Sunday 7 December 2014

PEMBINAAN RUBRIK KUMPULAN 8







PENTAKSIRAN AUTENTIK
KPN 6074

TUGASAN KUMPULAN

TAJUK:
PEMBINAAN RUBRIK PENSKORAN BAGI TOPIK TUMBUHAN
(DUNIA SAINS DAN TEKNOLOGI
TAHUN 4)













PROFESOR DR. OTHMAN BIN LEBAR

DISEDIAKAN OLEH: kumpulan 8

PRIYA A/P RAJENDRAN                            (M20141000658)
PARTHIBAN A/L GOVINDASAMY              (M20132001981)
SARASWATY A/P ARUMUGAM                (M20131000863)
ANUSIA A/P MUTHU                                               (M20131000862)
GAYATRI A/P MANOKARAN                       (M20131000822)





























 

HASIL PEMBELAJARAN


Mata pelajaran             :           Dunia Sains &Teknologi Tahun 4
Topik                           :           5.0 Proses Hidup Tumbuhan
 s/k                               :           5.1 Tumbuhan Bergerak BalasTerhadap Rangsangan.


1.      Murid dapat mengenalpasti bahagian tumbuhan yang bergerakbalas terhadap rangsangan.
2.      Murid dapat memerihalkan jenis rangsangan yang menyebabkan gerakbalas tumbuhan.
3.      Murid dapat membuat kesimpulan tentang bahagian tumbuhan yang bergerakbalas terhadap rangsangan dan menyatakan penyiasatan.
4.      Murid dapat menjelaskan pemerhatian melalui lakaran, TMK, penulisan atau lisan.






















STRATEGI PENGAJARAN DAN PEMBELAJARAN


Pengajaran dan Pembelajaran

Pengajaran membawa maksud penyampaian maklumat dalam pelbagai seting pendidikan misalnya sekolah rendah, sekolah menengah dan institusi pengajian tinggi termasuk kolej dan universiti.Merujuk kepada Kamus Webster, istilah “pembelajaran” boleh ditakrifkan sebagai “perbuatan atau pengalaman seorang pembelajar yang diperoleh melalui pendidikan.

“Pengajaran dan pembelajaran tidak boleh ‘berdiri’ bertentangan sebuah sungai sambil ‘melihat’ air mengalir; namun perlu ‘berjalan’ bersama-sama untuk mengharungi arus sungai tadi (Loris Malaquzzi, 1994). Proses pengajaran dan pembelajaran adalah satu proses yang kompleks. Oleh itu, amat penting bagi seseorang guru mengambilkira beberapa perkara termasuk matlamat pendidikan, kurikulum matapelajaran yang diajar dan persekitaran pembelajaran.

Selain itu, pengajaran pula merupakan aktiviti atau proses yang berkaitan dengan penyebaran ilmu pengetahuan atau kemahiran yang tertentu. Ia meliputi pekara-perkara seperti perancangan, pengelolaan, penyampaian, bimbingan dan penilaian yang bertujuan menyebar ilmu pengetahuan atau kemahiran kepada pelajar dengan cara yang berkesan

Matlamat pendidikan di Negara kita adalah berteraskan Falsafah Pendidikan Kebangsaan (FPK) yang menekankan perkembangan individu yang menyeluruh dari segi jasmani, emosi, rohani dan intelek.Manakala kurikulum bagi semua matapelajaran dibekalkan oleh Pusat Perkembangan Kurikulum.Oleh itu, guru adalah bertanggungjawab ke atas pengajaran dan pembelajaran yang terdiri daripada beberapa langkah termasuk merancang, mengajar, dan menilai. Guru perlulah memikirkan pendekatan, strategi, kaedah yang sesuai dan selaras dengan minat dan kebolehan murid-murid kelas tersebut.

Strategi Pengajaran dan Pembelajaran

Strategi merupakan rancangan yang teratur untuk mencapai matlamat atau kejayaan ( Kamus Dewan, 1998). Strategi menentukan pendekatan yang kita akan menggunakan untuk mencapai hasil pembelajaran yang ditetapkan. Secara umumnya, konsep strategi membawa maksud kebijaksanaan dalam menguruskan sesuatu perkara.

Strategi dalam Pengajaran dan Pembelajaran pula merujuk kepada kebijaksanaan memilih pendekatan serta kecekapan merancang kaedah dan teknik dalam satu-satu pengajaran berdasarkan objektif pelajaran yang telah ditentukan.Lebih-lebihan lagi, strategi pengajaran dan pembelajaran merujuk kepada penentuan dan perancangan kaedah serta teknik mengajar untuk mencapai objektif jangka panjang dalam sesuatu pendekatan dengan berkesan.

Pada tahun 2011, Standard Kurikulum Sains diperkenalkan dengan pembelajaran berfikrah. Pembelajaran berfikrah ini merupakan satu proses pemerolehan dan penguasaan ilmu pengetahuan. Secara tidak langsung, pembelajaran berfikrah ini dapat mengembangkan minda murid ke tahap yang optimum.Murid dilibatkan secara aktif dalam pengajaran dan pembelajaran yang mengintegrasikan pemerolehan pengetahuan, penguasaan kemahiran dan penerapan sikap saintifik dan nilai murni.Pembelajaran berfikrah boleh berlaku melalui pendekatan seperti inkuiri, konstruktivisme, sains teknologi dan masyarakat, pembelajaran kontekstual dan pembelajaran masteri. Pendekatan pengajaran tersebut boleh dilaksanakan melalui pelbagai kaedah pengajaran dan pembelajaran seperti eksperimen, perbincangan, simulasi, projek, penggunanan sumber luar bilik darjah, kajian masa depan dan penyelesaian masalah.
Berdasarkan topik Proses hidup tumbuhan kami telah menyenaraikan beberapa hasil pembelajaran yang akan dicapai pada akhir pengajaran dan pembelajaran. Bagi mencapai hasil pembelajaran tersebut, pelbagai strategi dan pendekatan pengajaran dan pembelajaran dipilih. Strategi, pendekatan dan kaedah adalah seperti dalam rajah dibawah:


Rajah 1.0 menunjukkan strategi pengajaran dan pembelajaran yang digunakan.


Strategi Pemusatan Murid

Strategi pemusatan murid dipilih kerana guru bertindak sebagai fasilitator dengan mengemukakan soalan-soalan yang memandu murid ke arah tajuk perbincangan.Mengikut strategi ini, murid-murid digalakkan untuk melibatkan diri secara aktif dalam aktiviti pembelajaran mereka.Strategi ini berasaskan teori pembelajaran konstruktivisme. Guru membimbing murid-murid untuk membina dan seterusnya memperoleh kefahaman masing-masing mengenai isi pelajaran yang disampaikan. Contohnya, guru mengemukakan soalan-soalan yang memandu tentang tajuk tumbuhan bergerakbalas terhadap rangsangan.

Contoh soalan-soalan memandu :
1.      Adakah bahagian tumbuhan bergerakbalas terhadap rangsangan ?
2.      Bahagian tumbuhan manakah bergerakbalas terhadap rangsangan ?
3.      Apakah jenis rangsangan yang menyebabkan gerak balas tumbuhan ?
Soalan-soalan seperti ini membimbing murid membina kefahaman masing-masing tentang tajuk perbincangan.Ini menggalakkan murid-murid melibatkan diri secara aktif tanpa bantuan guru.Murid-murid secara individu atau dalam kumpulan kecil menyiapkan tugasan yang diberi.Murid-murid boleh melakukan aktiviti secara hands-on.

