PENTAKSIRAN
AUTENTIK
KPN 6074
TUGASAN KUMPULAN
TAJUK:
REKA BENTUK
DAN
PEMBINAAN PENTAKSIRAN
AUTENTIK
TOPIK:
(PENDIDIKAN SENI)
PENSYARAH :
PROF EMERITUS DR. OTHMAN BIN LEBAR
DISEDIAKAN OLEH,
ROBERT SAM A/L KRISHNAN
|
M20131001006
|
SHAHIDA BINTI JALALUDIN
|
M20131001149
|
NG SIOW HWE
|
M20131001145
|
NOOR SHIDA BINTI MEOR ZAIMI
|
M20131000999
|
Mata
Pelajaran : Pendidikan Seni
Topik :
Kraftangan
Sub
topik : Anyaman (
Bakul Kertas)
1.0 Pengenalan
Sistem pendidikan di Malaysia yang berorientasikan
peperiksaan kini diubah secara berperingkat
menjelang tahun 2011. Dengan ini, satu sistem pentaksiran baru
diperkenalkan yakni berbentuk holistik agar dapat memenuhi Falsafah Pendidikan
Negara yang memerlukan insan mulia sebagai peneraju generasi akan datang. Kini,
ramai di kalangan ibu bapa berpendapat bahawa peperiksaan atau ujian bertulis
tidak sesuai lagi digunakan dalam sistem pendidikan kita. Pentaksiran
autentik merupakan salah satu jalan penyelesaian kepada ketidakadilan ini. Ini
adalah kerana sifat pentaksiran autentik yang menyeluruh boleh diguna pakai
dalam mentafsir setiap perkembangan kanak-kanak melalui instrumen yang
pelbagai. Pentaksiran autentik menurut Pert (1990) merupakan bentuk penilaian
yang berdasarkan pencapaian sebenar yang ditunjukkan oleh kanak-kanak di dalam
bilik darjah setiap hari.
Melalui pentaksiran autentik ini, ia dapat memberi
peluang kepada kanak-kanak untuk mengaplikasikan pengetahuan dan kemahiran yang
ada pada mereka melalui cara yang berkaitan dengan kehidupan mereka dan tidak
tertakluk kepada kemahiran dan pengetahuan di sekolah sahaja. Terdapat pelbagai
kaedah atau teknik yang boleh digunakan untuk menjalankan pentaksiran autentik
ini contohnya melalui portfolio, pemerhatian, rekod anekdot dan pelbagai lagi.
Dengan ini dapat disimpulkan bahawa, pentaksiran autentik ini merupakan
alternatif dalam proses pentaksiran. Di mana ia menggunakan spektrum yang lebih
luas untuk melihat perkembangan murid dengan lebih menyeluruh dan bukan hanya
tertakluk kepada ujian semata-mata. Spektrum yang luas ini merangkumi situasi
pembelajaran yang sebenar meliputi kehidupan seharian murid dan bermakna.
2.0 Hasil Pembelajaran: Di akhir pengajaran dan pembelajaran murid
dapat:
1. Kemahiran
Motor Halus – Menggulung kertas suratkhabar mengikut diameter yang ditetapkan
(9mm).
2. Kemahiran
Motor Kasar – Menyusun bakul di atas rak.
3. Murid
boleh membuat tapak bakul (15cm)
4. Murid
boleh menyilang gulungan kertas mengikut kreativiti setinggi 20cm.
5. Murid
boleh membuat kemasan pada bakul.
3.0 Strategi Pengajaran dan Pembelajaran:
Strategi pengajaran
dan pembelajaran merujuk kepada kemahiran dan kecekapan merancang serta
menguruskan kaedah dan teknik mengajar untuk mencapai objektif pelajaran secara
optimum. Di dalam bidang pendidikan, konsep strategi merujuk kepada
kebijaksanaan memilih pendekatan serta kecekapan merancang kaedah dan teknik
dalam satu-satu pengajaran berdasarkan objektif pelajaran yang telah
ditentukan. Dengan perkataan lain, strategi pengajaran dan pembelajaran merujuk
kepada penentuan dan perancangan kaedah dan teknik mengajar untuk mencapai
objektif jangka panjang sesuatu pendekatan. Shmeck (1998) menyatakan strategi ialah prosedur-prosedur
untuk melaksanakan rancangan dalam sesuatu operasi atau dalam usaha mencapai
sesuatu tujuan. Zarina (2002) pula berpendapat bahawa strategi pembelajaran
ialah langkah-langkah yang diambil oleh murid untuk mempercepatkan proses
pemerolehan, penyimpanan, mengingat kembali dan penggunaan maklumat. Di dalam
bidang pendidikan, terdapat banyak kaedah dan teknik mengajar yang disarankan
oleh pakar-pakar pendidikan.
