DISEDIAKAN OLEH :
ARFA NADWA BINTI JAI (M20131000981)
NURUL HAJAR BINTI ABU SAMAH (M20131000107)
AZIAH BINTI PANDAK (M20131001015)
HARTINI BINTI AHMAD MORSIDI (M20131001163)
1.0 PENGENALAN
Pentaksiran autentik merupakan satu bentuk
penilaian di mana pelajar diminta untuk melaksanakan tugas-tugas dunia sebenar
yang menunjukkan aplikasi pengetahuan dan kemahiran yang bermakna (Muller,
2011). Prestasi pelajar biasanya dicapai melalui rubrik untuk menentukan
bagaimana pelajar tersebut dapat memenuhi sesuatu standard atau tahap yang
telah ditetapkan.
Manakala menurut Pert (1990) pentaksiran
autentik merupakan bentuk penilaian yang berdasarkan pencapaian sebenar yang
ditunjukkan oleh kanak-kanak di dalam bilik darjah setiap hari. Ia meliputi
pentaksiran dari pelbagai aspek merangkumi pengetahuan pelajar, pemahaman
mendalam, penyelesaian masalah, kemahiran sosial, sikap terhadap persekitaran,
dan simulasi terhadap situasi dunia sebenar. Dalam
erti kata lain, pentaksiran autentik ini juga merupakan suatu proses yang
melibatkan pelbagai bentuk pengukuran prestasi yang boleh mereflek tahap
pembelajaran pelajar, kejayaan, motivasi dan sikap pada aktiviti yang releven.
Menurut
Stiggins (1987) dalam Muller (2011), penilaian prestasi digunakan bagi menguji
kemahiran khusus dan kompetensi, supaya dapat mengaplikasikan kemahiran dan
pengetahuan yang telah dikuasai. Sebagai contoh, sekiranya seseorang guru vokal
mengajar teori dan teknik dalam nyanyian akan bertindak menyuruh pelajarnya
menyanyi dengan kemahiran yang telah dikuasainya sebagai bukti bahawa pelajar
tersebut boleh menyanyi dengan baik.
2.0
HASIL PEMBELAJARAN
Tajuk : Pengurusan Diri
Standard
Kandungan : 2.1 Mengamalkan
kebersihan diri
Standard Pembelajaran :
2.1.1 Menjaga kebersihan kuku, tangan dan kaki
Tunjang yang disepadukan :
Komunikasi, fizikal dan estetika, kerohanian, sikap
dan nilai murni.
Objektif
: Pada akhir pembelajaran dan pengajaran, murid dapat menyatakan tujuh langkah mencuci tangan dengan betul
3.0
STRATEGI PENGAJARAN DAN PEMBELAJARAN
Strategi merupakan rancangan
yang teratur untuk mencapai matlamat atau kejayaan (Kamus Dewan 2013). Strategi
disini merupakan satu rancangan yang dirancang supaya proses pengajaran dan
pembelajaran dapat dilaksanakan dengan berkesan.
Pengajaran
ialah sesuatu tugasan dan aktiviti yang diusahakan bersama oleh guru dan
muridnya. Pengajaran ini adalah dirancang guru secara sistematik dan teliti
untuk melaksanakannya dengan kaedah dan teknik mengajar yang sesuai, membimbing,
menggalak dan memotivasikan murid untuk belajar.
Pembelajaran
menurut kamus dewan (2013) adalah merupakan proses memperolehi ilmu pengetahuan
dan kemahiran. Mengikut Woolfolk (1980),
pembelajaran dilihat sebagai perubahan dalaman yang berlaku kepada
seseorang dengan membentuk perkaitan baru, atau sebagai potensi yang sanggup
menghasilkan tindak balas baru. Pembelajaran adalah satu proses yang berterusan
secara formal dan tidak formal. Pembelajaran secara formal adalah melalui sekolah, manakala pembelajaran
secara tidak formal ialah melalui persekitaran, keluarga, rakan sebaya dan
media massa.
