Friday 5 December 2014

Tugasan 1 Kumpulan 8




NAMA AHLI KUMPULAN   8  :

PRIYA RAJENDRAN ( M2014 1000658)
PARTHIBAN GOVINDASAMY ( M20132001918)
ANUSIA MUTHU (M20131000862)
GAYATRI MANOKARAN ( M20131000822)
SARASWATY A/P ARUMUGAM (M20131000863)

PENGENALAN KEPADA PENTAKSIRAN
Pentaksiran adalah prosedur sistematik pengumpulan maklumat yang digunakan untuk membuat inferens ciri-ciri seseorang atau objek (AERA et., 1999).  Pentaksiran meningkatkan lagi pengetahuan tentang ciri-ciri sesuatu perkara, objek atau fenomena yang dikaji.  Popham (2000) menyatakan pentaksiran lebih sesuai digunakan dalam bidang pendidikan masa kini.   Pelan induk pembangunan pendidikan (PIPP) juga begitu menekankan pelaksanaan pentaksiran berasaskan sekolah yang lebih holistik.
Pentaksiran didefinisikan oleh beberapa tokoh iaitu, menurut Dunn (1991), pentaksiran adalah proses pengumpulan maklumat olah guru tentang pelajarnya dan pelajar itu sendiri tentang kemajuan mereka.  Dodge et. Al (1994) menyatakan pentaksiran ialah proses pengumpulan maklumat tentang kanak-kanak dari segi aspek perkembangan, pengetahuan dan kemahiran mereka yang dinilai melalui tugasan, pemerhatian dan dokumentasi. Noraini Idris (2008) menyatakan pentaksiran dikendalikan dan dirancang oleh guru dan menjadi sebahagian daripada proses pengajaran yang diharapkan dapat memperbaiki proses pembelajaran pelajar.  Pentaksiran dijalankan secara berterusan yang bersifat formatif iaitu melibatkan guru sepenuhnya dan memberi peluang kepada pelajar untuk menunjukkan penguasaan mereka dalam kemahiran yang dipelajari yang tidak boleh ditaksir melalui ujian bertulis. 

Manakala Kurikulum Bersepadu (Kementerian Pendidikan Malaysia, 1998) menyatakan pentaksiran adalah satu proses mendapatkan maklumat dan membuat keputusan tentang produk sesuatu pendidikan dan juga proses untuk mengesan kebolehan, kemajuan, pencapaian dan perkembangan pelajar secara menyeluruh berasaskan matlamat kurikulum.  Sistem pendidikan Malaysia berorientasikan peperiksaan akan diubah menjelang tahun 2010.  Dengan ini, satu sistem pentaksiran baru akan diperkenalkan yang berbentuk holistik agar dapat memenuhi Falsafah Pendidikan Negara. 

Pentaksiran autentik ialah satu bentuk penilaian di mana murid diminta untuk menjalankan tugasan atau ujian dalam situasi yang sebenar untuk menunjukkan kemahiran dan pengetahuan sebenar pelajar.  Pentaksiran autentik menurut Pert (1990) merupakan penilaian berdasarkan pencapaian sebenar yang ditunjukkan oleh pelajar dalam bilik darjah setiap hari.   Pentaksiran autentik meliputi pelbagai aspek yang merangkumi pemahaman mendalam, pengetahuan pelajar, kemahiran sosial, sikap terhadap persekitaran dan situasi terhadap dunia sebenar.  Pentaksiran autentik juga merupakan proses yang melibatkan pelbagai bentuk pengukuran prestasi yang mereflek tahap pembelajaran pelajar, motivasi, kejayaan dan sikap pada aktiviti releven.  Grace, (1992) menyatakan bahawa pentaksiran autentik merupakan amalan yang membabitkan kanak-kanak secara realistik dalam menilai prestasi mereka sendiri dan ia dilakukan secara berterusan.

Tambahan pula, pentaksiran autentik ini dapat memberi peluang kepada pelajar dalam mengaplikasikan kemahiran dan pengetahuan yang ada pada mereka melalui cara yang berkaitan dengan kehidupan mereka dan tidak tertakluk kepada kemahiran dan pengetahuan di sekolah sahaja.  Pentaksiran autentik boleh diukur melalui pelbagai kaedah atau teknik antaranya adalah melalui pemerhatian, portfolio, rekod anekdot dan sebagainya.  Dengan ini boleh simpulkan bahawa pentaksiran autentik ialah subset kepada alternatif proses pentaksiran yang menggunakan spektrum yang lebih luas untuk melihat perkembangan pelajar dengan lebih menyeluruh dan bukan tertakluk kepada ujian semata-mata. Spektrum yang luas ini menyeluruhi situasi pembelajaran yang sebenar meliputi kehidupan seharian pelajar dan bermakna.

