Wednesday 3 December 2014

TUGASAN 3 Kump 2 -REKABENTUK & PEMBINAAN PENTAKSIRAN AUTENTIK (HAILMI, KADIR, SITI SALMAH, ZALINA)



 PENTAKSIRAN AUTENTIK

KPN 6074


TUGASAN KUMPULAN


TAJUK:
REKABENTUK DAN PEMBINAAN PENTAKSIRAN AUTENTIK


 TOPIK:
BENCANA ALAM

(PENDIDIKAN SAINS, SOSIAL DAN ALAM SEKITAR)

PENDIDIKAN KHAS-KSSR 4

                                          PENSYARAH :

                            PROFESOR EMERITUS DR. OTHMAN BIN LEBAR


DISEDIAKAN OLEH:

HAILMI BIN ABD HALIM
M20131000983
KADIR BIN HAUMAR
M20131000990
SITI SALMAH BINTI IBRAHIM
M20131001011
ZALINA BT MD SAHINI
M20131001012


1.0       PENGENALAN


Malaysia merupakan negara membangun yang kini sedang berkembang pesat dalam pelbagai kemudahan seperti pembangunan, pentadbiran, kewangan, ekonomi mahupun pendidikan. Bagi mencapai taraf negara maju menjelang 2020, sistem pendidikan di Malaysia yang berorientasikan peperiksaan kini mula berubah secara berperingkat bermula awal tahun 2011. Seperti yang kita maklumi, di sekolah khususnya sistem pentaksiran baru mula dijalankan dan diperkenalkan yakni berbentuk holistik agar dapat memenuhi Falsafah Pendidikan Negara yang memerlukan insan mulia dan seimbang dari aspek jasmani, emosi, rohani, intelek dan sosial sebagai peneraju generasi akan datang. Kini, ramai di kalangan ibu bapa mahupun pendidik sendiri berpendapat bahawa peperiksaan atau ujian bertulis tidak lagi sesuai  digunakan dalam sistem pendidikan kita terutamanya dalam pendidikan awal kanak-kanak. Ini adalah kerana, terdapat ketidakadilan dari segi item ujian yang bersandarkan kepada norma dan pengalaman kumpulan tertentu dalam masyarakat yang boleh mempengaruhi kesahan sesuatu ujian (Stallman & Pearson, 1990).

Selain itu, Saptu & Said ( 2011) menyatakan bahawa definisi pentaksiran autentik, pentaksiran alternatif, pentaksiran secara terus, pentaksiran prestasi dan pentaksiran portfolio, kesemuanya merujuk kepada alternatif ke arah kepelbagaian ujian pencapaian yang standard. Menurut (Logsdon, 2011), pentaksiran alternatif mempunyai bentuk pentaksiran yang berbeza di mana dapat menampung ketidakupayaan pelajar. Satu pentaksiran yang silih berganti boleh mengurangkan kesan ketidakupayaan pelajar kepada keupayaan untuk menunjukkan apa yang pelajar fahami. Pendidikan berperanan dalam membangunkan modal insan yang mempunyai jati diri, berketerampilan, berkeperibadian mulia, berpengetahuan dan berkemahiran tinggi. Modal insan yang ingin dilahirkan ini juga berupaya untuk berfikir secara kreatif dan kritis. Oleh itu, kebelakangan ini pentaksiran dalam bilik darjah kian diberi perhatian (Zhang & Burry-Stock, 2003). Pentaksiran dalam bilik darjah merupakan sebahagian daripada aktiviti penting dalam proses pengajaran dan pembelajaran (McMillan, 2000).


Perubahan dan transformasi telah dilakukan dalam sistem pendidikan kebangsaan dengan menggubal dan melaksanakan Pelan Pembangunan Pendidikan Malaysia (PPPM) bermula pada tahun 2013 hingga 2025. Oleh yang demikian Pentaksiran Berasaskan Sekolah (PBS) yang diperkenalkan telah melibatkan murid secara langsung dan guru sebagai fasilitator atau pembimbing bukan lagi sebagai peneraju utama seperti sistem sebelum ini. Pentaksiran ini lebih berpusatkan murid dan melibatkan pelbagai kaedah atau komponen seperti portfolio, pemerhatian, temubual, penceritaan, penulisan, projek, pameran, eksperimen, demonstrasi, lembaran kerja, kuiz, senarai semak, ujian dan yang terkini e-portfolio.


Pentaksiran yang dijalankan boleh memberi ruang dan peluang kepada pelajar untuk mengaplikasikan pengetahuan dan kemahiran yang ada dalam dunia sebenar melalui pelbagai bentuk penampilan seterusnya dapat mengalami dan memahami konsep dunia sebenar yang bukan hanya berdasarkan teori semata-mata. Melalui PBS, guru lebih mengetahui, mengenali dan paling hampir dengan murid dan tahu apa yang sepatutnya dinilai daripada murid. Selain itu, guru diberi ruang dan peluang untuk menentukan bentuk dan kaedah penugasan kepada murid yang berkaitrapat dengan objektif pembelajaran murid berdasarkan kepada kebolehan, keupayaan, kemampuan dan persekitaran murid yang sebenar. Ciri penting dalam PBS adalah pertimbangan atau “judgement” guru terhadap tugasan yang dihasilkan oleh murid yang bersifat subjektif. Penilaian yang bersifat subjektif memberikan pelbagai kemungkinan tafsiran daripada seorang guru dan ianya akan membangkitkan tahap kesahan dan kebolehpercayaan terhadap penilaian guru. Oleh yang demikian, PBS dilengkapi dengan pentaksiran rubrik atau band sebagai rujukan dan panduan untuk guru dalam menilai hasil kerja murid mengikut kriteria yang telah ditetapkan.


Melalui PBS, semua murid berpeluang mencapai tahap band tertinggi atau dianggap menguasai objektif pembelajaran dengan memperoleh skor minimum atau tahap kompetensi minimum. PBS adalah berkonsepkan pembelajaran masteri atau menguasai pembelajaran dalam satu julat skor yang telah ditetapkan. Perbezaan skor yang diperoleh dalam julat band yang sama tidak membezakan tahap penguasaan murid sebagai contoh tahap skor minima ditetapkan bagi Band 6 adalah 80% hingga 100% , sekiranya murid X memperoleh skor 85%, murid Y memperoleh 81% dan murid Z memperoleh skor 95%, kesemua murid dianggap telah menguasai pembelajaran dengan memperoleh Band 6. Maka, tidak lagi menjadi persoalan atau pertikaian bagaimana, dengan cara apa, atau kenapa seseorang murid itu tidak mendapat markah atau skor yang memuaskan atau setanding dengan rakan atau pelajar lain.



2.0       HASIL PEMBELAJARAN
 Matapelajaran                   : Pendidikan Sains, Sosial dan Alam  Sekitar                                     

                                           (KSSR 4-Pendidikan Khas Masalah Pembelajaran)

Topik                                : Bencana Alam

Standard Kandungan       : 12.1  Memahami kejadian banjir dan tanah runtuh


STANDARD PEMBELAJARAN (Hasil Pembelajaran)

1.      Murid dapat memerihal kejadian banjir dan tanah runtuh.

2.      Murid dapat menyenaraikan punca kejadian banjir dan tanah runtuh.

3.      Murid dapat menyatakan kesan kejadian banjir dan tanah runtuh.

4.      Murid dapat mengaplikasi kemudahan ICT untuk mencari dan mendapatkan maklumat.

5.      Murid dapat mengetahui langkah dan persediaan untuk menghadapi bencana alam.




3.0       STRATEGI PENGAJARAN DAN PEMBELAJARAN

Strategi ialah satu kemahiran merancang dan mengurus kaedah dan teknik pengajaran untuk mencapai hasil pembelajaran. Di dalam konteks pendidikan pula, strategi bermaksud kebijaksanaan memilih pendekatan serta kecekapan merancang kaedah dan teknik dalam satu-satu pengajaran berdasarkan objektif pelajaran yang telah ditentukan.