Strategi Pembelajaran Koperatif

Pembelajaran koperatif merujuk kepada kaedah pengajaran yang memerlukan murid dari pelbagai kebolehan bekerjasama dalam kumpulan kecil untuk mencapai satu matlamat yang sama (Slavin, 1982). Sasaran adalah tahap pembelajaran yang maksimum bukan sahaja untuk diri sendiri, tetapi juga untuk rakan-rakan yang lain. Lima unsur asas dalam pembelajaran koperatif adalah:
a.     saling bergantung antara satu sama lain secara positif,
b.    saling berinteraksi secara bersemuka,
c.     akauntabiliti individu atas pembelajaran diri sendiri,
d.    kemahiran koperatif, dan
e.     pemprosesan kumpulan
Ganjaran diberi kepada individu dan kumpulan dalam pelaksanaan kaedah ini.Individu dalam kumpulan dikehendaki menunjukkan kefahaman masing-masing dan memainkan peranan berbeza bergilir-gilir.Kemahiran sosial dan pemprosesan kumpulan digalakkan.
Pengajaran sebaya memainkan peranan yang sangat penting menurut cara Jigsaw. Dalam cara ini, pembahagian tuigas diagihkan di kalangan murid dalam kumpulan pelbagai kebolehan. Bahan pembelajaran dipecahkan kepada topik-topik kecil.Setiap murid diagihkan tugas untuk mempelajari satu topik kecil. Setelah menguasai topik kecil sendiri, murid akan mengajar rakan-rakan lain dalam kumpulannya sehingga semua ahli kumpulan menguasai semua topik kecil itu. Selepas itu satu aktiviti dijalankan untuk menguji sama semua ahli   kumpulan berjaya memahami dan menyempurnakan tugasan yang diberi. Jigsaw merupakan cara pengajaran berpusatkan murid. Kemungkinan besar bahan baru dapat dikaitkan dengan pengetahuan sedia ada dan membantu penstrukturan semula idea.
Pembelajaran koperatif menggalakkan murid berinteraksi secara aktif dan positif dalam kumpulan.Ini membolehkan perkongsian idea dan pemeriksaan idea sendiri dalam suasana yang tidak terancam, sesuai dengan falsafah konstruktivisme.Contohnya, murid-murid dalam kumpulan menjalankan eksperimen dan menjalankan penyiasatan terhadap gerak balas tumbuhan terhadap rangsangan.Setiap murid dalam kumpulan berkongsi pendapat dan bekerjasama dalam menyiapkan tugasan.

Strategi Perbincangan Kumpulan

Perbincangan kumpulan merupakan satu kaedah dan teknik mengajar yang melibatkan aktiviti perbualan diantara guru dan murid-murid dalam kelas atau suatu aktiviti pembelajaran secara bertukar-tukar fikiran atau idea serta berkongsi maklumat tentang sesuatu perkara melalui perbualan.Tujuan perbincangan ialah untuk melatih murid membiasakan diri bercakap dalam situasi formal dan memberi mereka peluang menyuarakan pendapat disamping dapat memupuk sikap bekerjasama, menghormati, menghargai dan mendengar pandangan orang lain. Contohnya, murid-murid diminta untuk menyatakan pendapat mereka mengapa tumbuhan bergerak balas terhadap rangsangan.Mereka juga diminta untuk berbincang dalam kumpulan kecil untuk merancang dan membuat penyiasatan tentang gerak balas tumbuhan terhadap rangsangan.

Strategi Penggunaan Sumber Luar Bilik Darjah

Sebagai seorang pendidik kita tidak seharusnya tertumpu pengajaran di dalam bilik darjah sahaja.Terdapat banyak lokasi yang boleh digunakan sebagai pengganti bilik darjah. Pengajaran luar bilik darjah adalah satu cara yang berkesan dalam menyampaikan pengajaran dan pembelajaran.Pembelajaran sains melalui lawatan ke tempat seperti zoo, muzium, pusat sains,institut penyelidikan, paya bakau dan kilang boleh menjadikanpembelajaran lebih  berkesan, menyeronokkan  dan  bermakna.

Melalui lawatan luar bilik darjah murid-murid akan dapat memerhati dan membuat perbandingan sebenar dengan apa yang mereka pelajari dalam bilik darjah dan pembelajaran mereka akan menjadi lebih bermakna. Menurut Charlesworth & Lind (1999), apabila berada di luar bilik darjah, murid-murid akan mempunyai peluang untuk menyiasat, menguji dan mengubah sesuatu objek. Lantaran itu, murid-murid dapat membina pengetahuan daripada pengalaman yang bermakna.

Menurut Piaget juga, murid-murid perlu dihubungkan dengan persekitaran mereka secara aktif kerana mereka perlu mengetahui dan mempelajari dunia di sekeliling mereka. Sebagai contoh, murid dibawa ke taman sains untuk memerhatikan gerak balas tumbuhan terhadap rangsangan yang diberikan. Mereka juga dikehendaki memerhatikan dan merekodkan perubahan gerak balas tumbuhan yang berada di taman sains tersebut. Selain itu, murid boleh menjalankan eksperimen tentang gerak balas tumbuhan terhadap rangsangan di taman sains untuk menjalankan penyiasatan.

Pendekatan Inkuiri - Penemuan

Pendekatan inkuiri-penemuan merupakan pendekatan yang mementingkan pembelajaran melalui pengalaman.Pembelajaran secara penemuan berlaku apabila konsep dan prinsip utama dikaji dan ditemui oleh murid sendiri. Melalui aktiviti seperti eksperimen murid akan menyiasat sesuatu fenomena dan mencapai kesimpulan sendiri. Murid menguji hipotesis secara penyiasatan untuk menemui konsep atau idea sains yang tertentu. Kaedah saintifik digunakan semasa eksperimen melibatkan kemahiran berfikir, kemahiran proses sains dan kemahiran manipulatif. Secara tidak langsung pembelajaran akan berlaku dalam diri murid apabila mendapat penemuan baru melalui aktivti yang telah mereka lakukan. Guru kemudian membimbing murid untuk memahami konsep sains melalui hasil inkuiri-penemuan tersebut. Ilmu pengetahuan tidak dapat dibina sekirannya tidak melalui proses saling mempengaruhi di antara pembelajaran lampau dengan pembelajaran terbaru yang berkaitan.

Guru memberi satu masalah di mana mereka perlu menggunakan kaedah inkuiri untuk mencari cara-cara penyelesaian. Mereka akan melalui empat langkah seperti berikut :
(i)                 menerima masalah
(ii)               mengumpul data
(iii)             mengurus data dan cuba merangka cara penyelesaian
(iv)             menganalisis cara penyelesaian

Contohnya, guru meminta murid membuat kesimpulan tentang bahagian tumbuhan yang bergerak balas terhadap rangsangan dan menyatakan penyiasatan.  Seterusnya, murid akan mengumpul data dan cuba merangka penyelesaian. Murid-murid akan menganalisis cara penyelesaian. Akhir sekali, murid dapat membuat kesimpulan tentang topik perbincangan.


