap.
d)    Keselamatan.
















4.0  REKABENTUK PENILAIAN

4.1.1             Langkah 1   
Murid akan diedarkan dengan kriteria pencapaian yang perlu murid capai bagi tajuk hasil pembelajaran. Guru menerangkan setiap kriteria pemarkahan serta rubrik yang telah ditetap. Sesi pennerangan ini sangat penting bagi murid supaya murid dapat mengetahui apa yang perlu murid tahu dan perlu dicapai pada akhir pengajaran dan pembelajaran.
4.1.2             Langkah  2  
Guru menyediakan Kertas Penerangan sebelum guru membuat penerangan. Kertas Penerangan ini membantu guru dalam sesi penerangan guru kepada murid.Isi kandungan dalam kertas penerangan ini mencakupi semua hasil pembelajaran.Kertas penerangan ini di sediakan dengan gambar – gambar yang menarik serta berwarna. Ini akan memberi impak yang besar pada murid iaitu dapat menimbulkan minat terhadap penerangan guru.Guru memberi penerangan tentang jenis-jenis racun perosak mengikut spesifikasi racun. Diikuti dengan jenis-jenis alat penyembur racun perosak beerdasarkan ciri penggunaan dan teknik menyembur racun berdasarkan kaedah kawalan yang disyorkan. Kemudian menerangkan mengenai jenis-jenis perosak berdasarkan ciri-ciri kerosakan tanaman. Yang terakhir mengenai kaedah menyimpan peralatan dan racun perosak berdasarkan manual prosedur kerja. Guru menyesuaikannya dengan tahap pencapaian murid serta suasana persekitaran dan hasil pembelajaran yang hendak dicapai.
4.1.3             Langkah  3
Pelajar diberikan Kertas Penilaian Pengetahuan.Pelajar perlu menjawab soalan yang terdapat dalam kertas tersebut.Soalan terdiri daripada soalan objektif dan subjektif.Pelajar diberi masa yang cukup bagi menjawab soalan tersebut.Kertas Penilaian Pengetahuan ini menguji pelajar dari segi keupayaan, kemahiran, dan pengetahuan. Kertas Penilaian Pengetahuan disemak dan markah akan diberi mengikut rubric yang disediakan oleh guru.

4.1.4             Langkah 4
Guru  menunjukkan demonstrasi mengenai cara-cara untuk membancuh, menyembur serta menyimpan racun perosak dengan mematuhi langkah – langkah keselamatan.  Pada peringkat ini, guru akan melaksanakan setiap langkah dalam kertas kerja satu persatu agar murid lebih faham dan berjaya melaksanakan tugasan tersebut sendiri. Sekiranya pelajar kurang faham, guru  mengulang kembali langkah-langkah tersebut kerana ia dapat membantu mengurangkan peratus kegagalan tugasan dan sekaligus memberikan keyakinan kepada murid untuk melaksanakan tugasan.

4.1.5             Langkah 5
Guru memastikan murid masuk ke kumpulan masing – masing. Kertas Kerja diberikan kepada ahli kumpulan. Murid akan membaca dan mengikut arahan yang terdapat pada kertas kerja tersebut dalam kumpulan. Tugasan yang diberikan adalah lengkap dengan setiap langkah yang perlu diikuti oleh ahli kumpulan. Ahli dalam kumpulan  akan menilai ahli yang lain  mengikut senarai semak yang telah disediakan. Guru bertindak sebagai fasilitator sahaja.

4.1.6             Langkah 6
Reka bentuk penilaian yang paling utama dalam sesi pengajaran dan pembelajaran ini ialah kaedah melaksanakan tugasan individu. Murid akan menjalankan tugasan bagi membancuh, menyembur serta menyimpan racun perosak dengan mematuhi langkah – langkah keselamatan . Kaedah ini akan memberikan murid suasana pembelajaran yang lebih autentik kerana mereka akan melakukan sendiri tugasan secara individu tersebut dengan adanya pemantauan daripada guru berdasarkan Kertas Penilaian Prestasi.

5.0  CARA PEMARKAHAN DAN PENILAIAN
Kaedah penskoran dan penggredan sering digunakan apabila murid menjalankan sesuatu aktiviti yang melibatkan sesi pengajaran dan pembelajaran dan bukan hanya terhad kepada peperiksaan semata-mata.Penskoran dan penggredan adalah amat penting dalam menentukan pencapaian dan pemahaman seseorang murid.Setiap murid mempunyai tahap pencapaian yang berbeza dan dengan menggunakan skor dan gred, murid dapat dipecahkan kepada kategori-kategori tertentu bagi membolehkan guru mengenal pasti potensi mereka.Kaedah penskoran dan penggredan yang digunakan ialah kaedah rubrik.Martin-Kniep (2000) mendefinisikan rubrik sebagai sebuah skala pengukur yang dapat menunjuk dan membezakan sesuatu peringkat pencapaian.Rubrik boleh disediakan dalam pelbagai bentuk dan bergantung kepada criteria yang telah ditentukan oleh guru.Hal ini menunjukkan, pencapaian setiap pelajar dapat ditentukan melalui kaedah rubrik.Terdapat tiga rubrik yang digunakan dalam pentaksiran tugasan ini.
  • Skor rubrik yang pertama digunakan untuk Kertas Penilaian Pengetahuan.
  • Skor rubrik yang kedua digunakan untuk senarai semak yang terdapat dalam Kertas Kerja
  • Skor rubrik yang ketiga digunakan untuk Kertas Penilaian Prestasi.



5.1.1             Tugasan yang pertama iaitu Kertas Penilaian Pengetahuan
Tugasan yang dinilai
INDIKATOR PRESTASI DAN PEMARKAHAN
BAIK
SEDERHANA
LEMAH
Penilaian Pengetahuan
( MARKAH 75 -100 )
Menjawab dengan betul tidak kurang 75% daripada soalan – soalan yang diberikan.
( MARKAH 50 -74 )
Menjawab dengan betul Antara 40% hingga 74% daripada soalan – soalan yang diberikan
( MARKAH 0 -39 )
Menjawab kurang dari 40% daripada soalan – soalan yang diberikan.



