Friday, 5 December 2014

Tugasan 1 kump 6

KPN 6074
PENTAKSIRAN AUTENTIK


TUGASAN BERKUMPULAN



DISEDIAKAN OLEH:
PROGRAM
NO. MATRIK
NAMA



IJAZAH SARJANA PENDIDIKAN
(PENDIDIKAN KHAS)
M20132001782
MUHAMAD AZIZI BIN JAZMI
M20132001769
MUHAMAD RIZAL BIN MANAF
M20132001781
CHE NORLIA BINTI MD REJAB
M20132001768
NORAINI BINTI RAHMAN

PENSYARAH           : PROF. EMERITUS DR. OTHMAN BIN LEBAR

TARIKH                     : 18 OKTOBER 2014
1.0              PENGENALAN

Pengukuran dan penilaian merupakan suatu aspek penting dalam bidang pendidikan. Di samping itu, melalui pengukuran dan penilaian juga ia dapat memberi maklumat kepada kita tentang keberkesanan suatu program pendidikan yang telah dilaksanakan. Jika dilihat secara keseluruhannya, pengukuran dan penilaian bukan sahaja tertakluk dalam bidang pendidikan, malahan ia merentasi semua bidang termasuklah bidang pengurusan. Dalam bidang pengurusan penilaian prestasi pekerja digunakan sebagai kaedah untuk menilai tahap kecekapan seorang kakitangan itu bekerja. Begitu juga penggunaannya dalam bidang pendidikan yang mana ia dapat memberikan maklumat tentang tahap pencapaian seorang pelajar setelah sesi pembelajaran tamat. Penilaian dalam proses pengajaran dan pembelajaran merupakan aspek penting yang dapat membantu meningkatkan keberkesanan proses pengajaran dan pembelajaran di samping dapat mencungkil potensi dan bakat pelajar (Ali, 2008).

2.0              PENTAKSIRAN AUTENTIK

Airasian (2004) menyatakan bahawa pentaksiran adalah pengumpulan, sintesis dan interprestasi maklumat di mana pengujian, pengukuran dan penilaian memainkan peranan untuk membantu guru dalam membuat keputusan pembelajaran. Menurut Pert (1990) pentaksiran autentik merupakan bentuk penilaian yang berdasarkan pencapaian sebenar yang ditunjukkan oleh kanak-kanak di dalam bilik darjah pada setiap hari. Pentaksiran autentik ini meliputi pentaksiran dari pelbagai aspek merangkumi pengetahuan pelajar, pemahaman, penyelesaian masalah, kemahiran sosial, sikap terhadap persekitaran, dan simulasi terhadap situasi dunia sebenar. Dalam erti kata lain, pentaksiran autentik ini juga merupakan suatu proses yang melibatkan pelbagai bentuk pengukuran prestasi yang boleh mereflek tahap pembelajaran pelajar, kejayaan, motivasi dan sikap pada aktiviti yang releven. Pentaksiran autentik juga dikenali sebagai penilaian alternatif.
Menurut Rudner & Boston (1994), pentaksiran autentik adalah proses yang memerlukan kanak-kanak mendemonstrasikan pengetahuan, kemahiran dan strategi dengan memberi maklum balas atau hasilan dalam konteks atau realiti yang bermakna. Menurut Grace (1992), penilaian autentik ini merupakan amalan yang membabitkan kanak-kanak secara realistik dalam menilai kemajuan mereka sendiri. Ia juga melibatkan pentaksiran yang dilakukan secara berterusan. ‘realistik’ dan ‘bermakna’ merupakan terma yang sering digunakan dalam pentaksiran autentik. (Sumber: Buku Educational Assessment of Students).
Saptu & Said, (2011) menyatakan bahawa definisi pentaksiran autentik, pentaksiran alternatif, pentaksiran secara terus, pentaksiran prestasi dan pentaksiran portfolio, kesemuanya merujuk kepada alternatif ke arah kepelbagaian ujian pencapaian yang standard. Menurut Logsdon, (2011), pentaksiran alternatif mempunyai bentuk pentaksiran yang berbeza di mana dapat menampung ketidakupayaan pelajar. Satu pentaksiran yang silih berganti boleh mengurangkan kesan ketidakupayaan pelajar kepada keupayaan untuk menunjukkan apa yang pelajar fahami. Pentaksiran alternatif juga merupakan penggunaan pendekatan bukan tradisional dalam menilai prestasi pelajar (Aurbach & Associates, 2011).
Melalui pentaksiran autentik ini, ia dapat memberi peluang kepada kanak-kanak untuk mengaplikasikan pengetahuan dan kemahiran yang ada pada mereka melalui cara yang berkaitan dengan kehidupan mereka dan tidak tertakluk kepada kemahiran dan pengetahuan di sekolah sahaja. Terdapat pelbagai kaedah atau teknik yang boleh digunakan untuk menjalankan pentaksiran autentik ini contohnya melalui portfolio, pemerhatian, rekod anekdot dan pelbagai lagi. Dengan ini dapat disimpulkan bahawa, pentaksiran autentik ini adalah subset kepada alternatif proses pentaksiran yang mana ia menggunakan spektrum yang lebih luas untuk melihat perkembangan pelajar dengan lebih menyeluruh dan bukan hanya tertakluk kepada ujian semata-mata. Spektrum yang luas ini merangkumi situasi pembelajaran yang sebenar meliputi kehidupan seharian pelajar dan bermakna.

