KPN
6074
PENTAKSIRAN
AUTENTIK
TUGASAN 1 :
PENULISAN ILMIAH
(PENTAKSIRAN AUTENTIK)
DISEDIAKAN
OLEH :
1. RANJINI A/P SUPRAMONEY (M20132001982)
2. JAMUNARANI A/P RAJANDRAN (M20132001748)
3. SITI HASHA BINTI SAARI (M20132001747) 4. NUR AIN
ASYIKIN BINTI ABU HASAN
(M20132001749)
PENSYARAH
:
PROF.
AMERATUS. MADYA. DR. OTHMAN BIN LEBAR
1.0 PENGENALAN
Pentaksiran
autentik merupakan sesuatu yang baru. Pentaksiran autentik merupakan proses
pemerhatian, perekodan dan mendokumentasikan kerja yang dilaksanakan oleh kanak-kanak dan cara-cara bagaimana kerja dilaksanakan. Ianya merupakan asas kepada
keputusan pendidikan yang akan member
kesan kepada keputusan pendidikan yang akan member kesan kepada individu (NAEYC,NAECS/SDE,1991;Nortwest
Regional Educational Laboratory, 1991 ; Grace & Shares,1991).
Menurut Grace, (1992), penilaian autentik ini merupakan amalan yang
membabitkan kanak-kanak secara realistic dalam menilai kemajuan mereka sendiri.
Pentaksiran
autentik berbeza daripada program evolusi dan akauntabiliti yang mengukur
kepentingan keperluan dan kejayaan seseorang individu daripada mengukur output
sesuatu program bersandarkan kepada pengskoran markah daripada kumpulan pelajar
yang ramai. Tahap perbezaan ialah, ianya menilai menggunakan pengukuran
kebolehan seseorang individu dari segi keupayaan mata pelajaran dan bidang yang
dipelajari. Pentaksiran autentik member maklumat kualitatif yang berterusan yang boleh digunakan oleh
guru sebagai alatan arahan yang dapat membimbing seseorang individu (Margaret B.Pucket. Janet K.Black;2000)
Pentaksiran
autentik ini juga merupakan suatu proses yang melibatkan pelbagai bentuk
pengukuran prestasi yang boleh merefleksi tahap pembelajaran pelajar, kejayaan,
motivasi dan sikap pada aktiviti yang releven. Pentaksiran autentik juga
melibatkan pentaksiran yang dilakukan secara berterusan. ‘Realistik’ dan
‘bermakna’ merupakan terma yang sering
digunakan dalam pentaksiran autentik
(Educational Assessment of Students).
Menurut (Bergen, 1993) mengenal
pasti tiga sifat penilaian autentik yang merujuk kepada penilaian prestasi dan
autentik, satu kriteria yang diberikan adalah berdasarkan kumpulan dan
sumbangan daripada setiap diperlukan untuk kejayaan. Pentaksiran autentik ini
meliputi pentaksiran dari pelbagai aspek merangkumi pengetahuan pelajar,
pemahaman mendalam, penyelesaian masalah, kemahiran sosial, sikap terhadap persekitaran,
dan simulasi terhadap situasi dunia sebenar. Dalam erti kata lain, pentaksiran
autentik ini juga merupakan suatu proses yang melibatkan pelbagai bentuk
pengukuran prestasi yang boleh mereflek tahap pembelajaran pelajar, kejayaan,
motivasi dan sikap pada aktiviti yang releven. Penilaian autentik ini merupakan
amalan yang membabitkan pelajar secara realistik dalam menilai kemajuan mereka
sendiri. Ia juga melibatkan pentaksiran yang dilakukan secara berterusan.
‘Realistik’ dan ‘bermakna’ merupakan terma yang sering digunakan dalam
pentaksiran autentik.
Pentaksiran autentik secara realistik ini dibahagikan kepada tiga
kategori iaitu (1) penilaian yang terdiri daripada aktiviti realistik, soalan
yang dibina berasakan prestasi dan soalan hendaklah mempunyai domain kognitif
kompleks. (2) peranan pelajar ialah penilaian yang dibuat adalah formatif,
pelajar bekerjasama antara satu sama lain atau dengan guru. (3) pemarkahan
iaitu kriteria pemarkahan yang diketahui, penggunaan beberapa indikator atau
portfolio dan penguasaan masteri.
