MURUGAN
A/L BALASUNDRAM
(
M20132001756 )
NORSUHAILA
BT NORDDIN
(
M20132001752 )
ZAINARIAH
BT ABDUL GANI
(
M20132001758 )
NOR
MAZLIN BT ABD LATIF
(
M20132001757 )
KAEDAH PENGAJARAN BERASASKAN PROJEK (PBP)
1.0 PENGENALAN
Sistem
pendidikan di Malaysia yang berorientasikan peperiksaan kini akan diubah secara
berperingkat menjelang tahun 2011. Dengan ini, satu sistem
penaksiran baru akan diperkenalkan yakni berbentuk holistik agar dapat memenuhi
Falsafah Pendidikan Negara yang memerlukan insan mulia sebagai peneraju
generasi akan datang. Kini, ramai dikalangan ibu bapa berpendapat bahawa
peperiksaan atau ujian bertulis tidak sesuai lagi digunakan dalam sistem
pendidikan kita terutamanya dalam pendidikan awal kanak-kanak. Ini adalah
kerana, terdapat ketidakadilan dari segi item ujian yang bersandarkan kepada
norma dan dan pengalaman kumpulan tertentu dalam masyarakat yang boleh
mempengaruhi kesahan sesuatu ujian (Stallman&Pearson, 1990).
Pentaksiran
merupakan satu episod dalam proses pembelajaran yang merangkumi aktiviti
menghurai, mengumpul, merekod, memberi skor dan menginterpretasi maklumat
tentang pembelajaran seorang pelajar bagi sesuatu tujuan. Pentaksiran dalam
pendidikan di Malaysia ialah proses mendapatkan maklumat tentang perkembangan
individu serta keberkesanan pengajaran dan pembelajaran dalam pembangunan dan
pembentukan modal insan. Pentaksiran terbahagi kepada beberapa jenis antaranya
ialah pentaksiran autentik, pentaksiran”performance based”, pentaksiran dan
hasil pembelajaran, pentaksiran berbantukan komputer dan pentaksiran motivasi.
Menurut
Pert (1990), pentaksiran autentik merupakan bentuk penilaian yang berdasarkan
pencapaian sebenar yang ditunjukkan oleh kanak-kanak di dalam bilik darjah
setiap hari. Pentaksiran autentik ini meliputi pentaksiran dari pelbagai aspek
merangkumi pengetahuan pelajar, pemahaman mendalam, penyelesaian masalah,
kemahiran sosial, sikap terhadap persekitaran dan simulasi terhadap situasi
dunia sebenar. Dalam erti kata lain, pentaksiran autentik ini juga merupakan
suatu proses yang melibatkan pelbagai bentuk pengukuran prestasi yang boleh
mereflek tahap pembelajaran pelajar, kejayaan, motivasi dan sikap pada aktiviti
yang relevan. Pentaksiran autentik juga dikenali sebagai penilaian alternatif.
Pentaksiran
autentik juga didefinisikan sebagai pengevaluasian pengetahuan atau keahlian pelajar dalam
konteks yang mendekati dunia sebenar atau kehidupan nyata sedekat mungkin.
Menurut Rudner & Boston (1994), pentaksiran autentik adalah proses yang
memerlukan kanak-kanak mendemonstrasikan
pengetahuan, kemahiran dan strategi
dengan memberi maklum balas atau hasilan dalam konteks atau realiti yang
bermakna.
Selain
itu, menurut Grace di dalam buku Educational Assessment of Student (1992),
penilaian autentik ini merupakan amalan yang membabitkan kanak-kanak secara
realistik dalam menilai kemajuan mereka sendiri. Ia juga melibatkan pentaksiran
yang dilakukan secara berterusan. Realistik dan bermakna merupakan terma yang
sering digunakan dalam pentaksiran autentik. Pentaksiran autentik ini
menekankan kepada pengalaman terhadap dunia sebenar dalam kehidupan pelajar. Ia
juga bukan hanya melibatkan tahap kognitif
di peringkat pengetahuan dan pemahaman malah melibatkan tahap kognitif yang lebih tinggi
iaitu peringkat aplikasi, analisis, sintesis dan penilaian.
Selaras
dengan ledakan pengetahuan berasaskan komputer dan teknologi pada abad ke-21,
kaedah Pembelajaran Berasaskan Projek (PBP) atau Project Based Learning (PBL)
telah diperkenalkan oleh Kementerian Pelajaran Malaysia (KPM) pada tahun 2006.
Pengkaji-pengkaji
seperti Balakrishnan (2009) berpendapat bahawa PBP sesuai digunakan dalam
kurikulum pendidikan di Malaysia. PBP dianggap sebagai satu amalan terbaik
dalam bidang pengajaran dan pembelajaran dalam misi membestarikan
sekolah-sekolah di Malaysia di samping beberapa amalan lain seperti
pembelajaran abad ke-21, pembelajaran ubiquitous dan penggunaan portal
pendidikan (Bahagian Teknologi Pendidikan, 2010).
Namun begitu, pelaksanaan PBP walaupun setelah ia diperkenalkan
masih tetap dianggap asing dalam sistem pendidikan di negara kita khususnya di
sekolah menengah dan ini berkemungkinan disebabkan kurangnya pendedahan tentang
kelebihan kaedah itu.