Pengurusan
diri adalah salah satu subjek yang di ajar bagi murid pendidikan khas
bermasalah pembelajaran. Murid Pendidikan khas ialah murid yang mempunyai
masalah bukan sahaja intelek tetapi mempunyai masalah kemahiran motor kasar,
motor halus dan pengurusan kehidupan. Komponen pengurusan diri bermatlamat untuk
membimbing dan melatih murid agar berkemahiran dalam mengurus diri sendiri,
membantu keluarga dalam mengurus rumahtangga, boleh bersosialisasi dengan
persekitarannya dan mampu hidup berdikari. Melalui pengurusan diri murid boleh
menyediakan diri menghadapi situasi sebenar dengan mengaplikasikan pengetahuan
di dalam bilik darjah ke dalam kehidupan sebenar. Pengurusan diri juga memberi
pendedahan kepada murid supaya mengamalkan kebersihan dan kesihatan yang baik untuk
dirinya serta persekitaran.
Modul
pengajaran disediakan berpandu kepada standard kurikulum pengurusan kehidupan
bagi membantu guru melaksanakan pengajaran dengan berkesan. Guru boleh
mengubahsuai atau membina perancangan pengajaran yang sesuai mengikut
keperluan. Penglibatan murid secara aktif dapat meningkat kan pencapaian prestasi murid.
Di
dalam pengajaran matapelajaran pengurusan diri teknik yang biasa digunakan
ialah mengaplikasikan dengan dunia sebenar murid. Murid di ajar mengalami dan
berada dalam keadaan sebenar sesuatu aktiviti yang dirancang. Contoh adab
makan, murid di ajar adab sebelum ,semasa dan selepas makan. Murid di bawa ke kantin dan di ajar adab-adab
sebelum, semasa dan selepas makan. Teknik yang digunakan ini berpusatkan murid.
Murid
akan melibatkan diri di dalam
aktiviti pembelajaran secara aktif.
Pendekatan
pengajaran dan pembelajaran dalam mengajar murid pendidikan khas memerlukan
guru menggunakan pelbagai pendekatan yang
sesuai dengan perkembangan diri, kebolehan, keupayaan, bakat minat serta
latar belakang murid. Memandangkan murid mempunyai keupayaan yang berbeza, guru
harus menyediakan aktiviti yang bersesuaian. Penglibatan murid secara aktif, membantu
proses pengajaran dan pembelajaran menjadi lebih berkesan, bermakna dan
menggembirakan.
Proses pengajaran dan pembelajaran perlu dirancang
serta dikendalikan dengan teliti dan sistematik bagi menjamin setiap murid
mendapat peluang yang sama sama ada dilaksanakan secara kelas, kumpulan mahupun
secara individu. Di antara pendekatan yang boleh digunakan ialah seperti
analisis tugasan, belajar melalui bermain, pengajaran bertema, pengajaran
pengalamian, pembelajaran masteri, dan pendekatan kolaborasi.
Di dalam pengajaran menjaga kebersihan diri bagi
matapelajaran pengurusan diri ini, teknik pertama yang digunakan semasa proses
pengajaran ialah kaedah simulasi iaitu murid di ajar secara simulasi
langkah-langkah mencuci tangan yang betul. Tujuan kaedah simulasi adalah untuk
meningkatkan kebolehan murid mengaplikasikan konsep-konsep tertentu dalam
penyelesaian masalah. Simulasi adalah suatu situasi yang diwujudkan supaya
menyerupai situasi sebenar tetapi dalam bentuk yang dipermudahkan, diringkaskan
atau dikecilkan supaya masalah atau isu yang berkaitan lebih mudah diselesaikan.
Dalam kaedah ini, guru mempunyai beberapa tanggungjawab, antaranya:
- memilih satu
masalah atau isu yang melibatkan minat atau pandangan yang berlawanan.
- memastikan
unsur-unsur utama masalah atau isu terkandung dalam simulasi.