Menurut Wiggins (1989) ujian yang
autentik harus mempunyai empat ciri iaitu soalan yang dibina mestilah
benar-benar mewakili prestasi yang berlaku dalam keadaan sebenar, penekanan
yang khusus hendaklah diberikan kepada pengajaran dan pembelajaran tentang
kriteria yang harus digunakan, pentaksiran kendiri memainkan lebih peranan
berbanding dengan ujian konvensional dan pelajar dikehendaki membentangkan dan
mempertahankan kerja-kerja secara lisan untuk menentukan bahawa penguasaannya
adalah benar. Dalam satu artikel berasingan diterbitkan pada tahun yang sama,
Wiggins (1989) sekali lagi menekankan betapa pentingnya dunia sebenar (real-world)
contohnya menjalankan penyelidikan, menulis laporan, membuat portfolio dan
menawarkan kriteria yang meliputi kerjasama antara pelajar, serta mencadangkan
supaya soalan dan pemarkahan haruslah kompleks seperti penilaian formatif. Oleh
itu, empat dimensi autentik diberikan iaitu struktur dan logistik, ciri-ciri
reka bentuk intelek, pemarkahan dan kesaksamaan dan keadilan.
Tambahan pula, Paris dan Ayres
(1994) menggambarkan penilaian autentik dari segi kesahihannya ia memerlukan
penilaian secara formatif kerana penilaian autentik ditakrifkan sebagai hasil
yang bernilai dalam negara dari segi kurikulum dan mesti diselaraskan dengan
kaedah pengajaran. Penekanan pada sifat ujian formatif dan keperluan untuk
individu (di sekolah atau peringkat daerah) keputusan disesuaikan dengan
kriteria luar biasa bagi memastikan ketulenannya. Penilaian autentik menyokong
pengajaran bilik darjah, mengumpul bukti daripada pelbagai aktiviti,
menggalakkan pengajaran dan pembelajaran di kalangan pelajar dan
mencerminkan nilai-nilai tempatan,
piawaian dan kawalan.
Pentaksiran autentik pada awal
persekitaran zaman kanak-kanak digambarkan dengan ciri-ciri seperti dijalankan
di alam persekitaran, menggunakan pelbagai kaedah, hubungan antara tujuan
penilaian dan penggunaan dan penglibatan keluarga dalam proses penilaian.
Menurut Puckett dan Black (2008) mendefinisikan penilaian autentik untuk
kanak-kanak termasuk “Empat P” daripada pentaksiran autentik iaitu Proses,
Prestasi, Produk dan Portfolio. Adapun portfolio adalah format yang melibatkan
bukti berganda bagi pemarkahan yang konsisten berdasarkan garis panduan bagi
memastikan ketulenan. Manakala Brown, Hallam dan Brookshire menekankan tentang
kepentingan penglibatan keluarga dalam penilaian.
2.0 OBJEKTIF
Objektif
pentaksiran dan pnilaian secara umumnya menyatakan, pentaksiran dan penilaian
bertujuan untuk menentukan kemajuan dalam pencapaian perkembangan yang utama,
membuat keputusan penempatan, membuat diagnosis masalah pengajaran dan
pembelajaran, membantu dalam membuat keputusan berkaitan pengajaran dan
kurikulum, menjadi asas dalam membuat laporan kepada ibubapa dan menolong
kanak-kanak tertentu dalam menilai kemajuan diriny asendiri (Katz, 1997).
3.0 CIRI-CIRI DAN
KRITERIA
Pembelajaran Berasaskan Projek melibatkan
pendekatan berfokuskan murid meneroka
sendiri pembelajaran mereka. Seorang pengkaji Nancy Kraft, menyatakan beberapa cirri Pembelajaran Berasaskan
Projek yang merangkumi:
a. Membolehkan cara pembelajaran yang pelbagai.
b. Berorientasikan dunia sebenar.
c. Persekitaran yang bebas dalam membuat pilihan
berkaitan pembelajaran.
d. Menggalakkan penggunaan kemahiran berfikir
peringkat tinggi (KBAT).
e. Menggunakan kaedah pengalaman
"hands-on".
f. Memberi pemahaman yang tinggi.
g. Boleh dirujuk oleh semua pelajar.
h. Melibatkan pelbagai mod komunikasi.
i. Pelajar bertanggungjawab ke atas pembelajaran
sendiri.
j. Pelajar merasa pembelajaran kurikulum sebagai
kepunyaan sendiri.
k. Projek menggalakkan pembelajaran yang bermakna
dengan menghubungkan yang
baru dengan yang lama.
l. Pembelajaran melibtkan data semasa.
m. Proses pembelajaran dihargai sama juga dengan
projek.
n. Pembelajaran merentasi kurikulum.
o. Guru sebagai fasilitator.
p. Penilaian kendiri pelajar dalam pembelajaran
digalakkan.