Pembelajaran Berasaskan Projek

Projek adalah aktiviti yang dijalankan oleh individu atau sekumpulan murid untukmencapai sesuatu tujuan tertentu dan mengambil masa yang panjang sertamenjangkau waktu pembelajaran yang formal.Pembelajaran berasaskan projek menggunakan kaedah pemusatan murid dimana guru memberikan satu tajuk atau masalah untuk dibincangkan oleh murid. Murid dikehendaki mengenal pasti kaedah  untuk  menyelesaikan  masalah  yang  dikemukakan  dan  seterusnya merancang keseluruhan projek. Hasil projek dalam bentuk laporan, artifak ataulain-lain perlu dibentangkan kepada guru dan murid lain.Menurut Thomas, Mergendollar dan Michealson (1999), pembelajaran berasaskan projek menyediakan soalan aras tinggi dan murid memainkan peranan utama untuk mereka bentuk, menyelesaikan masalah dan seterusnya membuat keputusan. Lantaran dari itu, murid tersebut akan saling bekerjasama apabila bekerja dalam kumpulan untuk menyelesaikan tugasan.Contohnya, murid diminta menjelaskan tentang proses hidup tumbuhan iaitu bergerak balas terhadap rangsangan melalui lakaran, TMK atau penulisan dalam bentuk projek. 


Penggunaan Teknologi

Pisapa (1994), integrasi ICT dalam P&P bermaksud penggunaan teknologi pembelajaran untuk memperkenal, mengukuh dan menambah kemahiran. Selain itu, penggunaan teknologi dapat membantu melaksanakan proses pengajaran dan pembelajaran. Media teknologi berfungsi meningkatkan kefahaman dan penguasaan murid terhadap sesuatu pelajaran. Secara tidak langsung, penggunaan teknologi dalam sains dapat mewujudkan pembelajaran bersendiri dimana murid mencari dan meneroka Murid juga turut melalui pembelajaran bersendiri (individual learning) dimana murid sendiri yang akan mencari dan meneroka aktiviti pembelajaran mereka. Contohnya murid diberi tugasan untuk menyediakan slide persembahan untuk membentangkan hasil penyiasatan yang telah mereka lakukan.Murid mempersembahkan hasil penemuan dengan menggunakan komputer.


STRATEGI PENTAKSIRAN
               Pentaksiran adalah proses pengumpulan maklumat oleh guru tentang pelajarnya dan pelajar sendiri tentang kemajuan merekan (Dunn 1991).  Pentaksiran adalah satu proses pengumpulan data, menaksir, mengukur dan keputusan penilaian untuk dapatkan maklumat serta menentukan refleksi tindakan dalam pengajaran dan pembelajaran.  Strategi pentaksiran ini boleh dilakukan melalui beberapa cara antaranya adalah portfolio, projek, ujian, temu bual dan pemerhatian, rekod anekdot dan seterusnya.  Pentaksir adalah orang yang mentafsir instrumen, respon dan skor.  Strategi pentaksiran dalam pembelajaran dan pentaksiran adalah proses berterusan yang dijalankan bagi memastikan setiap pelajar dapat memahami dan menterjemahkan tugasan supaya pelajar dan guru dapat memastikan apa yang boleh dibantu dalam meningkatkan pencapaian pelajar. 

                Pentaksiran strategi dalam sesuatu pengajaran dan pembelajaran adalah penting kerana melalui pentaksiran dapat mengenal pasti faktor penyebab kepada sesuatu kelemahan, memudahkan guru merancang pengajaran dan pembelajaran yang sesuai. Selain itu, pentaksiran juga dapat membantu mengetahui keupayaan dan pengetahuan asas pelajar dan juga dapat mengesan kelemahan pelajar dalam pelbagai aspek.

      Tambahan pula sebagai seorang pentaksir guru juga boleh menentukan kaedah dan teknik pengajaran yang sesuai untuk pelajar untuk mengatasi masalah-masalah lain yang berkaitan seperti tingkah laku. Melalui pentaksiran guru juga boleh mengetahui tahap sebenar pelajar dan dapat membuat perbandingan pencapaian pelajar dalam sesuatu mata pelajaran.  Cronbach (1970) mengatakan bahawa ujian adalah prosedur yang sistematik dalam memerhatikan tingkah laku seseorang.

             Selain itu, pentaksiran sekolah merupakan maklumat mengumpul yang berbentuk proses autentik yang melibatkan guru secara sumatif dan formatif yang bertujuan untuk membaiki proses pembelajaran dan pentaksiran sekolah adalah secara sumatif menilai sejauh mana pelajar boleh atau telah menguasai apa yang dipelajari. Proses pentaksiran sekolah ini melibatkan aktiviti yang mengumpul maklumat autentik yang boleh diharap tentang prestasi pelajar secara berterusan berdasarkan kriteria penyertaan jelas iaitu standard prestasi. dan penggunaan pelbagai kaedah, teknik, alat dan konteks. Merekod, menterjemah, mengelola, melapor dan membuat pertimbangan tentang prestasi pelajar oleh guru semasa dan sepanjang iaitu berbentuk formatif dan di hujung iaitu penilaian yang berbentuk sumatif dalam proses pembelajaran dan pengajaran yang berlangsung dengan menggunakan kepelbagaian maklumat untuk membuat penilaian dan melaporkan secara verbal atau bertulis melalui potensi, prestasi, pencapaian dan keperluan pelajar.

                   Laporan yang diperoleh daripada pentaksiran dapat membantu guru dalam membuat keputusan tentang sejauh mana pelajar dapat mencapai standard tertentu dan strategi pengajaran serta pembelajaran. Tambahan pula, pelajar juga perlu mempunyai kefahaman jelas apa yang mereka pelajari, dibuat penting dalam peringkat pembelajaran mereka.

                 Strategi pembelajaran yang digunakan dalam pembelajaran dan pengajaran dalam mata pelajaran sains tahun empat ialah teknik pentaksiran yang berterusan telah digunakan oleh guru semasa pengajaran dan pembelajaran biasa dalam kelas. Guru-guru sekolah rendah sering menggunakan teknik ini berbanding guru sekolah menengah disebabkan kemahiran berkomunikasi dan pembangunan sosial yang berlaku adalah tinggi di peringkat sekolah rendah.

                   Strategi pentaksiran yang sesuai digunakan dalam proses penilaian adalah penilaian melalui pemerhatian kerana pemerhatian secara berterusan dan mengikut jangka masa waktu diperlukan dalam membantu guru untuk mendapatkan maklum balas yang keberkesanan dalam pembelajaran dan pengajaran secara berterusan. Penilaian melalui pemerhatian juga meliputi aspek kognitif, psikomotor dan afektif. Guru dapat memerhati pelajar dengan menggunakan senarai semak, rekod anekdot dan rekod profile. Guru secara langsung dapat memerhati tingkah laku pelajar dan dapat mengenal pasti mereka yang dinilai secara langsung dengan tepat.
                
              Strategi pentaksiran yang digunakan dengan pemerhatian juga dapat dibuat oleh guru terhadap keberkesanan bahan dan komunikasi pelajar dengan bahan dan pelbagai situasi persekitaran dan perkara yang perlu diambil kira semasa dibuat pemerhatian adalah kualiti pemerhatian iaitu pengetahuan lebih mendalam dalam bidang tugasnya dan prihatin dengan persekitarannya. Guru juga perlu peka dalam perubahan yang berkaitan dengan bahan yang yakin dengan keputusan yang dibuat dan keputusan yang diambil secara ikhlas dan jujur serta adil dalam membuat keputusan yang diambil terhadap sesuatu dan juga tekal serta stabil dalam penilaiannya.

