TUGASAN 3
PENTAKSIRAN AUTENTIK KPN 6074.
Tugasan Berkumpulan 2.
Nama ahli kumpulan:
1. ABDUL
RAHMAN BIN AB. MAJID M20132001967
2. SUZIYANA
BT ABU JAMIL M20132001987
3. AHMAD
SYAHMI BIN JUWAINI M20132001779
4. AHMAD
QHADRI BIN ABDUL AZIZ M20132002112
RANCANGAN
PENGAJARAN HARIAN
Mata Pelajaran
|
Matematik
|
Tingkatan
|
2
|
Tempoh
|
80 minit
|
Bidang
|
Statistik dan Kebarangkalian
|
Tajuk
|
Statistik
|
Objektif Pembelajaran
|
Mewakili dan mentafsirkan data dalam bentuk piktograf, graf garis dan
carta palang untuk menyelesaikan masalah.
|
Hasil Pembelajaran
|
Murid akan mendapat:
Membina piktograf, graf
garis dan carta palang untuk mewakilkan data.
|
Pengetahuan Sedia Ada
|
Murid telah memahami konsep data serta konsep kekerapan.
|
Nilai murni
|
Kerjasama, Yakin
|
ABM
|
Kertas Majong, Lampiran A
|
Kemahiran Berfikir
|
Menganalisis, Menghubung kaitkan, Mereka cipta
|
FASA/MASA
|
CADANGAN
AKTIVITI
|
CADANGAN
KOMUNIKASI
|
CATATAN
|
Orientasi
(10 Minit)
|
Guru menunjukkan
contoh perwakilan data yang telah
dipelajari seperti berikut :
|
Soalan :
Sila lihat tiga jenis perwakilan data pada papan putih
berikut. Berdasarkan perwakilan data tersebut, apakah maklumat atau ciri yang ada?
Respon
Dijangka:
Untuk graf garis:
Ada tajuk
Ada paksi menegak dan
megufuk
Skala yang sama ( 1 :
60)
Untuk carta palang:
Ada tajuk
Menegak
Paksi mengufuk untuk
gred
Paksi mencancang
untuk bilangan pelajar
Senang dilukis
Skala seragam (1 : 5)
A-4, B-12, C-10, D-2
Untuk piktograf:
Ada tajuk
Ada gambar atau
simbol
Saiz dan bentuk yang
sama, Mudah dilukis
Ada petunjuk
|
KBKK:
Menganalisis
|
Langkah 1
Perkembangan
(15 minit)
|
Guru meminta murid
secara berkumpulan (5 orang satu kumpulan) untuk berbincang bagi
menyelesaikan masalah yang diberi.
Guru menerangkan
kepada murid soalan yang dikemukakan dan apa yang perlu diselesaikan oleh
murid.
Semua penyelesaian
perlu dibuat di atas kertas majong.
Guru meminta muridnya
mengemukakan soalan jika soalan tersebut kurang jelas.
Guru meminta wakil
kumpulan mencabut undi untuk menentukan bentuk perwakilan data yang perlu
dibina.
|
Arahan:
Sila berkumpul mengikut kumpulan
masing-masing.
Cikgu akan mengedarkan tugasan dan
anda semua diminta berbincang untuk
menyelesaikan masalah yang diberi berdasarkan cabutan undi tadi.
Semua langkah kerja perlu dibuat
diatas kertas majong yang disediakan.
Masa 15 minit diberikan bagi
menyelesaikan masalah tersebut.
Berdasarkan kepada masalah yang
diberikan dalam lampiran A, anda diminta membina perwakilan data yang telah
dipilih.
Hasil kerja kumpulan terbaik akan
diberi ganjaran istimewa.
Soalan:
Apakah bilangan buku yang dipinjam
oleh Shanti, Badrul dan Ahmad ?
|
KBKK:
Menghubung kait
Mereka cipta
Nilai:
Kerjasama
Lampiran A
|
Langkah 2
(15 minit)
|
Perkembangan
Pelajar menyelesaikan
masalah secara berkumpulan.
Guru beredar dan
bergerak dari kumpulan ke kumpulan bagi memantau tugasan murid.
Guru memberikan
cadangan atau bantuan kepada kumpulan yang menghadapi masalah
Guru mencadangkan
pelbagai kaedah bagi menyelesaikan masalah
|
|
|
Langkah 3
(30 Minit)
|
Guru meminta semua
kumpulan membentangkan hasil kerja mereka mengikut giliran yang telah
dicatatkan pada kertas undi sebelum ini.