- mengenal
pasti konsep-konsep yang terlibat dalam masalah atau isu berkenaan.
- menentukan
langkah-langkah yang perlu diambil semasa simulasi. Langkah-langkah ini
termasuklah bagaimana tingkah laku murid, peranan yang dimainkan, serta
peraturan yang mempengaruhi tindakan murid tersebut.
Murid mengambil bahagian dalam simulasi dengan cara
memainkan peranan individu atau pihak yang terlibat mengikut peraturan atau
prosedur yang ditentukan oleh guru. Contohnya, dalam satu simulasi cara menggunakan tandas dengan cara yang
betul. Murid di ajar cara yang betul duduk di atas tandas duduk dan tandas
cangkung. Pada amnya, simulasi akan berjaya jika melibatkan situasi kehidupan
seharian. Simulasi juga digunakan bersama-sama dengan kaedah buku teks,
perbincangan dan penyoalan.
Pendekatan
yang seterusnya ialah pendekatan
pembelajaran pengalamian. Pendekatan ini adalah berdasarkan kesediaan
dan keupayaan individu. Pendekatan ini meningkatkan arah kendiri individu di
mana murid diberi peluang menilai keupayaan diri sendiri. Proses pendekatan
pembelajaran pengalamian ialah :
a) Guru menentukan matlamat dan
objektif untuk individu dan kumpulan
b) Aktiviti pembelajaran yang dibentuk
adalah untuk mewujudkan suasana pembelajaran yang sesuai dengan kesediaan murid.
c) Guru perlu menjelaskan tentang tugas
atau aktiviti yang akan dijalankan dengan murid dan mengenai apa yang
diharapkan oleh murid.
d) Murid perlu ditempatkan di dalam
situasi atau suasana yang memerlukan kemahiran baru atau sokongan dan peneguhan
dengan pengalaman lalu.
e) Pengajaran berlaku melalui
pengalaman pembelajaran dan berikan maklumat yang tepat tentang apa yang dibuat
atau dipelajari
f) Berikan bantuan, latihan dan
peneguhan dengan mengaitkan pembelajaran yang baru dalam kehidupan sebenar
murid seperti sekolah, keluarga dan komuniti.
Di dalam proses
pengajaran teknik pengalamian ini
digunakan oleh guru. Guru akan membawa murid ke sinki dan menerangkan kepada
murid langkah-langkah mencuci tangan yang betul. Murid akan ditunjuk cara oleh
guru cara mencuci tangan yang betul, kemudian murid akan mencuci tangan seperti
yang ditunjukkan oleh guru mengikut langkah-langkah. Di sini murid akan
mengalami sendiri cara mencuci tangan yang betul. Walaupun mencuci tangan adalah sesuatu yang mudah bagi kanak-kanak
biasa tetapi bagi seorang murid pendidikan khas ia pastinya sesuatu yang sukar.
Daya ingatan yang tidak lama menyukarkan mereka mengingati langkah-langkah
memcuci tangan tersebut.
4.0 STRATEGI PENTAKSIRAN
Pentaksiran merupakan satu proses mendapatkan
maklumat dan seterusnya membuat pertimbangan tentang hasil daripada sesuatu
proses pendidikan. Dari konteks pendidikan pentaksiran merupakan satu
kesinambungan dalam proses pembelajaran yang merangkumi aktiviti menghurai,
mengumpul, merekod, memberi skor dan menginterpretasi maklumat tentang
pembelajaran seorang pelajar bagi sesuatu tujuan. Pentaksiran juga merupakan
satu proses untuk mendapatkan gambaran tentang prestasi pembelajaran seseorang
dalam sesuatu subjek atau aktiviti pembelajaran. Aktiviti pentaksiran
dijalankan secara berterusan.
Noraini Idris (2008) menyatakan pentaksiran
dirancang dan dikendalikan oleh guru dan menjadi sebahagian daripada proses
pengajaran yang diharapkan dapat memperbaiki proses pembelajaran pelajar.
