1.0 DEFINISI
Sistem
pendidikan di Malaysia yang berorientasikan peperiksaan kini akan diubah secara
berperingkat menjelang tahun 2011. Dengan ini, satu sistem
penaksiran baru akan diperkenalkan yakni berbentuk holistik agar dapat memenuhi
Falsafah Pendidikan Negara yang memerlukan insan mulia sebagai peneraju
generasi akan datang. Kini, ramai dikalangan ibu bapa berpendapat bahawa
peperiksaan atau ujian bertulis tidak sesuai lagi digunakan dalam sistem
pendidikan kita terutamanya dalam pendidikan awal kanak-kanak. Ini adalah
kerana, terdapat ketidakadilan dari segi item ujian yang bersandarkan kepada
norma dan dan pengalaman kumpulan tertentu dalam masyarakat yang boleh
mempengaruhi kesahan sesuatu ujian (Stallman&Pearson, 1990).
Pentaksiran
merupakan satu episod dalam proses pembelajaran yang merangkumi aktiviti
menghurai, mengumpul, merekod, memberi skor dan menginterpretasi maklumat
tentang pembelajaran seorang pelajar bagi sesuatu tujuan. Pentaksiran dalam
pendidikan di Malaysia ialah proses mendapatkan maklumat tentang perkembangan
individu serta keberkesanan pengajaran dan pembelajaran dalam pembangunan dan
pembentukan modal insan. Pentaksiran terbahagi kepada beberapa jenis antaranya
ialah pentaksiran autentik, pentaksiran”performance based”, pentaksiran dan
hasil pembelajaran, pentaksiran berbantukan komputer dan pentaksiran motivasi.
Menurut
Pert (1990), pentaksiran autentik merupakan bentuk penilaian yang berdasarkan
pencapaian sebenar yang ditunjukkan oleh kanak-kanak di dalam bilik darjah
setiap hari. Pentaksiran autentik ini meliputi pentaksiran dari pelbagai aspek
merangkumi pengetahuan pelajar, pemahaman mendalam, penyelesaian masalah,
kemahiran sosial, sikap terhadap persekitaran dan simulasi terhadap situasi
dunia sebenar. Dalam erti kata lain, pentaksiran autentik ini juga merupakan
suatu proses yang melibatkan pelbagai bentuk pengukuran prestasi yang boleh
mereflek tahap pembelajaran pelajar, kejayaan, motivasi dan sikap pada aktiviti
yang relevan. Pentaksiran autentik juga dikenali sebagai penilaian alternatif.
Pentaksiran
autentik juga didefinisikan sebagai pengevaluasian pengetahuan atau keahlian pelajar dalam
konteks yang mendekati dunia sebenar atau kehidupan nyata sedekat mungkin.
Menurut Rudner & Boston (1994), pentaksiran autentik adalah proses yang
memerlukan kanak-kanak mendemonstrasikan
pengetahuan, kemahiran dan strategi
dengan memberi maklum balas atau hasilan dalam konteks atau realiti yang
bermakna.
Selain
itu, menurut Grace di dalam buku Educational Assessment of Student (1992),
penilaian autentik ini merupakan amalan yang membabitkan kanak-kanak secara
realistik dalam menilai kemajuan mereka sendiri. Ia juga melibatkan pentaksiran
yang dilakukan secara berterusan. Realistik dan bermakna merupakan terma yang
sering digunakan dalam pentaksiran autentik. Pentaksiran autentik ini
menekankan kepada pengalaman terhadap dunia sebenar dalam kehidupan pelajar. Ia
juga bukan hanya melibatkan tahap kognitif
di peringkat pengetahuan dan pemahaman malah melibatkan tahap kognitif yang lebih tinggi
iaitu peringkat aplikasi, analisis, sintesis dan penilaian.