2.0 HASIL
PEMBELAJARAN
Matapelajaran : Kemahiran Hidup
Topik : Jahitan
Standard Kandungan : Menghasilkan
Artikel Mudah
STANDARD PEMBELAJARAN
(Hasil Pembelajaran):
Pada akhir pembelajaran, murid akan dapat:
1)
Menghasilkan artikel mudah dengan baik
2)
Menghias artikel mudah menggunakan jahitan
jelujur halus
3)
Menjana idea kreatif bagi mengahasilkan produk
yang menarik
3.0 STRATEGI
PENGAJARAN DAN PEMBELAJARAN
Strategi
ialah satu kemahiran merancang dan mengurus kaedah dan teknik pengajaran untuk
mencapai hasil pembelajaran.manakala pengajaran pula membawa maksud aktiviti
atau proses yang berkaitan dengan penyebaran ilmu pengetahuan atau kemahiran
tertentu menurut kamus dewan 1998, strategi pengajaran bermaksud rancangan yang
teratur untuk mencapai matlamat atau kejayaan.Di dalam konteks pendidikan pula,
strategi pengajaran bermaksud kebijaksanaan memilih pendekatan serta kecekapan
merancang kaedah dan teknik dalam satu-satu pengajaran berdasarkan objektif
pelajaran yang telah ditentukan. dengan kata lain, strategi pengajaran merujuk
kepada teknik perancangan kaedah atau teknik mengajar berdasarkan sesuatu
pendekatan untuk tujuan mencapai objektif pelajaran dengan berkesan.
Strategi
pengajaran boleh diklafikasikan kepada tiga kategori yang utama iaitu strategi
pemusatan guru, pemusatan murid dan pemusatan bahan pelajaran. strategi
pemusatan guru berlaku di mana guru mengawal keadan dan berperanan sebagai
ketua. Fokus pengajaran atau aktiviti dimonopoli oleh guru. mengikut brophy
(1978), pendekatan ini merupakan suatu penekatan yang mudah dirancang dan
diurus.
Antara
contoh strategi atau teknik pengajaran yang berpusatkan guru ialah penerangan,
demostrasi, syarahan, pengajaran berkumpulan, pengajaran mikro, bercerita dan
keseluruhan kelas. manakala ciri-ciri strategi pemusatan guru pula ialah
komunikasi sehala, murid pasif dan mendengar sahaja, guru mengarah dan mengawal
pembelajaran, murid kurang kreatif dan tidak berinisiatif, mementingkan
pencapaian objektif pendidikan guru, guru berkuliah, kepimpinan bercorak
autokratik, murid kurang berminat terhadap penerangan guru, menekankan ujian
sumatif, sifat-sifat sosial kurang dipupuk dan yang terakhir ialah guru
berperanan utama dalam proses pengajaran dan pembelajaran di bawah strategi pemusatan murid,
murid memainkan peranan penting dalam proses pembelajaran,
Mengikut
strategi ini, murid-murid digalakkan melibatkan diri secara aktif dalam
aktiviti pembelajaran beliau. Di dalam bilik darjah guru merupakan pemimpin
yang membimbing murid-murid menjalankan aktiviti pembelajaran sama ada secara
berkumpulan atau individu. antara contoh strategi atau teknik pengajaran yang
berpusatkan murid ialah projek, inkuiri-penemuan, perbincangan, penyoalan,
penyelesaian masalah, simulasi, main peranan, sumbangsaran, kumpulan dan
pembelajaran melalui pengalaman.
Ciri-ciri
strategi pemusatan murid ialah berlaku pemindahan pembelajaran, komunikasi dua
hala, naluri ingin tahu berkembang, kepimpinan bercorak demokratik,
mementingkan perkembangan jasmani, emosi, roani dan intelek, disiplin tidak
terkawal, menekankan pencapaian objektif pembelajaran murid, pembelajaran
bercorak pengarahan kendiri, murid lebih kreatif, murid minat dalam pelajaran,
sifat-sifat sosial yang positif seperti bekerjasama, tolong-menolong, murid
aktif dalam aktiviti pengajaran dan pembelajaran
Takrifan PBP itu sendiri berbeza-beza mengikut perspektif
pengkaji yang berminat dengan kaedah ini. Selain itu, definisinya masih menjadi
perdebatan sehingga sekarang kerana definisi yang berbeza datang dari pelbagai
bidang kajian dan sempadan geografi serata dunia. PBP merupakan model
pendidikan yang mengutamakan projek dalam pengajaran dan pembelajaran (P dan P)
(Veerasamy, 2010), manakala Nation (2008), Beddoes (2010), Zimmerman (2010) dan
Kaldi et al. (2011) menyatakan PBP merupakan satu kaedah instruksional yang
membenarkan murid membina kemahiran dan mendapatkan ilmu melalui projek,
pembelajaran koperatif dan teknik 'hands on'.
Salah
satu ciri PBP yang dipersetujui ramai kerana is berasaskan soalan yang
bermakna, menggalakkan murid berfikir secara mendalam dan mencambahkan rasa
ingin tahu kepada mereka, selain sangat dekat dengan konteks dunia sebenar
Pembelajaran berasaskan projek adalah proses pembelajaran yang berfokuskan
tugasan amali secara terancang dalam jangka masa yang tertentu.
Kaedah
pengajaran ini menekankan kajian dalam bentuk projek sebagai cara murid
memperolehi ilmu. Proses pembelajaran ini juga biasanya melibatkan kutipan serta
analisis data dan persediaan satu laporan yang betul.