Guru membanding beza
hasil jawapan pelajar.
Guru meminta muridnya
berbincang antara mereka bagi mencari persamaan dan perbezaan.
|
Soalan:
Sila lekatkan tugasan
anda pada papan putih.
Wakil bagi setiap
kumpulan perlu ke hadapan dan membentangkan hasil kerja anda.
Seterusnya diikuti
oleh kumpulan 2, 3 dan 4, 5 dan 6.
Soalan:
Berdasarkan binaan
perwakilan data anda, nyatakan kenapa
anda memilih perwakilan data tersebut?
Terangkan secara
ringkas perwakilan data yang anda pilih.
Respon Jawapan:
Piktograf
Tajuk dinyatakan
Boleh menggunakan
pelbagai bentuk dan simbol.
Petunjuk dinyatakan
dengan tepat.
Graf garis
Tajuk dinyatakan
Paksi mengufuk
mewakili nama pelajar
Paksi mencancang
mewakili bilangan buku
Skala seragam dan bersesuaian
Keenam-enam titik
diplot dengan betul.
Carta palang:
Tajuk dinyatakan
Boleh dibina secara
melintang atau menegak
Skala seragam dan
bersesuaian
|
Nilai:
Yakin
|
Penutup
( 10 Minit)
|
Guru meminta
mana-mana pelajar member kesimpulan.
Guru memberikan rumusan bagi pembelajaran
hari ini.
Guru melekatkan
soalan latihan pada papan putih.
|
Siapa yang boleh
memberi kesimpulan berdasarkan tugasan hari ini
Respons jawapan :
Ada tiga jenis
perwakilan data iaitu piktograf, graf garis dan carta palang.
Sila siapkan latihan
yang diberi sebagai kerja rumah anda.
|
|
LAMPIRAN
Pelan Bansho
Soalan
diberi kepada setiap kumpulan – Aktiviti berkumpulan.
Rujuk Lampiran A
|
Ada
tiga jenis perwakilan data yang sesuai untuk dibina.
|
Latihan
tambahan diberi kepada pelajar secara individu – Kerja rumah
Rujuk Lampiran G
|
Bina
perwakilan data berdasarkan maklumat diberi.
|
·
Murid perlu mencari
bilangan buku Shanti, Badrul dan Ahmad terlebih dahulu.
·
Murid telah belajar
menentukan kekerapan dalam suatu data.
·
Untuk
ketiga-tiga jenis perwakilan data, mesti ada tajuk.
Piktograf-mesti
menggunakan simbol atau bentuk dan petunjuk yang bersesuaian.
Graf
garis dan carta palang-skala mesti seragam dan bersesuaian.
Carta
palang-boleh dilukis secara menegak atau melintang.
|
·
Membina perwakilan data
yang dipilih dengan tepat.
Jawapan
pelajar yang dijangka.
Rujuk Lampiran C
|
Jawapan
pelajar yang dijangka.
Rujuk Lampiran E
|
Jawapan pelajar yang dijangka .
Rujuk
Lampiran F
|
Jawapan
pelajar yang dijangka.
Rujuk Lampiran D
|
Lampiran
A
Soalan:
Jadual di bawah menunjukkan rekod
pinjaman buku perpustakaan sekolah oleh enam orang murid pada tahun 2013.
Murid
|
Bilangan buku
|
Jenny
|
20
|
Ahmad
|
|
Mariam
|
60
|
Adila
|
40
|
Badrul
|
|
Shanti
|
|
Didapati jumlah bilangan buku
perpustakaan sekolah yang dipinjam oleh enam murid tersebut ialah 300. Bilangan
buku yang dipinjam oleh Badrul adalah tiga kali bilangan buku yang dipinjam
oleh Shanti manakala bilangan buku yang dipinjam oleh Shanti adalah dua kali
bilangan buku yang dipinjam oleh Ahmad.
Bina graf garis berdasarkan data
yang diberikan.