2.0 CIRI-CIRI PENTAKSlRAN AUTENTIK
Pentaksiran
autentik adalah untuk memberi pemahaman yang lebih jelas dalam menganalisis
keperluan kaedah penilaian ini dalam bidang pendidikan kanak-kanak. Sesetengah
pakar psikologi menyarankan agar pentaksiran ini diaplikasi sebagai satu sistem
penilaian yang berbentuk kontekstual, kolaboratif, dan konstruktif berdasarkan
ciri-cirinya yang releven dengan pendidikan di Malaysia. Berikut merupakan
ciri-ciri yang perlu ada dalam pentaksiran autentik dalam menganalisis
keperluan kaedah penilaian ini dalam pendidikan.
a)
Menilai
pemahaman melalui penampilan tugasan yang dilaksanakan
b)
Indikator
profisensi melalui aktiviti melakukannya
c)
Subjek
menganalisis, mensintesis dan mengaplikasi
d)
Subjek
membina maksud yang tersirat
e)
Berpusatkan
kanak-kanak
3.0 JENIS-JENIS PENTAKSIRAN AUTENTIK
O’
Malley dan Pierce telah mengkategorikan kepelbagaian kaedah pentaksiran
autentik dan tingkahlaku kanak-kanak yang boleh diperhatikan dan
didokumentasikan. Contohnya adalah seperti yang terdapat di jadual di bawah.
• Temubual - Guru bertanya kepada kanak-kanak tentang latar belakang, aktiviti, minat dan lain-lain lagi
• Penceritaan semula / Bercerita - Kanak-kanak bercerita melalui pengalaman atau melalui pembacaan mereka
• Sampel penulisan - Kanak-kanak bercerita, memberikan penjelasan melalui penulisan
• Projek/ Pameran - Kanak-kanak bekerjasama dalam kumpulan untuk melaksanakan projek atau pameran melibatkan persembahan atau pameran
• Eksperimen/ Demostrasi - Kanak-kanak mendemostrasikan eksperimen, melaksanakan prosedur mengikut langkah yang ditetapkan dan mendokumentasikan hasil eksperimen
• Pemerhatian guru - Guru melakukan pemerhatian dengan mendokumentasikan tumpuan dan interaksi pelajar di dalam kelas dan kerjasama di dalam aktiviti kelas
• Portfolio - Guru mengumpul koleksi hasil kerja kanak-kanak untuk melihat perkembangan dari masa ke semasa
• Temubual - Guru bertanya kepada kanak-kanak tentang latar belakang, aktiviti, minat dan lain-lain lagi
• Penceritaan semula / Bercerita - Kanak-kanak bercerita melalui pengalaman atau melalui pembacaan mereka
• Sampel penulisan - Kanak-kanak bercerita, memberikan penjelasan melalui penulisan
• Projek/ Pameran - Kanak-kanak bekerjasama dalam kumpulan untuk melaksanakan projek atau pameran melibatkan persembahan atau pameran
• Eksperimen/ Demostrasi - Kanak-kanak mendemostrasikan eksperimen, melaksanakan prosedur mengikut langkah yang ditetapkan dan mendokumentasikan hasil eksperimen
• Pemerhatian guru - Guru melakukan pemerhatian dengan mendokumentasikan tumpuan dan interaksi pelajar di dalam kelas dan kerjasama di dalam aktiviti kelas
• Portfolio - Guru mengumpul koleksi hasil kerja kanak-kanak untuk melihat perkembangan dari masa ke semasa
Kaedah yang dinyatakan di atas merupakan beberapa
kaedah yang boleh digunakan dalam pentaksiran autentik. Melalui kaedah di atas,
guru dapat melihat perkembangan kanak-kanak prasekolah secara menyeluruh
contohnya dari segi kemahiran berkomunikasi, bekerjasama, sahsiah dan lain lain
lagi.