                 Bentuk perancangan dalam penilaian pemerhatian menyediakan alat yang relevan dan menentukan kaedah untuk mentadbir dan menentukan teknik menganalisis, merekod, mentafsir dan melapor. Dalam penilaian pemerhatian ini juga tindak susul merangka akan dijalankan mengikut konsekuen yang dijalankan daripada pemerhatian. Merekod penilaian dalam pemerhatian dapat menggambarkan perubahan tingkah laku secara tersusun dari segi kaedah individu atau berkumpulan dan pendekatan semasa menjalankan pemerhatian dan hasil pendekatan serta pengubahsuaian cara pelaksanaan perlu direkod dengan jelas semasa menjalankan tugasan. Guru juga dapat menilai cara individu mengendalikan tugasannya dan setiap hasil yang diperoleh dan diurai dengan tepat. Strategi pentaksiran pemerhatian juga dapat merekodkan dapatan dan rumusan hendaklah direkod mengikut urutan yang betul.

              Selain itu, melalui pemerhatian juga dapat digunakan untuk menilai kecekapan dan kecerdasan individu dalam bidang tertentu seperti kecekapan linguistik dan boleh melihat kecekapan dalam bidang muzik, kecekapan interpersonal dan intrapersonal. Pemerhatian terbahagi mengikut tujuan dan aspek yang hendak dinilai atau diperhatikan adalah memerhatikan perlakuan tanpa membuat tafsiran dan tanggapan serta menilai apa sahaja yang dilihat. Open ended akan dijalankan semasa pemerhatian iaitu pengetahuan, kemahiran dan perlakuan.
             Strategi pelaksanaan yang dijalankan semasa pembelajaran dan pengajaran adalah secara berterusan yang telah dikenal pasti dengan menggunakan senarai semak dan tindakan susulan terhadap hasil pemerhatian dititik beratkan. Jangka masa pemerhatian hendaklah sesuai dengan kaedah dan keperluan. Refleksi pengalaman bahan dikategorikan sebagai pemerhatian. Guru dapat peluang untuk memerhati kognitif, psikomotor dan objektif pelajar. Keberkesanan terhadap pengajaran dan pembelajaran dalam membuat penilaian oleh guru sebagai penyampai tutor, maklumat, pemudah cara dan pendidik.

              Strategi pentaksiran yang sesuai digunakan untuk mengukur hasil pembelajaran sains tahun empat adalah melalui eksperimen dan projek. Guru dapat menilai hasil pembelajaran dan kebolehan pelajar dalam menjalankan eksperimen dan projek dengan sempurna atau tidak. Melalui eksperimen pelajar secara langsung terlibat dalam dunia sebenar dan dapat meningkatkan lagi kemahiran berfikir, kerja kumpulan secara bertoleransi antara satu sama lain dan berani untuk menjalankan eksperimen yang diarah oleh guru. Kaedah eksperimen dan projek  ini sangat berkesan kerana guru secara langsung dapat menilai sikap, kemahiran kognitif, afektif dan psikomotor mereka dengan lebih tepat lagi.

            Selain daripada itu, pelajar tidak perlu membaca atau menghafal untuk ujian bertulis semata-mata mereka hanya belajar untuk ujian sahaja malah tidak belajar untuk meningkatkan kemahiran mereka sendiri. Oleh itu, penglibatan pelajar secara langsung ini dapat meningkatkan lagi kemahiran berfikir mereka dan juga kreativiti serta inovatif pelajar. Guru juga dapat menilai interaksi pelajar antara satu sama lain dalam eksperimen untuk mendapatkan hasil penyelesaian yang umum. Pentaksiran eksperimen dan merupakan komponen yang praktikal dengan menentukan bagaimana pelajar menggabungkan teori dalam amalan. Ia juga merupakan pentaksiran autentik kerana pelajar menggunakan gaya mereka sendiri untuk belajar dengan bantuan guru.

Pentaksiran strategi dengan menggunakan kaedah eksperimen dan projek juga dapat memberi gambaran yang jelas kepada pelajar dan pelajar dapat melihat secara langsung perubahan yang mereka dapat daripada hasil kajiannya. Mereka juga mempelajari untuk bagaimana hendak menggunakan alat-alat eksperimen seperti bikar, termometer dan sebagainya secara langsung dengan menyentuhi, menghidu, merasai oleh mereka sendiri.

             Melalui kaedah ini pelajar dapat mempelajari mata pelajaran ini dengan bersungguh-sungguh dan dapat pengalaman yang tidak dapat lupakan kerana mereka sendiri yang terlibat dalam projek atau eksperimen ini. guru juga dapat menilai gerak geri pelajar dengan menilai setiap rangsangan pelajar melalui tindak balas mereka secara langsung. Ini dapat menyenangkan kerja guru kerana tidak perlu bersusah payah menyediakan kertas ujian untuk pelajar dan menandai tanpa tidak tahu siapa pelajar tersebut. Strategi pentaksiran ini boleh menilai pelajar secara langsung kemahiran kognitif, afektif dan psikomotor secara langsung oleh guru. Kreativiti dan inovasi pelajar juga dapat meningkatkan melalui kaedah projek dan eksperimen.


REKA BENTUK PENTAKSIRAN

             Perbincangan tentang Reka bentuk  merupakan satu prosedur atau  bentuk sesuatu yang direka manakala pentaksiran merupakan proses pembelajaran yang merangkumi aktiviti menghurai,mengumpul, merekod, memberi skor dan menginterpretasi maklumat tentang hasil pembelajaran seseorang murid bagi tujuan tertentu.

             Pentaksiran merupakan prosedur sistematik pengumpulan maklumat yang digunakan bagi membuat inferens ciri-ciri seseorang atau objek. Pentaksiran adalah pendekatan yang lebih menyeluruh berbanding pengujian kerana melibatkan semakan rekod latar belakang, temubual, pemerhatian dan alat pengukuran lain secara maksima dan bersepadu.kebanyakan pendidik menggunakan istilah pentaksiran, pengukuran dan penilaian bersilih ganti dalam amalan dan proses pengajaran dan pembelajaran dalam bilik darjah. Menurut Popham(2000) menjelaskan pentaksiran lebih sesuai digunakan dalam bidang pendidikan masa kini. Pelan induk pembangunan pendidikan juga menekankan perlaksanaan pentaksiran berasaskan sekolah yang lebih bersifat holistik.

Reka Bentuk Pentaksiran Dalam Bilik Darjah

Pentaksiran dalam bilik darjah didefinisikan sebagai koleksi, penilaian dan penggunaan maklumat untuk membantu guru membuat keputusan bagi memperbaiki pembelajaran murid. Terdapat empat komponen utama dalam melaksanakan pentaksiran dalam bilik darjah.

1)      Tujuan
Pentaksiran boleh dilakukan sebelum, semasa dan selepas pengajaran dan pembelajaran, tetapi langkah pertama yang paling penting dalam pentaksiran adalah kejelasan tujuan pentaksiran atau tujuan mengumpul maklumat. Antara persoalan yang perlu dijawab adalah, Mengapa perlu melakukan pentaksiran? Adakah maklumat yang dikumpul melalui pentaksiran dapat mengukuhkan keputusan yang guru buat? Pentaksirasn autentik dianggap sebagai proses mengukur apa yang pelajar telah pelajari dan mengredkannya.