Pengajaran pula, merupakan aktiviti yang berkaitan dengan penyebaran ilmu pengetahuan yang meliputi aktiviti perancangan, pengelolaan, penyampaian, bimbingan dan penilaian. Secara ringkas, pengajaran merupakan proses untuk menyampai dan menyumbang idea-idea serta memudahcara pembinaan ilmu, menentukan standard dan menggalakkan kreativiti, membantu seseorang pelajar untuk belajar dan mencabar pelajar ke arah pencapaian potensi optimum. Pengajaran didefinisikan sebagai satu proses interaktif, melibatkan “classroom talk” yang berlaku antara guru dan murid serta berlaku semasa aktiviti dilaksanakan (Amidon & Hunter, 1964). Secara ringkasnya, pengajaran ialah :

·         melibatkan diri dalam pembelajaran dan perkembangan sepanjang hayat

·         menghormati  kanak-kanak dan remaja-remaja

·         berkongsi  pengetahuan

·         membimbing, mengarah, memudahcara, mengasuh dan merancang

·         menentukan matlamat untuk diri dan pelajarnya

·         menghadapi cabaran-cabaran   peribadi dan professional

·         menyalurkan budaya dan nilai nasional  kepada orang ramai

  (Noriati, Boon & Sharifah, 2012)


Manakala pembelajaran merujuk kepada perubahan dalam tingkah laku subjek atau tingkah laku berpotensi dalam suatu situasi yang diwujudkan oleh pengalaman-pengalaman berulang subjek dalam situasi tersebut.  Ini berlaku jika perubahan tingkah laku tidak dapat diterangkan berdasarkan asas kecenderungan respons subjek, kematangan atau keadaan sementara seperti letih lesu, mabuk, desakan dan sebagainya (Bower & Hilgard, 1981). Menurut Slavin (2005) pembelajaran sebagai perubahan dalam seseorang individu akibat daripada pengalaman. Manusia mula belajar sejak ia dilahirkan dan semua pembelajaran ini berkait rapat dengan pengalaman. Mengikut Hill (2002) pembelajaran berlaku apabila pengalaman menyebabkan suatu perubahan yang agak kekal dalam pengetahuan atau tingkah laku seseorang. Perubahan ini mungkin secara sengaja atau tidak sengaja, untuk lebih baik atau lebih buruk, betul atau salah dan sedar atau tidak sedar. 


Matlamat  mata pelajaran Pendidikan Sains, Sosial dan Alam Sekitar Tahun 4 KSSR Pendidikan Khas Masalah Pembelajaran adalah untuk melahirkan murid yang mempunyai pengetahuan asas sains, menghargai alam sekitar, mempunyai semangat patriotisme dan mampu berinteraksi secara positif dalam kehidupan.Terdapat pelbagai strategi pengajaran dan pembelajaran pendidikan Sains, Sosial dan Alam Sekitar yang berkenaan tajuk yang kami fokuskan iaitu, memahami kejadian banjir dan tanah runtuh, supaya proses pengajaran dan pembelajaran menarik, menyeronokkan serta dapat mencapai objektif pembelajaran yang ditetapkan. Terdapat pelbagai kaedah pengajaran dan pembelajaran Sains, Sosial dan Alam sekitar seperti, analisis tugasan, belajar melalui bermain, konstruktisvisme, pembelajaran kontektual, stimulasi dan pembelajaran masteri. 


Strategi pengajaran dan pembelajaran yang digunakan bagi mengajar topik berkenaan dengan memahami kejadian banjir dan tanah runtuh ialah dengan menggunakan starategi pengajaran dan pembelajaran inkuiri. Inkuiri adalah satu proses yang mencari dan menyiasat masalah, membina hipotesis serta membentuk eksperimen dan mengumpul data serta membuat kesimpulan bagi menyelesaikan sesuatu masalah. Melalui strategi pengajaran dan pembelajaran inkuiri murid-murid diminta mencari gambar dan tampal gambar bencana alam berkenaan dengan banjir dan tanah runtuh, mereka dihendaki mencari gambar tersebut melalui surat khabar, internet dan majalah. Melalui strategi pengajaran dan pembelajaran inkuiri murid dapat membina pengetahuan mereka memahami idea-idea saintifik seperti kaedah saintifik yang dilakukan saintis menyelidik alam ini. Dalam pengajaran dan pembelajaran inkuiri, guru berperanan dalam memilih tajuk mengikut objektif pembelajaran serta kebolehan murid. 


Selain itu, guru harus berbincang dengan murid-murid mengenai tujuan kajian dan membimbing murid-murid memahami langkah-langkah dalam melaksanakan kajian berkenaan dengan bencana alam iaitu banjir dan tanah runtuh dengan mengkaji punca dan kesannya. Murid-murid juga dihendaki menganalisis dan mengkaji maklumat yang dikumpul melalui pemerhatian, melakukan eksperimen dan membuat rujukan. Kemudian mereka menginterpretasi dan mentafsir maklumat tersebut. Setiap kajian yang dijalankan dan dilaksanakan oleh murid sendiri, guru hanya mengawasi setiap aktiviti dan pergerakan murid supaya mereka tidak menyeleweng daripada kajian yang betul. Selepas selesai kajian guru dan murid berbincang mengenai hasil dapatan daripada kajian tersebut yang dilaksanakan oleh murid.


Strategi pengajaran dan pembelajaran Sains, Sosial dan Alam Sekitar  juga boleh dilakukan melalui eksperimen. Melalui strategi pengajaran dan pembelajaran eksperimen murid-murid menguji hipotesis secara penyiasatan untuk menemui konsep atau idea sains tertentu. Di dalam strategi pengajaran dan pembelajaran eksperimen, kaedah saintifik digunakan semasa eksperimen dijalankan. Kemahiran berfikir, kemahiran proses dan kemahiran manipulatif digunakan ketika menjalankan eksperimen. Eksperimen juga merupakan satu kaedah yang penting dalam memberi murid-murid pengalaman sains yang perlu dijalankan dalam mata pelajaran Sains, Sosial dan Alam Sekitar. Oleh itu, strategi pengajaran dan pembelajaran yang berasaskan kepada eksperimen dijalankan untuk menguji hipotesis kesan yang berlaku selepas banjir dan tanah runtuh. Dalam menjalankan eksperimen murid-murid perlu menguji hipotesis secara penyiasatan untuk menemui konsep atau idea sains yang tertentu dalam kumpulan yang kecil bagi membincangkan hasil dapatan dan guru berperanan sebagai pemudahcara. Apabila murid dapat melihat, memegang dan menggunakan sesuatu bahan, ia dapat menimbulkan sikap inkuri yang membawa kepada penemuan. Pembelajaran yang dilalui secara penemuan ini berlaku apabila konsep dan prinsip utama dikaji dan ditemui oleh murid-murid sendiri. Melalui aktiviti eksperimen murid dapat menyiasat sesuatu fonomena dan dapat mencapai kesimpulannya sendiri yang dapat menstruktur satu pengetahuan baru. Murid-murid juga dibimbing memahami kosep kejadian banjir dan tanah runtuh melalui hasil inkuiri tersebut. Kemahiran berfikir dan kemahiran saintifik dapat dikembangkan semasa proses ini dan dapat membantu keberkesanan pengajaran dan pembelajaran yang dijalankan.