4.0 KEPENTINGAN PENTAKSIRAN AUTENTIK
Pentaksiran autentik dapat mengukur tahap
perkembangan pelajar secara menyeluruh melalui jenis-jenis kaedah yang telah
dinyatakan di atas. Adalah di sarankan agar pentaksiran autentik ini digunakan
dalam sistem pendidikan di Malaysia secara meluas. Pentaksiran ini juga boleh
mencungkil bakat yang ada pada kanak-kanak khususnya kerana jenis sifatnya yang
merentasi pelbagai kaedah pentaksiran. Ini terbukti dengan kenyataan Ratcliff
dan Nancy (2002), kemahiran literasi kanak-kanak yang diukur menggunakan
pentaksiran autentik didapati memberi kesan yang positif dalam mengenalpasti
dan melapor proses perkembangan kanak-kanak dalam kemahiran literasi di
prasekolah. Seperti yang sedia maklum, perkembangan literasi merangkumi
beberapa aspek perkembangan iaitu, membaca, menulis, mengeja dan mendengar.
Ternyata, dengan penggunaan pentaksiran autentik ini, ia dapat menilai
keempat-empat aspek perkembangan literasi kanak-kanak itu.
Selain dari itu, melalui laporan dari pentaksiran
autentik ini, ia dapat membantu guru dalam memperbaiki penyediaan guru dalam
proses pembelajaran dan perkembangan kanak-kanak untuk ke alam persekolahan
yang lebih tinggi. Pentaksiran autentik juga disarankan oleh segelintir pakar
psikologi sebagai satu sistem penilaian yang berbentuk kontektual, kolaboratif,
dan konstruktif. Ciri-ciri ini yang amat sesuai dengan sistem pendidikan
prasekolah di Malaysia dewasa ini. Menurut Rudner dan Boston (1994),
pentaksiran autentik adalah proses yang memerlukan kanak-kanak
mendemonstrasikan pengetahuan, kemahiran dan strategi dengan memberi maklum
balas atau hasilan dalam kontek realiti yang bermakna. Pentaksiran ini ternyata
dapat menggarapkan dan mengabungkan aspek ilmu pengetahuan dengan keadaan
kehidupan sebenar dunia. Dengan ini, ia dapat membuka minda kanak-kanak tentang
bagaimana ilmu pengetahuan dapat diaplikasikan dalam kehidupan seharian mereka.
Pendidikan di Malaysia memerlukan satu sistem pentaksiran yang holistik dan ini selari dengan objektif pentaksiran autentik yang mana ia bersifat menyeluruh meliputi kehidupan dunia yang sebenar. Pentaksiran autentik ini juga merupakan pentaksiran yang telus yang dapat memberi maklumat terus kepada ibu bapa tentang setiap perkembangan anak-anak mereka. Pendidikan prasekolah di Malaysia amat dahagakan bentuk pentaksiran yang sebegini kerana sifat kurikulum prasekolah itu sendiri yang meliputi pelbagai aspek perkembangan kanak-kanak perlu di capai agar dapat membentuk insan yang sihat dari segi jasmani, emosi, rohani, intelek dan spiritual.
Pendidikan di Malaysia memerlukan satu sistem pentaksiran yang holistik dan ini selari dengan objektif pentaksiran autentik yang mana ia bersifat menyeluruh meliputi kehidupan dunia yang sebenar. Pentaksiran autentik ini juga merupakan pentaksiran yang telus yang dapat memberi maklumat terus kepada ibu bapa tentang setiap perkembangan anak-anak mereka. Pendidikan prasekolah di Malaysia amat dahagakan bentuk pentaksiran yang sebegini kerana sifat kurikulum prasekolah itu sendiri yang meliputi pelbagai aspek perkembangan kanak-kanak perlu di capai agar dapat membentuk insan yang sihat dari segi jasmani, emosi, rohani, intelek dan spiritual.