2)      Pengukuran
Pengukuran adalah proses membezakan trait, cirri-ciri dan tingkah laku. Proses membezakannya boleh menjadi  secara formal dan kuantitatif atau kurang formal seperti pemerhatian

3)      Penilaian
Setelah mengumpulan maklumat melalui pengukuran, kita perlu memberi darjah angka atau pemerhatian dalam kerangka rujukan yang jelas .Penilaian menlibatkan penghakiman berhubung kualiti prestasi atau tingkah laku. Ekspektasi yang guru berikan adalah perkara penting yang dapat memotivasikan pelajar dalam pengajaran dan pembelajaran bilik darjah.

4)      Penggunaan Maklumat Pengukuran Dan Penilaian
Kegunaan utama maklumat dari pengukuran dan penilaian adalah memberi panduan untuk memperbaiki pengajaran agar lebih berkesan, tujuan pentaksiran, keperluan pelajar dan ibu-bapa. Kegunaan pentaksiran boleh dibahagiakan kepada tiga kategori utama iaitu diagnosi, pengredan, pengajaran dan pembelajaran. Diagnosis digunakan untukmengumpul maklumat membolehkan guru mengenal pasti bidang pembelajaran tertentu yang diperlukan perhatian. Diagnosis dapat mengenal pasti mengapa pelajar menghadapi kesukuran mencapai sesuatu hasil pembelajaran agar aktiviti-aktiviti pengajaran dan pembelajaran spesifik boleh dilakukan untuk membantu pelajar tersebut.

Pentaksiran Dalam Proses Pengajaran Dan Pembelajaran
Perancangan pentaksiran perlu dilakukan untuk menyepadukan pentaksiran dalam pengajaran dan pembelajaran. Guru harus berketerampilan atau kompeten membuat  berbagai keputusan dari mula hingga ke akhir proses pengajaran dan pembelajaran. Perancangan pentaksiran yang baik akan memberikan maklumat yang objektif yang boleh dijadikan asas dalam membuat berbagai pertimbangan berhubung pengajaran dan pembelajaran. Pengajaran dan pembelajaran dalam bilik darjah boleh dianggap sebagai proses pembentukan atau pembinaan individu pelajar sebagai seorang pembelajar yang berkesan. Matlamat akhir yang dapat dilihat pada perkembang pelajar yang diinginkan perlu melalui peringkat-peringkat penilaian yang penting sepanjang proses pembelajaran. Perancangan yang dilakukan perlu mempunyai matlamat objektif dan hasil pembelajaran yang jelas.

Pentaksiran Sebagai Pembelajaran (Assessment as Learning)
 Proses ini merupakan salah satu proses yang membentuk dan menyokong metakognisi bagi setiap murid. Pentaksiran sebagai pembelajaran memberi tumpuan atau memberi fokus terhadap peranan murid sebagai penghubung yang kritikal antara pentaksiran dan pembelajaran. Apabila murid bersifat aktif, terikat dengan pembelajaran dan berupaya menjadi pentaksir yang kritikal biasanya mereka memahami dan berupaya mengesan informasi dan maklumat, menghubungkaitkan informasi dan maklumat kepada pengetahuan berkaitan dan menggunakannya untuk tujuan pembelajaran.

Pentaksiran Untuk Pembelajaran (Assessment for Learning)
Pentaksiran untuk pembelajaran membolehkan guru mendapatkan informasi bagi tujuan memodifikasikan dan mempelbagaikan aktiviti untuk pengajaran dan pembelajaran. Ianya memaklumkan cara dan kaedah kebiasaan pembelajaran murid, dan mengenal pasti corak dan kaedah serta jalan yang diambil oleh murid dalam pembelajaran mereka. Ia memerlukan rekabentuk yang teliti dari guru agar informasi hasilan keputusan dapat menentukan bukan sahaja apa yang diketahui oleh murid tetapi turut mendapat pandangan mendalam bagaimana, bila dan sama ada murid sudah boleh mengaplikasi apa yang mereka tahu atau pelajari dalam pembelajaran mereka.

Pentaksiran Kepada Pembelajaran (Assessment of Learning)
Pentaksiran kepada pembelajaran sumatif adalah bertujuan memberikan pelajar gred turut  secara semulajadi dan digunakan untuk memastikan apa yang diketahui dan apa yang murid boleh lakukan, mendemostrasikan sama ada mereka berjaya mendapatkan atau memahami kehendak hasilan kurikulum serta kebiasaannya, menunjukkan bagaimana mereka ditempatkan atau diletakkan dan dihubungkaitkan dengan yang lain. Guru memberi tumpuan dan penekanan dalam memastikan mereka telah menjalankan dan menggunakan pentaksiran bagi tujuan memberikan dan membekalkan kenyataan yang tepat dan bermakna terhadap kebolehan murid. 

Proses Pentaksiran / Langkah- Langkah Menyediakan Reka Bentuk Pentaksiran

Pada peringkat permulaan sesuatu pengajaran dan pembelajaran, guru perlu membuat persediaan awal seperti mengenal pasti apakah konstruk yang hendak dinilaikan kepada murid. Memperkembangakan an pembelajaran dan pentaksiran untuk sesuatu unit pengajaran melibatkan empat fasa penting

-          Mengenal pasti hasil pembelajaran
-          Mereka bentuk tugasan pentaksiran
-          Merancang pengalaman pembelajaran dan cara-cara mengajar
-          Memilih pengisian
objektif pengajaran dan pembelajaran yang akan dilaksanakan, dan pada akhir pembelajaran murid tahu apakah kemahiran yang perlu mereka pamerkan untuk dinilai berdasarkan pentaksiran yang telah ditetapkan.

Langkah 1: Memilih  kandungan mata pelajaran mengikut standard kurikulum

Langkah2 : Guru perlu merancang kaedah-kaedah / strategik pengajaran mengikut kesesuaian hasil pembelajaran dan menyediakan pemetaan yang lengkap sebelum proses pengajaran dan pembelajaran di jalankan.

Langkah 3: Guru membuat penyediaan bahan-bahan / alat bantu mengajar mengikut kesesuai  topik dan instrumen- instrumen , senarai semak dan rubrik.

Langkah 4:  Guru memulakan aktiviti pengajaran dan pembelajaran mengikut masa/ waktu pengajaran

Langkah 5: guru membuat penilaian terhadap hasil yang diterima oleh murid tersebut  dan serta refleksi terhadap proses pengajaran dan pembelajaran tersebut.

Dalam rekabentuk pentaksiran yang berasaskan penyiasatan ini murid akan  dinilai atau fokus terhadap tahap pemahamam murid tahun emapat dalam tajuk proses hidup tumbuhan dan berfokus kepada memahami gerak balas tumbuhan.yang dijalankan secara berkumpulan. Pada akhir penyiasatan tersebut murid akan dapat menaakul kepentingan air, udara dan cahaya matahari kepada tumbuhan.Berikut adalah langkah-langkah penyiasatan yang dijalankan oleh 1 buah kelas murid tahun empat yang mempunyai murid masing-masing seramai 25 orang. Walaupun penyiasatan dijalankan dalam kumpulan, laporan penyiasatan hendaklah dihantar dan dibuat secara individu.

Langkah 1 (Set induksi )
Ø  Guru memaparkan video yang berkaitan dengan proses hidup tumbuhan (tumbuhan bergerak balas terhadap  cahaya matahari, air dan graviti dan sentuhan
Ø  Guru meminta murid- murid mengambil perhatian terhadap video yang telah di paparkan.
Ø  Guru membimbing murid-murid untuk membina dan seterusnya memperoleh kefahaman masing-masing mengenai isi pelajaran yang disampaikan
Ø  Aktiviti soal jawab antara guru dengan murid selepas tamat tonton video tersebut.
Ø  Murid telah mengetahui dan mengenalpasti  topik yang akan  dipelajari iaitu tajuk tumbuhan bergerakbalas terhadap rangsangan.