Strategi pengajaran dan pembelajaran projek juga dilakukan dalam memahami kejadian banjir dan tanah runtuh. Pembelajaran berasaskan projek adalah suatu pendekatan yang komprehensif dengan melibatkan murid-murid dalam penyiasatan yang berterusan dan berkerjasama (Bransford & Stein, 1993). Kami telah merujuk kepada model pembelajaran berasaskan projek yang diperkenalkan oleh Merill (1991). Terdapat lima langkah dalam model Merill untuk melaksakan projek. Antara langkah-langkahnya adalah:


1. Menentukan tajuk

2. Perancangan pelaksaan projek

3. Pembiaan jadual dan penentuan prosedur projek

4. Pembimbingan

5. Penilaian dan refleksi. 


Projek menghasilkan buku skrap akan meningkatkan prestasi pemahaman murid-murid berkaitan idea, konsep, teori dan prinsip sains. Prestasi murid-murid ditunjukkan melalui huraian yang jelas dan penyediaan butir-butir serta hujah yang tepat dalam buku skrap. (Newmann & Wehlage 1995). Murid-murid telah membuat buku skrap sebagai projek bagi topik memahami kejadian banjir dan tanah runtuh. Mereka  telah mencari gambar banjir dan tanah runtuh dan membuat bacaan lanjutan tentang bencana alam berkenaan dari internet, majalah, surat khabar, buku dan lain-lain.


Kami telah menjalankan proses pengajaran dan pembelajaran untuk mengajar topik ini menggunakan kaedah pembelajaran berasaskan projek dengan menghasilkan buku skrap. Murid akan menghasilkan buku skrap secara berpasangan. Setiap kumpulan akan mempunyai seorang ketua kumpulan dan diberi empat minggu untuk menyiapkan buku skrap. Guru bertindak sebagai fasilitator dan memberi bimbingan serta dorongan kepada murid-murid. Guru meminta setiap kumpulan mencari gambar-gambar banjir dan tanah runtuh melalui surat khabar, buku, internet, majalah dan lain-lain. Semasa mencari gambar mereka telah membuat bacaan lanjutan terhadap kejadian banjir dan tanah runtuh yang dicari oleh mereka seperti punca-punca, kesan dan cara mengatasi kejadian banjir dan tanah runtuh. Ketua kumpulan telah membahagikan tugas di antara ahli kumpulan. Ketua kumpulan juga telah memastikan ahli kumpulannya mencari dan mengumpul gambar kejadian banjir dan tanah runtuh dan memaklumkan perkembangan tugasan kumpulan mereka kepada guru. Setiap ahli kumpulan telah membuat perbincangan  bersama-sama untuk meletakkan gambar-gambar kejadian banjir dan tanah runtuh yang dikumpul dalam buku skrap. Melalui strategi pengajaran dan pembelajaran projek juga murid-murid berpeluang menyelesaikan masalah dengan mengklasifikasikan punca, kesan dan cara mengatasi kejadian bencana alam banjir dan tanah runtuh dalam buku skrap mereka, dengan ini dapat membimbing mereka berfikir dan berkongsi idea dengan ahli kumpulan. Buku skrap yang belum disiapkan boleh diteruskan kepada minggu yang berikutnya. Guru akan  membuat penilaian kepada buku skrap dari semasa ke semasa untuk memastikan mereka melakukan penambahbaikan.


Strategi pengajaran dan pembelajaran menggunakan teknologi dalam matapelajaran Sains, Sosial dan alam Sekitar, juga dapat membantu murid-murid memahami topik yang diajar mengenai kejadian banjir dan tanah runtuh. Kemahiran memilih, mengumpul, mentafsir dan menilai data merupakan kemahiran yang dihasratkan dalam kurikulum Sains ini.  Data yang telah ditafsir dan diproses akan menjadi maklumat. Data tidak semestinya wujud dalam bentuk maklumat berangka. Proses pengumpulan data dan data yang diperoleh masing-masing akan membawa murid ke arah pencapaian hasil pembelajaran. Murid boleh mengumpul data daripada bahan cetak, bahan elektronik, pakar rujuk atau sumber lain. Dalam konteks ini, teknologi maklumat memainkan peranan yang penting sebagai sumber data. Contoh teknologi maklumat dan komunikasi ialah televisyen, radio, video, perisian komputer, perisian kursus dani internet. Simulasi dan animasi berkomputer merupakan satu lagi kaedah untuk mengajar konsep sains yang mujarab dan sukar.  Simulasi dan animasi berkomputer mengenai banjir dan tanah runtuh boleh  dipersembahkan dalam bentuk perisian atau melalui pembelajaran melalui laman web dan ‘youtube’ atau ‘powerpoint’. Dalam konteks ini, teknologi maklumat berpotensi menjadikan pembelajaran lebih menyeronokkan dan berkesan serta murid dapat melihat sendiri bencana alam tersebut dengan lebih jelas lagi.  Selain daripada ini, teknologi maklumat seperti komputer juga digunakan sebagai peralatan pemprosesan perkataan dan persembahan. Penggunaan teknologi lain seperti penggunaan antara muka berkomputer amat membantu dalam meningkatkan minat murid belajar sains dan meningkatkan keberkesanan pengajaran dan pembelajaran sains.  


Strategi pengajaran dan pembelajaran masteri juga dalam membantu murid memahami dan menguasai topik yang diajar mengenai kejadian banjir dan tanah runtuh berkenaan dengan konsep, punca-punca, kesan-kesan dan cara mengatasi bencana tersebut. Strategi pengajaran dan pembelajaran masteri ialah kaedah mengajar yang menganggap semua murid boleh belajar jika disediakan keadaan-keadaan pembelajaran yang sesuai. Secara khususnya, pembelajaran masteri ialah suatu kaedah di mana murid tidak meneruskan pembelajaran yang berikutnya selagi murid tidak menunjukkan kecekapannya dalam pelajaran sekarang. Kurikulum pembelajaran masteri umumnya terdiri daripada topik-topik kecil yang tersendiri yang semua murid memulakannya bersama-sama. Murid yang tidak dapat melengkapkan satu topik dengan memuaskan akan diberikan pengajaran tambahan sehingga mereka berjaya. Manakala murid yang menguasai topik itu lebih awal akan melibatkan diri dalam aktiviti pengayaan sehingga seluruh kelas boleh maju bersama-sama. Pembelajaran masteri mempunyai banyak unsur tutorial yang berjaya dan menunjukkan sifat berdikari dalam diri murid-murid yang berjaya. Dalam persekitaran pembelajaran masteri, guru berperanan membentuk pelbagai teknik pengajaran berasaskan kumpulan, selalu mendapatkan maklumbalas menggunakan ujian diagnostik, formatif serta membetulkan kesilapan murid secara berkala. Penilaian yang dilakukan oleh guru adalah condong ke arah ujian rujukan- kriteria berbanding ujian rujukan-norma. 