5.1.2             Tugasan yang kedua senarai semak bagi Kertas Kerja

BIL
TAHAP PENCAPAIAN
TERIMA

TIDAK TERIMA

CATATAN
A.
PROSES KERJA





1.
Memakai pakaian dan kelengkapan keselamatan dipilih dengan betul












2.
Kaedah/ penggunaan peralatan yang betul.












B.
HASIL KERJA





1.
Mengendalikan alat penyembur racunmengikut prosedur yang betul.












2.
Membancuh racun dan mematuhi langkah keselamatan.












3.
Menyembur racun mengikut teknik yang betul.












4.
Menyimpanan alatan dan bahan mengikut manual prosedur kerja.












C.
SIKAP





1.
Bekerjasama ketika melakukan tugasan.












2.
Mematuhi arahan yang telah ditetapkan.












D.
KESELAMATAN KERJA





1.
Mengamal langkah keselamatan dan kebersihan.









(MEMENUHI SEMUA 9 KRETERIA = (10 MARKAH), 8-7 =( 8M) , 6-4 = (5M) , 3-0 = (3M) )
Tugasan yang dinilai
INDIKATOR PRESTASI DAN PEMARKAHAN
BAIK
SEDERHANA
LEMAH
Penilaian Kertas Kerja
( Dalam Kumpulan )
( MARKAH 10 )
Dapat melakukan kerja membancuh, menyembur dan menyimpan racun perosak ,mengikut langkah keselamatan dengan baik.
( MARKAH 5-8 )
Dapat melakukan kerja membancuh, menyembur dan menyimpan racun perosak ,mengikut langkah keselamatan dengan memuaskan.
( MARKAH 0 -3 )
Dapat melakukan kerja membancuh, menyembur dan menyimpan racun perosak ,mengikut langkah keselamatan dengan kurang memuaskan.
5.1.3             Tugasan yang ketiga bagi Kertas Penilaian Prestasi
A.   Proses Kerja
KRITERIA / SKOR
1
2
3
a.     Persediaan bahan dan peralatan
Terdapat kekurangan peralatan atau bahan sebelum memulakan kerja.
Menyediakan dan tidak menyusun peralatan dan bahan dengan teratur sebelum memulakan kerja.
Menyediakan dan menyusun semua peralatan dan bahan dengan baik sebelum memulakan kerja.
b.    Memakai pakaian dan kelengkapan keselamatan dipilih dengan betul
Memakai pakaian dan kelengkapan dengan kurang memuaskan.
Memakai pakaian dan kelengkapan dengan betul tetapi tidak kemas.
Memakai pakaian dan kelengkapan keselamatan dengan betul dan kemas.
c.     Kaedah/ penggunaan peralatan yang betul
Menggunakan peralatan meracun perosak dengan kaedah dan prosedur yang kurang memuaskan.
Menggunakan peralatan meracun perosak dengan kaedah dan prosedur yang betul tetapi tidak teratur.
Menggunakan peralatan meracun perosak dengan kaedah dan prosedur yang betul dan teratur.

B.   Hasil Kerja
KRITERIA / SKOR
1
2
3
a.     Mengendalikan alat penyembur racunmengikut prosedur yang betul
Mengendalikan alat pemyembur racun mengikut prosedur yang kurang memuaskan.
Mengendalikan alat pemyembur racun mengikut prosedur yang memuaskan.
Mengendalikan alat pemyembur racun mengikut prosedur yang betul dan tepat.
b.    Membancuh racun dan mematuhi langkah keselamatan
Membancuh racun mengikut sukatan yang kurang tepat  dan kuarang mematuhi langkah keselamatan dengan ditetapkan.
Membancuh racun mengikut sukatan yang betul  dan kuarang mematuhi langkah keselamatan dengan ditetapkan.
Membancuh racun mengikut sukatan yang betul  dan mematuhi langkah keselamatan dengan ditetapkan.
c.     Menyembur racun mengikut teknik yang betul
Menyembur racun mengikut teknik yang kurang memuaskan dan kurang  mematuhi langkah keselamatan yang telah ditetapkan.
Menyembur racun mengikut teknik yang betul dan kurang  mematuhi langkah keselamatan yang telah ditetapkan.
Menyembur racun mengikut teknik yang betul dan mematuhi langkah keselamatan yang telah ditetapkan.
d.    Menyimpan alatan dan bahan mengikut manual prosedur kerja.
Menyimpan alatan dan bahan mengikut manual prosedur kerja dengan kurang memuaskan.
Menyimpan alatan dan bahan mengikut manual prosedur kerja dengan memuaskan.
Menyimpan alatan dan bahan mengikut manual prosedur kerja yang betul.

C.   Sikap
KRITERIA / SKOR
1
2
3
  1. Persediaan diri
Membuat persediaan diri tetapi kurang memuaskan dari segi pakaian dan sikap terhadap aktiviti.
Membuat persediaan diri yang memuaskan dari segi pakaian dan sikap terhadap aktiviti.
Membuat persediaan diri yang selengkapnya
  1. Pengurusan peralatan
Menguruskan peralatan dengan cara yang kurang memuaskan.
Menguruskan peralatan dengan cara yang memuaskan iaitu kurang berhemah dan kurang bertanggungjawab.
Menguruskan peralatan dengan cara yang berhemah dan bertanggungjawab.
  1. Kebersihan kawasan kerja
Kurang menjaga kebersihan kawasan kerja.
Tahap memuaskan dalam menjaga kebersihan kawasan kerja.
Menjaga kebersihan kawasan kerja supaya nampak kemas dan menarik.
  1. Etika

Tahap yang kurang memuaskan dalam nilai etika bekerja serta menjalankan aktiviti ala kadar sahaja.
Tahap yang memuaskan dalam nilai etika bekerja serta memberi komitmen yang memusakan dalam menjalankan aktiviti.
Mempunyai nilai etika berkerja yang tinggi serta mempunyai komitmen yang tinggi.




D.   Keselamatan
KRITERIA / SKOR
1
2
3
  1. Personal dan rakan kerja

Menjaga keselamatan diri dan rakan kerja pada tahap kurang memuaskan
Menjaga keselamatan diri dan rakan kerja pada tahap memuaskan
Menjaga keselamatan diri dan rakan kerja pada tahap tinggi
  1. Alat / mesin

Menjaga keselamatan alat / mesin  dengan cara yang kurang memuaskan.
Menjaga keselamatan alat / mesin dengan cara yang memuaskan.
Menjaga keselamatan alat / mesin dengan cara yang berhemah dan bertanggungjawab.
  1. Bendakerja

Menjaga keselamatan bendakerja pada tahap yang kurang memuaskan.
Menjaga keselamatan bendakerja pada tahap yang memuaskan.
Menjaga keselamatan bendakerja dengan baik dan berhemah.