Langkah 2

Ø  Murid dibahagikan kepada beberapa kumpulan, setiap kumpulan yang terdiri daripada 4orang.
Ø  Kemudian guru memberi arahan dan  mengemukan soalan kepada setiap kumpulan
(soalan murid diminta  menyatakan pendapat mereka mengapa tumbuhan bergerak                  balas terhadap rangsangan)
Ø  Murid diterangkan tentang gerak balas tumbuhan terhadap rangsangan.
Ø  Murid diminta untuk berbincang dalam kumpulan masing-masing untuk merancang dan membuat penyiasatan tentang gerak balas tumbuhan terhadap rangsangan.


Langkah 3


Ø  Setiap kumpulan dikehendaki menyediakan bahan-bahan seperti pucuk daun, air, kotak dan gunting. Murid berbincang untuk menentukan bahan yang perlu dibawa oleh setiap ahli kumpulan.
Ø  Guru memberi arahan kepada murid – murid  jenis rangsangan  yang perlu membuat penyiasatan berikut adalah aktiviti- aktiviti yang murid perlu membuat penyiasatan
                                    Aktiviti 1 : Mengenal pasti gerak balas pucuk terhadap cahaya
                                    Aktiviti 2 : Mengenal pasti gerak balas akar kepada air
Aktiviti 3 : Mengenal pasti gerak balas akar kepada graviti
Aktiviti 4 : Mengenal pasti gerak balas daun terhadap sentuhan.

Langkah 4

Ø  Setelah menyiapkan semua langkah penyiasatan, murid diajukan beberapa soalan berkenaan ramalan apa yang terjadi kepada pokok-pokok yang disiasat
Ø  Guru bersoal jawab dengan murid untuk menentukan setiap pembolehubah dalam penyiasatan dan meminta murid meramal pemerhatian yang akan diperolehi hasil daripada penyiasatan tersebut.
Ø  Murid juga diminta untuk membuat inferens atau kesimpulan awal yang munasabah untuk menerangkan pemerhatian yang akan mereka perolehi.


                       Langkah 5
Ø Guru menyuruh murid mempersembahkan hasil penyiasatan mereka secara individu iaitu tugasan 2 secara pembentangan hasil yang diterima oleh murid masing- masing dalam aktiviti penyiasatan.
Ø Kandungan- kandungan yang akan dibentang mesti mempunyai jawapan – jawapan seperti di bawah.
Ø Menyatakan bahagian tumbuhan yang bergerak balas terhadap rangsangan memerihalkan jenis rangsangan yang menyebabkan gerak balas tumbuhan. menjelaskan dan contoh gerak balas bahagian tumbuhan terhadap rangsangan.
Ø Membuat hipotesis bahawa tumbuhan bergerak balas terhadap rangsangan
Ø Membuat kesimpulan tentang gerak balas bahagian tumbuhan terhadap rangsangan.
Ø Murid-murid dapat membentuk persembahan secara kreatif dan inovatif berkaitan penyiasatan tentang gerak balas bahagian tumbuhan terhadap rangsangan melalui pelbagai kaedah.





Borang Pemerhatian

Nama :              _________________________ Kelas: ­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­
Mata Pelajaran :                                                   Tarikh :



Catatkan pemerhatian murid  berdasarkan penyiasatan yang telah kamu jalankan.

Jenis rangsangan
Pemerhatian & kesimpulan
Cahaya matahari

graviti

Air



Jawab soalan berikut berdasarkan penyiasatan dan pemerhatian yang telah anda lakukan.

1)      Nyatakan jenis-jenis rangsangan yang bergerak balas tumbuhan
           -----------------------------------------------------------------------------------------------------
2)      Nyatakan bahagian tumbuhan yang bergerak balas terhadap rangsangan  berdasarkan penyiasatan
           --------------------------------------------------------------------------------------------------------

3)      Mengapakah tumbuhan respon terhadap rasangan itu?
-----------------------------------------------------------------------------------------------------

4)      Bahagian tumbuhan manakah yang memberi respon terhadap rangsangan itu?
-----------------------------------------------------------------------------------------------------

KAEDAH PENSKORAN DAN PENGGREDAN

Markah penskoran melambangkan pencapaian bagi seseorang pelajar. Pencapaian ini menggambarkan kebolehan seseorang pelajar dalam sesuatu bidang atau domain yang diuji. Ia menentukan tahap pencapaian atau penguasaan dalam bidang yang diuji pada ketika ujian itu dijalankan. Pencapaian dan kebolehan pelajar mungkin berubah dari masa ke semasa disebabkan maklumat atau pembelajaran yang sentiasa berlaku.Kaedah penskoran dan penggredan terdiri daripada senarai semak (check list) dan skala markah (rating scales). Senarai semak adalah kaedah penskoran untuk respons yang memberi senarai jawapan muktamad. Ia biasa digunakan untuk item aneka pilihan dan respons terhad. Bagi skala markah (rating scales) ia terdiri daripada rubrik yang mempunyai tiga bentuk penskoran atau penggredan iaitu:
a)        Penskoran Objektif Bergred
b)        Penskoran Analitikal 
c)        Penskoran Holistik.
 Rubrik adalah panduan penskoran untuk menilai prestasi murid beradasarkan cakupan kriteria yang luas. Ia merupakan alat untuk mengukur respons atau hasil kerja murid dalam pentaksiran autentik yang dinilai berdasarkan kriteria dalam kontek tugasan. Rubrik memperincikan tahap prestasi murid berdasarkan kepada setiap kriteria bagi perkara yang ditaksir.
Bagi Penskoran Objektif Bergred (Graded Objective Scoring) ia dilakukan dengan terus memberikan skor penuh kepada respons yang betul. Sekiranya respons tidak menepati ketepatan tugasan, skor akan diberi kepada peringkat-peringkat yang tertentu dalam persembahan respons itu. Seterusnya bagi Penskoran Analitikal (Point-score-method), rubrik ini sesuai digunakan untuk respons yang agak terhad di mana kejituan dan ketepatan respons adalah diutamakan. Penskoran analitikal dilakukan dengan cara skor diberikan mengikut poin-poin yang telah ditentukan untuk satu-satu tugasan item. Caranya adalah dengan mengadakan satu senarai semak (check list) dan tiap-tiap satu poin itu ditentukan pula skornya. Skor yang diberikan adalah dengan berdasarkan poin-poin dalam respons calon tanpa mengambil kira respons secara keseluruhan. Jumlah keseluruhan markah akan menentukan kedudukan atau pencapaian seseorang calon berbanding dengan prestasi calon lain.
Bagi Penskoran Holistik atau dikenali juga sebagai penskoran mutu keseluruhan, rubrik ini sesuai apabila banyak respons murid yang hendak diperiksa terutama jenis item respons terbuka. Sesuai dengan dengan maksud holistik yang berasal daripada perkataan Greek iaiti ‘holos’ yang membawa maksud keseluruhan atau secukupnya. Penskoran jenis ini menggunakan pendekatan pemberian skor yang mengambil kira mutu respons secara keseluruhan berdasarkan satu piawai yang telah ditetapkan. Perkara-perkara yang harus dipertimbangkan dalam menentukan piawai harus dikenalpasti, kemudian pelbagai tahap pencapaian ditentukan. Tahap pemberian skor ini dikenali sebagai gred. Contohnya seperti cemerlang, kepujian, baik, memuaskan dan lemah. Pentaksir atau pemeriksa akan memeriksa samada secara membaca, melihat atau mendengar respons calon secara keseluruhan dan kemudiannya menimbangkan gred bagi respons itu berdasarkan piawai yang ditetapkan. Setiap piawai gred pula terdapat satu julat skor yang membezakan pelbagai pencapaian dalam gred itu. Untuk memastikan ketekalan pemberian skor, lazimnya dijalankan proses yang dikenali sebagai (grade review).