Pembelajaran masteri boleh dilaksanakan sebagai pengajaran berkumpulan yang mengikut kadar kelajuan guru, memberi tutorial secara seorang-seorang, atau mengikut kadar- kelajuan murid-murid sendiri dengan berbantu bahan pengajaran yang telah diprogramkan. Ia mungkin melibatkan pengajaran guru secara langsung, kerjasama dengan rakan sekelas atau pembelajaran berdikari. Ia memerlukan objektif pembelajaran yang jelas didefinisikan, juga yang diorganisasikan ke dalam unit-unit kecil dan berurutan. Dalam pembelajaran masteri terdapat banyak unsur pengajaran individu walaupun pengajaran itu disampaikan secara dalam kumpulan di mana bagi murid yang berkebolehan dan bermotivasi boleh maju ke hadapan sementara interaksi guru dimaksimumkan kepada murid yang sangat-sangat memerlukan bantuan guru.



4.0       STRATEGI PENTAKSIRAN

Menurut Rudner & Boston (1994), pentaksiran autentik adalah proses yang memerlukan kanak-kanak mendemonstrasikan pengetahuan, kemahiran dan strategi dengan memberi maklum balas atau hasilan dalam konteks yang realiti dan bermakna. Manakala Bhasah Abu Bakar (2009), menyatakan pentaksiran merupakan sebahagian daripada proses pembelajaran dimana mengintegrasi strategi pentaksiran yang baru ke dalam kurikulum dan proses pembelajaran merupakan satu lompatan konsep yang begitu praktikal sedang berlaku. Selain itu, pentaksiran menurut  Lembaga Peperiksaan Malaysia (2000) di dalam konteks pendidikan  dilihat sebagai satu proses pembelajaran yang merangkumi aktiviti menghurai, mengumpul, merekod, memberi skor dan menterjemah maklumat tentang pembelajaran seseorang murid bagi sesuatu tujuan tertentu di mana nilai dan segala yang telah dipelajari oleh murid akan dinilai dan ditafsirkan bagi melihat tahap pencapaian dan perkembangan murid  tersebut.


          Menurut Grace (1992), penilaian autentik ini merupakan amalan yang membabitkan kanak-kanak secara realistik dalam menilai kemajuan mereka sendiri. Ia juga melibatkan pentaksiran yang dilakukan secara berterusan.‘Realistik’ dan ‘bermakna’ merupakan terma yang sering digunakan dalam  pentaksiran autentik. Berdasarkan pendapat tokoh-tokoh di atas, dapat dirumuskan pentaksiran autentik merupakan proses murid dalam mengumpul maklumat,merekod,meneliti menulis, membahas artikel, pendebatan  dan sebagainya  untuk mendapat maklumat yang dilakukan di dalam bilik darjah dengan menjalankan tugasan dalam situasi yang sebenar untuk menunjukkan pengetahuan, kefahaman dan kemahiran yang diperolehi.


Terdapat pelbagai kaedah atau teknik yang boleh digunakan untuk menjalankan pentaksiran autentik melalui kaedah portfolio, pemerhatian, temebual, penceritaan semula, penulisan, eksperimen, projek, penulisan, pameran, demostrasi, lembaran kerja, kuiz, senarai semak dan ujian. Oleh itu, pentaksiran autentik bukan menilai murid berdasarkan ujian ataupun peperiksaan semata-mata, namun ia merangkumi situasi pembelajaran yang lebih menyeluruh. Ia bertujuan untuk melihat perkembangan pelajar untuk mengukur setiap hasil pembelajaran yang telah ditetapkan oleh guru. Pentaksiran yang dijalankan dalam tugasan ini melibatkan mata pelajaran Pendidikan Sains, Sosial Dan Alam Sekitar bagi murid tahun 4 pendidikan khas yang mengikuti sukatan Kurikulum Stardard  Sekolah Rendah (KSSR) yang betemakan Bencana Alam.

         Bersandarkan hasil pembelajaran yang pertama iaitu "Murid dapat mengenal pasti  lima gambar bencana alam di Malaysia yang diketahui” dapat ditafsirkan dengan meminta murid menghasilkan  portfolio. Penilaian  portfolio merupakan koleksi hasil kerja pelajar yang memberi gambaran tentang usaha pelajar dan pencapaiannya dalam bidang tertentu. Koleksi termasuk penglibatan pelajar dalam pemilihan bahan kandungan, garis panduan pemilihan, kriteria dan bukti refleksi kendiri pelajar (Arter & Paulson, 1990). Penghasilan portfolio seharusnya mencapai ciri-ciri yang dikehendaki iaitu portfolio mesti menggambarkan sejelas-jelasnya aktiviti yang dijalankan iaitu rasional, matlamat, pengalaman, halatuju dan harapan. Selain itu, portfolio mempunyai matlamat berbeza dan harus dikemaskini dari semasa ke semasa. Sesuatu portfolio boleh mempunyai beberapa tujuan pada satu masa, dengan syarat ia tidak bercanggah. Misalnya bahan yang terdapat di dalamnya menggambarkan minat dan menggambarkan objektif sebenar. Dalam masa yang sama, ia juga menggambarkan kehendak guru dan ibubapa. 


Portfolio seharusnya mengandungi maklumat yang menggambarkan kemajuan (growth). Kaedah dan teknik menghasilkan portfolio memerlukan sokongan, model dan refleksi. Melalui  pentaksiran portfolio yang dilakukan  murid  diminta mengumpul dan menyediakan  bahan-bahan yang dikumpul daripada surat khabar, majalah, buku dan gambar-gambar yang bersesuai dengan  lima gambar  bencana alam yang kehendaki. Apa yang paling ditekankan ialah penggunaan sumber teknologi maklumat komunikasi seperti yang ditetapkan pada hasil pembelajaran yang keempat. Murid didedahkan dengan penggunaan komputer, internet, enjin carian, proses mencetak, menyimpan maklumat dan juga mengumpul gambar atau artikel selari dengan mata pelajaran Teknologi Maklumat Komunikasi yang dipekenalkan dalam sukatan KSSR Tahun 4 Pendidikan Khas. Apabila semua bahan dan maklumat diperolehi, murid akan mencetak, menggunting dan menampal gambar  bencana alam di dalam buku portfolio yang disediakan. Dengan melakukan aktiviti mencari gambar tersebut secara langsung, murid akan mudah mengingat dan memahami kandungan pelajaran berbanding hanya dengan proses membaca atau penerangan oleh guru semata-mata. 


Untuk hasil pembelajaran yang kedua iaitu "Murid mengenalpasti  satu bencana alam dan menyatakan punca-punca berlaku bencana tersebut”. Murid boleh mentafsir dengan menjalankan penyiatan untuk memastikan hasil pembelajaran tercapai. Peranan guru perlu merangka dan menyediakan langkah-langkah yang teratur supaya penyiasatan tersebut dapat mencapai objektifnya. Penyiasatan merupakan kaedah dan cara berfikir sistematik, terkawal, dan empirikal yang bertujuan mengkaji hubungkaitan antara fenomena semulajadi yang boleh diperhatikan (Kerlinger, 1973). Dengan menjalankan penyiasatan tersebut, murid akan dapat menghubungkaitkan teori yang telah mereka pelajari di dalam bilik darjah dengan keadaan. Ini besesuaian dengan kaedah pentaksiran autentik yang menguji murid dengan alam yang sebenar. Penyiatan murid boleh dilakukan dengan mencari maklumat  daripada internet, bahan bacaan,  majalah dan sebagainya. Secara tidak langsung, murid dapat menambahkan pengetahuan dan maklumat dengan mengalami sendiri dengan mencari bahan. Bertepatan dengan pentaksiran autentik iaitu murid mengumpul, meneroka dan mencari  maklumat dalam menyelesaikan masalah dalam dunia sebenar.


