PENTAKSIRAN AUTENTIK
KPN 6074
TUGASAN KUMPULAN 1
TAJUK:
PENTAKSIRAN AUTENTIK
PENSYARAH :
PROF EMERITUS DR. OTHMAN BIN LEBAR
DISEDIAKAN OLEH,
ROBERT SAM A/L
KRISHNAN
|
M20131001006
|
SHAHIDA BINTI
JALALUDIN
|
M20131001149
|
NG SIOW HWE
|
M20131001145
|
NOOR SHIDA BINTI MEOR
ZAIMI
|
M20131000999
|
Definisi
Pentaksiran Autentik
Pentaksiran adalah perkataan Latin
yang bermaksud ”duduk bersama” antara pentaksir dengan pelajar dan mengesahkan
apa yang dilaksanakan oleh pelajar. Melalui pentaksiran yang berterusan ini,
guru dapat membuat penilaian berdasarkan kepada tahap pencapaian pelajar dari
masa ke masa melalui pengumpulan maklumat dan data dan menganalisis maklumat
mengenai tahap kemajuan sesuatu sama ada berbentuk program, individu dan
lain-lain. Menurut Payne (2003) pentaksiran dirujuk sebagai integrasi proses
mengumpul maklumat, menginterpretasi maklumat atau memberiki nilai kepada
maklumat itu dan membuat keputusan berdasarkan maklumat tersebut.
Pentaksiran autentik ialah suatu
bentuk penilaian yang berlainan daripada formal seperti penilaian formatif dan
penilaian sumatif yang boleh digunakan oleh guru dalam bilik darjah. Penilaian
ini kurang memberi penekanan kepada penggunaan kertas dan pensil sebagaimana
yang digunakan dalam penilaian tradisional. Penilaian jenis ini lebih kepada
penggunaan / amali terhadap sesuatu tugasan seperti yang dilakukan dalam kedaan
sebenarnya (Bhasah, 2007).
Pentaksiran
Autentik lebih kepada penggunaan atau
amali terhadap sesuatu tugasan yang menghampiri kepada tugasan yang dilakukan
dalam keadaan sebenar. Dalam konteks bilik darjah, aplikasi pentaksiran
autentik memerlukan murid melakukan sesuatu tugasan yang agak kompleks tetapi
bererti, berasaskan pengetahuan awal, pembelajaran semasa dan kemahiran yang
relevan untuk menyelesaikan masalah sebenar berlaku.
Ciri-ciri Pentaksiran Autentik
1.Pentaksiran
adalah berdasarkan kepada prestasi dan memerlukan murid menunjukkan penguasaan terhadap kemahiran tertentu. Semakin hampir sesuatu
tugasan kepada keadaan sebenar semakin tinggi darjah autentik pentaksiran
tersebut.
2.
Bentuk pentaksiran yang dijalankan menyerupai situasi sebenar dalam aspek
konteks dan attitude
professional serta kecekapan.
3.
Pentaksiran yang dijalankan adalah sejajar dengan kehendak hasil pembelajaran, kandungan
kurikulum dan maklumat kerjaya masa
hadapan.
4.
Menekankan kepada proses pembelajaran , bukan hanya kepada markah peperiksaan
5.
Dapat menarik minat murid dan memberi motivasi kepada murid dalam menyelesaikan
tugasan,
menyeronokkan, mencabar dan boleh diselesaikan oleh murid
6.
Memberi peluang kepada murid untuk membina pemikiran kritikal dan kemahiran
menyelesai
masalah dalam situasi profesional
7.
Memberi evidens yang kukuh membuktikan
bahawa murid telah mencapai kehendak hasil
pembelajaran.
Enam Prinsip Pentaksiran Autentik
Menurut Lois Bridges ( 1995 )
1.Pentaksiran
autentik merupakan penilaian yang berterusan. Pelajar akan dimaklumkan mengenai
aspek pengajaran dan pembinaan kurikulum. Ini kerana pelajar terlibat dengan
penilaian tersebut.
2.Pentaksiran autentik
adalah merupakan sebahagian daripada kurikulum. kanak-kanak dinilai
manakala
mereka terlibat dengan pengalaman pembelajaran di bilik darjah, bukan sahaja
sebelum
atau selepas unit melalui ujian pra - atau –ujian pasca.
3.Pentaksiran autentik
berkembang sesuai dengan budaya atau persekitaran.
4.Pentaksiran autentik
fokus kepada keupayaan pelajar. Guru menilai bagaimana pelajar boleh
lakukan,
pengetahuan, bagaimana mereka perlu belajar.