4.0 PERBANDINGAN
David
Payne (2003) dalam bukunya bertajuk “Applied Educational Assessment”,
pentaksiran ialah integrasi proses mengumpul maklumat, menginterpretasi atau
memberi nilai kepada maklumat dan membuat keputusan berdasarkan interpretasi
yang dibuat keatas maklumat. Manakala “Pentaksiran autentik” menurut Pert
(1990) merupakan bentuk penilaian yang berdasarkan pencapaian sebenar yang
ditunjukkan oleh kanak-kanak di dalam bilik darjah setiap hari. Pentaksiran ini
merangkumi pentaksiran dari pelbagai aspek ilmu pengetahuan pelajar, pemahaman
mendalam, penyelesaian masalah, kemahiran sosial, sikap terhadap persekitaran
serta simulasi terhadap situasi dunia sebenar. Pentaksiran autentik melibatkan
pelbagai bentuk pengukuran prestasi yang bolek mereflek tahap pembelajaran,
kejayaan, motivasi dan sikap pada aktiviti yang relevan pelajar. Grace (1992)
menyatakan bahawa penilaian ini merupakan amalan yang membabitkan pelajar
secara realistik dalam menilai kemajuan mereka sendiri yang melibatkan
pentaksiran yang berterusan.
Pentaksiran
autentik yang dijalankan boleh memberi ruang dan peluang kepada pelajar untuk
mengaplikasikan pengetahuan dan kemahiran yang ada melalui pelbagai bentuk penampilannya.
Ia termasuklah pentaksiran terhadap penyampaian pengetahuan melalui portfolio,
kerja kursus, ujikaji, temubual, bercerita, projek, eksperimen/demontrasi,
sampel penulisan dan pemerhatian guru. Pentaksiran autentik mampu untuk melihat
perkembangan pelajar dengan lebih menyeluruh dan tidak bergantung kepada ujian
semata-mata. Pentaksiran autentik didapati boleh membantu pelajar menggunakan
pengetahuan dengan lebih bermakna dan mahir menggunakan kemahiran diri yang
ada.
Selain
itu, ia boleh memberi peluang kepada pelajar untuk membuat penambahbaikan
melalui pemikiran kritis dari semasa ke semasa. Pentaksiran autentik juga dapat
merangsang pelajar mengkombinasikan kemahiran, pengetahuan dan kemampuan yang
terdapat dalam dunia sebenar. Selaras itu, pentaksiran autentik mampu membantu
pelajar meneroka sumber baru dalam menghasilkan produk. Pemikiran aras tinggi
akan terbentuk yang memerluakn pelajar menganalisis, mensintesis dan menilai
sebelum menghasikan hasil yang bernilai dalam kehidupan. Pentaksiran ini mampu
membawa kepada peningkatan potensi serta meneroka penyelesaian terhadap
permasalahan yang timbul. Pentaksiran
autentik didapati memberi kesan baik untuk mengenalpasti dan melaporkan proses
perkembangan kanak-kanak dalam kemahiran yang dinilai. Melalui laporan daripada
pentaksiran autentik, ia boleh membantu gurudalam memperbaiki penyediaan guru
dalam proses pembelajaran dan perkembangan pelajar. Ini kerana pentaksiran ini
dilihat sebagai satu sistem penilaian yang berbentuk kontektual, kolaboratif
dan konstruktif. Rudner dan Boston (1994), menyatakan pentaksiran autentik
sebagai proses yang memerlukan pelajar mendemontrasikan pengetahuan, kemahiran
dan strategi dengan memberi maklum balas atau hasilam dalam konteks realiti
yang bermakna. Selain itu, ia merupakan penilaian yang telus sebagai medium
penyampaian maklumat terus kepada ibu bapa tentang perkembangan pembelajaran
anak-anak mereka. Pentaksiran autentik juga dapat dinilai berdasarkan kepada
skoran rubrik yang dibina mengikut standard oleh guru tersebut. Selain itu,
pentaksiran ini lebih kepada sistem pentaksiran yang berpusatkan kepada pelajar
agar pelajar dapat dinilai sepanjang
proses pembelajarannya. Namun begitu, pentaksiran autentik dikatakan
lebih sukar untuk dibentuk berbanding kaedah pentaksiran tradisional.