Seterusnya adalah pentaksiran bagi hasil pembelajaran yang ketiga iaitu "Murid dapat  menyatakan 4 kesan bencana alam” dilakukan melalui tugasan projek secara berkumpulan. Tugasan projek ini dapat menilai hasil pembelajaran murid yang ingin dicapai dengan  mencari jawapan iaitu dengan menyatakan sekurang-kurangnya empat kesan bencana alam di Malaysia. Tugasan ini bersesuai dengan hasil pembelajaran yang ingin dicapai kerana dapat memberi peluang kepada murid untuk mempraktikkan pembelajaran mereka semasa di dalam kelas dengan keadaan yang sebenar. Projek yang dilakukan oleh murid merupakan tugasan yang ditaksir sebagai pentaksiran autentik. Menurut Pert (1990), pentaksiran autentik merupakan bentuk penilaian yang berdasarkan pencapaian sebenar yang ditunjukkan oleh kanak-kanak di dalam bilik darjah setiap hari. Pentaksiran autentik ini meliputi pentaksiran dari pelbagai aspek merangkumi pengetahuan murid, pemahaman mendalam, penyelesaian masalah, kemahiran sosial, sikap terhadap persekitaran dan simulasi terhadap situasi dunia sebenar. Oleh yang demikian, murid dapat memahami setiap sudut pembelajaran mereka apabila mereka terlibat dalam tugasan projek ini. Seperti yang diperkatakan oleh Worthy (2000), murid akan lebih berautonomi dan bermotivasi untuk bertangungjawab terhadap pembelajaran mereka. Oleh itu, murid akan berupaya untuk meningkatkan keupayaan pembelajaran mereka dalam pelbagai prespektif dan dapat berhadapan dengan pelbagai permasalah semasa proses pembelajaran mereka. Guru juga dapat menilai sikap dan kemahiran mereka semasa mengendalikan projek tersebut. 


Bagi pentaksiran hasil pembelajaran murid yang terakhir iaitu "Murid dikehendaki menyatakan 3 cara bagi mengatasi masalah bencana alam daripada berlaku. Pentaksiran digunakan oleh murid adalah dengan membuat pembentangan hasil penyiatan murid. Murid digalakkan menggunakan komputer dengan melakukan pembentangan mengunakan slaid show berbentuk power point. Melalui pembentangan yang dilakukan, guru dapat menilai kefahaman dan pengetahuan murid dalam pembentangan yang dilakukan. Selain itu, penggunaan komputer dan teknologi yang digunakan dapat mengaplikasikan pengetahuan mereka dalam menggunakan komputer. Hilary (1991) menegaskan bahawa komputer dapat membantu guru melaksanakan aktiviti pengajaran dan pembelajaran dalam bilik darjah. Murid dapat melakar dan mempersembahkan pemerhatian mereka dalam bentuk yang lebih menarik. Penggunaan komputer juga dilihat dapat meningkatkan minat dan kreativiti murid semasa sesi pengajaran dan pembelajaran. Walau bagaimanapun, terdapat kelemahan apabila menggunakan pentaksiran melalui pemerhatian sekiranya bilangan murid yang ramai, agak sukar untuk membuat kesahannya.


 5.0 Reka bentuk Pentaksiran

Reka bentuk pentaksiran perlu dirancang dengan baik bagi mengukur tahap kefahaman dan keupayaan murid mengaplikasikan pengetahuan dan kemahiran yang telah dipelajari dalam menghasilkan sesuatu yang baharu dan kreatif. Dalam reka bentuk pentaksiran, guru perlu memastikan diakhir proses pentaksiran prestasi murid dapat diukur melalui tugasan yang diberikan serta mencapai objektif pembelajaran yang diharapkan. Tiga matlamat yang dikenalpasti dalam reka bentuk pentaksiran iaitu:
i.            Pentaksiran sebagai pembelajaran (assessment as learning)
Merupakan proses merangsang kemahiran metakognitif bagi setiap murid dalam menyempurnakan tugasan diberi. Pentaksiran sebagai pembelajaran memberi tumpuan atau memberi fokus terhadap peranan murid sebagai penghubung yang kritikal antara pentaksiran dan pembelajaran. Apabila murid bersifat aktif, kebiasaanya mereka akan lebih memahami dan berupaya mengenalpasti maklumat dan pengetahuan yang berkaitan dan menggunakanya untuk tujuan pembelajaran.


ii.            Pentaksiran untuk pembelajaran (assessment for learning)
Bertujuan untuk membolehkan guru mendapatkan maklumat bagi tujuan modifikasi dan memperkayakan aktiviti pengajaran dan pembelajaran. Dapat membantu guru untuk mengenalpasti corak dan kaedah pembelajaran yang diamalkan oleh murid dalam pembelajaran. Reka bentuk yang teliti diperlukan supaya hasil tugasan yang diberikan dapat mengukur pengetahuan, kemahiran dan kecekapan murid dalam mengaplikasikan apa yang telah dipelajari dalam pembelajaran mereka.

iii.            Pentaksiran kepada pembelajaran (assessment of learning)
Adalah dalam bentuk sumatif secara semulajadi yang bertujuan untuk memastikan apa yang diketahui dan apa yang murid boleh lakukan boleh diukur melalui produk yang dihasilkan oleh murid bagi menentukan sama ada murid berjaya memenuhi objektif dan keperluan tugasan yang diberikan.


5.1       Pentaksiran Berasaskan Porfolio

         Bentuk pentaksiran portfolio merangkumi aktiviti yang berasaskan kepada konsep C.R.A.D.L.E (collecting, reflecting, assessing, documenting, linking and evaluating) iaitu membuat pengumpulan, refleksi, pentaksiran, mendokumentasi, hubungkait dan penilaian yang kesemua bahan dan dapatan ini disimpan dalam folio secara individu atau berkumpulan.

         Pentaksiran berasakan portfolio bagi mata pelajaran Pendidikan Sains Sosial dan Alam Sekitar (PSSAS) tahun empat Pendidikan Khas (Masalah Pembelajaran) yang dijalankan adalah untuk menilai dan menguji tahap keupayaan murid dari aspek pengetahuan, kefahaman, aplikasi dan menganalisis topik dan kandungan yang terdapat pada tajuk 12.0 iaitu Bencana Alam. Fokus utama pentaksiran yang dijalankan adalah terhadap standard kandungan dan standard pembelajaran berkaitan bencana alam. Murid dinilai dari aspek keupayaan menyenaraikan, memerihal dan menyatakan punca, kesan dan cara mengatasi bencana alam yang berlaku. Murid digalakkan menyediakan folio secara individu tetapi boleh berbincang dengan rakan mengikut pasangan yang ditetapkan guru. Walaubagaimapun prestasi murid dari masa ke masa dinilai oleh guru berdasarkan peranan, tanggungjawab, komitmen dan hasil yang dipamerkan. Berikut adalah langkah-langkah yang dijalankan:

Langkah 1: Penyediaan bahan 
  1.Murid dibahagikan secara berpasangan untuk perbincangan.
 2.Setiap pasangan dikehendaki menyediakan bahan-bahan seperti gunting, gam, alat tulis, kertas warna, helaian kertas jawapan.
 3. Murid diberi ruang untuk berbincang bagi menentukan bahan yang perlu dibawa oleh setiap pasangan.