Pentaksiran ini merupakan satu proses pengumpulan
data yang menerangkan sama ada aktiviti atau pengalaman yang disediakan telah
memberi kesan kepada mereka yang terlibat atau dalam kata lain, adakah hasil
pembelajaran pelajar itu mampu memberi perubahan kepada pelajar tersebut sama
ada dari segi kognitif, sosial, emosi dan sebagainya.Pentaksiran
autentik memberi pelbagai kebaikan kepada pelajar. Hal ini kerana, ia dapat
memberi peluang kepada pelajar untuk mengaplikasikan pengetahuan dan kemahiran yang ada pada
mereka melalui cara yang berkaitan dengan kehidupan mereka dan tidak tertakluk
kepada kemahiran dan pengetahuan disekolah sahaja.
Selain itu, Pentaksiran autentik ini meliputi pentaksiran
dari pelbagai aspek merangkumi pengetahuan pelajar, pemahaman mendalam,
penyelesaian masalah, kemahiran sosial, sikap terhadap persekitaran, dan
simulasi terhadap situasi dunia sebenar. Dalam erti kata lain, pentaksiran
autentik ini juga merupakan suatu proses yang melibatkan pelbagai bentuk
pengukuran prestasi yang boleh mereflek tahap pembelajaran pelajar, kejayaan,
motivasi dan sikap pada aktiviti yang releven. Melalui pentaksiran autentik
ini, dapat memberi peluang kepada pelajar untuk
memperbaiki dan melakukan penambahbaikan melalui pemikiran kritis dari masa ke
semasa dalam memperoleh kejayaaan pada masa hadapan serta dapat merangsang
pelajar menggunakan kombinasi kemahiran, pengetahuan, kemampuan yang ada dalam
dunia sebenar.
Hal ini dapat dilihat melalui aktiviti perbincangan secara berkumpulan dan aktiviti
pembentangan. Ketika aktiviti ini dijalankan, pelajar dapat berinteraksi dengan
rakan-rakan mereka bagi menyelesaikan persoalan yang dibincangkan serta
menjawab persoalan-persoalan yang dikemukakan oleh rakan-rakan mereka dan
secara automatiknya, pelajar akan cuba menggunakan pemikiran kritis dan kreatif
mereka bagi menjawab persoalan-persoalan yang ditimbulkan.
Disamping itu melalui pentaksiran
autentik pelajar dapat memahami kehendak hasil
pembelajaran dari guru kerana pentaksiran lebih konsisten dan telus dimana
murid dapat menentukan perkara yang terbaik untuk memperoleh hasil pembelajaran
yang terbaik seperti yang diinginkan. Hai ini secara tidak langsung dapat
mengungkapkan secara keseluruhan seberapa baik pemahaman akademik mereka kerana
mereka dapat menghubungkan pembelajaran dengan pengalaman mereka sendiri, dunia
mereka dan masyarakat luas.
5.0
KEBAIKAN PENTAKSIRAN AUTENTIK KEPADA PELAJAR
Pentaksiran ini merupakan satu proses pengumpulan
data yang menerangkan sama ada aktiviti atau pengalaman yang disediakan telah
memberi kesan kepada mereka yang terlibat atau dalam kata lain, adakah hasil
pembelajaran pelajar itu mampu memberi perubahan kepada pelajar tersebut sama
ada dari segi kognitif, sosial, emosi dan sebagainya.Pentaksiran
autentik memberi pelbagai kebaikan kepada pelajar. Hal ini kerana, ia dapat
memberi peluang kepada pelajar untuk mengaplikasikan pengetahuan dan kemahiran yang ada pada
mereka melalui cara yang berkaitan dengan kehidupan mereka dan tidak tertakluk
kepada kemahiran dan pengetahuan disekolah sahaja.