Murid-murid
akan diberi tugasan yang merupakan masalah yang mungkin akan dihadapi dalam
situasi harian. Masalah-masalah yang difikirkan dapat diselesaikan melalui
kaedah pembelajaran berasaskan tugasan atau projek.
Kementerian
Pelajaran Malaysia melalui “Handbook-Project Based Learning” menekankan
kaedah ini sebagai strategi pembelajaran yang membawa pelajar mempelopori ilmu
keluar daripada tradisi bilik darjah lama yang memfokuskan guru sebagai pemberi
ilmu.
Teknik
ini hampir sama dengan teknik pembelajaran berasaskan masalah. Bezanya ialah
teknik pembelajaran berasaskan projek biasanya melibatkan penghasilan sesuatu
produk ataupun bahan. Contohnya, mesin, peralatan, model dan lain-lain.
Manakala pembelajaran berasaskan masalah lebih berfokus kepada masalah, punca
dan penyelesaiannya.
4.0 STRATEGI
PENTAKSIRAN
Terdapat
pelbagai kaedah atau strategi yang boleh digunakan untuk menjalankan penaksiran
autentik ini contohnya melalui portfolio, pemerhatian, rekod anekdot dan
pelbagai lagi. Dengan ini dapat disimpulkan bahawa, penaksiran autentik ini
adalah subset kepada alternatif proses penaksiran yang mana ia menggunakan
spektrum yang lebih luas untuk melihat perkembangan pelajar dengan lebih
menyeluruh dan bukan hanya tertakluk kepada ujian semata-mata. Spektrum yang
luas ini merangkumi situasi pembelajaran yang sebenar meliputi kehidupan
seharian pelajar dan bermakna.
4.1 TUJUAN
PENAKSlRAN AUTENTIK
Penaksiran autentik
adalah untuk pemahaman yang lebih jelas dalam menganalisis keperluan kaedah
penilaian ini dalam bidang pendidikan. Antara tujuannya ialah:
Ø Membimbing murid menggunakan pengetahuan dengan
lebih bermakna.
Ø Mendedahkan murid dengan pelbagai kemahiran (contohnya, penulisan,
penyelidikan, perdebatan, kemahiran komunikasi dan kemahiran berfikir secara
kritis)
Ø Memberi pelajar peluang untuk memperbaiki dan
melakukan penambahbaikkan melalui pemikiran kritis dari masa ke semasa dalam
memperoleh kejayaan pada masa hadapan.
Ø Merangsang murid menggunakan kombinasi
kemahiran, pengetahuan, kemampuan yang ada dalam dunia sebenar.
Ø Mencungkil kemahiran pelajar di samping
memberi peluang kepada pelajar untuk memperbaiki diri agar dapat dinilai dengan
lebih baik lagi pada masa hadapan.
4.2 KEPELBAGAIAN KAEDAH
PENTAKSIRAN AUTENTIK
O’ Malley dan Pierce
telah mengkategorikan kepelbagaian kaedah penaksiran autentik dan tingkahlaku
kanak-kanak yang boleh diperhatikan dan didokumentasikan. Contohnya adalah
seperti berikut :
Ø Temubual / Bersoal jawab - Guru bertanya
kepada kanak-kanak tentang latar belakang, aktiviti, minat dan lain-lain lagi
Ø Penceritaan semula / Bercerita - Kanak-kanak
bercerita melalui pengalaman atau melalui pembacaan mereka
Ø Sampel penulisan - Kanak-kanak bercerita,
memberikan penjelasan melalui penulisan.
Ø Pameran - Kanak-kanak bekerjasama dalam
kumpulan untuk melaksanakan projek atau pameran melibatkan persembahan atau
pameran.
Ø Eksperimen/ Demostrasi - Kanak-kanak
mendemostrasikan eksperimen, melaksanakan prosedur mengikut langkah yang
ditetapkan dan mendokumentasikan hasil eksperimen.
Ø Pemerhatian guru - Guru melakukan pemerhatian
dengan mendokumentasikan tumpuan dan interaksi pelajar di dalam kelas dan
kerjasama di dalam aktiviti kelas.
Ø Portfolio - Guru mengumpul koleksi hasil
kerja kanak-kanak untuk melihat perkembangan dari masa ke semasa.
Kaedah yang
dinyatakan di atas merupakan beberapa kaedah yang boleh digunakan dalam
pentaksiran autentik. Melalui kaedah di atas, guru dapat melihat perkembangan
kanak-kanak secara menyeluruh contohnya
dari segi kemahiran berkomunikasi, bekerjasama, sahsiah dan lain lain
lagi.
4.3 CIRI
PEMBELAJARAN BERASASKAN PROJEK
Pembelajaran berasaskan projek boleh
dijalankan secara individu atau kumpulan. Proses penilaian dijalankan pada awal
proses sehingga ke tahap hasil yang telah siap. Selain itu, interaksi antara
guru dan murid adalah berbentuk bimbingan dan perundingan dilakukan pada setiap
tahap di mana guru akan bertindak sebagai fasilitator. Sebelum projek
dijalankan, guru perlu menjelaskan prosedur pelaksanaan yang lengkap kepada
murid. Proses pembelajaran berasaskan projek melibatkan pengumpulan dan
pemprosesan bahan maklumat dan data serta pelaporan hasil dan refleksi kendiri.