Dalam sistem pendidikan sekolah
kini, pentaksiran autentik baharu sahaja dijalankan melalui Pentaksiran
Berasaskan Sekolah (PBS). Sebelum ini, pentaksiran tradisional yang menggunakan
kaedah peperiksaan ujian semata-mata. Melalui pentaksiran tradisional, ia
didapti tidak boleh mengukur keseluruhan potensi pelajar yang meliputi sahsiah,
emosi, rohani dan jasmani. Hal ini disebabkan jika melalui peperiksaan
berbentuk objektif dilihat hanya menekankan kepada pentaksiran berbentuk
kemahiran diskret sahaja dan tidak mengandungi kejituan dalam menilai
penglibatan pelajar dalam aktiviti di dalam kelas, interaksi sosial atau
situasi kehidupan sebenar. Huerta-Macias (1995) merujuk sebagai masalah yang
berhubungan dengan penilaian tradisional biasanya ia tidak menunjukkan keadaan
sebenar mengenai apa yang murid tahu. Manakala pentaksiran alternatif biasanya
lebih menguji lebih kebolehan dalam menghadapi ujian (Pavlenko, 2001).
“Traditional Assessment” juga
merujuk kepada pilihan ujian aneka pilihan, isi tempat kosong, menentukan betul
atau salah, memadankan dan seperti kebiasaan dalam pendidikan. Ia boleh
diseragamkan dan dicipta oleh guru. Pembinaan pentaksiran tradisional adalah
berasaskan kepada falsafah pendidikan yang diterimapakai dengan beberapa hujah.
Dalam penilaian tradisional, kurikulum akan memacu pentaksiran manakala
pentaksiran autentik , penilaian akan memimpin kurikulum. Melalui pentaksiran
secara tradisional, penilaian biasanya dibuat mempunyai pilihan jawapan seperti
A,B,C dan D dan akhirnya akan membuat pilihan jawapan yang betul. Manakala
dalam pentaksiran autentik, penilaian dilaksanakan secara perlaksanaan tugas.
Antara perlaksanaan tugas tersebut boleh berbentuk portfolio, kerja kursus,
ujikaji, temubual, bercerita, projek, eksperimen/demontrasi, sampel penulisan
dan pemerhatian guru. Penilaian autentik memerlukan perealisasian pengetahuan
dengan menunjukkan pemahaman dengan melakukan tugasan yang lebih kompleks yang
biasanya memberi hasilan yang lebih bermakna.
Dalam pentaksiran tradisional juga,
pelajar memilih sesuatu untuk menunjukkan penguasaan terhadap sesuatu malah
dalam pentaksiran autentik pelajar akan diminta melontarkan pengetahuan melalui
penghuraian lanjut tentang sesuatu yang mereka kuasai. Pentaksiran tradisional
yang direka bentuk dengan baik sepeti kuiz dan ujian juga berkesan menentukan
sama ada pelajar telah memperoleh ilmu pengetahuan atau tidak. Ujian juga boleh
menjadi satu bentuk baik bagi pembentukan pentaksiran autentik. Dalam
pentaksiran tradisional, pelajar akan cuba mengingat kembali fakta atau idea
yang diperoleh sebagai pengetahuan yang menjadikan ujian agak tulen. Sebaliknya
pentaksiran autentik memerlukan pelajar menganalisis, sintesis dan menggunakan
apa yang dipelajari dalam ruanglingkup yang lebih luas dan pelajar membentuk
makna yang lebih berkesan. Selain itu, pentaksiran tradisional lebih
berpusatkan guru manakala pentaksiran autentik lebih berfokus kepada pelajar.
Dalam penilaian tradisional, pengetahuan dan penguasaan pelajar adalah terhad
dan berfokus kepada ujian yang dilaksanakan sahaja. Manakala pentaksiran
autentik memberikan lebih banyak pilihan dan boleh mengembangkan penguasaan
terhadap sesuatu topik. Walaupun pelajar tidak boleh memilih tajuk atau format
sendiri, mereka selalunya mendapat laluan kearah membina hasil atau prestasi
sendiri. Jelasnya, penilaian dikawal dengan lebih teliti terhadap kelebihan dan
kekurangannya. Persamaan yang wujud antara kedua pentaksiran ini ialah struktur
tugas yang diberikan mempunyai kelebihan dan kekurangannya yang mesti
dipertimbangkan dalam pemilihan dan pembinaan pentaksiran tersebut.
Dalam pentaksiran tradisional yang
mempunyai kepelbagaian pilihan memerlukan pelajar untuk menganalisis atau
mempraktikkan fakta kepada situasi baru bukan sahaja mengingat fakta dan
pelajar membuat pilihan jawapan yang betul. Ia tidak dapat melatih murid untuk
berfikir pada aras tinggi dan penilaian ini lebih menjurus kepada ujian dengan
menggunakan kertas-pensil atau mempunyai standard penilaian berskala besar.