Selain itu, Pentaksiran autentik ini meliputi pentaksiran
dari pelbagai aspek merangkumi pengetahuan pelajar, pemahaman mendalam,
penyelesaian masalah, kemahiran sosial, sikap terhadap persekitaran, dan
simulasi terhadap situasi dunia sebenar. Dalam erti kata lain, pentaksiran
autentik ini juga merupakan suatu proses yang melibatkan pelbagai bentuk pengukuran
prestasi yang boleh mereflek tahap pembelajaran pelajar, kejayaan, motivasi dan
sikap pada aktiviti yang releven. Melalui pentaksiran autentik ini, dapat
memberi peluang kepada pelajar untuk
memperbaiki dan melakukan penambahbaikan melalui pemikiran kritis dari masa ke
semasa dalam memperoleh kejayaaan pada masa hadapan serta dapat merangsang
pelajar menggunakan kombinasi kemahiran, pengetahuan, kemampuan yang ada dalam
dunia sebenar.
Hal ini dapat dilihat melalui aktiviti perbincangan secara berkumpulan dan aktiviti
pembentangan. Ketika aktiviti ini dijalankan, pelajar dapat berinteraksi dengan
rakan-rakan mereka bagi menyelesaikan persoalan yang dibincangkan serta
menjawab persoalan-persoalan yang dikemukakan oleh rakan-rakan mereka dan secara
automatiknya, pelajar akan cuba menggunakan pemikiran kritis dan kreatif mereka
bagi menjawab persoalan-persoalan yang ditimbulkan.
Disamping itu melalui pentaksiran
autentik pelajar dapat memahami kehendak hasil
pembelajaran dari guru kerana pentaksiran lebih konsisten dan telus dimana
murid dapat menentukan perkara yang terbaik untuk memperoleh hasil pembelajaran
yang terbaik seperti yang diinginkan. Hai ini secara tidak langsung dapat
mengungkapkan secara keseluruhan seberapa baik pemahaman akademik mereka kerana
mereka dapat menghubungkan pembelajaran dengan pengalaman mereka sendiri, dunia
mereka dan masyarakat luas.
6.0 KEBAIKAN PENTAKSIRAN
AUTENTIK KEPADA GURU
Menurut Pert (1990)
pentaksiran autentik merupakan bentuk penilaian yang berdasarkan pencapaian
sebenar yang ditunjukkan oleh pelajar di
dalam bilik darjah setiap hari. Pentaksiran autentik ini meliputi pentaksiran dari
pelbagai aspek merangkumi pengetahuan pelajar, pemahaman mendalam, penyelesaian
masalah, kemahiran sosial, sikap terhadap persekitaran, dan simulasi terhadap
situasi dunia sebenar. Oleh hal yang sedemikian pentaksiran autentik memberikan
manfaat kepada guru dalam bentuk maklum balas secara langsung bagi meningkatkan
pengajaran dan pembelajaran kepada pelajar. Contohnya sekiranya seseorang
pelajar tidak menguasai sesuatu pengajaran dan pembelajaran guru boleh
melakukan intervensi untuk megatasi masalah tersebut melalui memperbaiki penyediaan guru dalam
proses pembelajaran dan perkembangan. Maklumbalas yang diterima
oelh guru boleh membantu guru
menjelaskan semula perkara yg belum difahami pelajar.
Selain itu, penggunaan teknik atau kaedah yang dijalankan
semasa pentaksiran autentik contohnya
melalui portfolio, pemerhatian, rekod anekdot dan pelbagai lagi dapat
disimpulkan bahawa, pentaksiran autentik ini adalah subset kepada alternatif
proses pentaksiran yang mana ia menggunakan spektrum yang lebih luas untuk
melihat perkembangan pelajar dengan lebih menyeluruh dan bukan hanya tertakluk
kepada ujian semata-mata. Spektrum yang luas ini merangkumi situasi
pembelajaran yang sebenar meliputi kehidupan seharian pelajar dan bermakna. Hal
ini secara tidak lansung, guru dapat melihat perkembangan pencapaian pelajar
melalui hasil kerja pelajar. Contohnya melalui portfolio guru dapat menyimpan
hasil kerja murid sebagai bukti peningkatan pencapaian pelajar terhadap sesuatu
pembelajaran dan pengajaran.