Lampiran
B (langkah penyelesaian)
Jawapan yang dijangka:
1. Anggap
bilangan buku yang dipinjam oleh Shanti = x
2. Anggap
bilangan buku yang dipinjam oleh Badrul = 3x
3. Anggap
bilangan buku yang dipinjam oleh Ahmad =
4. Jumlah
bilangan buku yang dipinjam oleh Shanti, Badrul dan Ahmad
= 300 – 120 = 180
5. x
+ 3x +
= 180
4x +
= 180
8x + x = 360
9x = 360
x = 40
6. Shanti
= x = 40, Badrul = 3x = 120, Ahmad =
= 20
Murid
|
Bilangan buku
|
Jenny
|
20
|
Ahmad
|
20
|
Mariam
|
60
|
Adila
|
40
|
Badrul
|
120
|
Shanti
|
40
|
Lampiran
C
Piktograf
Rekod Pinjaman Buku
Peprpustakaan
Jenny
|
|
Ahmad
|
|
Mariam
|
|
Adila
|
|
Badrul
|
|
Shanti
|
|
mewakili
10 buah buku yang dipinjam
Lampiran
D
Graf garis
Rekod
pinjaman buku perpustakaan
|
Lampiran
E
Carta palang (melintang)
Murid
|
Lampiran
F
Carta palang (menegak)
Murid
|
Bilangan buku
|
Lampiran
G
Latihan:
.
Jadual di bawah menunjukkan perolehan pingat oleh
murid SMK Seri Tualang dalam pelbagai jenis pertandingan sukan dari tahun 2007
hingga 2011.
Tahun
|
2007
|
2008
|
2009
|
2010
|
2011
|
Bilangan pingat
|
40
|
|
|
42
|
50
|
Diberi bahawa bilangan pingat yang
diperoleh pada tahun 2008 adalah
dari tahun 2007 tahun manakala bilangan pingat
yang diperoleh pada tahun 2009 adalah 10% lebih dari tahun 2008.
Jumlah perolehan pingat dalam lima
tahun tersebut ialah 198.
Berdasarkan jadual tersebut, bina
satu perwakilan data yang bersesuaian untuk mewakili maklumat di atas.
Tugasan
Autentik.
Projek
statistik.
1. Bentuk
kumpulan yang terdiri daripada 3-4 orang.
2. Lakukan
soal selidik terhadap pelajar kelas lain atau pun sampel yang sesuai
berdasarkan topik yang ingin dikaji. Jawab soalan berikut.
Contoh
: Soal selidik berkaitan dengan sukan kegemaran pelajar tingkatan 1 Aktif.
a) Terangkan
bagaimana ahli kumpulan menjalankan soal selidik.
3. Kumpul
dan rekodkan data secara sistematik dalam bentuk jadual. Jawab soalan berikut.
a) Bincangkan
kaedah yang digunakan untuk mengumpul data.
4. Persembahkan
data ke dalam bentuk piktograf/ graf palang/ graf garis mengikut kesesuaian
data. Jawab soalan berikut.
a) Terangkan
kenapa graf tersebut dipilih.
b) Tulis
kesimpulan yang dapat dibuat daripada analisis data tersebut.
Kriteria.
1. Laporan
mestilah mempunyai muka hadapan yang mengandungi tajuk projek, nama ahli
kumpulan dan tarikh.
2. Laporan
mestilah bercetak komputer dan langkau 2 baris.
3. Semua
carta, jadual dan graf dibina dengan kemas dan perlu bercetak komputer. Graf
mesti mempunyai tajuk dan paksi yang berlabel.
4. Semua
penerangan mestilah dalam bentuk perenggan.
5. Senaraikan
rujukan yang digunakan (tajuk, penulis dan penerbit).
Rubrik
berdasarkan kriteria.
Kriteria
|
1-3
Lemah
|
4-7
Sederhana
|
8-10
Baik
|
Jumlah markah
|
Jadual/
Graf/ Carta
|
Tiada tajuk, skala tidak sesuai dan tidak berlabel,
|
Tajuk kurang sesuai, skala kurang dan tidak
berlabel.
|
Tajuk sesuai dengan data, skala tepat dan berlabel
lengkap.
|
|
Pembinaan
Jadual/Graf/Carta
|
Pembinaan kurang baik, kesalahan sehingga lebih 4
kesalahan.
|
Pembinaan baik, mempunyai 2-3 kesalahan.
|
Pembinaan jelas, tiada kesalahan.
|
|
Kekreatifan
|
Laporan kurang menarik, tiada faktor tambahan.
|
Laporan baik dan mempunyai faktor tambahan.
|
Sangat kreatif dalam mempersembahkan hasil tugasan
dan mempunyai faktor lain dalam laporan.
|
|
Penerangan
|
Penulisan lemah, terdapat kesalahan bahasa dan
ejaan yang melebihi 6 perkara.
|
Penulisan baik dan menjawab semua soalan.