Pentaksiran dilaksanakan secara berterusan yang bersifat formatif melibatkan guru
sepenuhnya dan memberi peluang kepada pelajar untuk menunjukkan penguasaan
mereka dalam kemahiran yang dipelajari, yang tidak boleh ditaksir melalui ujian
bertulis. Kaedah pentaksiran ini amat sesuai digunakan untuk mentaksir
kemahiran pelajar. Menurutnya lagi, pentaksiran sebagai pembelajaran
menggalakkan seseorang guru menggunakan kebijaksanaan untuk menilai kefahaman
pelajar dalam proses pembelajaran, dan seterusnya membuat perancangan untuk
memperbaiki pelajar. Contohnya dalam kelas Matematik, guru boleh menapis dan
membuat klasifikasi pelajar tentang tahap kebolehan semasa proses pengajaran
dan pembelajaran dijalankan. Pelajar menjalankan aktiviti, dan sebagai guru,
kita menilai pada masa tersebut.
Lembaga Peperiksaan Malaysia (2000),
menghuraikan pentaksiran sebagai sebahagian daripada proses pembelajaran dan
aktiviti pentaksiran dijalankan secara berterusan. Dalam konteks pendidikan
juga pentaksiran dianggap sebagai suatu proses pembelajaran yang merangkumi
aktiviti menghurai, mengumpul, merekod, memberikan skor (markah) dan
menterjemahkan maklumat tentang pembelajaran seseorang murid bagi sesuatu
tujuan tertentu. Pentaksiran merupakan satu proses untuk mendapatkan gambaran
tentang prestasi pembelajaran seseorang dalam sesuatu subjek atau aktiviti pembelajaran.
Aktiviti pentaksiran dijalankan secara berterusan. Hasil pentaksiran dinyatakan
dalam bentuk skor. Skor mestilah sari dan boleh dipercayai untuk memastikan
keadilan kepada murid serta mengekalkan kewibawaan institusi pentaksiran.
Pentaksiran pendidikan khas adalah satu
proses yang sistematik untuk mengumpul maklumat tentang perkembangan murid bagi
membantu guru membuat penilaian terhadap mereka dengan tujuan mengenal pasti
tindakan susulan yang sesuai untuk membantu murid mencapai objektif pengajaran
dan pembelajaran di pendidikan khas. Proses dalam pentaksiran melibatkan
aktiviti mengumpul, menganalisis dan menginterprestasi maklumat yang diperoleh.
Pentaksiran sekolah berperanan mengukuhkan pembelajaran murid, meningkatkan
keberkesanan pengajaran guru dan memberi maklumat tentang apa yang telah
dilaksanakan atau di capai di dalam PdP. Pentaksiran sekolah dilaksanakan oleh
guru dan pihak sekolah sepenuhnya bermula dari perancangan, pembinaan item dan
instrumen pentaksiran, pentadbiran pemeriksaan atau penskoran, perekodan dan
pelaporan. Pentaksiran ini perlulah
holistik iaitu mampu memberi maklumat yang menyeluruh tentang penguasaan, pengetahuan,
kemahiran dan pengamalan nilai murni. Kaedah pentaksiran perlulah fleksibel
iaitu yang pelbagai mengikut kesesuaian dan kesediaan murid dan berjalan
seiring dengan proses pengajaran dan pembelajaran.
Pentaksiran autentik meliputi
persembahan karya tulisan asli, mendemonstrasi, portfolio, jurnal, buku log,
persembahan dan projek Pentaksiran adalah berdasarkan kepada
prestasi dan memerlukan murid menunjukkan
penguasaan terhadap kemahiran
tertentu. Semakin hampir sesuatu tugasan kepada keadaan sebenar semakin tinggi
darjah autentik pentaksiran tersebut. Pentaksiran
autentik yang dijalankan dapat mengukur kemajuan kanak-kanak dari pelbagai
aspek perkembangan.