Disamping
itu, melalui pentaksiran autentik juga guru dapat menilai keupayaan pelajar
dalam melakukan sesuatu atau menggunakan sesuatu kemahiran dalam menghasilkan
sesuatu yang baharu dan kreatif. Contohnya keupayaan pelajar dalam menghujah,
menganalisis hujah lawan, merancang dan melaksana sesuatu persembahan, mereka
cipta sesuatu yg berseni dan sebagainya. Hal ini juga dapat memudahkan guru untuk membuat
pentaksiran secara individu berdasarkan pemerhatian yang berterusan sepanjang
proses belajar.
7.0 RUBRIK
Rubrik
adalah alat penilaian untuk penilaian subjektif. Ini adalah satu set kriteria
dan standard yang berkaitan dengan tujuan pembelajaran yang digunakan untuk
menilai prestasi pelajar pada kertas, projek, esei, dan tugas yang lain.
Rubrik
membolehkan anda penilaian standard sesuai dengan kriteria tertentu, membuat
penilaian lebih sederhana dan lebih telus. rubrik ini merupakan usaha untuk
menggambarkan kriteria penilaian yang konsisten untuk grading.
Oleh
sebab, kriteria umum, rubrik membolehkan guru dan pelajar sama-sama untuk
menilai kriteria, yang boleh rumit dan subjektif. Rubrik juga menyediakan asas
untuk penilaian diri, refleksi, dan peer review. Hal ini bertujuan untuk
penilaian yang tepat dan adil, mendorong pengertian dan menunjukkan cara untuk
meneruskan dengan belajar seterusnya /mengajar. Integrasi prestasi dan maklum
balas yang disebut"penilaian berlangsung." Semakin, jurulatih
yang mengandalkan rubrik untuk menilai prestasi murid cenderung untuk berkongsi
rubrik dengan pelajar pada saat tugas dibuat.
Flash
Pamela menyatakan bahawa "Apabila pelajar tahu tentang grading
kriteria dari awal, mereka dapat lebih terlibat dalam proses kerja menuju
maju." Selain membantu pelajar memahami bagaimana tugas
tersebut berkaitan dengan isi kursus, sebuah shared-rubrik dapat meningkatkan
kuasa pelajar dalam kelas, melalui transparansi. Selain itu, rubrik
mengurangkan jumlah guru menghabiskan masa penilaian pekerjaan. Rubrik umumnya
dianggap dapat mempromosikan penilaian lebih konsisten dan mengembangkan
kemahiran penilaian diri pada pelajar apabila mereka memantau prestasi mereka
relatif terhadap rubrik.
Namun,
rubrik ini bukan tanpa kritik mereka yang bimbang bahawa rubrik tidak pernah
dapat benar-benar menangkap kompleksitas pekerjaan bertulis. Jika rubrik harus
kepada, mereka harus menangkap semua tujuan yang sebenarnya dari sebuah tugas.
Rubrik
adalah bersifat menyeluruh atau juga bersifat khusus atau hanya berlaku untuk
suatu topik tertentu. Rubrik yang bersifat menyeluruh dapat disajikan dalam
bentuk holistick rubrik. Rubrik holistik adalah pentaksiran untuk menilai
berdasarkan kesan keseluruhan atau kombinasi semua kriteria
memerlukan guru untuk menilai proses keseluruhan atau
produk secara keseluruhan, tanpa menilai
bahagian-bahagian komponen secara berasingan . Rubrik analitik
adalah pentaksiran untuk menilai
berdasarkan beberapa kriteria yang ditentukan . dengan menggunakan rubrik ini
dapat dianalisis kelemahan atau kelebihan pelajar . Rubrik analitikal memerlukan guru menilai
secara berasingan dan terperinci setiap bahagian-bahagaian komponen.
Markah individu dijumlahkan untuk mendapat markah keseluruhan.
No comments:
Post a Comment