 Langkah 2: Proses pelaksanaan 
1.Guru bersoal jawab dengan murid untuk menerangkan beberapa contoh bencana alam yang berlaku.
2. Murid dikehendaki memilih lima gambar bencana alam.
3. Murid  diminta berbincang bagi memilih dua gambar bencana alam dan menghuraikan punca, kesan dan tiga cara mengatasi masalah bencana alam yang dipilih.
4. Murid mendapatkan bahan dan maklumat melalui pelbagai sumber seperti majalah, surat khabar, buku dan internet.
5. Murid membentuk buku atau hasil mengikut kreativiti dan idea masing-masing.
6.Murid mengadakan pembentangan mengikut kreativiti dan idea tersendiri.

 Langkah 3: Sikap dan nilai
1. Guru akan memerhatikan aspek kesungguhan, komitmen dan minat murid dalam menyiapkan tugasan diberi.
2. Guru memantau tempoh serahan tugasan murid sama ada menepati atau tidak masa yang ditetapkan.
3. Guru menilai kekemasan, cara persembahan, unsur inovasi dan kreativiti dalam menyiapkan tugasan.


Berikut merupakan senarai keperluan yang perlu disediakan oleh setiap murid. 

Bil.
Alatan yang diperlu disediakan oleh murid
1
Gam
2
Gunting
3
Kertas jawapan
4
5
Set alat tulis
Folio
Bil
Bahan yang perlu disediakan oleh murid
1
Gambar bencana alam
      2

Artikel dan maklumat mengenai bencana alam


Tugasan Folio Pendidikan Sains Sosial Dan Alam Sekitar Tahun Empat Pendidikan Khas Bermasalah Pembelajaran.
                                   
1.         Cari dan tampal 5 gambar bencana alam yang anda ketahui.             (10 markah)


2.         Pilih 2 bencana alam dan huraikan:                                                     (40 markah)

                    i.            3 punca berlaku bencana alam tersebut.

                  ii.            4 kesan bencana alam tersebut.

                iii.            3 cara mengatasinya daripada berlaku.

                                                

3.         Persembahkan dapatan yang diperolehi dengan kreativiti sendiri.     (20 markah)



Borang Pemarkahan Folio

Bil
Soalan
Markah
1
Soalan (70%)

Soalan 1 (10%)


Soalan 2 (40%)


Soalan 3 (20%)


2

Penyediaan awal bahan (10%)



3


Proses Pelaksanaan (10%)


4


Sikap dan nilai (10%)


Jumlah Markah


          / 100


6.0       Kaedah Penskoran dan Penggredan

Kaedah penskoran dan penggredan terdiri daripada senarai semak (check list) dan skala markah (rating scales). Senarai semak adalah kaedah penskoran untuk respons yang memberi senarai jawapan muktamad. Ia biasa digunakan untuk item aneka pilihan dan respons terhad. Bagi skala markah (rating scales) ia terdiri daripada rubrik yang mempunyai tiga bentuk penskoran atau penggredan iaitu Penskoran Objektif Bergred, Penskoran Analitikal dan Penskoran Holistik. Rubrik adalah panduan penskoran untuk menilai prestasi murid beradasarkan cakupan kriteria yang luas. Ia merupakan alat untuk mengukur respons atau hasil kerja murid dalam pentaksiran autentik yang dinilai berdasarkan kriteria dalam kontek tugasan. Rubrik memperincikan tahap prestasi murid berdasarkan kepada setiap kriteria bagi perkara yang ditaksir.

Bagi Penskoran Objektif Bergred (Graded Objective Scoring) ia dilakukan dengan terus memberikan skor penuh kepada respons yang betul. Sekiranya respons tidak menepati ketepatan tugasan, skor akan diberi kepada peringkat-peringkat yang tertentu dalam persembahan respons itu. Seterusnya bagi Penskoran Analitikal (Point-score-method), rubrik ini sesuai digunakan untuk respons yang agak terhad di mana kejituan dan ketepatan respons adalah diutamakan. Penskoran analitikal dilakukan dengan cara skor diberikan mengikut poin-poin yang telah ditentukan untuk satu-satu tugasan item. Caranya adalah dengan mengadakan satu senarai semak (check list) dan tiap-tiap satu poin itu ditentukan pula skornya. Skor yang diberikan adalah dengan berdasarkan poin-poin dalam respons calon tanpa mengambil kira respons secara keseluruhan. Jumlah keseluruhan markah akan menentukan kedudukan atau pencapaian seseorang calon berbanding dengan prestasi calon lain.


Bagi Penskoran Holistik atau dikenali juga sebagai Penskoran Mutu Keseluruhan, rubrik ini sesuai apabila banyak respons murid yang hendak diperiksa terutama jenis item respons terbuka. Sesuai dengan dengan maksud holistik yang berasal daripada perkataan Greek iaiti ‘holos’ yang membawa maksud keseluruhan atau secukupnya. Penskoran jenis ini menggunakan pendekatan pemberian skor yang mengambil kira mutu respons secara keseluruhan berdasarkan satu piawai yang telah ditetapkan. Perkara-perkara yang harus dipertimbangkan dalam menentukan piawai harus dikenalpasti, kemudian pelbagai tahap pencapaian ditentukan. Tahap pemberian skor ini dikenali sebagai gred. Contohnya seperti cemerlang, kepujian, baik, memuaskan dan lemah. Pentaksir atau pemeriksa akan memeriksa samada secara membaca, melihat atau mendengar respons calon secara keseluruhan dan kemudiannya menimbangkan gred bagi respons itu berdasarkan piawai yang ditetapkan. Setiap piawai gred pula terdapat satu julat skor yang membezakan pelbagai pencapaian dalam gred itu. Untuk memastikan ketekalan pemberian skor, lazimnya dijalankan proses yang dikenali sebagai (grade review).


Tujuan utama rubrik diwujudkan adalah untuk menggambarkan kriteria penilaian yang konsisten dan adil. Guru, murid malahan ibu bapa dapat bersama-sama untuk mencari dan menggalakkan murid mendapat hasil atau keputusan yang terbaik sepertimana yang ditetapkan dalam rubrik.  Guru yang baik dan bertanggungjawab cenderung untuk  berkongsi rubrik dengan murid pada waktu tugas tersebut dibuat dan sama-sama memperbetulkan keadaan mengikut prestasi dan kemampuan sebenar murid. Tidak disangkal lagi, rubrik memberi panduan kepada guru untuk memeriksa jawapan yang diberikan murid dengan tepat selain dapat mengenalpasti kekuatan dan kelemahan murid yang perlu dititik beratkan.

Kaedah portfolio yang dijalankan dalam tugasan ini menjadikan rubrik analitikal sebagai panduan penskoran murid iaitu menilai secara terperinci beberapa aspek iaitu penyediaan awal bahan, penyelesaian tugasan, proses pelaksanaan, sikap dan nilai. Berikut merupakan contoh rubrik yang digunakan untuk menilai tugasan yang diberikan kepada murid bagi pentaksiran mata pelajaran Pendidikan Sains, Sosial Dan Alam Sekitar bagi murid Pendidikan Khas Masalah Pembelajaran.