Pierce dan O’ Malley mengkategorikan kepelbagaian kaedah pentaksiran autentik dan tingkah laku kanak-kanak yang boleh diperhatikan dan didokumentasikan antaranya adalah temu bual atau soal jawab contohnya guru bertanya tentang latar belakang, minat, aktiviti dan lain-lain lagi kepada pelajar.  Penceritaan semula pula pelajar akan bercerita melalui pengalaman yang dilalui oleh mereka atau pembacaan mereka.  sampel penulisan adalah pelajar bercerita atau memberikan penjelasan melalui penulisan dan melalui pameran pelajar akan bekerjasama dalam kumpulan untuk melaksanakan projek atau pameran yang melibatkan persembahan atau pameran.  Pelajar akan mendemonstrasikan eksperimen, melaksanakan prosedur mengikut langkah yang ditetapkan dan mendokumentasikan hasil eksperimen.  Guru melakukan pemerhatian dengan mendokumentasikan tumpuan dan interaksi pelajar di dalam kelas kerjasama di dalam aktiviti kelas dan portfolio pula guru mengumpul koleksi hasil kerja pelajar untuk melihat  perkembangan dari masa ke semasa.  Kaedah yang dinyatakan merupakan beberapa kaedah yang boleh digunakan dalam pentaksiran autentik. 

Pentaksiran autentik mempunyai tiga fasa iaitu fasa permulaan yang melibatkan matlamat, menentukan keperluan pelajar dan menyediakan data asas mengenai apa yang murid boleh lakukan dengan apa yang dipelajari dan bagaimana pelajar berfikir.  Fasa berterusan pula melibatkan penilaian dan penyemakan bilik darjah serta aktiviti-aktiviti yang dijalankan sepanjang poses pembelajaran dan pengajaran.  Fasa penamat melibatkan pentaksiran refleksi mengenai kurikulum, pengajaran, pembelajaran dan reka bentuk program pada hujung proses. 

KEPENTINGAN DAN TUJUAN PENTAKSIRAN AUTENTIK

Pentaksiran autentik boleh dilakukan sebelum, semasa dan selepas pengajaran dan pembelajaran, tetapi langkah pertama yang paling penting dalam pentaksiran autentik adalah kejelasan tujuan pentaksiran atau tujuan mengumpul maklumat. Antara persoalan yang perlu dijawab adalah, Mengapa perlu melakukan pentaksiran? Adakah maklumat yang dikumpul melalui pentaksiran dapat mengukuhkan keputusan yang guru buat? Pentaksirasn autentik dianggap sebagai proses mengukur apa yang pelajar telah pelajari dan mengredkannya. Pentaksiran autentik juga boleh diklasifikasi sebagai pemahaman yang lebih jelas dalam menganalisasi keperluan untuk kaedah penilaian prestasi pelajar dalam bidang pendidikan.

Pentaksiran autentik juga bertujuan untuk membolehkan guru memilih dan merancang pengalaman pembelajaran yang sesuai dengan keperluan pelajar. Tujuan utamanya adalah untuk mendapatkan gambaran tahap perkembangan seseorang pelajar, proses mendapatkan gambaran tentang prestasi pelajar dalam pembelajaran secara berterusan. Antara tujuan pentaksiran autentik yang lain ialah:
·         Mencungkil kemahiran pelajar di samping memberi peluang kepada pelajar untuk memperbaiki diri agar dapat dinilai dengan lebih baik lagi pada masa hadapan.
·         Merangsang pelajar menggunakkan kombinasi kemahiran, pengetahuan, kemampuan yang ada dalam dunia sebenar.
·         Mendapatkan maklumat secara berterusan tentang pengajaran dan pembelajaran serta memperbaiki dan melakukan penambahbaikan melalui pemikiran kritis dari masa ke semasa dalam memperoleh kejayaan pada masa hadapan.
·         Dapat merancang aktiviti pengajaran dan pembelajaran yang tersusun dan sistematik bersesuaian dengan keupayaan pelajar.
·         Mendedahkan pelajar dengan pelbagai kemahiran (contohnya, penulisan, penyelidikan, perdebatan, kemahiran komunikasi dan kemahiran berfikir secara kritis).
·         Membimbing pelajar menggunakan pengetahuan dengan lebih makna