Kaedah pembelajaran ini berasaskan kemahiran, pengetahuan, pengalaman dan
kebolehan murid serta berorientasikan dunia sebenar.
4.4
STRATEGI PEMBELAJARAN BERASASKAN PROJEK
Terdapat
beberapa strategi yang boleh digunakan untuk menjalankan pembelajaran
berasaskan projek. Antaranya ialah :
- Memberi tugasan mengikut kurikulum
- Tugasan perlu mengambil kira keupayaan dan kemampuan pelajar yang terlibat
- Menentukan jadual kerja
- Pastikan bilangan ahli kumpulan kecil
- Penilaian projek perlu mencerminkan daya usaha setiap pelajar dalam kumpulan
- Guru perlu memberi bimbingan dan pemantauan sepanjang tempoh projek
- Penilaian haruslah dilaksanakan sepanjang tempoh projek
- Pelaksanaan dan perancanga projek haruslah berperingkat
- Pembentangan, penyelarasan dan pemurnian projek
- Memastikan pelajar membuat refleksi dari semasa ke semasa sepanjang pelaksanaan projek
4.5 KAEDAH PEMBELAJARAN BERASASKAN PROJEK
Terdapat
beberapa kaedah yang boleh digunakan untuk menjalankan pembelajaran berasaskan
projek. Antaranya ialah :
- Penyataan masalah atau isu
- Idea pelajar
- Pelaksanaan projek (pengumpulan dan pemprosesan bahan/maklumat/data)
- Pembentangan projek/hasil tugasan
- Penilaian
- Laporan
5.0 REKA BENTUK PENTAKSIRAN
Dalam rekabentuk pentaksiran
ini akan menilai kemahiran murid Tahun 4 KSSR dalam matapelajaran Kemahiran
Hidup Asas – Jahitan, tajuk Artikel Mudah yang dijalankan secara individu. Pada
akhir tugasan tersebut, murid akan dapat menyiapkan artikel mudah. Berikut
adalah langkah-langkah pembuatan artikel mudah yang dijalankan oleh kelas pendidikan
khas iaitu murid Tahun 4 KSSR yang terdiri daripada seramai 7 orang murid.
Laporan untuk pemerhatian dan penggredan dijalankan dan dibuat secara individu.
Langkah 1 – Mengumpul Bahan
·
Murid dikehendaki mengumpul bahan seperti gambar artikel mudah di
internet dan majalah.
·
Murid mengumpul bahan yang mereka dapat dari internet dan majalah.
Ada yang guru sediakan (bagi murid yang kurang mampu untuk mencari maklumat di
internet).
·
Murid perlu menggunting dan gam gambar yang mereka telah kumpul
pada helaian portfolio mereka.
Langkah 2 – Undian
·
Undian dilakukan untuk menentukan murid mana akan buat untuk guru
dan PPM.
·
Undian secara rawak iaitu guru menulis nama guru-guru dan PPM,
kemudian di lipat, murid akan memilih kertas yang berlipat tadi.
·
Apabila murid tidak mampu untuk melakukan projek tersebut, murid
akan dibantu oleh guru dan PPM yang bertugas.
Langkah 3 – Pemilihan Bahan
·
Murid menulis apa yang mereka mahu buat untuk guru atau PPM. Ayat
akan ditulis oleh guru, kemudian murid perlu menyalin semula. Ini kerana murid
tidak mahir untuk membina ayat dengan sendiri.
·
Pada masa ini, murid juga perlu mengumpul bahan untuk melalui
proses menjahit.
·
Murid juga akan memilih jahitan yang akan mereka gunakan. Murid
hanya menjahit jahitan Jelujur Kasar dan Jelujur Halus sahaja. Sekiranya murid
ada dan tahu menjahit jahitan lain, amat dialu-alukan.
Langkah 4 – Membuat Draf
·
Murid melukis draf untuk produk mereka. Mereka perlu mengambil
idea dari gambar-gambar yang terkumpul ataupun dari idea mereka sendiri.
·
Murid diberi kebebasan untuk melukis pelbagai idea mereka.
·
Pada akhirnya, murid perlu melukis draf akhir, iaitu gambaran
hasil produk mereka.
Langkah 5 – Pemilihan Bahan Akhir
·
Murid mengumpul bahan untuk melakukan proses menjahit nanti.
·
Murid perlu menyediakan dan mengumpul bahan seperti kain, warna
kain yang sesuai, benang, jarum dan juga hiasan.
·
Murid juga perlu mengambil ukuran untuk penghasilan produk mereka
dan seterusnya menggunting mengikut ukuran tersebut.
·
Ini dilakukan supaya murid lain dapat menggunakan warna kain yang
sama untuk produk mereka pula.
Langkah 6 – Proses Menjahit
·
Murid mula menjahit produk mereka.
·
Murid akan sentiasa diselia oleh guru dan PPM yang bertugas.
·
Murid perlu mengikuti setiap arahan guru.
·
Murid perlu diingatkan dari masa kesemasa supaya tidak
bermain-main dengan peralatan menjahit.
Langkah 7 – Hasil Akhir Murid
·
Murid siap menjahit produk.
·
Guru akan mengambil gambar murid bersama produk dan kemudiannya
mengambil gambar murid member produk mereka tadi kepada guru yang telah ditetapkan
awal-awal tadi.
Berikut merupakan hasil undian mengikut guru dan murid dan juga
nama produk murid.