Tujuan utama rubrik diwujudkan adalah untuk menggambarkan kriteria penilaian yang konsisten dan adil. Guru, murid malahan ibu bapa dapat bersama-sama untuk mencari dan menggalakkan murid mendapat hasil atau keputusan yang terbaik sepertimana yang ditetapkan dalam rubrik. Guru yang baik dan bertanggungjawab cenderung untuk  berkongsi rubrik dengan murid pada waktu tugas tersebut dibuat dan sama-sama memperbetulkan keadaan mengikut prestasi dan kemampuan sebenar murid. Tidak disangkal lagi, rubrik memberi panduan kepada guru untuk memeriksa jawapan yang diberikan murid dengan tepat selain dapat mengenalpasti kekuatan dan kelemahan murid yang perlu dititik beratkan.

Kaedah portfolio yang dijalankan dalam tugasan ini menjadikan rubrik analitikal sebagai panduan penskoran murid iaitu menilai secara terperinci beberapa aspek iaitu penyediaan awal bahan, penyelesaian tugasan, proses pelaksanaan, sikap dan nilai. Berikut merupakan contoh rubrik yang digunakan untuk menilai tugasan yang diberikan kepada murid bagi pentaksiran mata pelajaran Dunia Sains dan Teknologi ,yang bertajuk Proses hidup tumbuhan bagi murid tahun 4. Rubrik memberikan penerangan tentang ciri-ciri kerja murid dengan jelas. Rubric hendaklah telus supaya murid boleh menganggar prestasinya. Kejelasan dan pemahaman tentang rubrik dapat meningkatkan kesahan dan kebolehpercaqyaan Pentaksiran pusat.
Dalam proses rubriks, aspek pemarkahan merupakan tugas yang mencabar. Untuk memberi markah, kita mesti memerhati atau mencerap prestasi yang dijadikan sasaran penilaian. Pada masa yang sama, kita perlu mengesan dan memilih aspek-aspek prestasi yang layak diberikan markah. Seterusnya, tahap kualiti prestasi tersebut hendaklah dipertimbangkan. Hanya dengan itu barulah markah yang wajar dapat ditetapkan.Tugas yang rumit ini dapat dilaksanakan dengan baik jika kita membuat persedaiaan rapi. Pertama sekali, sepesifikasi hendaklah disediakan. Dengan berpandukan spesifikasi tersebut, kita mesti menetapkan kaedah untuk mencerap dan memberikan markah.  Langkah menstruktur pencerapan itu menggunakan alat yang sesuai.


Skala Kadar

Skala kadar ialah darjah kemajuan yang menggambarkan pencapaian murid. Skala disembahkan secara angka atau gred.

Semasa merancang pentaksiran guru perlu menentukan :
Tajuk
Kemahiran , tingkahlaku dan aktiviti dinyatakan dengan jelas
Penerangan skala dinyatakan
Skala kadar boleh digunakan secara individu, kelas  atau kumpulan

Berdasarkan Instrumen Pentaksiran Berasaskan Sekolah, terdapat enam skala perkembangan murid bagi Standard Prestasi yang digunakan dalam rangka pentaksiran seperti berikut:

Tahap penguasaan
 1 - Tahu
l  Mengingat semula apa yang telah dipelajari/ menyatakan apa yang murid tahu
l  Murid tahu perkara asas, atau boleh melakukan kemahiran asas atau memberi respons terhadap perkara yang asas.
2 - Tahu + Faham
l  Mempunyai kefahaman untuk menukar bentuk komunikasi, menjelaskan apa yang murid tahu
l   Murid menunjukkan kefahaman untuk menukar bentuk komunikasi atau menterjemah serta menjelaskan apa yang telah dipelajari.
 3 - Tahu + Faham + Boleh buat
l  Menggunakan pengetahuan sedia ada untuk digunakan pada situasi baru
l  Murid menggunakan pengetahuan untuk melaksanakan sesuatu kemahiran pada suatu situasi.
4 - Tahu + Faham + Boleh buat dengan  beradab
l  Menggunakan pengetahuan sedia ada untuk digunakan pada situasi baru secara sistematik
l  Murid melaksanakan sesuatu kemahiran dengan beradab, iaitu mengikut prosedur atau secara sistematik.
5 - Tahu + Faham + Boleh buat dengan beradab terpuji
l  Menggunakan pengetahuan sedia ada untuk digunakan pada situasi baru secara sistematik dan inovatif
l  Murid melaksanakan sesuatu kemahiran pada situasi baru, dengan mengikut prosedur atau secara sistematik, serta tekal dan bersikap positif.
6 - Tahu + Faham + Boleh buat dengan mithali
l  Menggunakan pengetahuan sedia ada untuk digunakan pada situasi baru secara sistematik, kreatif dan inovatif dan menjadi contoh
l  Murid mampu menzahirkan idea yang kreatif dan inovatif, mempunyai keupayaan membuat keputusan untuk mengadaptasi permintaan serta cabaran dalam kehidupan seharian serta boleh berbicara untuk mendapatkan dan menyampaikan maklumat menggunakan ayat yang sesuai secara bertatasusila dan menjadi contoh secara tekal.


Rubrik penyiasatan (Tugasan 1) Aktiviti Kumpulan
Kriteria
0
1
2
3
Menyediakan bahan dan peralatan yang digunakan sebelum penyiasatan
Tidak menyediakan peralatan dan bahan
Menyediakan 1 atau 2 bahan dan peralatan
Menyediakan hampir lengap bahan dan peralatan
Menyediakan dengan lengkap bahan dan peralatan
Menggunakan dan mengendalikan peralatan dan bahan yang dugunakan dalam penyelidikan
Tidak dapat mengguna dan mengendalikan sepenuhnya peralatan dan bahan
Tidak menggunakan dan mengendalikan peralatan dan bahan dengan betul dan selamat
Menggunakan dan mengendalikan peralatan dan bahan dengan betul tetapi tidak selamat
Menggunakan dan mengendalikan peralatan dan bahan dengan betul dan selamat
Mengenalpasti Jenis-jenis rangsangan dalam penyelidikan.
Tidak dapat mengendalikan
Jenis rangsangan yang dikaji.
Tidak mengendalikan Jenis rangsangan yang dikaji dengan betul dan selamat
Mengendalikan  Jenis rangsangan yang dikaji dengan betul tetapi tidak selamat
Mengendalikan Jenis rangsangan yang dikaji dengan betul dan selamat
Mengendalikan penyiasatan
i.          Fototropisme
ii.        Hidrotropisme
iii.      Geotropisme
Tidak dapat megendalikan penyiasatan dan tidak memahami arahan
Mengendalikan penyiasatan dan tanpa memahami arahan
Mengendalikan penyiasatan dan kurang memahami arahan
Mengendalikan penyiasatan dan memahami arahan
Menetukan pembolehubah
Tidak dapat menentukan pembolehubah
Dapat menentukan sekurang-kurangnya satu pembolehubah
Dapat menetukan sekurang-kurangnya dua pembolehubah
Dapat menentukan ketiga-tiga pembolehubah
Membuat inferens