Kesalahan bahasa yang minima.
|
Penulisan jelas, menarik, mempunyai rujukan dan
menjawab tepat semua soalan. Tiada kesalahan bahasa.
|
|
Kerja berkumpulan
|
Terdapat ahli yang tidak melaksanakan tugasan dan
mempunyai masalah dengan tugasan.
|
Beberapa ahli melakukan tugasan dan mempunyai
sedikit masalah.
|
Semua ahli dapat bekerjasama dengan baik dan
melakukan tugasan dengan sistematik.
|
|
Justifikasi
strategi pengajaran dan pembelajaran.
Strategi yang
dipilih adalah berpusatkan pelajar sepenuhnya dan menggunakan pembelajaran
koperatif serta konstruktif. Pembelajaran berpusatkan pelajar dapat melibatkan
pelajar secara langsung dalam proses pengajaran dan pembelajaran. Apabila hal
ini berlaku, pelajar dapat membina pengalaman sendiri terhadap topik yang ingin
dikembangkan dalam diri pelajar.
Pembelajaran
alaf 21 menekankan aspek-aspek yang dapat meningkatkan kebolehan pelajar dalam
aspek komunikasi berkesan dan membina sendiri idea baru yang dapat diperolehi
dalam proses pengajaran dan pembelajaran. Pelajar masa kini lebih suka aktiviti
yang aktif yang dapat memberi kesan mendalam terhadap diri pelajar. Maka
pembelajaran konstruktif sangat sesuai bagi pelajar bagi menggalakkan mereka
mempunyai pengalaman membina sendiri pengetahuan bermakna dalam pembelajaran.
Bagi
meningkatkan nilai-nilai murni seperti bekerjasama dalam kumpulan, bertolak
ansur, membantu rakan yang lemah, pendekatan yang digunakan adalah pendekatan
pembelajaran koperatif di mana pelajar belajar secara berkumpulan di mana
setiap kumpulan terdiri daripada ahli-ahli yang mempunyai pelbagai tahap
kognitif, jantina, bangsa dan sebagainya. Pengetahuan dapat diperluas merentasi
perbezaan tersebut. Pembelajaran akan menjadi lebih berkesan jika nilai-nilai
tersebut dapat diperoleh semasa kerja berkumpulan.
Justifikasi
contoh pentaksiran autentik.
Tugasan
yang dipilih untuk mentaksir pelajar tingkatan 2 dalam topik statistik adalah
berbentuk projek yang melihat bagaimana pelajar dapat mengembangkan idea
terhadap proses pengumpulan data, perekodan data, persembahan data dan
kesimpulan atau analisis data yang diperoleh melalui tugasan yang dilakukan.
Projek
dapat memberi pengalaman kepada pelajar bagaimana menyelesaikan masalah yang
diberi dengan perbincangan kumpulan dan persediaan yang terancang. Pelajar juga
akan terlibat secara langsung dengan situasi masalah yang dikehendaki dan dapat
memahami bagaimana sesuatu topik dapat berkait dengan dunia luar dari bilik
darjah.
Guru
dapat menilai bagaimana pelajar mengendalikan sesuatu tugasan atau masalah yang
diberi kepada pelajar. Hasil projek dapat dinilai melalui laporan yang
disiapkan oleh pelajar. Laporan akan dipersembahkan dalam pelbagai bentuk
mengikut kekreatifan pelajar. Di sini guru dapat melihat dan mengembangkan
bakat pelajar dalam bidang yang lain. Melalui laporan projek tersebut, dapat
menambah baik penulisan pelajar. Pelajar mempelajari banyak perkara dengan
melakukan projek. Pelbagai elemen dapat dilihat dan diukur menerusi kelakuan
dan tingkah laku yang dipamerkan pelajar.
Pelajar
juga dapat mempraktikkan apa yang telah dipelajari bukan hanya semata-mata
belajar teori sahaja. Maka tugasan projek ini amat sesuai dilakukan pelajar
sebagai tugasan praktikal pelajar. Pelajar dapat menggunakan seluruh elemen
kognitif, afeksi dan psikomotor dalam menyelesaikan tugasan projek.
No comments:
Post a Comment