NAMA GURU
|
NAMA MURID
|
PRODUK
|
Cik Nor Mazlin
|
Harris Haqimi
|
Sarung telefon bimbit
|
Pn Intan Nor Baizura
|
Mohd Hafiz
|
Rantai kunci
|
Pn Norhayati Nai’mi
|
Nurul Asyiqin
|
Rantai kunci
|
Pn Sakinah
|
Loh Zhi Qin
|
Sarung ‘pendrive’
|
Cik Norshamira
|
Siti Khadijah
|
Sarung telefon bimbit
|
Pn Norizan (PPM)
|
Mohd Khairul Azmir
|
Sarung telefon bimbit
|
Cik Noraini (PPM)
|
Mohd Shahrizat
|
Sarung telefon bimbit
|
Jadual
pemerhatian mengikut minggu yang menunjukkan kemajuan murid menyiapkan produk.
Nama murid
|
M1
|
M2
|
M3
|
M4
|
M5
|
M6
|
M7
|
Harris Haqimi
|
P
|
P
|
P
|
P
|
P
|
P
|
|
Mohd Hafiz
|
P
|
P
|
P
|
P
|
P
|
P
|
P
|
Nurul Asyiqin
|
P
|
P
|
P
|
P
|
P
|
P
|
P
|
Loh Zhi Qin
|
P
|
P
|
P
|
P
|
P
|
P
|
P
|
Siti Khadijah
|
P
|
P
|
P
|
P
|
P
|
P
|
P
|
Mohd Khairul Azmir
|
P
|
P
|
P
|
P
|
P
|
P
|
|
Mohd Shahrizat
|
P
|
P
|
P
|
P
|
P
|
P
|
|
*M – Minggu
Penunjuk:-
Minggu 1 – Mengumpul bahan dan mengundi
Minggu 2 – Pemilihan bahan
Minggu 3 – Pemilihan bahan akhir
Minggu 4 – Proses menjahit
Minggu 5 – Proses menjahit
Minggu 6 – Proses menjahit / persembahan
Minggu 7 – Persembahan (lewat)
6.0 KAEDAH PENSKORAN DAN PENGGREDAN
Berikut merupakan
contoh rubrik yang digunakan untuk
menilai tugasan yang dilakukan oleh murid dalam menjalankan tugasan mereka.
Rubrik Skor Projek 1 Murid 1 Produk
KRITERIA
|
0
|
1
|
2
|
3
|
Mengumpul bahan sebagai persediaan mengumpul idea
|
Tidak dapat menggumpul dan mencari gambar-gambar sebagai
idea untuk melakukan tugasan
|
Dapat mengumpul gambar dari majalah sahaja
|
Dapat mengumpul sedikit
gambar dari internet dan sedikit dari majalah
|
Mengumpulkan pelbagai sumber untuk mendapat idea seperti
internet, majalah, gambar dan lain-lain
|
Memilih bahan yang sesuai sebelum menjahit
|
Tidak dapat memilih bahan yang sesuai untuk dijadikan
produk akhir
|
Memilih mengikut yang telah guru tetapkan sahaja
|
Memilih mengikut yang telah guru tetapkan tetapi ada
inisiatif untuk menambah bahan lain sebagai idea
|
Memilih pelbagai bahan selain dari yang telah guru
senaraikan, termasuklah jahitan yang digunakan
|
Membuat draf awal dan draf akhir
|
Hanya melukis apa yang telah guru arahkan sahaja
|
Melukis draf mengikut gambar yang mereka kumpul
|
Melukis draf idea sendiri
|
Melakukan lebih dari 3 draf produk dan menggabungkan
draf-draf tadi pada draf akhir produk
|
Pemilihan bahan akhir untuk melalui proses menjahit
|
Tidak dapat mengumpul bahan sebelum proses menjahit
|
Memilih bahan yang kurang sesuai dari bahan yang guru
sediakan
|
Memilih bahan yang sesuai dari bahan yang guru sediakan
|
Memilih bahan yang sesuai dari bahan yang guru sediakan
ditambah dengan bahan yang dibawa sendiri dari rumah
|
Melalui proses menjahit
|
Murid dibantu sepenuhnya oleh guru dan PPM setiap dan
sepanjang proses menjahit
|
Murid dibantu sekali sekala oleh guru dan PPM
|
Murid menjahit sendiri tapi perlu sentiasa diselia oleh
guru
|
Murid sepenuhnya menjahit produk tanpa bantuan guru dan
PPM
|
Persembahan akhir murid
|
Murid tidak dapat menyiapkan tugasan yang diberikan
|
Murid menyiapkan tugasan tapi tidak tepat pada masa yang
ditetapkan
|
Murid menyiapkan tugasan pada masa yang ditetapkan
|
Murid dapat menyiapkan tugasan awal dari masa yang
ditetapkan oleh guru
|
Jumlah Skor: _____ / 18
Rubrik
yang dibina mempunyai pembahagian skor mengikut gred seperti berikut:
GRED
|
SKOR
|
A
|
14-18
|
B
|
9-13
|
C
|
4-8
|
D (GAGAL)
|
0-3
|
Jumlah skor
tersebut akan di gabungkan dengan markah Penilaian Akhir Tahun 2015 murid.