3.0       KEPENTINGAN DAN TUJUAN PENTAKSIRAN


Dalam proses pendidikan, pentaksiran rnerupakan sebahagian daripada proses pengajaran dan pembelajaran dan ianya rnerupakan salah satu komponen kritikal dalam membuat penilaian berdasarkan maklumat yang diperoleh menerusi pengukuran sama ada yang dibuat secara kuantitatif atau kualitatif. Proses penilaian ini berlaku secara berterusan dan bukan hanya dilakukan pada akhir sesuatu proses pengajaran dan pembelajaran itu. Menurut Rohani & Mohd Majid (2003), pentaksiran berterusan mampu memberi panduan dan ruang kepada pelajar dan guru untuk memperbaiki kelemahan dan seterusnya meningkatkan prestasi mereka dari semasa ke semasa. Manakala Mazzeo (2001) pula berpendapat pentaksiran berterusan memberi bukti yang lebih komprehensif, sahih, autentik, dipercayai dan adil berbanding dengan pengujian yang lain.

Seperti yang sedia maklum, di dalam mana-mana organisasi seperti sekolah terdapat pelbagai aspek yang perlu dinilai termasuklah kanak-kanak, guru, kurikulum, dan pentadbiran. Semua elemen yang dinyatakan tadi memerlukan penilaian dari masa ke semasa. Pentaksiran meliputi pelbagai prosedur yang digunakan untuk memperolehi maklumat tentang pembelajaran pelajar (pemerhatian, penilaian prestasi atau projek, ujian kertas dan pensil) dan pembentukan nilai pertimbangan mengenai kemajuan pembelajaran (Linn & Miller, 2005).

3.1       Pentaksiran Tradisional vs. Pentaksiran Alternatif / Autentik

Pentaksiran alternatif merupakan salah satu kaedah yang mana dilihat mampu memberikan satu bentuk pentaksiran menyeluruh potensi pelajar dengan penekanan diberikan pada aspek penting iaitu potensi jasmani, emosi, rohani dan intelek. Menurut Bailey (1998), pentaksiran tradisional adalah secara tidak langsung, tidak autentik, one-shot, speed-based, dan rujukan norma. Law & Eckes (1995) menggariskan isu yang sama dan menyatakan bahawa pentaksiran tradisional adalah ujian-peristiwa tunggal (singleoccasion tests) iaitu hanya mengukur apa yang pelajar boleh lakukan pada suatu masa tertentu. Walau bagaimanapun, skor ujian tidak dapat menunjukkan perkembangan pelajar tersebut. Selain itu, ia tidak dapat menggambarkan kesukaran pelajar semasa melakukan ujian.

Dikli (2003) menyatakan bahawa pentaksiran tradisional sering memberi tumpuan kepada kemampuan hafalan dan melihat kembali pembelajaran, yang mana tahap kemahiran kognitif yang lebih rendah. Sistem pentaksiran pada masa kini berpandukan kurikulum yang hanya mencakupi kebolehan pelajar mengingat dan kemahiran menghafal semata-mata. Kemahiran yang lain tidak diaplikasi, dianalisis, disintesis dan dinilai dalam sesuatu penilaian (Begum & Farooqui, 2008).