6.0  PROSES MENTADBIR PENILAIAN

Penilaian ini bertujuan untuk tingkatan 1- 3 aliran Pendidikan Asas Vokasional. Kelas dipilih sebagai sampel penilaian adalah 3 PAV. Kelas ini terdiri daripada murid dari kaum Melayu dan asli. Penilaian tersebut adalah bersepadu dalam proses pengajaran dan pembelajaran yang telah dilakukan di dalam kelas. Guru memulakan sesi pengajaran dan pembelajaran pada minggu pertama dengan menerangkan membancuh, menyembur serta menyimpan racun perosak dengan mematuhi langkah – langkah keselamatan. Guru menyediakan nota yang lengkap bagi murid. Murid perlu rujuk pada Kertas Penerangan yang disediakan oleh guru.
Murid perlu memberi respon kepada penerangan guru berpandukan Kertas Penerangan yang diberi. Kemudian guru menanya beberapa soalan secara lisan kepada murid. Guru akan membantu murid jika murid tidak dapat menjawab soalan lisan yang diberikan oleh guru.
Seterusnya guru memberi mengedarkan kriteria yang perlu murid capai bagi topik membancuh, menyembur serta menyimpan racun perosak dengan mematuhi langkah – langkah keselamatan. Guru memberi penerangan yang selengkapnya mengenai rubrik yang telah disediakan. Murid perlu respon kepada segala keraguan mengenai rubrik tersebut.
Alatan dan radas disediakan dan disusun mengikut langkah-langkah demonstrasi yang ditentukan. Tempat demonstrasi  hendaklah disediakan untuk memastikan semua murid dapat menyaksikan dengan jelas.
Guru juga akan memastikan keselamatan sebelum menggunakan alat, radas dan bahan yang mungkin boleh mengakibatkan kemalangan.Sebelum mula demonstrasi, guru perlu memberitahu murid tujuan demonstrasi dan aktivitinya supaya mereka dapat mencontohinya tanpa melakukan kesilapan.Semasa demonstrasi, guru memandang kearah murid semasa memberi penerangan tentang aktiviti demonstrasi yang dijalankan. Sekiranya murid menunjukkan keraguan, guru perlu menerangkan langkah itu sekali lagi. Guru menggunakan teknik menyoal untuk menarik perhatian murid.. Guru juga akan membincangkan dengan murid tujuan demonstrasi supaya mereka boleh membuat rumusan dengan tepat. Aktiviti pengukuhan akan dijalankan selepas demonstrasi. Ia akan dilakukan melalui aktiviti demonstrasi murid dengan mencontohi guru atau mencatat langkah-langkah demonstrasi dalam nota.
Seterusnya murid akan masuk kedalam kumpulan masing. Guru mengedarkan Kertas Kerja. Kertas ini mengandungi peralatan, bahan dan  langkah – langkah yang perlu murid ikuti bagi topik membancuh, menyembur serta menyimpan racun perosak dengan mematuhi langkah – langkah keselamatan. Murid akan membuat tugasan ini secara kumpulan. Dan ahli dalam kumpulan akan menilai kawannya dalam kumpulan tersebut.
Pada keesokan harinya, tibalah masa untuk murid itu melakukan tugasan secara individu. Dimana murid akan diberi Kertas Penilaian Prestasi. Pada kertas itu terdapat tugasan yang perlu diselsesaikan dalam masa tertentu.Murid harus mengikut langkah – langkah yang betul dan tepat.Murid mempunyai pengalaman dari sesi pengajaran dan pembelajaran lepas.
Dalam Kertas Penilaian Prestasi hanya tugasan sahaja yang dinyatakan, tiada sebarang nota atau langkah kerja yang boleh murid ikuti. Guru akan bertindak sebagai penilai semasa murid menjalankan tugasan tersebut iaitu membancuh, menyembur serta menyimpan racun perosak dengan mematuhi langkah – langkah keselamatan.















7.0  ANALISIS DANTAFSIRAN DATA

Dari penilaian itu , data yang telah dikumpul adalah markah dalam penilaian pengetahuan berdasarkan rubrik, kedua, markah senarai semak bagi Kertas Kerja dalam kumpulan dan yang ketiga, Penilaian Prestasi berdasarkan rubrik merupakan bukti prestasi murid.
Hasil daripada ketiga-tiga tugasan tersebut guru dapat menilai prestasi murid kelas tersebut. Terdapat ramai orang murid yang berjaya mendapat skor yang tinggi. Hal ini kerana pelajar tersebut telah memenuhi semua kreteria yang telah ditetapkan didalam ketiga-tiga tugasan tersebut. Kemahiran dari segi hasil kerja, proses kerja, sikap dan keselamatan juga berjaya diuji berdasarkan ketiga-tiga tugasan ini.    

8.0  LAPORANPENILAIAN

Murid telah menunjukkan semangat yang tinggi dalam proses pengajaran dan pembelajaran bagi topik mengawal serangga perosak menggunakan racun perosak . Murid bersemangat yang mendalam dalam melakukan tugasan yang diberi terutamanya dalam membancuh, menyembur serta menyimpan racun perosak dengan mematuhi langkah – langkah keselamatan.  Murid dapat menggunakan pengetahuan  mereka dalam aktiviti membancuh, menyembur serta menyimpan racun perosak dengan mematuhi langkah – langkah keselamatan..
            Hasil yang positif dan menggalakkan yang diperolehi daripada penilaian ini pada kelas tersebut. Penilaian dilakukan pada masa yang sama membantu meningkatkanpemahaman pelajar tentang kepentingan mematuhi langkah – langkah keselamatan dalam menggunakan bahan yang beracun dan berisiko tinggi terhadap kesihatan meraka.Murid juga dapat menghayati nilai – nilai murni yang perlu ada semasa menggunakan bahan yang boleh memudaratkan kesihatan dirinya.
Skor yang diperoleh oleh pelajar direkodkan dan masukkan dalam pelaporan pelajar. Pelaporan tersebut ditunjukkan kepada ibubapa pelajar dan diterangkan secara terperinci tentang skor dan rubrik yang digunakan oleh guru bagi menilai murid kepada ibu bapa. Pelaporan tersebut juga menunjukkan prestasi pelajar tersebut sepanjang proses penilaian. Di samping itu, domain-domain utama juga teruji melalui tugasan yang telah diberi iaitu kognitf, afektif dan psikomotor.