Guru akan
melaksanakan proses PdP dalam bilik darjah dengan merujuk kepada standard
Pembelajaran. Pada waktu yang sama, guru perlu mentaksir dan menentukan tahap
keupayaan murid berdasarkan standard prestasi. Standard prestasi diukur dengan
mengikut tahap penguasaan murid. Ia mengandungi panduan untuk mentaksir murid
mengikut tahap penguasaan seperti yang dihasratkan.
Pentaksiran
autentik yang digunakan bagi subjek pengurusan diri ini ialah mendemonstrasi. Murid akan menjalankan
demonstrasi langkah-langkah mencuci tangan dengan betul. Guru akan membuat
pentaksiran ke atas murid. Kaedah pentaksiran yang digunakan ialah dalam proses
pengajaran dan pembelajaran pengurusan diri ini ialah melalui permerhatian.
Kaedah ini sesuai untuk menilai individu dari aspek kemahiran saintifik serta
sikap saintifik dan nilai murni. Kaedah pemerhatian adalah untuk menilai proses
yang dilakukan oleh murid dan bukan hasil akhir yang diperolehi. Guru boleh
memerhati langkah-langkah membasuh tangan dengan cara yang betul yang akan dilakukan oleh murid. Pemerhatian
ini akan dibuat sepanjang proses PdP. Senarai semak digunakan untuk mentaksir tahap
penguasaan murid. Senarai semak merupakan laporan individu tentang penguasaan
elemen-elemen yang diuji dalam proses pengajaran dan pembelajaran. Selain itu
lembaran kerja juga disediakan supaya murid dapat mengenal alat untuk mencuci
tangan dan mengingati kembali langkah mencuci tangan.
Penggunaan TMK
sebagai bahan bantu mengajar boleh
membantu murid-murid meningkatkan kemahiran dalam menggunakan computer. Murid
melengkapkan permainan menyusun langkah-langkah mencuci tangan di dalam
komputer. Bagi murid pendidikan khas
yang “slow function” kebolehan dalam penggunaan komputer adalah sesuatu yang
sukar. Kebolehan mereka menggunakan komputer untuk aktiviti menyusun
langkah-langkah mencuci tangan adalah satu kemahiran aras tinggi yang perlu
dikuasai oleh murid pendidikan khas.
Kesimpulannya pentaksiran pembelajaran bukan
sahaja dapat menggalakkan seseorang guru menggunakan kebijaksanaan untuk
menilai kefahaman murid dalam proses pembelajaran, dan seterusnya membuat
perancangan untuk memperbaiki pelajar. Di samping membantu guru dalam
memperkembangkan lagi teknik, kaedah dan mengesan kelemahan murid.
5.0 REKABENTUK
PENTAKSIRAN
Menurut Kamus Dewan Edisi Keempat, reka
bentuk adalah bentuk atau corak yang direka. Manakala, pentaksiran proses
pembelajaran yang merangkumi aktiviti, menghurai, mengumpul, merekod, memberi
skor dan menginterpretasi maklumat tentang hasil pembelajaran seseorang pelajar
bagi tujuan tertentu.
Pentaksiran merupakan sebahagian daripada
aktiviti penilaian yang melibatkan suatu proses pengumpulan maklumat secara
berterusan dengan tujuan untuk menguji hipotesis, membuat keputusan dan
mengemukakan soalan (Noraini, 2005).
5.1 Aktiviti
Pengajaran dan Pembelajaran
Setiap aktiviti pengajaran dan pembelajaran
perlu dilakukan mengikut langkah-langkah yang betul agar murid lebih memahami
pembelajaran yang dijalankan. Langkah-langkah ini perlu diberi penerangan dan
penjelasan yang baik agar objektif pembelajaran yang disasarkan dapat dicapai.
Dalam matapelajaran Kemahiran Hidup Pengurusan Diri langkah-langkah yang
diperlukan untuk topik kebersihan diri dan kesihatan adalah seperti di bawah :
Set Induksi :
*
Murid memerhati kad
gambar tangan yang kotor.
*
Bersoal jawab dengan
murid mengenai gambar yang dilihat.