7.0 PENTADBIRAN
PENTAKSIRAN
Tugasan Kemahiran Hidup asas
ini yang menfokuskan kepada projek menjahit iaitu 1 Murid 1 Produk untuk guru
dan PPM (Pembantu Pengurusan Murid)
dapat memberi pengalaman sebanar kepada murid melalui pengalaman dan pengetahuan
yang dibelajar didalam kelas bagi menjalani kehidupan seharian. Projek ini
memerlukan masa yang panjang lebih daripada satu atau dua waktu pembelajaran
mengikut jadual waktu. Murid perlu belajar merancang dan menguruskan masa serta
kerja-kerja mereka. Lazimnya pelaksanaan kaedah projek dibuat secara individu. Berdasarkan kaedah projek,
guru berperanan sebagai fasilitator yang akan membentuk persekitaran
pembelajaran yang selamat dan kondusif serta tanggungjawab bersama.
Pada keseluruhannya, projek menjahit ini
menggunakan 10 waktu untuk mengendalikan dan menyiapkan projek ini bersama
murid KSSR Tahun Empat. Setiap minggu masa yang diperuntukkan untuk mata pelajaran Kemahiran Hidup Asas ini ialah
2 waktu sahaja. Pada minggu pertama dapat dilihat guru pada peringkat awal
perlu menstrukturkan tugasan serta soalan-soalan yang terlibat agar murid tidak
terpesong jauh daripada objektif pembelajaran yang dirancang. Untuk memastikan
murid dapat melaksanakan projek dengan baik, guru perlu menyediakan rubrik
panduan melaksanakan projek dan diberikan kepada murid. Dalam projek ini guru
telah menggunakan kaedah CRCD iaitu (Collect, Relate, Create dan Donate)
Pada minggu pertama guru
memberi penerangan kepada murid mengenai projek jahitan yang ingin
dilaksanakan. Murid perlu mengetahui dan memahami tujuan projek ini
dilaksanakan, hasil pembelajaran yang akan diperolehi. Guru telah menunjukkan beberapa contoh hasil
projek yang telah disiapkan untuk memberi gambaran kepada murid membuat lakaran draf projek. Murid
diminta memikirkan idea yang kreatif dan diminati bagi membuat projek ini. Pada
peringkat pertama ini, murid mengumpul bahan dan gambar melalui pelbagai media Contohnya melalui
pengumpulan internet, majalah dan sebagainya. Pergerakan murid dipantau
oleh guru semasa proses pengumpulan bahan dijalankan
Selain itu, langkah yang seterusnya, guru
telah membuat undian secara rawak untuk menentukan murid terhadap pemilihan nama guru dan PPM sebagai
produk atau projek yang akan dihasilkan. Dalam langkah ini bagi murid yang
tidak mampu akan dibimbing oleh guru dan PPM. Bagi memastikan murid
dapat melaksanakan projek dengan baik, guru disarankan untuk menyediakan rubrik
panduan melaksanakan projek dan diberikan kepada murid. Selain itu, guru juga telah
menerangkan rubrik penskoran yang perlu dipenuhi mengikut kriteria yang telah
ditetapkan. Ia bertujuan supaya memberi kefahaman dan dorongan kepada
murid-murid untuk mendapatkan skor yang maksimum untuk pentaksiran yang dibuat oleh guru. Di
dalam pentaksiran yang dibuat juga, penggredan dan penskoran akan dibuat secara
individu.
Pada minggu kedua guru meminta murid menulis apa yang mereka
perlu buat mengenai projek 1 Murid 1 Produk untuk guru dan PPM. Contohnya, Bantal, Sarung Telefon, Rantai kunci, Perhiasan dan sebagainya. Murid
juga mengumpul bahan apa yang perlu untuk proses menjahit dan murid membuat pilihan untuk jenis jahitan yang akan
digunakan dalam menghasilkan projek tersebut Contohnya, Jahitan Jelujur Kasar,
Jahitan Julujur Halus, Jahitan Kia dan sebagainya. Guru memberi kebebasan
kepada murid untuk memilih jenis jahitan secara bebas mengikut minat dan tahap
kebolehan murid. Pada peringkat ini juga, murid melukis draf untuk produk mereka dan murid boleh memilih pelbagai bentuk, bahan atau rekaan. Murid
diminta menunjukkan draf akhir kepada guru.
Selain
itu, bagi minggu ketiga, murid telah mengumpul bahan untuk
proses menjahit. Contohnya murid mengumpul bahan seperti kain, warna kain,
benang, jarum dan juga hiasan. Murid juga mengambil ukuran untuk penghasilan
produk mereka Contohnya sekiranya murid ingin memberi seseorang guru sarung
telefon, murid tersebut boleh meminta keizinan kepada guru atau PPM yang
terlibat untuk mendapatkan ukuran yang betul. Hal ini bertujuan bagi memastikan
projek yang dihasilkan tepat dan betul terutamanya yang melibatkan ukuran. Pada
peringkat ini juga, murid
mula menjahit produk mereka. Ketika
aktiviti menjahit dilaksanakan murid sentiasa diselia oleh guru dan PPM dan perlu
mengikuti arahan guru. Bagi mengelakkan sebarang kemalangan kecil
atau besar ketika aktiviti dijalankan.
Disamping itu, pada minggu keempat dan kelima,
murid terus melaksanakan proses menjahit sehingga jahitan siap. Walaupun
anggaran masa yang ditetapkan oleh guru adalah dalam tempoh 4 minggu namun
projek jahitan ini dapat disiapkan selama 5 minggu. Murid diminta mendengar
setiap arahan yang guru berikan ketika menjahit. Setelah siap menjahit murid
diminta member produk mereka kepada guru atau PPM mengikut undian nama masing-masing.