9.0  KESIMPULAN

Secara kesimpulannya, murid-murid telah menjalankan tugasan membancuh, menyembur serta menyimpan racun perosak dengan mematuhi langkah – langkah keselamatan.Terdapat empat kaedah yang digunakan oleh guru untuk membolehkan hasil pembelajaran dicapai oleh murid iaitu menggunakan kaedah penerangan, demonstrasi, penilaian pengetahuan dan penilaian prestasi. Tujuan utama tugasan  ini dijalankan adalah untuk membolehkan muridmengawal serangga perosak pada tanaman menggunakan racun perosak. Aktiviti- aktiviti yang dijalankan dapat mewujudkan suasana yang autentik di mana murid menjalankan sendiri tugasan tersebut.Analisis yang diperoleh dapat digunakan oleh murid dalam kehidupan seharian mereka di mana murid boleh mengenali membancuh, menyembur serta menyimpan racun perosak dengan mematuhi langkah – langkah keselamatan dirumah mereka.
Berdasarkan rubrik, pencapaian murid dalam tugasan tersebut adalah sangat baik dimana kesemua murid yang hadir menguasai tugasan yang telah dijalankan apabila mereka berjaya melakukan aktiviti membancuh, menyembur serta menyimpan racun perosak dengan mematuhi langkah – langkah keselamatan.Oleh itu, aktiviti seperti ini seharusnya sering dijalankan bagi meningkatkan pemahaman murid sekaligus menghasilkan suasana yang menarik semasa sesi pengajaran dan pembelajaran.
Sehubungan itu, guru perlu memahami segala jenis pentaksiran samaada pentaksiran tradisional mahu pun pentaksiran alternatif bagi mewujudkan pengalaman pembelajaran yang baik kepada pelajar secara tidak langsung proses pembinaan modal insan yang holistik dapat diteruskan sejajar dengan saranan kementerian. Justeru itu, dapat dirumuskan bahawa pentaksiran autentik atau pentaksiran alternatif merupakan salah satu pilihan dalam sistem pentaksiran yang dapat memperkayakan pengetahuan guru dan pelajar melalui kepelbagaian aktiviti serta berupaya meningkatkan pembelajaran pelajar melalui produk yang dihasilkan di sekolah-sekolah seluruh Malaysia.











   10.0   RUJUKAN
1.    Williams, B. (Ed.). (1996). Closing the achievement gap: A vision for changing beliefs and practices. Alexandria, Va: Association fo Supervision and Curriculum Development.
2.    Wiggins, G. (1998). Educative assessment: Designning assessment to inform and  improve student performance. San Fransisco: Jossey-Bass.
3.    Burke, K. (2005). How to ASSESS AUTHENTIC LEARNING. Corwin Press.
4.    Butler S. M & McMunn N. D. (2006).  A teacher’s Guide To Classroom  Assessment. John Wiley & Sons.
5.    Pakej Teknologi Tanaman - Jabatan Pertanian Semenanjung Malaysia 1997
6.    Nota Pengurusan Tanaman Buah-buahan Semester 1 - Institut Pertanian Semenanjung Malaysia
7.    Nota Pengurusan Tanaman Hiasan Semester 1 dan 2 - Institut Pertanian Semenanjung Malaysia
8.    Nota Pengurusan Tanaman Sayuran Semester 1 dan 2 - Institut Pertanian Semenanjung Malaysia          

 LAMPIRAN 1
ISI KANDUNGAN
HASIL PEMBELAJARAN
AKTIVITI/
STRATEGI
KEMAHIRAN
NILAI
PENILAIAAN
KOGNITIF
AFEKTIF
PSIKOMOTOR
Menyediakan racun perosak dan alat penyembur.

Murid  dapat:
Menyenaraikan jenis-jenis racun perosak mengikut spesifikasi racun.
Menyatakan jenis-jenis alat penyembur berdasarkan ciri penggunaan.
Mengendalikan alat penyembur mengikut prosedur kerja.

Murid  menyenaraikan jenis – jenis racun perosak dan mengetahui penggunaan racun perosak
Murid menyediakan nota mengenai jenis – jenis alat penyembur berdasarkan ciri penggunaan.
Guru menunjukkan cara mengendalikan alat penyembur racun dengan prosedur yang betul
Murid menyenaraikan jenis racun  perosak yang  pelajar ketahui
Murid dapat menyatakan alat penyembur yang pelajar ketahui.
Pelajar dapat membezakan antara barang kitar semula dan bahan kitar semula. Pelajar mengkategorikan bahan kitar semula mengikut jenisnya
Bersoal jawab dengan rakan dan guru tentang jenis racu perosak dan penggunaannya.

Bersoal jawab dengan pelajar lain dan guru tentang jenis – jenis alat penyembur berdasarkan ciri penggunaan.
Murid membaca dan mengisi lembaran kerja

Murid mengendalikan alat penyembur mengikut prosedur kerja.
Berani
Bekerjasama
sopan
Kreatif
Bekerjasama
Kertas Penerangan (Nota)
Kertas tugasan
Senarai semak
Kertas Penilaian Prestasi
Membancuh racun perosak.
Murid dapat:
Membancuh racun perosak dengan mematuhi langkah-langkah keselamatan berdasarkan maklumat pada label bekas racun.
Murid mengendalikan racun perosak dan membancuh racun perosak mengikut prosedur yang betul dan tepat.
Murid menentukan nisbah campuran air dan racun perosak dengan betul.
Murid mencampur air dan racun perosak dengan mematuhi nisbah yang betul dan tepat berdasarkan label pada racun perosak.
Murid menjalankan proses membancuh racun perosak dengan air bagi tujuan meracun tanaman.
Berfikir
Sopan
Bertanggungjawab
Kertas Penerangan
Kertas tugasan
Senarai semak
Kertas Penilaian Prestasi
Menyembur racun perosak
Murid dapat:
Menyatakan jenis-jenis perosak berdasarkan ciri-ciri kerosakan tanaman.
Menyatakan teknik menyembur racun berdasarkan kaedah kawalan yang disyorkan.
Menyembur racun berdasarkan teknik semburan racun.
Murid  menyenaraikan jenis – jenis perosak berdasarkan ciri – ciri kerosakan pada tanaman
Murid menyediakan nota mengenai teknik menyembur racun berdasarkan kaedah kawalan yang betul.
Guru menunjukkan cara menyembur racun yang betul.
Pelajar menerangkan jenis perosak dan ciri – ciri kerosakan berdasarkan perosak.
Pelajar menunjukkan keyakinan dalam menyembur racun perosak dengan teknik yang betul.
Pelajar menyembur racun perosak dengan teknik yang betul dan tepat.
Sopan