RUBRIK PENSKORAN TUGASAN PORTFOLIO
 (ANALITIKAL)

ASPEK

NILAI SKOR DAN KRITERIA

SKOR CALON

(CEMERLANG)
4           (KEPUJIAN)
            3              
(BAIK)
2
 (MEMUASKAN)
                 1              
 (TAHAP MINIMUM)





Tugasan
(70%)

S1 (10%)
Dapat menyediakan bahan yang diperlukan tanpa bantuan dengan lengkap dan menepati kehendak tugasan secara terperinci
Dapat menyediakan bahan yang diperlukan tanpa bantuan dengan lengkap dan menepati kehendak tugasan
Dapat memahami bagi menyediakan bahan yang diperlukan tetapi kurang menepati bahan yang dikehendaki
Jelas tetapi kurang memhami dan perlu bimbingan dalam menyediakan bahan yang dikehendaki
Kurang jelas dan perlu bimbingan dalam memahami penyediaan bahan yang dikehendaki


S2 (40%)
Dapat menyediakan bahan yang diperlukan tanpa bantuan dengan lengkap dan menepati kehendak tugasan secara terperinci
Dapat menyediakan bahan yang diperlukan tanpa bantuan dengan lengkap dan menepati kehendak tugasan
Dapat memahami bagi menyediakan bahan yang diperlukan tetapi kurang menepati bahan yang dikehendaki
Jelas tetapi kurang memhami dan perlu bimbingan dalam menyediakan bahan yang dikehendaki
Kurang jelas dan perlu bimbingan dalam memahami penyediaan bahan yang dikehendaki


S3 (20%)
Murid mampu mempersembahkan dapatan menggunakan ICT, kreatif tanpa bantuan guru
Murid mampu mempersembahkan dapatan dengan kreatif dan memerlukan sedikit bantuan guru dalam pengunaan ICT
Murid mempersembahkan dapatan menggunakan ICT dan memerlukan bantuan guru
Murid mempersembahkan dapatan tanpa menggunakan ICT
Murid memerlukan bantuan guru dalam mempersembahkan dapatan kajian


Penyediaan Awal Bahan
(10%)
Dapat menyediakan bahan yang diperlukan tanpa bantuan dengan lengkap dan menepati kehendak tugasan secara terperinci
Dapat menyediakan bahan yang diperlukan tanpa bantuan dengan lengkap dan menepati kehendak tugasan
Dapat memahami bagi menyediakan bahan yang diperlukan tetapi kurang menepati bahan yang dikehendaki
Jelas tetapi kurang memhami dan perlu bimbingan dalam menyediakan bahan yang dikehendaki
Kurang jelas dan perlu bimbingan dalam memahami penyediaan bahan yang dikehendaki


Proses Pelaksanaan
(10%)
Dapat menyiapkan tugasan dengan sendiri tanpa bantuan mengikut jadual pelaksanaan dengan tepat dan kemas

Dapat menyiapkan tugasan dengan sendiri tanpa bantuan guru dengan kemas
Dapat menyiapkan tugasan dengan bimbingan guru yang minima
Dapat menyiapkan tugasan dengan bimbingan guru sepenuhnya
Tidak dapat menyiapkan tugasan dengan bimbingan guru dan melebihi tempoh masa

Sikap Dan Nilai
(10%)
-Menunjukkan kesungguhan, komitmen dan minat mendalam menyiapkan tugasan
- Menepati tempoh masa
-Tugasan kemas dan kreatif
-Menunjukkan kesungguhan dalam menyiapkan tugasan.
-Menepati tempoh masa
- Tugasa yang kemas tetapi kurang kreatif
-Dapat menyiapkan tugasan dengan lengkap tetapi tidak komited.
- Tugasan yang kurang kemas dan kurang kreatif
- Tugasan disiapkan dengan bimbingan.
-Tidak kemas dan kurang kreatif
- Memerlukan bimbingan sepenuhnya dalam menyiapkan tugasan.
-Melebihi tempoh masa yang ditetapkan.
-Tugasan yang tidak kemas

JUMLAH SKOR


Apabila markah keseluruhan skor diperolehi berpandukan rubrik analitikal yang disediakan, guru atau pentaksir boleh merujuk kepada rubrik holistik untuk menentukan tahap pencapaian yang ditetapkan mengikut markah dan kriteria yang ditetapkan. Berikut merupakan contoh rubrik holistik yang dijadikan sebagai panduan menentukan tahap pencapaian murid dalam tugasan Pendidikan Sains Sosial Dan Alam Sekitar bagi tajuk 12.0 iaitu Bencana Alam mengikut sukatan KSSR Tahun 4 Pendidikan Khas Masalah Pembelajaran.

RUBRIK PENSKORAN TUGASAN PORTFOLIO (HOLISTIK)


NILAI SKOR DAN KRITERIA HOLISTIK


TAHAP PENCAPAIAN
PENERANGAN
           A            (Cemerlang)   80-100 markah
· Menyediakan kesemua bahan yang dikehendaki dan boleh menyiapkan tugasan dengan sendiri serta mengikut kehendak tugasan secara terperinci dengan kemas dan kreatif.
· Menguasai kesemua disiplin ilmu yang terdapat dalam mata pelajaran PSSAS dengan baik.
                B                      (Kepujian)    
 60-79 markah
· Menyediakan bahan yang dikehendaki dan boleh menyiapkan tugasan dengan bantuan guru serta mengikut kehendak tugasan dengan tepat dan kemas.
· Menguasai kesemua disiplin ilmu yang terdapat dalam mata pelajaran PSSAS dengan baik.
              C                  (Baik)    
0-59 markah
· Menyediakan sebahagian bahan yang dikehendaki dan boleh menyiapkan sebahagian tugasan dengan bantuan guru serta mengikut kehendak tugasan dengan memuaskan.
· Menguasai disiplin ilmu yang terdapat dalam mata pelajaran PSSAS dengan memuaskan.
           D           (Memuaskan)  20-39 markah
· Menyediakan bahan yang dikehendaki namun tidak memenuhi kehendak tugasan.
· Lemah dalam menguasai disiplin ilmu yang terdapat dalam mata pelajaran PSSAS.
              E            
  (Tahap Minimum)
0-19 markah
· Tidak dapat menyediakan bahan dan gagal memenuhi kehendak tugasan yang dikehendaki.
· Tidak dapat menguasai kesemua disiplin ilmu dalam mata pelajaran PSSAS.


Bagi kedua-dua rubrik analitikal dan holistik yang disediakan di atas, pencapaian murid dinilai dengan corak pemarkahan atau penskoran yang tidak begitu membebankan dan memberi peluang yang adil terutama kepada murid pendidikan khas untuk mencapai skor yang terbaik. Berbanding murid aliran perdana, murid pendidikan khas masih dikira mencapai tahap memuaskan walaupun mempunyai skor antara julat 20-39 markah. Guru atau pentaksir akan membantu dan memberi sokongan yang sewajarnya dalam menyiapkan tugasan yang diberi mengikut kategori dan permasalahan yang dihadapi murid. Murid hanya dikira gagal atau mencapai tahap minimum sekiranya tidak langsung dapat menyediakan bahan dan menguasai kesemua disiplin ilmu dalam mata pelajaran Pendidikan Sains Sosial Dan Alam Sekitar yang dinilai. Oleh yang demikian, dengan adanya rubrik, guru dan murid dapat bersama-sama berusaha mencapai tahap pencapaian yang terbaik tanpa ada sebarang unsur prejudis dan keraguan.