Langkah 1
*
Penerangan mengenai
kebaikan dan keburukan menjaga kebersihan dan kesihatan diri.
*
Guru menunjukkan
simulasi membasuh tangan tanpa menggunakan air dan sabun pencuci.
*
Murid memerhati guru
mencuci tangan tanpa menggunakan air dan sabun pencuci tangan dengan cara yang
betul.
*
Murid diberi tunjuk
ajar/cara mencuci tangan tanpa menggunakan air dan sabun pencuci tangan dengan
betul.
Langkah 2
*
Murid memerhati guru
mencuci tangan dengan cara-cara serta langkah yang betul menggunakan air dan sabun
pencuci tangan.
*
Murid mencuci tangan
menggunakan air dan sabun pencuci tangan mengikut langkah-langkah yang ditunjuk
oleh guru dengan bantuan.
Langkah 3
*
Murid mencuci tangan menggunakan
air dan sabun pencuci tangan mengikut langkah-langkah yang betul tanpa bantuan
guru.
*
Murid mencuci tangan menggunakan
air dan sabun pencuci tangan secara individu mengikut langkah yang betul tanpa
bantuan guru.
Penutup
*
Menonton video
cara-cara mencuci tangan dengan langkah-langkah yang betul.
*
Murid menyebut secara
lisan cara-cara mencuci tangan dengan langkah yang betul.
5.2 Soalan Latihan
TOPIK
: KEBERSIHAN DIRI
Nama : _______________________
Hari : ________________
Tarikh : ________________
a) Kenalpasti dan bulatkan gambar
peralatan untuk mencuci tangan dengan betul.
b) Susun
gambar di bawah mengikut turutan langkah yang betul.
6.0 6.0 KAEDAH PENSKORAN DAN PENGREDAN
Rubrik membolehkan anda penilaian
standard sesuai dengan kriteria tertentu, membuat penilaian lebih sederhana dan
lebih telus. rubrik ini merupakan usaha untuk menggambarkan kriteria penilaian
yang konsisten untuk grading. Rubrik adalah alat penilaian untuk penilaian
subjektif. Ini adalah satu set kriteria dan standard yang berkaitan dengan
tujuan pembelajaran yang digunakan untuk menilai prestasi pelajar pada kertas,
projek, esei, dan tugas yang lain. Rubrik holistik memerlukan guru untuk
menilai proses keseluruhan atau produk secara keseluruhan tanpa menilai
bahagian-bahagian komponen secara berasingan
6.1
Rubrik
Kriteria
|
0
|
1
|
2
|
3
|
Buka paip
air
|
Tidak boleh memegang paip air
|
Boleh memegang paip air
|
Tidak boleh membuka paip air
|
Boleh membuka paip
|
Tutup paip
Air
|
Tidak dapat menutup paip air
|
Menutup
paip air dengan bantuan
|
Menutup paip air tanpa bantuan
|
Boleh menutup paip air dengan cara
yang betul
|
Mengetahui
cara menggunakan sabun
|
Tidak tahu apa kegunaan sabun
|
Tahu menggunakan sabun dengan
bantuan
|
Tahu menggunakan sabun tanpa
bantuan
|
Tahu menggunakan sabun dengan cara
yang betul
|
Mengetahui
kegunaan tuala
|
Tidak tahu kegunaan tuala
|
Tahu menggunakan
tuala dengan bantuan
|
Tahu menggunakan tuala tanpa bantuan
|
Tahu menggunakan tuala dengan cara
yang betul
|
Kriteria
|
0
|
1
|
2
|
3
|
Membasahkan
tangan
|
Tidak tahu membasah tangan
|
Tahu membasah tangan dengan
bantuan
|
Tahu membasah tangan tanpa bantuan
|
Tahu membasah tangan dengan cara
yang betul
|
Menggosok
kedua-dua tapak tangan
|
Tidak boleh menggosok kedua tapak tangan
|
Boleh menggosok kedua-dua tapak tangan
|
Boleh menggosok kedua tapak tangan