Pentaksiran alternatif mula digunakan sebagai satu kaedah yang baru dalam sistem pendidikan disebabkan oleh kesedaran yang semakin meningkat yang mana sebelum ini dipengaruhi oleh ujian berdasarkan kurikulum dan pengajaran sahaja (Dikli, 2003). Selain itu, alat pentaksiran tradisional hanya memerlukan pelajar untuk memaparkan pengetahuan mereka dengan cara yang telah ditentukan terlebih dahulu. Sebaliknya pentaksiran alternatif, mentaksir kemahiran berfikir yang lebih tinggi. Pelajar mempunyai peluang untuk menunjukkan apa yang mereka belajar. Sejak pentaksiran alternatif dibangunkan dalam konteks dan dari semasa ke semasa, guru mempunyai peluang untuk mengukur kekuatan dan kelemahan pelajar dalam pelbagai bidang dan situasi (Law & Eckes, 1995).

Pentaksiran alternatif atau pentaksiran untuk pembelajaran adalah proses pembelajaran secara berterusan. Pentaksiran ini dijalankan untuk memastikan setiap pelajar memahami dan dapat menterjemahkan kehendak tugasan. Guru juga dapat menentukan apa yang boleh dibantu dalam meningkatkan prestasi pelajar. Reeves (2000) mempercayai bahawa penekanan kepada penilaian prestasi dapat memberi keupayaan kepada pelajar dalam mengaplikasikan pengetahuan dan kemahiran dalam kehidupan sebenar. Pentaksiran yang bersifat alternatif adalah seperti pentaksiran kerja kursus/portfolio, projek, persembahan, aktiviti jasmani, kokurikulum, sahsiah, budi pekerti dan pembinaan jati diri pelajar dapat dilaksanakan.

Pentaksiran tradisional juga mempunyai kelebihan seperti mana terdapat kelemahan pada pentaksiran alternatif. Sebagai permulaan, strategi pentaksiran tradisional yang lebih objektif, boleh dipercayai dan juga sah. Ini dapat dilihat daripada ujian sumatif yang seragam dan mempunyai standard yang tertentu. Sebaliknya, pentaksiran alternatif, membawa beberapa kebimbangan dari segi subjektiviti, kebolehpercayaan dan kesahihannya dalam sistem pendidikan.

Selain itu, pentaksiran alternatif boleh membebankan guru dari segi masa dan juga tenaga (Law & Eckes, 1995). Sebagai contoh, kepelbagaian produk dalam portfolio, yang dilihat sebagai salah satu kekuatan yang paling penting, boleh membawa masalah kepada guru dalam segi praktikal (Bailey, 1998). Guru mungkin sukar untuk menskor dan memerlukan masa yang panjang untuk menilai prestasi pelajar, tidak seperti ujian aneka pilihan, yang praktikal untuk diskor.

4.0       TUJUAN PENTAKSIRAN AUTENTIK


Menurut Katz (1997), tujuan pentaksiran autentik adalah untuk menentukan kemajuan dalam pencapaian perkembangan yang utama oleh murid. Pentaksiran autentik adalah untuk pemahaman yang lebih jelas dalam menganalisis keperluan kaedah penilaian ini dalam bidang pendidikan. Antara tujuannya ialah:
         Membimbing murid menggunakan pengetahuan dengan lebih bermakna.
        Mendedahkan murid dengan  pelbagai kemahiran (penulisan, penyelidikan, perdebatan, kemahiran komunikasi dan kemahiran berfikir secara kritis).
        Memberi pelajar peluang untuk memperbaiki dan melakukan penambahbaikkan melalui pemikiran kritis dari masa ke semasa dalam memperoleh kejayaan pada masa hadapan.
        Merangsang murid menggunakan kombinasi kemahiran, pengetahuan, kemampuan yang ada dalam dunia sebenar.
        Mencungkil kemahiran pelajar di samping memberi peluang kepada pelajar untuk memperbaiki diri agar dapat dinilai dengan lebih baik lagi pada masa hadapan.