Strategi
pengajaran dan pembelajaran yang digunakan dalam mengajar topik kraftangan
iaitu menghasilkan bakul daripada bahan buangan bagi mata pelajaran pendidikan
seni ialah kaedah berasaskan projek. Kaedah pengajaran dan pembelajaran secara
projek merupakan suatu kaedah yang difikirkan amat sesuai dalam proses
pengajaran dan pembelajaran murid masa kini. Bagaimanapun sesuatu projek
memerlukan perancangan terperinci serta kaedah pelaksanaan yang sistematik di
samping keperluan sumber serta kepakaran yang sesuai.
Menurut Poh
(2003), projek ditakrifkan sebagai tugas, pembinaan atau siasatan yang teratur
yang akan menjurus kepada matlamat yang spesifik. Ianya boleh dilaksanakan
untuk menggalakkan murid menggunakan kemahiran psikomotor. Selain itu, projek
juga boleh dibuat berdasarkan kreativiti dan mengikut minat murid. Pengajaran
dan pembelajaran berasaskan projek boleh dilakukan secara individu atau
berkumpulan di bawah bimbingan guru seperti mendapatkan idea dan maklumat
secara terperinci. Kementerian pelajaran Malaysia melalui “Handbook, project
Based Learning” menekankan kaedah ini sebagai strategi pembelajaran yang
membawa murid mempelopori ilmu keluar daripada tradisi bilik darjah lama yang
memfokuskan guru sebagai pemberi ilmu. Kaedah melibatkan penerokaan ilmu
melalui pemerhatian serta kajian lapangan atau dunia sebenar.
Kaedah projek
merupakan kaedah yang telah diubahsuai daripada kaedah menyelesaikan masalah.
Melalui kaedah ini murid akan berpeluang merasai sendiri pengalaman
pembelajaran dengan melakukan sendiri aktiviti-aktiviti pembelajaran. Kaedah
ini berkait rapat dengan kaedah lain seperti kaedah permainan, kerja praktikal,
penyelesaian masalah dan luar kelas. Melalui kaedah ini, guru berupaya
menimbulkan minat dalam kalangan murid bagi melaksanakan sendiri beberapa
aktiviti dalam bentuk dan situasi yang sebenar. Kaedah ini boleh dilakukan,
sama ada secara berseorangan ataupun berkumpulan. Tujuan kaedah ini adalah
untuk meningkatkan penglibatan murid dengan idea-idea konseptual dan
mengembangkan kemahiran-kemahiran yang tidak mungkin dicapai melalui
kaedah-kaedah pengajaran yang lain. Dalam kaedah ini, peranan utama guru adalah
menyediakan tajuk-tajuk projek dan memberi peluang kepada murid memilih tajuk-
tajuk yang mereka gemari, menyediakan garis panduan secara bertulis serta
menerangkan cara mematuhi garis panduan berkenaan sepanjang projek dijalankan
di samping bertindak sebagai pembimbing.
Secara
umumnya, projek merujuk kepada kajian dan aktiviti yang disepadukan bagi
menghasilkan satu susunan bahan yang berkaitan satu tema mengikut minat dan
kecenderungan orang yang menjalankan projek itu. Sesuatu projek mungkin
berjalan selama tempoh masa yang lama seperti beberapa bulan atau beberapa
minggu atau beberapa hari sahaja, bergantung kepada minat, kecenderungan,
kemampuan dan kematangan peserta projek itu. Projek akhirnya akan dipamerkan dan
berkongsi idea kepada murid lain, seperti pameran seni peringkat sekolah. Strategi berasaskan projek membolehkan murid menjalankan aktiviti
mengikut minat dan kecenderungannya sendiri. Kaedah ini juga dapat memberi kualiti pemerolehan ilmu yang tinggi bagi
murid melalui penglibatan aktif murid. Selain itu ia memberi bimbingan kepada
murid untuk meningkatkan kemahiran berfikir dan keupayaan berdikari dalam melaksanakan
kajian tentang sesuatu perkara.
4.0 Strategi Pentaksiran:
Strategi yang boleh digunakan oleh guru dalam melaksanakan pembelajaran
berasaskan projek adalah seperti gambar rajah di bawah.