tanpa bantuan
|
Boleh menggosok kedua tapak tangan
dengan cara yang betul
|
Murid
menggosok setiap jari dan dicelah jari
|
Tidak boleh Menggosok setiap jari dan dicelah jari
|
Boleh menggosok setiap jari dan
dicelah jari dengan bantuan
|
Boleh menggosok setiap jari dan
dicelah jari tanpa bantuan
|
Boleh menggosok setiap jari dan
dicelah jari dengan cara yang betul
|
Menggosok
kuku di tapak tangan
|
Tidak boleh menggosok kuku di
tapak tangan
|
Boleh menggosok kuku di tapak
tangan dengan bantuan
|
Boleh menggosok kuku di tapak
tangan tanpa bantuan
|
Boleh menggosok kuku di tapak tangan dengan cara
yang betul
|
Menggosok
belakang tangan dan di celah jari
|
Tidak boleh menggosok belakang
tangan dan di celah jari
|
Boleh menggosok belakang tangan
dan di celah jari dengan bantuan
|
Boleh menggosok belakang tangan
dan dicelah jari tanpa bantuan
|
Boleh menggosok belakang tangan
dan dicelah jari dengan cara yang betul
|
Kriteria
|
0
|
1
|
2
|
3
|
Membilas
tangan dengan bersih
|
Tidak tahu membilas tangan dengan
bersih
|
Tahu membilas tangan dengan bersih
dengan bantuan
|
Tahu membilas tangan dengan
Bersih tanpa bantuan
|
Tahu membilas tangan dengan bersih
dengan cara yang betul
|
Mengeringkan
tangan dengan kain bersih atau tisu
|
Tidak tahu mengeringkan tangan
dengan kain bersih atau tisu
|
Tahu mengeringkan tangan dengan
kain bersih atau tisu dengan bantuan
|
Tahu mengeringkan tangan dengan
kain bersih atau tisu tanpa bantuan
|
Tahu mengeringkan tangan dengan
bersih atau tisu tanpa bantuan
|
JUMLAH
SKOR : _________/33
Murid dikehendaki mencapai tahap
minimum = 17
Murid yang tidak mencapai tahap
minimum akan mengulang kembali aktiviti yang patut dilakukan sehingga mencapai
tahap yang ditetapkan.
7.0 PENTADBIRAN PENTAKSIRAN
Bagi murid-murid Pendidikan Khas, pengajaran
dan pembelajaran bagi sesuatu matapelajaran itu mengambil masa bagi murid dalam
menguasai sesuatu kemahiran yang tertentu kerana kekurangan keupayaan yang
dialami oleh mereka. Masa yang diperlukan adalah bergantung kepada
secepat mana murid khas dapat menguasai kemahiran yang diajar.
Matapelajaran
Pengurusan Diri ini telah diperuntukkan sebanyak 4 waktu seminggu. Bagi murid
khas yang tergolong dalam kategori ‘slow function’ memerlukan lebih daripada
satu minggu untuk menguasai kemahiran dalam topik mencuci tangan kerana
permasalahan dalam pergerakan motor kasar dan motor halus serta koordinasi
tangan dan mata yang sukar. Oleh sebab
itu, topik Kebersihan Diri ini, memerlukan lebih daripada seminggu untuk murid-murid
ini menguasai kemahiran dalam mencuci tangan dengan cara yang betul.
Untuk
permulaan, murid perlu didedahkan kepada penjagaan kebersihan diri iaitu
kebersihan tangan. Dalam 2 waktu pertama, murid perlu dikenalkan kepada peralatan
yang perlu digunakan untuk mencuci tangan di mana murid perlu mengenalpasti
nama peralatan yang digunakan dengan betul iaitu sabun pencuci tangan dan kain
pengelap tangan atau tuala tangan. Murid perlu membezakan di antara sabun
pencuci tangan dengan sabun pencuci pinggan, sabun mandi atau sabun pencuci
rambut.