5.0       KESIMPULAN

Secara kesimpulannya, segala usaha dalam mewujudkan sistem pentaksiran autentik yang selaras memerlukan keperihatinan dan penelitian yang berterusan dari semua pihak. Pemantauan juga perlu dilakukan dari masa ke semasa agar dapat memastikan pentaksiran yang dijalankan adalah telus. Seperti mana yang berlaku kepada sistem pendidikan yang sentiasa berkembang mengikut peredaran semasa, begitu juga halnya dengan pentaksiran. Pentaksiran di peringkat sekolah juga perlu berkembang mengikut peredaran semasa dan ia juga memainkan peranan yang sangat penting dalam membantu kejayaan sistem pendidikan dari peringkat awal kehidupan manusia.

Penggunaan pentaksiran autentik ini merentasi semua peringkat pendidikan. Dengan ini, diharap pihak kementerian atau badan-badan berkanun dan swasta dapat menghasilkan sesuatu garis panduan baru tentang bentuk pentaksiran yang lebih sejagat dan mantap. Justeru itu, dapat dirumuskan bahawa pentaksiran autentik atau pentaksiran untuk pembelajaran merupakan salah satu pilihan dalam sistem pentaksiran yang dapat memperkayakan pengetahuan guru dan pelajar melalui kepelbagaian aktiviti serta berupaya meningkatkan pembelajaran pelajar melalui produk yang dihasilkan di sekolah-sekolah seluruh Malaysia.
6.0 RUJUKAN

Airasian, P. W. (2004). Classroom assessment: concepts and applications (5th ed.): McGraw-Hill.
Aurbach & Associates, I. (2011). About Alternative Assessment, from http://www.aurbach.com/alt_assess.html
Bailey, K. M. (1998). Learning about language assessment: dilemmas, decisions, and  directions: Heinle & Heinle Publishers.

Begum, M., & Farooqui, S. (2008). School Based Assessment: Will it Really Change the Education Scenario in Bangladesh? International Edution Studies, 1(2), 45-53.

Dikli, S. (2003). Assessment at a distance: Traditional vs. Alternative Assessment. The Turkish Online Journal of Education Technology-TOJET, 2(3).

Grace, C, (1992). The Portfolio and its use: Developmentally appropriate assessment of young children. ERIC DIGESTS, Article No: ED351150
Goldin, Claudia and Lawrence F. Katz. 1997. “Human and Social Capital in the Rise of Sec- ondary Schooling in America, 1910 to 1940.” Working paper, Harvard University.
Logsdon, A. (2011). Alternative Assessment - What Is an Alternative Assessment?, from http://learningdisabilities.about.com/od/learning_disability_terms_A/g/alternative_assessment.htm
Rohani Ahmad Tarrnizi & Mohd. Majid Konting (2003). Konsep penilaianberterusan. Kertas kerja dibentang pada Bengke1 Pengurusan Peperiksaan Pendidikan Jarak Jauh anjuran Institut Pendidikan dan Pembelajaran Jarak Jauh(IDEAL)  Universiti Putra Malaysia di Dewan Persidangan IDEAL, 15 April 2003
Rudner, L. M., & Boston, C. (1994). Performance assessment. ERIC Review, 3(1), 2–12.
Mazzeo, C. (2001). Frameworks of state: assessment policy in historical perspective. Teachers College Record,103 (3): 367 – 397
Law, B., & Eckes, M. (1995). Assessment and ESL: on the yellow big road to the Withered of Oz: Peguis Publishers.
Linn, R. L., & Miller, M. D. (2005). Measurement and Assessment in Teaching (9th ed.):Pearson Prentice Hall.
Katz, L. G. (1997). A developmental approach to assessment of young children. Retrieved May 12, 2010 from http://www.ericdigests.org/1997-4/young.htm
Reeves, T. C. (2000). Alternative assessment approaches for online learning environments in higher education. Journal of Educational Computing Research, 23(1).

Saptu, S., & Said, H. (2011). Pentaksiran Alternatif dalam Memperkayakan Pengetahuan dan Meningkatkan Pembelajaran

No comments:

Post a Comment