Berani
Kertas Penerangan (Nota)
Kertas tugasan
Senarai semak
Kertas Penilaian Prestasi
Menyimpan racun dan peralatan yang telah dibersihkan.
Murid dapat:
Menyatakan kaedah menyimpan peralatan dan racun perosak berdasarkan manual prosedur kerja.
Menyimpan peralatan dan racun berdasarkan manual prosedur kerja.
Murid menyediakan nota mengenai kaedah menyimpan racun perosak dan peralatan menyembur racun.
Guru menunjuk cara menyimpan peralatan dan racun perosak.
Murid menerangkan cara penyimpanan alat dan racun perosak yang baik dan berkesan.
Murid dapat mengumpulkan peralatan dan racun perosak yang perlu disimpan.
Murid melakukan aktiviti menyimpan peralatan dan racun perosak mengikut prosedur yang betul.
Sopan

Berani
Kertas Penerangan (Nota)
Kertas tugasan
Senarai semak
Kertas Penilaian Prestasi
LAMPIRAN 3

                           SMK SENTOSA KAMPAR,
                           31900 KAMPAR,
                            PERAK
                         



KERTAS PENILAIAN PRESTASI
 
KOD DAN NAMA PROGRAM
AF-010-1
PEKERJA AM TANAMAN
TAHAP
TAHAP SATU 1
NO. DAN STANDARD KANDUNGAN
SK18 MENGAWAL PEROSAK TANAMAN
          MENGGUNAKAN RACUN PEROSAK.
NO. DAN STANDARD PEMBELAJARAN
 18.1   MENYEDIAKAN RACUN PEROSAK DAN ALAT PENYEMBUR.
 18.2   MEMBANCUH RACUN PEROSAK.
 18.3   MENYEMBUR RACUN PEROSAK.
 18.4   MENYIMPAN RACUN DAN PERALATAN YANG TELAH DIBERSIHKAN.
NAMA PELAJAR

TARIKH PENILAIAN


TAJUK: MELAKUKAN KERJA MEMBANCUH, MEMYEMBUR DAN MENYIMPAN   
 RACUN PEROSAK






















PERATURAN PENILAIAN :

Pelajar mesti mematuhi perkara berikut:
  1. Berada ditempat penilaian 15 minit sebelum penilaian dimulakan.
  2. Berpakaian kemas dan sesuai mengikut peraturan yang ditetapkan .
  3. Baca arahan soalan dengan teliti.
4.       Tidak dibenarkan meneruskan penilaian prestasi sekiranya didapati melanggar peraturan penilaian atau menipu.

ARAHAN :
Penilaian ini adalah untuk menilai tahap prestasi anda bagi Tugasan mengawal perosak tanaman menggunakan racun perosak dalam bidang kemahiran Pekerja Am Tanaman Tahap 1. Anda dikehendaki melaksanakan tugas yang diberikan sebagai bukti ketrampilan.

TUGASAN:
MENGAWAL PEROSAK TANAMAN MENGGUNAKAN RACUN PEROSAK
1.    Buat tugasan seperti berikut:
a.    Bancuhkan racun perosak dengan mematuhi langkah-langkah keselamatan berdasarkan maklumat pada label bekas racun.
b.    Semburkan racun berdasarkan teknik semburan racun.
c.    Simpankan peralatan dan racun berdasarkan manual prosedur kerja.
2.    Gunakan bahan dan alat yang sesuai untuk aktiviti – aktiviti tersebut.
3.    Ikut langkah dan susunan kerja yang sistematik.
4.    Patuhi langkah – langkah keselamatan yang sesuai dan tunjukkan sikap serta budaya kerja yang baik semasa anda melaksanakan kerja tersebut.


MASA :  2 JAM

KRITERIA PENILAIAN :
1.    Hasil kerja dan tempoh masa yang diperlukan.
2.    Proses dan prosedur kerja yang betul.
3.    Keprihatinan anda terhadap keselamatan diri, peralatan dan hasil kerja.
4.    Sikap dan kebersihan sewaktu kerja.


PERALATAN/PERKAKASAN/BAHAN YANG DIPERLUKAN:

BAHAN – BAHAN :
BIL
BAHAN YANG DIPERLUKAN
KUANTITI / PELAJAR
1.
Racun perosak
1 botol
2.
Air
Mengikut keperluan

PERALATAN :
BIL
PERKARA
NISBAH
( PERALATAN : PELAJAR)
1.
Alat penyembur
1 : 1
2.
Penyukat
1 : 1
3.
Kayu Pembancuh
1 : 1
4.
Pakaian keselamatan
1 : 1
5.
Baldi
1 : 1
6.
Sarung getah
1 : 1
7.
Kasut Getah
1 : 1
8.
Topi
1 : 1
9.
Cermin mata keselamatan
1 : 1




SKEMA PENILAIAN PRESTASI ( KERJA KURSUS )
BIL
PERKARA YANG DINILAI
MARKAH DIBERI
SKOR
 (1-3)
MARKAH DIPEROLEHI
PERATUS MARKAH DIPEROLEHI


1
2
3



1.
Proses Kerja – 20%





/ 21 X 20%
a.     Persediaan bahan dan peralatan



1

b.    Memakai pakaian dan kelengkapan keselamatan dipilih dengan betul



3

c.     Kaedah/ penggunaan peralatan yang betul



3

JUMLAH


MENGAWAL PEROSAK TANAMAN MENGGUNAKAN RACUN PEROSAK


KRITERIA / SKOR
1
2
3
a.     Persediaan bahan dan peralatan
Terdapat kekurangan peralatan atau bahan sebelum memulakan kerja.
Menyediakan dan tidak menyusun peralatan dan bahan dengan teratur sebelum memulakan kerja.
Menyediakan dan menyusun semua peralatan dan bahan dengan baik sebelum memulakan kerja.
b.    Memakai pakaian dan kelengkapan keselamatan dipilih dengan betul
Memakai pakaian dan kelengkapan dengan kurang memuaskan.
Memakai pakaian dan kelengkapan dengan betul tetapi tidak kemas.
Memakai pakaian dan kelengkapan keselamatan dengan betul dan kemas.
c.     Kaedah/ penggunaan peralatan yang betul
Menggunakan peralatan meracun perosak dengan kaedah dan prosedur yang kurang memuaskan.
Menggunakan peralatan meracun perosak dengan kaedah dan prosedur yang betul tetapi tidak teratur.
Menggunakan peralatan meracun perosak dengan kaedah dan prosedur yang betul dan teratur.











BIL
PERKARA YANG DINILAI
MARKAH DIBERI
SKOR
 (1-3)
MARKAH DIPEROLEHI
PERATUS MARKAH DIPEROLEHI


1
2
3



2.
Hasil Kerja – 60%





/ 32 X 60%
a.     Mengendalikan alat penyembur racun mengikut prosedur yang betul



3

b.    Membancuh racun dan mematuhi langkah keselamatan



3

c.     Menyembur racun mengikut teknik yang betul



3

d.    Menyimpan alatan dan bahan mengikut manual prosedur kerja.