Hal ini secara tidak langsung murid dapat berkongsi idea mereka dan menyumbang
hasil kerja mereka kepada guru, PPM dan juga rakan yang lain.
8.0 LAPORAN PENTAKSIRAN
Mata pelajaran Kemahiran Hidup Jahitan
merupakan salah satu subjek yang penting untuk pelajar-pelajar keperluan khas
tahap dua. Mereka didedahkan dengan kemahiran asas menjahit sehinggalah kepada
menyediakan bahan (projek). Dengan pendedahan yang diberikan ini membantu
pelajar mengaplikasikan kemahiran tersebut di rumah, lebih-lebih lagi apabila
mereka berhadapan dengan situasi alam pekerjaan pada masa akan datang.
Kemahiran jahitan dapat membolehkan murid-murid khas mempunyai kemahiran asas
jahitan yang diperlukan dalam kehidupan harian. Contohnya untuk membaiki
pakaian yang koyak dan tetas, menampal, menjahit butang dan kancing yang
tertanggal, membuat artikel mudah dan jika boleh dapat menjahit pakaian sebagai
satu kerjaya pada masa depan. Hal ini walaupun
kemahiran jahitan diajar di sekolah, namun kemahiran tersebut memerlukan
kesinambungan dengan latihan kendiri semasa di rumah. Sokongan serta
kebersamaan ibu bapa amat perlu bagi memastikan setiap kemahiran yang diajar
dapat dikuasai dengan cemerlang. Oleh itu untuk mencapai objektif yang telah
ditetapkan banyak kaedah dan teknik yang boleh digunakan oleh guru supaya murid
dapat menguasai kemahiran ini.
Selain itu, jahitan merupakan kemahiran yang
perlu ada di dalam setiap diri masing-masing. Aktiviti ini menggunakan kain
perca, jarum gunting dan benang. Ia banyak memerlukan kesabaran dan penumpuan
individu. Bagi matapelajaran Kemahiran Hidup Asas ini memerlukan kemahiran yang
ditunjukkan oleh murid KSSR Tahun Empat bagi murid Pendidikan Khas Masalah
Pembelajaran. Jenis jahitan yang diajar ialah yang paling mudah sekali iaitu
jahitan jelujur halusdan jelujur kasar. Hanya beberapa orang murid sahaja yang
boleh menjahit dengan dibantu oleh guru. Hal ini kerana, penumpuan murid
terhadap kemahiran menjahit perlu lama dan berhati-hati.
Disamping itu, semasa proses
pengajaran dan pembelajaran kemahiran menjahit dijalankan terdapat beberapa
cabaran yang perlu dihadapi oleh guru dan murid. Antaranya ialah faktor keselamatan terhadap
peralatan yang tajam seperti jarum dan gunting. Hal ini kerana murid Pendidikan
Khas perlu didedahkan dan diingatkan berulangkali tentang aspek keselamatan
seperti murid tidak boleh menggunakan alatan
jahitan sehingga mendapat kebenaran daripada guru supaya pekara-pekara
yang tidak diingini berlaku Contohnya tercucuk jarum, terkena gunting dan sebagainya.
Sebagai langkah berjaga-jaga dapat dilihat guru telah membawa ‘ First Aid’ ketika aktiviti menjahit dijalankan.
Semasa proses pengajaran dan
pembelajaran ini berlaku dapat dilihat ada beberapa orang murid masih belum
dapat menguasai kemahiran menjahit dengan baik. Hal ini kerana, faktor yang
ketara dapat dilihat kerana murid ini baru didedahkan dengan kemahiran
menjahit menyebabkan mereka berasa kekok
untuk membuat aktiviti yang dijalankan.
Diantara kekangan yang dapat
dilaporkan disini ialah peralatan seperti jarum yang disediakan oleh pembekal
tidak sama seperti yang diminta oleh guru kerana jarum yang digunakan kecil .
Hal ini secara tidak langsung menyukarkan proses menjahit bagi murid Pendidikan
Khas yang baru ingin belajar. Sekiranya, jarum yang dibekalkan adalah bersaiz besar
akan memudahkan murid untuk membuat jahitan kerana murid dapat memegang jarum
dengan lebih selesa. Kehadiran murid juga agak merosot dan tidak
memberangsangkan menyebabkan projek menjahit yang ingin dibuat mengambil masa
yang lama. Ketidakhadiran murid ini, melibatkan murid yang berlainan kerana
masalah kesihatan dan sebagainya. Guru
perlu mengulangi langkah yang sama setiap kali proses pengajaran.