Dalam pentaksiran autentik pula, ia lebih menawarkan eviden yang jelas dan
diaplikasikan dalam pengetahuan. Contohnya dalam sesuatu tugasan, pelajar boleh
membuat kritikan dengan sesuatu hujahan bagi tujuan persembahan hasilan yang
lebih baik. Selain itu, pentaksiran tradisional guru akan merangkumkan seluruh
pengajaran untuk melaksana ujian. Ini kerana ujian biasanya akan menilai sampel
pengetahuan dan pemahaman pelajar dan akhirnya beranggapan pemahaman pelajar
adalah berada dalam penilaian yang relevan melalui instrumen ujian. Namun
sebenarnya prestasi yang baik itu tidak menggambarkan pengetahuan terhadap
semua perkara. Dengan pentaksiran autentik, guru digalakkan untuk mengajar
kepada yang terbaik. Pelajar perlu belajar bagaimana untuk menghasilkan tugasan
yang bermakna. Prestasi yang baik dilihat kepada rubrik tugasan pada masa yang
benar-benar sesuai. Sebagai pendidik, pentaksiran autentik merupakan penilaian
menggunakan tugasan atau konteks “dunia sebenar”. Lebih banyak eviden sebenar
yang lebih bermakna diaplikasikan dalam pengetahuan dan kemahiran pelajar.
5.0 PENSKORAN RUBRIK
Penskoran
rubrik adalah merupakan skema penskoran deskriptif yang digubal oleh guru atau
lain-lain pentaksir untuk memberi panduan dalam menganalisis produk atau proses
tugasan pelajar. (Brookhart, 1999). Penskoran rubrik juga kebiasaannya digunakan
apabila penilaian ke atas kualiti diperlukan untuk menilai pelbagai subjek dan
aktiviti. Selain itu, penskoran
rubrik ini juga digunakan untuk menilai aktiviti kumpulan, projek dan
persembahan lisan. Manakala persoalan di
mana dan bila penskoran rubrik digunakan bergantung kepada tujuan sesuatu pentaksiran itu dijalankan.
Apakah itu
rubrik?
Rubrik adalah panduan atau matriks penskoran yang
piawai. Iaitu ia mengandungi garis panduan yang telah ditetapkan. Ia juga
adalah satu instrumen penskoran untuk pentaksiran prestasi (performance)
seseorang pelajar. Ia juga adalah untuk
mengenalpasti kriteria penting dan tahap prestasi/kejayaan bagi setiap
kriteria serta menjelaskan perbezaan kualitatif dan kuantitatif. Rubrik juga
mengandungi kriteria yang didefinisi dengan baik dan digunakan dengan
sistematik. Selain itu ia berguna untuk
mentaksir perlakuan atau produk yang mempunyai komponen subjektiviti yang
tinggi (tidak boleh diskor secara objektif) Contohnya persembahan lisan, reka
bentuk projek, kemahiran berpasukan dan kepimpinan. Antara lain, penskoran
rubrik biasanya digunakan apabila pertimbangan (judgment) kualiti diperlukan.
Penskoran rubrik juga memberi sekurang-kurang nya dua faedah dalam proses
penilaian iaitu, pertama,
ia menyokong pemeriksaan ke atas sejauh mana kriteria yang ditetapkan telah
dicapai. Kedua, ia menyediakan maklum
balas kepada pelajar tentang bagaimana untuk meningkatkan prestasi mereka.
Contoh penskoran rubrik
TAHAP
|
CEMERLANG
4
|
BAIK
3
|
SEDERHANA
2
|
LEMAH
1
|
MARKAH
|
CS2
(KIM)
Kebolehan
Mengamalkan
kemahiran
mendengar
yang aktif
dan memberi
maklumbalas
|
Mendengar dengan penuh
perhatian, menunjukkan minat apa yang
didengar serta memberi maklum balas yang tepat
|
Mendengar
dengan
penuh
perhatian,
menunjukka
nminat
apa yang
didengar tetapi memberi maklumbalas yang kurang tepat
|
Kurang
memberi
perhatian
kepada apa
yang didengar dan jarang memberi maklumbalas
|
Tidak
Member
Perhatian
kepadaapa yang
didengar dan tidak memberi maklumbalas
|
|
Pentaksiran autentik merupakan satu sistem penilaian
yang bersesuaian untuk di cadangkan sebagai satu sistem yang bermakna dalam
bidang pendidikan. Segala usaha untuk mewujudkan sistem pentaksiran autentik yang standard memerlukan keperihatinan dan
penelitian serta pemantauan berterusan agar proses yang berjalan tiada
mengalami kecacatan.
No comments:
Post a Comment