3

JUMLAH


KRITERIA / SKOR
1
2
3
a.     Mengendalikan alat penyembur racun mengikut prosedur yang betul
Mengendalikan alat pemyembur racun mengikut prosedur yang kurang memuaskan.
Mengendalikan alat pemyembur racun mengikut prosedur yang memuaskan.
Mengendalikan alat pemyembur racun mengikut prosedur yang betul dan tepat.
b.    Membancuh racun dan mematuhi langkah keselamatan
Membancuh racun mengikut sukatan yang kurang tepat  dan kuarang mematuhi langkah keselamatan dengan ditetapkan.
Membancuh racun mengikut sukatan yang betul  dan kuarang mematuhi langkah keselamatan dengan ditetapkan.
Membancuh racun mengikut sukatan yang betul  dan mematuhi langkah keselamatan dengan ditetapkan.
c.     Menyembur racun mengikut teknik yang betul
Menyembur racun mengikut teknik yang kurang memuaskan dan kurang  mematuhi langkah keselamatan yang telah ditetapkan.
Menyembur racun mengikut teknik yang betul dan kurang  mematuhi langkah keselamatan yang telah ditetapkan.
Menyembur racun mengikut teknik yang betul dan mematuhi langkah keselamatan yang telah ditetapkan.
d.    Menyimpan alatan dan bahan mengikut manual prosedur kerja.
Menyimpan alatan dan bahan mengikut manual prosedur kerja dengan kurang memuaskan.
Menyimpan alatan dan bahan mengikut manual prosedur kerja dengan memuaskan.
Menyimpan alatan dan bahan mengikut manual prosedur kerja yang betul.
                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                       
                                                                       
BIL
PERKARA YANG DINILAI
MARKAH DIBERI
SKOR
 (1-3)
MARKAH DIPEROLEHI
PERATUS MARKAH DIPEROLEHI


1
2
3



3.
Sikap – 10%





/ 12 X 10%
a.     Persediaan diri



1

b.    Pengurusan peralatan



1

c.     Kebersihan kawasan kerja



1

d.    Etika



1

JUMLAH


KRITERIA / SKOR
1
2
3
  1. Persediaan diri
Membuat persediaan diri tetapi kurang memuaskan dari segi pakaian dan sikap terhadap aktiviti.
Membuat persediaan diri yang memuaskan dari segi pakaian dan sikap terhadap aktiviti.
Membuat persediaan diri yang selengkapnya
  1. Pengurusan peralatan
Menguruskan peralatan dengan cara yang kurang memuaskan.
Menguruskan peralatan dengan cara yang memuaskan iaitu kurang berhemah dan kurang bertanggungjawab.
Menguruskan peralatan dengan cara yang berhemah dan bertanggungjawab.
  1. Kebersihan kawasan kerja
Kurang menjaga kebersihan kawasan kerja.
Tahap memuaskan dalam menjaga kebersihan kawasan kerja.
Menjaga kebersihan kawasan kerja supaya nampak kemas dan menarik.
  1. Etika

Tahap yang kurang memuaskan dalam nilai etika bekerja serta menjalankan aktiviti ala kadar sahaja.
Tahap yang memuaskan dalam nilai etika bekerja serta memberi komitmen yang memusakan dalam menjalankan aktiviti.
Mempunyai nilai etika berkerja yang tinggi serta mempunyai komitmen yang tinggi.
                       

                                                                                                                            








BIL
PERKARA YANG DINILAI
MARKAH DIBERI
SKOR
 (1-3)
MARKAH DIPEROLEHI
PERATUS MARKAH DIPEROLEHI


1
2
3



4.
Keselamatan – 10%





/ 9 X 10%
a.     Personal dan rakan kerja



1

b.    Alat / mesin



1

c.     Bendakerja



1

JUMLAH


KRITERIA / SKOR
1
2
3
  1. Personal dan rakan kerja

Menjaga keselamatan diri dan rakan kerja pada tahap kurang memuaskan
Menjaga keselamatan diri dan rakan kerja pada tahap memuaskan
Menjaga keselamatan diri dan rakan kerja pada tahap tinggi
  1. Alat / mesin

Menjaga keselamatan alat / mesin  dengan cara yang kurang memuaskan.
Menjaga keselamatan alat / mesin dengan cara yang memuaskan.
Menjaga keselamatan alat / mesin dengan cara yang berhemah dan bertanggungjawab.
  1. Bendakerja

Menjaga keselamatan bendakerja pada tahap yang kurang memuaskan.
Menjaga keselamatan bendakerja pada tahap yang memuaskan.
Menjaga keselamatan bendakerja dengan baik dan berhemah.
















Tugasan yang dinilai
INDIKATOR PRESTASI DAN PEMARKAHAN
BAIK
SEDERHANA
LEMAH
Penilaian Prestasi
( MARKAH 75 -100 )
Dapat melakukan kerja membancuh, menyembur dan menyimpan racun perosak ,mengikut langkah keselamatan dengan baik.
( MARKAH 50 -74 )
Dapat melakukan kerja membancuh, menyembur dan menyimpan racun perosak ,mengikut langkah keselamatan dengan memuaskan.
( MARKAH 0 -39 )
Dapat melakukan kerja membancuh, menyembur dan menyimpan racun perosak ,mengikut langkah keselamatan dengan kurang memuaskan.




RUMUSAN PENCAPAIAN MURID DALAM TUGASAN PRESTASI


MARKAH BAHAGIAN
Proses Kerja
Hasil kerja
Sikap
Keselamatan
Jumlah keseluruhan
PERATUS
20 %
60 %
10%
10%
100 %
PENCAPAIAN
MURID





INDIKATOR PRESTASI









LAMPIRAN 4

                             SMK SENTOSA,
                             31900 KAMPAR,
                             PERAK.
                            