Bagi
waktu seterusnya iaitu 2 waktu terakhir dalam satu minggu, murid diberi
penerangan secara lisan mengenai cara-cara mencuci tangan dengan betul. Murid
perlu kenalpasti cara-cara mencuci tangan mengikut susunan yang betul sehingga
mereka ingat dan kuasainya.
Minggu
kedua pembelajaran, ia berkaitan dengan amali di mana murid perlu menguasai dan
mengikuti cara-cara mencuci tangan dengan tunjuk cara yang diajar oleh guru. 2
waktu pertama murid perlu mengetahui cara mencuci tangan tanpa menggunakan ajar
dan sabun pencuci tangan. Murid perlu melakukan amali perbuatan ini secara
individu dengan bantuan guru secara berulang. Bagi waktu kedua terakhir murid
perlu melakukan amali mencuci tangan tanpa bantuan guru secara individu untuk
memastikan murid boleh menguasai kemahiran yang ditunjukkan.
Pada minggu ketiga iaitu di akhir
pembelajaran, ia berkaitan dengan mencuci tangan menggunakan air dan sabun
pencuci tangan dengan cara yang betul di mana murid perlu melakukan amali
dengan bantuan dari pada guru. Guru menunjukkan cara-cara mencuci tangan
mengikut langkah yang ditetapkan dengan betul dan murid perlu mengikutinya
secara individu untuk memastikan semua murid dapat menguasai kemahiran serta
dapat mencuci tangan dengan cara yang betul. Dalam
minggu ini juga, murid dikehendaki mengenalpasti langkah-langkah mencuci tangan
yang betul mengikut turutan yang betul melalui pembelajaran menggunakan
kemahiran aplikasi ICT bagi membolehkan murid menambah kemahiran dalam
penggunaan komputer.
7.1 Lampiran
Pemarkahan Guru
Tajuk :
2 Kebersihan Diri dan Kesihatan
Standard Kandungan : 2.1 Penjagaan Kebersihan Diri
Standard Pembelajaran : 2.1.1
Menjaga kebersihan kuku, tangan dan kaki.
____________________________________________________________________
Nama
:_____________________________________
Kelas
:_________________
Tarikh :_________________
Arahan : Tandakan ( Ö ) pada ruangan skor berdasarkan kebolehan murid.
BIL
|
KEMAHIRAN
/ AKTIVITI
|
0
|
1
|
2
|
3
|
1.
|
Buka paip
air
|
|
|
|
|
2.
|
Tutup paip
air
|
|
|
|
|
3.
|
Mengetahui kegunaan sabun
|
|
|
|
|
4.
|
Mengetahui kegunaan tuala
|
|
|
|
|
5.
|
Membasahkan tangan
|
|
|
|
|
6.
|
Menggosok kedua-dua tapak tangan
|
|
|
|
|
7.
|
Menggosok setiap jari dan di celah jari
|
|
|
|
|
8.
|
Menggosok kuku di tapak tangan
|
|
|
|
|
9.
|
Menggosok belakang
tangan dan di celah jari
|
|
|
|
|
10.
|
Membilas tangan dengan
bersih
|
|
|
|
|
11.
|
Mengeringkan tangan
dengan kain bersih atau tisu
|
|
|
|
|
JUMLAH SKOR KESELURUHAN :
( / 33 )
Tandatangan
Guru :
...................................................
(
) Tarikh
: ___________
BIBLIOGRAFI
Lambert, D. &
Lines, D. (2000). Understanding Assessment: Purposes, Perceptions,
Practice.
London: Routledge/Falmer.
Mueller, J., (2011), Authentic Assessment
Toolbox. Diperolehi pada 12 Oktober 2014
daripada://http:www.jonathan.mueller.faculty.noctrl.edu/toolbox/index.htm.
Kurikulum Standard Sekolah Rendah Pendidikan Khas
(Bermasalah Pembelajaran)
Tahun 3, Bahagian Pembangunan Kurikulum
No comments:
Post a Comment