Selain itu, kekangan lain yang dapat dilihat disini ialah
aktiviti menjahit perlu megambil masa yang lama. Namun begitu, waktu yang
ditetapkan kepada guru terhad iaitu 60
minit sahaja setiap minggu. Hal ini menyebabkan guru dan murid tidak dapat
menyiapkan projek yang dirancang pada masa yang ditetapkan. Oleh
itu, murid terpaksa memanfaatkan waktu tersebut dengan bimbingan guru mata
pelajaran supaya mereka dapat menyiapkan projek yang dibuat dengan dapatan yang
baik dan kemas. Keadaan ini memaksa guru untuk memberikan kebenaran dan peluang
kepada murid yang mendapat skor yang rendah untuk membaiki semula hasil projek
mereka. Walau bagaimana pun, pentaksiran dan penilaian
terhadap murid perlu dijalankan seiring dengan proses pengajaran dan
pembelajaran mengikut sukatan yang telah ditetapkan. Pelbagai bentuk
pentaksiran boleh dilaksanakan untuk menguji setiap topik yang diajar mengikut
kesesuaian kaedah pelaksanaan dan teknik yang digunkan oleh guru mata pelajaran
Pemerhatian terhadap masalah
kordinasi mata dan tangan murid juga memainkan peranan penting dalam menjayakan
projek ini. Hal ini kerana murid yang menghadapi masalah kordinasi mata dan
tangan akan menghadapi sedikit masalah seperti sukar untuk memasukkan benang
kedalam jarum, kelemahan motor kasar dan motor halus seperti memegang benang,
jarum dan kain. Mereka memerlukan ketekunan dan penumpuan yang tinggi semasa
aktiviti menjahit dijalankan. Bimbingan guru dan Pembantu Pengurusan Murid
(PPM) secara tidak langsung dapat membantu murid tersebut untuk melakukan
projek jahitan ini walaupun dengan kadar yang perlahan dan minima.
Jesteru, dapat dilihat murid-murid
ini kekurangan idea semasa mendraf lakaran projek yang diminta oleh guru
menyebabkan guru dan Pembantu Pengurusan Murid (PPM) menunjukkan beberapa contoh hasil projek untuk
mengeluarkan idea mereka. Kebanyakan daripada mereka kurang kreatif dalam memilih
barang perhiasan yang perlu dijahit pada kain projek bagi memastikan projek itu
kelihatan cantik dan menarik. Selain itu, bahan-bahan perhiasan untuk dijahit
amat terhad yang dibekalkan oleh guru. Murid tidak membawa sebarang perhiasan
tambahan yang disuruh oleh guru.
Namun begitu, ada juga beberapa orang murid
yang mempunyai idea yang kreatif dan amat berminat dengan projek ini. Aktiviti
menjahit ini, amat menarik minat mereka sehingga dapat mengeluarkan pelbagai
idea untuk dibuat draf projek. Guru teruja untuk melihat hasil jahitan.
Akhirnya hasil yang diusahakan adalah amat berbaloi dan cantik. Aktiviti ini
juga dapat memberi peluang yang cerah untuk menghasilkan pendapatan sekiranya
rajin. Keyakinan murid juga merupakan salah satu faktor yang memainkan peranan
penting untuk menjayakan projek jahitan yang kreatif. Hal ini dapat dilihat, ketika murid-murid
menjalankan aktiviti jahitan murid kelihatan kurang berkeyakinan untuk membuat
jahitan. Murid-murid kelihatan seperti takut untuk menjahit diatas kain yang
diberikan kerana bimbang melakukan kesalahan.
Pemantauan guru bagi setiap murid
dari setiap langkah ke langkah yang lain amat penting, kerana murid Pendidikan
Khas mudah hilang tumpuan, dan ada juga yang mudah rasa kecewa apabila tidak
dapat membuat aktiviti ini dengan sebaik mungkin. Ada juga murid yang
tergesa-gesa ketika menjahit kerana ingin menyiapkan projek jahitan dengan
cepat tanpa mendengar arahan daripada guru. Oleh itu, hasil projek jahitan yang
diperolehi tidak seperti yang dikehendaki oleh guru. Mereka memerlukan sokongan
dan bimbingan ketika aktiviti sedang dijalankan. Namun begitu, apabila mereka
sudah biasa dengan aktiviti menjahit mereka sudah pandai menjahit sendirian dan
guru hanya melihat pada jarak yang jauh.
9.0 KESIMPULAN
Secara
keseluruhannya, pembelajaran berasaskan projek boleh memberikan pelbagai impak
positif terhadap pembelajaran murid. Antaranya ialah mewujudkan komunikasi
positif dan perhubungan kolaboratif di kalangan pelajar yang pelajar. Kaedah
ini juga boleh menarik minat dan memotivasikan pelajar yang kurang menumpukan
perhatian dalam proses pengajaran dan pembelajaran. Murid juga akan lebih
memahami dan boleh mengaplikasikan pengetahuan yang diperolehi. Selain itu,
murid boleh menguasai kemahiran menyelesaikan masalah, berkomunikasi dan
pengurusan kendiri. Guru pula boleh mengintegrasikan pelbagai bidang kurikulum,
pengajaran bertema dan isu-isu dalam komuniti. Pembelajaran berasaskan projek
boleh menggalakkan akauntabiliti dan penentuan maklumat dengan lebih berkesan.
Selain itu, ia boleh memenuhi keperluan murid yang mempunyai tahap pembelajaran
dan gaya pembelajaran yang berbeza.
10.0 SENARAI RUJUKAN
Boss. S & Krauss.
J. (2007). Reinventing Project Based Learning. International Sociey for
Technology in Education.
Bender, W. (2012).
Project Based Learning : Differentiating Instruction for the 21st
Century. A Sage Company : California.
Nitce Isa Medina
Machmudi Isa, Mai Shihah Hj Abdullah. (2013). Pembelajaran Berasaskan Projek : Takrifan,
Teori dan Perbandingannya dengan Pembelajaran Berasaskan Masalah. Universiti
Pendidikan Sultan Idris : Perak.
No comments:
Post a Comment