 KERTAS KERJA
 
KOD DAN NAMA PROGRAM
AF-010-1
PEKERJA AM TANAMAN
TAHAP
TAHAP SATU 1
NO. DAN STANDARD KANDUNGAN
SK18 MENGAWAL PEROSAK TANAMAN
          MENGGUNAKAN RACUN PEROSAK.
NO. DAN STANDARD PEMBELAJARAN
 18.1   MENYEDIAKAN RACUN PEROSAK DAN ALAT PENYEMBUR.
 18.2   MEMBANCUH RACUN PEROSAK.
 18.3   MENYEMBUR RACUN PEROSAK.
 18.4   MENYIMPAN RACUN DAN PERALATAN YANG TELAH DIBERSIHKAN.
NO. KOD
AF-010-1/SK18/K(1/1)
Muka : 1     Drp :  6

TAJUK: MELAKUKAN KERJA MEMBANCUH, MEMYEMBUR DAN MENYIMPAN   
 RACUN PEROSAK
























TUJUAN PEMBELAJARAN:

Murid berkebolehan :


No Kriteria Pencapaian
Kriteria Pencapaian
18.2.1
Membancuh racun perosak dengan mematuhi langkah-langkah keselamatan berdasarkan maklumat pada label bekas racun
18.3.3
Menyembur racun berdasarkan teknik semburan racun.
18.4.2
Menyimpan peralatan dan racun berdasarkan manual prosedur kerja.
  

ARAHAN:     
.
1.      Pastikan langkah keselamatan haruslah diutamakan sebelum, sedang dan selepas selesai kerja dilakukan.

2.      Murid dikehendaki melakukan kerja membancuh dan menyembur racun.

3.      Murid perlu melakukan kerja penyimpanan alatan dan racun.

4.      Sediakan peralatan yang sesuai untuk aktiviti di atas.

5.      Sebelum anda meneruskan aktiviti tersebut dicadangkan, jawab soalan yang dikemukakan di bawah.




LUKISAN. DATA DAN JADUAL:   TIADA

PERALATAN/PERKAKASAN/BAHAN:

1.              Racun perosak
2.              Alat penyembur
3.              Penyukat
4.              Air
5.              Baldi
6.              Kayu pembancuh
7.              Pakaian keselamatan
8.              Sarung tangan getah
9.              Kasut
10.           Apron
11.           Topi
12.           Cermin mata keselamatan

SOALAN

1.         Namakan dua contoh perosak jenis penghisap

            1) ..........................................................

            2)...........................................................

2.         Namakan satu kaedah penyimpanan racun.

            .......................................................................................................................................

LANGKAH-LANGKAH
BUTIRAN














1.   Membancuh racun























2.   Menyembur racun























3. Menyimpan alatan dan racun






Cara berpakaian yang betul

a.    Pakai pakaian kerja yang sesuai dengan aktiviti kerja membancuh racun
b.    Baca label sebelum menggunakan sebarang racun perosak.
Pastikan:
               i.        Racun perosak tersebut sesuai mengawal perosak yang dikenalpasti.
             ii.        Langkah-langkah keselamatan yang perlu diambil dipatuhi.
c.    Menyukat racun
               i.        Untuk membancuh racun perosak pekat, patuhi sukatan yang disyorkan pada label.
             ii.        Sukatan yang berlebihan membawa pembaziran, sukatan yang rendah menyebabkan kawalan tidak berkesan
d.    Membancuh racun
               i.        Racun perosak pekat cecair yang telah disukat boleh dituang terus ke dalam tangki penyembur yang diisikan sedikit air di dalamnya.
             ii.        Racun perosak jenis serbuk bancuh wajar dibancuh dengan sedikit air sebelum dituang ke tangki penyembur.
            iii.        Gunakan penyukat, baldi dan penyeduk semasa membancuh racun pekat.
            iv.        Gunakan sarung tangan getah, berbaju lengan panjang dan seluar panjang. Untuk melindungi diri anda dari percikan racun pekat.
a.  Memeriksa alat penyembur

b.  Sebelum mengisi racun perosak. Pastikan:
              i.        Alat penyembur berkeadaan sesuai untuk digunakan. Jangan gunakan penyembur yang bocor atau rosak.
            ii.        Sentiasa bawakan “plier” dan alat ganti seperti penebat getah, muncung penyembur (nozzle) klip dan sebagainya untuk membantu anda membaiki sekiranya berlaku kerosakan kecil penyembur anda di ladang.
           iii.        Lindungi diri anda dengan memakai baju lengan panjang, seluar panjang sarung tangan, pelindung mulut dan hidung, topi, boot getah. Gunakan apron semasa menyembur racun perosak yang lebih berbisa
c.  Menyembur racun perosak

              i.        Penyemburan disyorkan dalam keadaan cuaca terang dan baik. Jangan menyembur jika hari hendak hujan atau angin kuat.
            ii.        Dalam keaadaan berangin sederhana, semburan dilakukan mengikut arah angin.
           iii.        Sekiranya muncung penyembur tersumbat, gunakan benda lembut seperti batang rumput untuk membersihkannya. Jangan meniup.
           iv.        Berhenti menyembur jika didapati penyembur bocor atau anda terkena tumpahan bancuhan racun. Buka pakaian dan bersihkan badan dengan air dan sabun atau pergi mandi serta tukar pakaian.


a.    Bersihkan peralatan dan pakaian selepas aktiviti kerja menyembur racun makhluk perosak.
b.    Bersihkan peralatan penyemburan dengan air dan keringkannya selepas penyemburan.
c.    Bersihkan pakaian dan lain-lain peralatan perlindungan yang digunakan. Cuci dengan air dan sabun.
d.    Cuci tangan dengan air yang banyak dan sabun setiap kali selepas memegang bekas racun perosak, peralatan penyemburan atau baju pelindung yang belum dicuci.
e.    Simpan racun makhluk perosak :
              i.        Simpan baki racun pekat dalam bekas asal. Jangan simpan di dalam bekas lain atau botol minuman.
            ii.        Racun-racun perosak mestilah disimpan dalam kotak atau almari khas yang berkunci. Letakkan kotak atau almari ini jauh dari tempat makanan, tempat rehat, tempat kanak-kanak bermain, haiwan ternakan dan sumber air.
           iii.        Semasa mengangkut racun perosak, elakkan botol racun dari pecah atau tertumpah.