CIRI-CIRI PENTAKSIRAN AUTENTIK

Berikut merupakan ciri-ciri yang perlu ada dalam pentaksiran autentik menganalisis keperluan kaedah penilaian ini dalam aktiviti pengajaran dan pembelajaran
·         Keobjektifan       -     ketepatan seseorang pemeriksa memeriksa skrip jawapan.
·         Kebolehtadbiran – kelicinan dan kerja-kerja susulan yang dilaksanakan secara                       berpusat atau berasaskan sekolah.
·         Kemudahan tafsiran- maklumat tentang calon berdasarkan skor, mendiskrimasikan calon, menepati tujuan mengadakan sesuatu ujian dan pentaksiran.
·         Komprehensifan- mengandungi soalan-soalan yang mewakili semua objektif yang penting.



KAEDAH PENTAKSIRAN AUTENTIK

Pentaksiran autentik boleh dibuat dengan beberapa kaedah seperti pemerhatian, lisan dan kaedah secara penulisan.  Pemerhatian dibuat apabila sukar hendak dikesan melalui kaedah lisan atau melalui kerja bertulis oleh para pelajar, biasanya penilaian dibuat melalui sikap perlakuan, proses atau hasil kerja amali, lukisan, kraftangan dan sebagainya.  Lisan boleh mengesan secara serta-merta tentang penguasaan pengetahuan, kefahaman, konsep, kemahiran, perlakuan amalan dan sikap pelajar. Biasanya penilaian jenis ini dilaksanakan melalui aktiviti seperti bersoal-jawab, perbincangan, kuiz, bercerita dan sebagainya.

Penulisan melibatkan aktiviti menyemak dan memeriksa hasil tugasan daripada kerja bertulis oleh pelajar seperti lembaran kerja ujian bertulis, laporan projek, karangan, taksir graf, peta, jadual atau carta. Pentaksiran hendaklah dikendalikan oleh guru untuk menilai sendiri pelajarnya secara berterusan berdasarkan hasil pemelajaran.

KESIMPULAN

Pentaksiran autentik merupakan salah satu jalan penyelesaian kepada pentaksiran di peringkat sekolah rendah dan sekolah menengah, pentaksiran autentik yang menyeluruh boleh digunai pakai dalam menaksir setiap perkembangan pelajar-pelajar melalui instrument yang ditentukan. Penaksiran yang berkesan bukan hanya bergantung kepada bagaimana tafsiran dan analisis yang dilakukan tetapi bagaimana menggunakan instrument terhadap sesuatu domain perkembangan pelajar tersebut.

Sehubungan dengan itu, guru-guru perlu memahami, mahir dan berupaya mengamalkan pengunaan pelbagai jenis instrument penaksiran yang sesuai dengan sasaran utama pendidikan. Guru-guru juga harus melakukan refleksi kritikal terhadap amalan yang digunakan agar dapat mengenal pasti kelemahan yang wujud ketika sesi pengajaran, pembelajaran dan penaksiran.
Usaha dalam mewujudkan system pentaksiran autentik yang selaras memerlukan keperihatian dan penelitian yang berterusan dari semua pihak. Pemantauan juga perlu dilakukan dari masa ke semasa agar dapat memastikan pentaksiran yang dijalankan adalah telus. Seperti mana yang berlaku kepada pendidikan yang sentiasa berkembang mengikut peredaran semasa kerana ia memainkan peranan yang sangat penting dalam membantu kejayaan sistem pendidikan dari peringkat awal.

Oleh itu, dapatlah disimpulkan bahawa pentaksiran autentik merupakan satu proses menerima maklumat dan seterusnya membuat penghakiman serta pertimbangan tentang produk sesuatu proses. Konteks pendidikan pentaksiran autentik merupakan satu episode dalam proses pembelajaran yang merangkumi aktiviti menghurai, mengumpul, merekod, memberi skor dan penginterpretasi maklumat tentang pembelajaran seseorang pelajar. Pentaksiran autentik juga merupakan satu proses untuk mendapat gambaran tentang prestasi pembelajaran.

No comments:

Post a Comment