Rajah
1: Strategi Perlaksanaan Pembelajaran Berasaskan Projek
Sesebuah projek boleh dilaksanakan secara perseorangan atau secara
berkumpulan. Sebelum guru menjalankan aktiviti ini, guru perlu memastikan
bahawa langkah-langkah berikut diberi perhatian agar kaedah projek dapat
dijalankan dengan lebih teratur dan berkesan agar mencapai hasil pembelajaran
yang memuaskan. Perkara yang perlu diberikan tumpuan adalah seperti berikut:
- Guru perlu menentukan objektif dan aktiviti berdasarkan
kecenderungan dan kemahiran murid-murid dalam kelas yang di ajar.
- Sesuatu projek perlu mempunyai objektif-objektif tertentu. Dengan
adanya objektif-objektif ini guru dan murid akan mempunyai hala tuju yang
betul dan dapat menilai pencapaian mereka.
- Murid perlu mempunyai rancangan yang baik dan lengkap seperti
membahagikan kerja untuk setiap kumpulan demi menjamin kelicinan
pelaksananya.
- Guru perlu menentukan cara mempamerkan hasil-hasil kerja murid, cara
menyimpannya dan penggunaannya sebagai model pada masa akan datang.
5.0 Reka Bentuk Pentaksiran
Projek penghasilan bakul ini dilaksanakan dalam pengajaran dan
pembelajaran Pendidikan Seni Visual. Projek ini dilaksanakan selepas murid
mengenali bahan-bahan, alatan yang akan digunakan serta rekabentuk bakul. Setelah
murid diajar mengikut hasil pembelajaran, guru akan menguji kefahaman mereka
terhadap apa yang mereka pelajari di dalam kelas melalui penghasilan bakul
daripada bahan terbuang. Projek ini akan
mengambil masa selama 5 minggu setelah topik tersebut diajar oleh guru. Untuk
tujuan pentaksiran ini, murid yang terlibat adalah dari kelas tahun 6. Murid
akan diagihkan dalam kumpulan. Setiap murid dalam kumpulan akan melaksanakan
kerja mereka dengan kerjasama antara satu sama lain dan dengan bimbingan
daripada guru. Di dalam aktiviti ini,
murid diberi tugasan untuk mengumpul maklumat yang lebih terperinci dengan
melayari internet di makmal sekolah.
Ciri-ciri reka bentuk pentaksiran pembelajaran
berasaskan projek merangkumi:
- Kaedah ini boleh dijalankan secara individu
atau secara berkumpulan.
- Penilaiannya dijalankan pada setiap tahap
proses sehinggalah ke tahap hasil yang siap.
- Interaksi guru dengan murid adalah berbentuk
bimbingan dan perundingan pada setiap tahap proses (guru sebagai fasilitator)
- Guru perlu menjelaskan prosedur pelaksanaan
yang lengkap.
- Proses ini melibatkan pengumpulan bahan,
maklumat, data, memproses maklumat dan data, dan pelaporan hasil serta
refleksi kendiri.
- Kaedah pembelajaran ini berasaskan
kemahiran, pengetahuan, pengalaman dan kebolehan murid.
- Berorientasikan dunia sebenar.
Langkah‐langkah pentaksiran
1) Guru akan menerangkan apa yang perlu dihasilkan dalam projek.
2) Murid ditunjuk bahan-bahan dan alatan yang diperlukan serta cara untuk
membuat bakul secara asasnya.
3) Guru akan menetapkan spesifikasi ukuran untuk menghasilkan bakul
tersebut.
4) Guru akan menunjukkan contoh bakul yang terbaik daripada koleksi guru.
5) Murid kemudian boleh membuat bakul mengikut langkah-langkah yang
ditetapkan oleh guru mengikut kreativiti
masing-masing.
6) Guru akan meminta murid untuk mempamerkan portfolio mereka kepada
rakan-rakan.
7) Murid akan membentang hasil kerja mereka.
8) Guru akan membuat penilaian mengikut spesifikasi dan kekemasan bakul yang
dihasikan.
9) Guru dan murid akan berbincang untuk menentukan penghasilan bakul yang
terbaik berdasarkan kriteria-kriteria yang ditetapkan.
Nilai Murni/Kemahiran
ü Kerajinan - Berusaha bersungguh-sungguh dengan inisatif,
kreatif dan enovatif untuk menghasilkan sesuatu yang berkualiti..