Bagi meningkatkan lagi kesahan dalam pemarkahan, guru atau pentaksir perlu berpandukan kepada peraturan pemarkahan dengan seadil mungkin. Skor atau markah yang diperoleh calon hendaklah setekal yang mungkin supaya ujian itu boleh dipercayai dan sah bagi memenuhi objektif ujian itu diadakan. Selain itu, jumlah markah yang diberi bagi sesuatu soalan bergantung kepada tugasan yang dikehendaki oleh soalan dan peraturan pemarkahan. Semakin rencam dan sukar sesuatu tugasan atau soalan yang diberikan, semakin banyak markah yang diperuntukkan seperti dalam soalan dua dalam tugasan yang diberikan di atas yang membawa pemberatan sebanyak 40 peratus.

Seharusnya juga, marah yang diterima oleh calon atau murid adalah sama walaupun kertas jawapan mereka diperiksa oleh pemeriksa atau pentaksir yang berlainan. Oleh yang demikian, pemeriksaan hendaklah sentiasa dijalankan dengan merujuk kepada peraturan pemarkahan yang disediakan. Akhir sekali, pemberian markah seharusnya tidak dipengaruhi oleh perkara lain iaitu dinamakan sebagai Kesan Halo (Halo Effect) yang tidak berkenaan dengan tugasan atau soalan yang diuji. Antara perkara yang tidak berkenaan ialah seperti aspek tulisan, kesilapan membaca soalan, pengenalan calon dan juga emosi pemeriksa itu sendiri.



7.0       KESIMPULAN

Usaha yang berterusan dan konsisten dalam mewujudkan sistem pentaksiran autentik yang selaras memerlukan keperihatinan dan penelitian dari semua pihak. Pemantauan juga perlu dilakukan dari masa ke masa untuk memastikan pentaksiran yang dijalankan adalah telus dan tidak menimbulkan keraguan mana-mana pihak. Semua murid termasuk pra sesekolah, pendidikan khas, sekolah rendah dan sekolah menengah berhak mendapat penilaian dan skor yang sewajarnya mengikut kemampuan mereka walaupun corak pemikiran kognitif atau afeksi mereka kadangakala adalah berbeza antara satu sama lain. Murid pada alaf ini perlu didedahkan dengan corak penilaian yang berbeza dengan tahun-tahun sebelum yang hanya menitik beratkan pencapaian dalam peperiksaan yang diadakan samada secara ujian bulanan, ujian pertengahan tahun ataupun ujian akhir tahun. Corak pemikiran masyarakat perlu diubah sedikit demi sedikit dan tidak lagi membandingkan pencapaian ujian bagi menentukan murid yang terbaik seterusnya ditempatkan di sekolah berasarama penuh dan mengikuti kursus-kursus yang popular di institusi pengajian tinggi.


          Tidak dinafikan, ujian dan sistem peperiksaan yang dijalankan masih lagi relevan dan wajar dilaksanakan terutama dalam sistem pendidikan di Malaysia. Walaubagaimanapun, corak penilaian dan penentuan murid yang terbaik perlu datang daripada beberapa jenis penilaian secara holistik dan menyeluruh bagi mencari kekuatan dan kelebihan murid dala sesuatu bidang. Bagi sesetengah murid, walaupun tidak begitu cemerlang dalam bidang akademik, tetapi amat berkebolehan dan cenderung dalam aspek kemahiran seperti teknikal, seni, muzik, bakat, pertanian, perniagaan dan banyak lagi. Justeru pelaksanaan pentaksiran autentik yang diwujudkan dalam sistem Pentaksiran Berasaskan Sekolah (PBS) amat wajar diteruskan dan mendapat kerjasama yang padu daripada semua pihak bagi memberi peluang yang adil, seimbang dan sewajarnya kepada murid mengikut minat dan kecenderungan mereka.


Sebagai pentaksir, guru berperanan  merancang dan mentadbir aktiviti pengajaran dan pembelajaran secara kreatif dan inovatif. Melalui pengajaran dan pembelajaran kreatif dan inovatif, murid dapat memperoleh ilmu pengetahuan, menguasai sikap dan nilai serta dapat mengembangkan daya kreativiti dan inovasi mereka. Guru perlu keluar dari corak pemikiran lama yang menggunakan kaedah tradisional untuk mengajar. Penilaian secara autentik yang mendasari sistem PBS di sekolah mengubah corak pengajaran guru di mana guru adalah sebagai fasilitator atau pemudahcara manakala murid yang melakukan aktiviti dan tugasan sepenuhnya. Penilaian autentik memerlukan perealisasian pengetahuan dengan menunjukkan pemahaman dengan melakukan tugasan yang lebih kompleks yang biasanya memberi hasilan yang lebih bermakna.


      Oleh yang demikian, sewajarnya semua pihak harus mengemblengkan tenaga untuk mewujudkan sistem pendidikan di Malaysia setanding dengan negara maju dunia seperti Korea Selatan, Singapura, Jepun, China, Australia dan sebagainya. Adalah diharapkan dengan sistem PBS yang dilaksanakan akan juga serba sedikit mengubah kedudukan Malaysia di tangga yang lebih baik dalam penilaian PISA dan TIMMs yang dijalankan.

 
8.0       RUJUKAN

Akhbar Ibrahim, & Siti Zaliha Reduan (2002). Penilaian prestasi berasaskan sekolah: Pelaksanaan  dan kesediaan guru. Paper presented at the Persidangan Kebangsaan Penilaian Kemajuan Berasaskan Sekolah, USM Pulau Pinang.
Amidon, E. & Hunter, E.(1964). Student teaching :Cases and comments.  New York: Holt, Rinehart & Winston. 
Bransford & Stein. (1993) Science, an involvement approach to elementary Science methods.
New York: International Publications
Kementerian Pendidikan Malaysia (2013) Pentaksiran Kemahiran Berfikir Aras Tinggi
Kementerian Pendidikan Malaysia (2014) Dokumen Standard Kandungan Prestasi Pendidikan Sains Sosial Alam Sekitar Pendidikan Khas Bermasalah Pembelajaran Tahun Empat
Merill, j. (1991) Approaches to teaching science subjets: Project based learning, United States:
Pearson Education.


Newmann and Wehlage. (1995). Project based learning in teaching primary science. New York: Trans-Atlantic Pubns


Noriati, A.R., Boon, P.Y., Sharifah Fakriah.(2012).Murid dan alam belajar. Shah Alam:  Oxford Fajar Sdn Bhd.


Pengurusan Kehidupan Tahun Empat (2013), Kurikulum Standard Sekolah Rendah Pendidikan Khas Masalah Pembelajaran, Kementerian Pelajaran Malaysia, Draf.


Praujian Tugasan Pendidikan Khas (t.t), Sektor Pembinaan Pentaksiran Alternatif, Lembaga Peperiksaan, Kementerain Pendidikan Malaysia.


Saptu, S., & Said, H. (2011). Pentaksiran Alternatif dalam Memperkayakan Pengetahuan dan       Meningkatkan Pembelajaran.


Slavin, R.E. (2005).Educational psychology: Theory into practice.Englewood Cliff: Prentice
Hall Ltd.


Suppiah Nachiappan, Ramlah Jantan, Abdul Aziz Abdul Shukor. (2008). Psikologi Pendidikan. Shah Alam: Oxford Fajar Sdn. Bhd.


Zhang, Z., & Burry -Stock, J. (2003).  Classroom Assessment Practices and Teachers' Self-Perceived Assessment Skills. Applied Measurement in Education, 16(4), 323-342.













No comments:

Post a Comment