BIL
TAHAP PENCAPAIAN
TERIMA

TIDAK TERIMA

CATATAN
A.
PROSES KERJA





1.
Memakai pakaian dan kelengkapan keselamatan dipilih dengan betul












2.
Kaedah/ penggunaan peralatan yang betul.












B.
HASIL KERJA





1.
Mengendalikan alat penyembur racunmengikut prosedur yang betul.












2.
Membancuh racun dan mematuhi langkah keselamatan.












3.
Menyembur racun mengikut teknik yang betul.












4.
Menyimpanan alatan dan bahan mengikut manual prosedur kerja.



















C.
SIKAP





1.
Bekerjasama ketika melakukan tugasan.












2.
Mematuhi arahan yang telah ditetapkan.












D.
KESELAMATAN KERJA





1.
Mengamal langkah keselamatan dan kebersihan.











(MEMENUHI SEMUA 9 KRETERIA = (10 MARKAH), 8-7 =( 8M) , 6-4 = (5M) , 3-0 = (3M) )







Tugasan yang dinilai
INDIKATOR PRESTASI DAN PEMARKAHAN
BAIK
SEDERHANA
LEMAH
Penilaian Kertas Kerja
( Dalam Kumpulan )
( MARKAH 10 )
Dapat melakukan kerja membancuh, menyembur dan menyimpan racun perosak ,mengikut langkah keselamatan dengan baik.
( MARKAH 5-8 )
Dapat melakukan kerja membancuh, menyembur dan menyimpan racun perosak ,mengikut langkah keselamatan dengan memuaskan.
( MARKAH 0 -3 )
Dapat melakukan kerja membancuh, menyembur dan menyimpan racun perosak ,mengikut langkah keselamatan dengan kurang memuaskan.


MARKAH BAHAGIAN
SENARAI SEMAK

INDIKATOR PRESTASI

RUMUSAN PENCAPAIAN MU
LAMPIRAN 2



                              
                               SMK SENTOSA KAMPAR,
                               31900 KAMPAR,
                               PERAK
                              

  KERTAS TUGASAN
 
KOD DAN NAMA PROGRAM
AF-010-1
PEKERJA AM TANAMAN
TAHAP
TAHAP SATU 1
NO. DAN STANDARD KANDUNGAN
SK18 MENGAWAL PEROSAK TANAMAN
          MENGGUNAKAN RACUN PEROSAK.
NO. DAN STANDARD PEMBELAJARAN
 18.1   MENYEDIAKAN RACUN PEROSAK DAN ALAT PENYEMBUR.
 18.2   MEMBANCUH RACUN PEROSAK.
 18.3   MENYEMBUR RACUN PEROSAK.
 18.4   MENYIMPAN RACUN DAN PERALATAN YANG TELAH DIBERSIHKAN
NO. KOD
AF-010-1/SK18/T(1/1)
Muka : 1     Drp : 4

TAJUK: SEMBUR RACUN PEROSAK

TUJUAN :

Kertas ini menerangkan tentang:-

1.    Jenis-jenis racun perosak mengikut spesifikasi racun.
2.    Jenis-jenis alat penyembur racun perosak beerdasarkan ciri penggunaan.
3.    Teknik menyembur racun berdasarkan kaedah kawalan yang disyorkan.
4.    Jenis-jenis perosak berdasarkan ciri-ciri kerosakan tanaman.
5.    Kaedah menyimpan peralatan dan racun perosak berdasarkan manual prosedur kerja.














TUGASAN

PERUNTUKAN MASA : 30 MINIT

BAHAGIAN A

Bagi soalan 1 hingga 5 terdapat empat pilihan jawapan.
Pilih dan bulatkan jawapan yang betul.

  1. Berikut adalah jenis racun perut, kecuali
A.   malathion
B.   dieldrin
C.   dimethoate
D.   heptachlor

  1. Racun ________________ mengandungi organism yang menyerang organism pembawa penyakit.
A.   biologi
B.   pewasap
C.   sentuh
D.   perut

  1. ___________________ digunakan di kawasan tanaman kecil dan memerlukan kapasiti semburan yang sedikit.
A.   Spray galas
B.   Spray kabus bermotor
C.   Spray tangan
D.   Pam penyembur berkuasa tinggi

  1.  Tanda serangan perosak mengunyah ialah ____________________
A.   daun kerekot
B.   daun berlubang-lubang atau koyak
C.   bintik-bintik hitam
D.   daun berwarna hitam tua

  1. Penyemburan secara manual sesuai untuk kawasan_______________­­­
A.   yang luas
B.   yang sangat luas
C.   yang tidak begitu luas
D.   kebun buah-buahan


( 25 MARKAH )








BAHAGIAN B


Bagi soalan 6 hingga 10, isikan jawapan yang betul pada ruang kosong yang disediakan.

  1. Racun sentuh digunakan dalam bentuk semburan _____________ dan akan meresap ke dalam perosak.

  1. ___________________ ialah contoh racun kulat jenis sistemik.

  1. ________________________ digunakan di kawasan yang luas, dengan kapasiti semburan yang agak luasa.

  1. Kepinding, teritip dan koya ialah jenis perosak yang ___________________

  1. Ulat beluncas, siput babi dan belalang ialah jenis perosak yang  ____________________



( 25 MARKAH )
































BAHAGIAN C


Bagi soalan 11 hingga 20 tandakan Ö pada kenyataan yang betul dan X pada kenyataan yang salah.


11.
Racun pewasap diberi dalam bentuk wasap dan meresap ke sistem respirasi.


12.
Racun sistematik mengandungi organisma yang menyerang organisma pembawa penyakit.




13.
Spray tangan susah untuk dikendalikan.





14.
Spray galas digunakan dikawasan sederhana luas.





15.
Lalat Buah, teritip dan lalat putih perosak jenis mengunyah.





16.
Semburan dilakukan pada waktu petang dan angin yang kuat.





17.
Semburan dilakukan mengikut arah angin.





18.
Teruskan aktiviti penyemburan sekiranya penyembur bocor atau terkena tumpahan racun.





19.
Selepas menyembur, saki baki dalam tong penyembur dibiarkan sahaja.





20.
Simpan racun perosak ditempat yang berbumbung, kering dan jauh dari punca air.



                                                                                                                        ( 50 MARKAH )
KERTAS SOALAN TAMAT












Tugasan yang dinilai
INDIKATOR PRESTASI DAN PEMARKAHAN
BAIK
SEDERHANA
LEMAH
Penilaian Pengetahuan
( MARKAH 75 -100 )
Menjawab dengan betul tidak kurang 75% daripada soalan – soalan yang diberikan.
( MARKAH 50 -74 )
Menjawab dengan betul Antara 40% hingga 74% daripada soalan – soalan yang diberikan
( MARKAH 0 -39 )
Menjawab kurang dari 40% daripada soalan – soalan yang diberikan.


RUMUSAN PENCAPAIAN MURID DALAM KERTAS PENILAIAN PRESTASI


MARKAH BAHAGIAN
Bahagian A
Bahagian B
Bahagian C
Jumlah keseluruhan
PERATUS
25 %
25 %
50%
100 %
PENCAPAIAN
MURID




INDIKATOR PRESTASI

No comments:

Post a Comment