ü Yakin kepada diri sendiri percaya
kepadakebolehan diri dan sanggup mencuba.
6.0 Kaedah Penskoran dan Penggredan
Kaedah penskoran dan penggredan yang digunakan dalam pentaksiran
pembelajaran berasaskan projek ialah kaedah penskoran rubrik. Rubrik ialah alat
penskoran yang secara terang menunjukkan prestasi yang diharapkan untuk sesuatu
tugasan atau sesuatu kerja. Rubrik ialah alat penskoran yang mengandungi set
kriteria dan standard iaitu, merujuk kepada objektif pembelajaran. Rubrik ialah
set kategori bagi suatu hasil kerja dapat dilihat dengan kualiti atau proses
dapat ditunjukkan supaya prestasinya dapat ditaksir. Kaedah ini menjadi
satu panduan pemarkahan untuk menilai
respons yang dibina oleh murid
terhadap tugasan yang telah diberikan.
Rubrik merupakan satu bentuk skema penskoran yang ditetapkan mengikut
kriteria seperti daripada lemah ke cemerlang. Kriteria ini digunakan untuk
membuat ranking atau pemeringkatan terhadap pencapaian murid. Rubrik terdiri
daripada rubrik holistik iaitu mengandungi kriteria dan kualiti untuk menilai
keseluruhan hasil kerja murid dan rubrik
analitik yang terdiri daripada penerangan terperinci berserta agihan
markah bagi setiap komponen untuk menilai hasil kerja murid. Dalam kaedah
penskoran dan penggredan untuk projek ini guru akan memilih rubrik analitik
untuk menjalankan penilaian.
6.1 Kaedah Penskoran Rubrik
Analitik
KRITERIA
|
Level
|
||
1
|
2
|
3
|
|
Menggulung
kertas dengan menggunakan lidi
|
Hanya
dapat menggulung kertas tanpa lidi.
|
Boleh
menggulung dengan lidi tetapi tidak menepati diameter 9mm.
|
Boleh
menggulung dengan lidi mengikut diameter 9mm.
|
Membuat
tapak bakul
|
Membuat
tapak bakul dengan bimbingan sepenuhnya.
|
Membuat
tapak bakul dengan separa bimbingan.
|
Membuat
tapak bakul tanpa bimbingan.
|
Melilit
gulungan kertas setinggi 20cm
|
Masih
mempunyai ruang antara lilitan kertas pada anyaman.
|
Lilitan
kertas pada anyaman rapat tetapi tidak kemas.
|
Lilitan
kertas pada anyaman rapat dan kemas.
|
Menyapu
syelek pada bakul kertas
|
Tidak
dapat menyapu syelek pada keseluruhan bakul.
|
Dapat
menyapu syelek pada keseluruhan bakul tetapi tidak rata.
|
Dapat
menyapu syelek pada keseluruhan bakul dan kemas.
|
Kekuatan
Pentaksiran
1. Pelajar
membina sendiri pengetahuan mereka bentuk bakul mengikut kreativiti
masing-masing
2. Pelajar
boleh mendapatkan maklumat daripada laman web untuk menyiapkan projek
3. Pelajar
dapat meningkatkan kemahiran berfikir dengan mencari idea bagi menghasilkan
bakul kertas yang menarik
4. Pelajar
menggunakan kreativiti dalam menghasilkan barangan kitar semula
5. Pelajar
dapat mengawal emosi semasa menganyam bakul kertas kerana aktiviti ini
memerlukan kesabaran dan ketekunan
6. Pelajar
dapat meningkatkan kemahiran motor halus kerana mereka terdiri daripada
kanak-kanak istimewa
7.0 Rubrik Penskoran Tugasan Projek
NILAI SKOR DAN KRITERIA HOLISTIK
|
|
TAHAP PENCAPAIAN
|
PENERANGAN
|
A (Cemerlang)
80-100
markah
|
·
Murid boleh menyediakan bahan-bahan untuk
menghasilkan bakul dan menyiapkan bakul dengan kemas
·
Menguasai langkah-langkah penghasilan bakul
kertas beserta kemasan
|
B (Kepujian)
60-79
markah
|
·
Menyediakan bahan yang dikehendaki dan boleh
menyiapkan tugasan dengan bantuan guru.
·
Menguasai kesemua disiplin ilmu Pendidikan Seni yang
terdapat dalam mata pelajaran Pendidikan Seni dengan baik.
|
C (Baik)
0-59
markah
|
·
Menyediakan sebahagian bahan yang dikehendaki dan
boleh menyiapkan sebahagian tugasan dengan bantuan guru.