Tidak dapat membuat inferens
Dapat membuat sekurang-kurang satu inferens tentang keperluan asas tumbuhan
Dapat membuat sekurang-kurang dua inferens keperluan asas tumbuhan
Dapat membuat tiga  inferens tentang keperluan asas tumbuhan
Membuat pemerhatian
Tidak dapat membuat dan menjelaskan pemerhatian
Dapat membuat pemerhatian tanpa penjelasan
Dapat membuat pemerhatian dan penjelasan kurang tepat
Dapat membuat pemerhatian dan penjelasan yang tepat
      


JUMLAH SKOR: ( ____ / 70 )






Rubrik penyiasatan (Tugasan 2) Aktiviti Individu
Kriteria
0
1
2
3
Menggunakan  TMK untuk mengemukakan hasil penyiasatan secara kreatif dan inovatif
Tidak menggunakan perisian atau bahan lain untuk pembentangan
Menggunakan bahan lain untuk pembentangan
Menggunakan perisian MS Word untuk pembentangan
Menggunakan perisian MS PowerPoint untuk pembentangan
Memilih dan mengaplikasi sumber TMK yang bersesuaian
Menghasilkan persembahan yang tidak mengandungi elemen teks atau imej
Menghasilkan persembahan yang mengandungi elemen teks dan imej dengan menggunakan bahan lain.
Menghasilkan persembahan yang mengandungi elemen teks dan imej dengan menggunakan perisian MS Word
Menghasilkan persembahan yang mengandungi elemen teks dan imej dengan menggunakan perisian MS PowrPoint
Menggunakan TMK untuk meningkatkan produktiviti dan pembelajaran
Tidak menggunakan TMK untuk mengubahsuai hasil kerja sedia ada dengan menggunakan jadual, imej dan warna.
Menggunakan TMK untuk mengubahsuai hasil kerja sedia ada dengan menggunakan jadual, imej dan warna.
Menggunakan TMK untuk mengubahsuai hasil kerja sedia ada dengan menggunakan jadual, imej dan warna.
Menggunakan TMK untuk mengubahsuai hasil kerja sedia ada dengan menggunakan jadual, imej dan
warna.
Persembahan keseluruhan hasil penyiasatan menggunakan TMK
Kurang menarik dan tidak besesuaian dengan hasil pembelajaran
Menarik, kemas dan besesuaian dengan hasil pembelajaran
Kreatif, menarik, kemas dan besesuaian dengan hasil pembelajaran
Sangat kreatif, menarik, kemas dan besesuaian dengan hasil pembelajaran


JUMLAH SKOR: ( ____ / 30 )





Apabila markah keseluruhan skor diperolehi berpandukan rubrik analitikal yang disediakan, guru atau pentaksir boleh merujuk kepada rubrik holistik untuk menentukan tahap pencapaian yang ditetapkan mengikut markah dan kriteria yang ditetapkan. Berikut merupakan contoh rubrik holistik yang dijadikan sebagai panduan menentukan tahap pencapaian murid dalam tugasan Matapelajaran Sains bagi tajuk 5.0 iaitu Proses hidup tumbuhan mengikut sukatan KSSR Tahun 4. Dalam topik ini menyelidik Tumbuhan
bergerak balas terhadap rangsangan.
RUBRIK PENSKORAN TUGASAN PORTFOLIO (HOLISTIK)


NILAI SKOR DAN KRITERIA HOLISTIK


TAHAP PENCAPAIAN
PENERANGAN
A            (Cemerlang)   80-100 markah
Menyediakan kesemua bahan yang dikehendaki dan boleh menyiapkan tugasan dengan sendiri serta mengikut kehendak tugasan secara terperinci dengan kemas dan kreatif.
Menguasai kesemua disiplin ilmu yang terdapat dalam mata pelajaran PSSAS dengan baik.
B                      (Kepujian)
60-79 markah
Menyediakan bahan yang dikehendaki dan boleh menyiapkan tugasan dengan bantuan guru serta mengikut kehendak tugasan dengan tepat dan kemas.
Menguasai kesemua disiplin ilmu yang terdapat dalam mata pelajaran PSSAS dengan baik.
C                  (Baik)
0-59 markah
Menyediakan sebahagian bahan yang dikehendaki dan boleh menyiapkan sebahagian tugasan dengan bantuan guru serta mengikut kehendak tugasan dengan memuaskan.
Menguasai disiplin ilmu yang terdapat dalam mata pelajaran PSSAS dengan memuaskan.
D           (Memuaskan)  20-39 markah
Menyediakan bahan yang dikehendaki namun tidak memenuhi kehendak tugasan.
Lemah dalam menguasai disiplin ilmu yang terdapat dalam mata pelajaran PSSAS.
E
(Tahap Minimum)
0-19 markah
Tidak dapat menyediakan bahan dan gagal memenuhi kehendak tugasan yang dikehendaki.
Tidak dapat menguasai kesemua disiplin ilmu dalam mata pelajaran PSSAS.

 RUJUKAN

Basiah Abu Bakar, edisi ke-2.(2001) Asas Pengukuran Bilik Darjah. Tanjong Malim: Quantom Books.

Halil TURGUT (2008) Prospective Science Teachers’ Conceptualizations about Project Based Learning, International Journal of Instruction.

Kementerian Pelajaran Malaysia (2011) Dokumen Standard Prestasi Dunia Sains dan Teknologi Tahun 2.

Kementerian Pelajaran Malaysia (2011) Dokumen Standard Sekolah Rendah Dunia Sains dan Teknologi Tahun Dua

McMillan, J. H. (2000) Fundamental Assessment Principles For Teachers And School Administrators. Practical Assessment, Research & Evaluation.

Md.Arris b. Haji Abu Yamin, Suwaibatullaslamiah bt. Jalaludin & Alias b. Puteh, (2011) Buku teks Dunia Sains dan Teknologi Tahun 2, Kuala Lumpur: Dewan bahasa dan Pustaka.

Mohd. Salleh Abu & Zaidatun Tasir (2001) Pengenalan Kepada Analisis Data Berkomputer SPSS 10.0 for Windows. Kuala Lumpur: Venton Publishing.

 Mohd.Majid Konting (2009) Kaedah Penyelidikan Pendidikan. Kuala Lumpur:Dewan   
 Bahasa dan Pustaka.

Osborne,R.J.Bell.B.F and Gilbert, J.K. (1983). Science teaching and children'sviews ofthe world. European Journal of Science Ed.

R.Mark Sirkin,third edition. (1998) Statistics for the Social Science. California: Sage Publication, Inc.

Sulaiman Ngah Razali, Ph.D. (1991) Penggunaan Statistik dalam Penyelidikan Pendidikan. Kuala Lumpur: Dewan Bahasa  dan Pustaka.

Wellington, J. (Ed), (1998) Skills and process in science education: A criticalanalysis.London: Routledge.
 



1 comment:

  1. As claimed by Stanford Medical, It is in fact the SINGLE reason women in this country live 10 years longer and weigh 19 KG less than us.

    (Just so you know, it has NOTHING to do with genetics or some hard exercise and absolutely EVERYTHING about "how" they are eating.)

    BTW, I said "HOW", and not "what"...

    TAP this link to discover if this brief quiz can help you find out your real weight loss possibilities

    ReplyDelete