·
Menguasai disiplin ilmu yang terdapat dalam mata
pelajaran Pendidikan Seni dengan memuaskan.
|
D (Memuaskan)
20-39
markah
|
·
Menyediakan bahan yang dikehendaki namun tidak
memenuhi kehendak tugasan.
·
Lemah dalam menguasai disiplin ilmu yang terdapat
dalam mata pelajaran Pendidikan Seni.
|
E (Tahap Minimum)
0-19
markah
|
·
Tidak dapat menyediakan bahan dan gagal memenuhi
kehendak tugasan yang dikehendaki.
·
Tidak dapat menguasai kesemua disiplin ilmu dalam
mata pelajaran Pendidikan Seni.
|
8.0 Kesimpulan
Mata Pelajaran Pendidikan Seni bertujuan
memberi peluang kepada murid memupuk minat, memperkembangkan
keperibadian, memberi kesedaran dan kepekaan terhadap nilai-nilai
kesenian dan alam sekitar serta kaitannya dengan mata pelajaran lain.
Umumnya, murid di sekolah rendah pada keseluruhan adalah kreatif, ekspresif dan
aktif. Seni Visual memainkan peranan memperkembangkan sifat-sifat ini melalui
persepsi visual, imaginasi, dan daya pemikiran. Kegiatan pemikiran, penerokaan,
dan reka bentuk dalam pelbagai jenis seni visual akan membolehkan mereka
menyatakan idea dan ekspresi diri. Pengalaman ini penting kerana dapat membantu
murid membina keyakinan diri, membuat penilaian, dan mengenali cita rasanya
tersendiri.melahirkan murid yang
berpengetahuan tentang peranan mereka dalam masyarakat dan persekitarannya.
Dengan menggunakan kaedah projek dalam pengajaran dan
pembelajaran ia dapat menarik minat
murid, mengekalkan perhatian serta membangkitkan rasa ingin tahu murid supaya
mencapai objektif pengajaran pembelajaran. Pemilihan kaedah mengajar perlulah
berdasarkan kepada umur, kecerdasan, kebolehan dan minat murid. Strategi
bemaksud kebijaksanaan dalam menguruskan sesuatu perkara. Ianya merujuk kepada
kebijaksanaan guru memilih pendekatan serta kecekapan merancang kaedah, teknik
dalam satu-satu pengajaran berdasarkan objektif pelajaran yang ditentukan.
Dengan perlaksanaan kaedah pentaksiran
autentik dalam mata pelajaran ini, ia dapat membantu guru dalam memperbaiki penyediaan guru dalam proses
pembelajaran dan perkembangan murid-murid. Pentaksiran autentik merupakan
pentaksiran yang menyeluruh serta boleh diguna pakai dalam menaksir setiap
perkembangan murid-murid melalui instrumen yang pelbagai. Pentaksiran autentik
ini seharusnya digunakan dengan lebih menyeluruh meliputi peringkat rendah
hinggalah ke peringkat tinggi.
Rujukan:
Mok, Soon Sang (1996). Pendidikan di Malaysia.
Kuala Lumpur: Kumpulan Budiman Ee Ah Meng
(2000), Pendidikan diMalaysia,
Falsafah Pendidikan, Guru dan Sekolah(edisi kedua), Kuala Lumpur: Fajar Bakti. Hal
263.
Sulaiman Ngah Razali (2001). Pedagogi
Teori dan Praktikal. Dewan Bahasa dan Pustaka Abd. Ghafar
Md. Din(2003), Prinsip
dan Amalan Pengajaran,Selangor, Utusan Publication & Distrib.
Kementerian
Pendidikan Malaysia (2013) Pentaksiran Kemahiran Berfikir Aras Tinggi
Shahabuddin Hashim, Dr Rohizani Yaakub, Mohd Zohir Ahmad (2003), Pedagogi Strategi dan Teknik Mengajar Dengan
Berkesan. PTS Publication.
Mok Soon Sang (2008), Pedagogi untuk
Pengajaran dan Pembelajaran. Selangor : Penerbitan Multimedia
http://allfilesforu.blogspot.com/2013/03/penilaian-rubrik.html
http://izzahgummy.blogspot.com/2010/11/pengajaran-berasaskan-projek.html
http://chegutobe.blogspot.com/2011/09/project-based-learningpembelajaran.html
No comments:
Post a Comment