5. Pentaksiran autentik
mengiktiraf penilaian yang paling penting ialah penilaian kendiri. Pelajar dan
guru perlu mengetahui apa yang mereka nilai dan dinilai agar dapat mencapai
kejayaan yang
diharapkan.
6. Pentaksiran autentik
menggalakkan kolaborasi di antara pelajar, guru, ibu bapa bersama untuk
memberi
refleksi dan menilai pembelajaran.
Perbandingan antara penilaian
tradisional dengan penilaian autentik
Matlamat
bagi penilaian autentik telah berfokus pada kefahaman dan membantu kemahiran
seseorang pelajar supaya dapat membiasakan diri dalam dunia sebenar. Ini
merupakan satu penilaian yang dijalankan semasa pengajaran dan akan dijalankan
secara berterusan berdasarkan prestasi tingkah laku. Pelbagai kemahiran akan
dinilai semasa pengajaran dan juga secara berterusan. Dalam penilaian autentik,
ujian akan dijalankan secara kerap dalam pelbagai format.
Penilaian
autentik dapat memberikan nilai tambah kepada proses pengajaran dan
pembelajaran dengan pelbagai cara seperti :
a) Kemahiran
penilaian kendiri
b) Kemahiran
pemikiran reflektif
c) Kemahiran
metakognisi
d) Kemahiran
penyelesaian masalah dalam proses belajar
e) Membina
kefahaman baru
f) Memupuk
penerimaan kendiri, menghargai dan saling menghormati
g) Empowerment
dengan memberi keupayaan memilih
h) Penambahan
arahan
i)
Disiplin tanpa tekanan
j)
Disiplin kawalan tugas dan disiplin
kawalan kumpulan
k) Pendekatan
yang lebih berpusatkan pelajar
l)
Kontekstual, konstruktivis, akses
kendiri dan misteri
m) Menambah
baik pelaksanaan kurikulum
Penilaian
tradisional
Penilaian
tradisional lazimnya menguji IQ yang belum menggambar kecerdasan sebenar
seseorang. Matlamat bagi penilaian tradisional hanya berfokus pada gred dan
tahap pembelajaran seseorang pelajar. Ini merupakan satu penilaian yang
dijalankan selepas pengajaran. Kemahiran yang terhad hanya akan dinilai selepas
pengajaran. Dalam penilaian tradisional,
ujian hanya akan dijalankan sekali. Ia lebih formatif dan dalam bentuk
bertulis.
Kesimpulan
Daniel
Goleman (1995), menyokong pendapat ini dengan mengatakan hanya empat peratus
sahaja kaitan kejayaan dalam peperiksaan dengan prestasi seseorang di tempat
kerja. Beliau merumuskan bahawa kurang hubung kaitnya antara IQ dengan kejayaan
seseorang dalam kehidupan. Oleh itu, penilaian seharusnya direka bentuk supaya lebih adil bagi menilai
pelbagai kecerdasan yang dimiliki oleh setiap pelajar. Ujian berdasar kriteria
kecerdasan tidak mengehadkan kepada ujian bertulis tetapi memberi peluang
mengaplikasikan kemahiran tertentu.
Penilaian
autentik telah berubah daripada segi pendekatan, strategi, kaedah dan teknik
mengajar seterusnya strategi penilaian. Ia lebih memberi makna, menyeronokkan dan mampu mengembangkan
potensi pelajar ke tahap optimum.
Perkaitan antara Pentaksiran
Autentik dan Penilaian Berasaskan Sekolah {PBS}.
Pentaksiran
autentik ini meliputi pentaksiran dari pelbagai aspek merangkumi pengetahuan
pelajar, pemahaman mendalam, penyelesaian masalah, kemahiran sosial, sikap
terhadap persekitaran, dan simulasi terhadap situasi dunia sebenar. Dalam erti
kata lain, pentaksiran autentik ini juga merupakan suatu proses yang melibatkan
pelbagai bentuk pengukuran prestasi yang boleh mereflek tahap pembelajaran
pelajar, kejayaan, motivasi dan sikap pada aktiviti yang releven.
Menurut
Grace, (1992), penilaian autentik ini merupakan amalan yang membabitkan
kanak-kanak secara realistik dalam menilai kemajuan mereka sendiri. Ia juga
melibatkan pentaksiran yang dilakukan secara berterusan. ‘Realistik’ dan
‘bermakna’ merupakan terma yang sering digunakan dalam pentaksiran autentik.
Pentaksiran
Berasaskan Sekolah (PBS) merupakan pentaksiran yang dikendalikan di sekolah
yang melibatkan peringkat sekolah yang melibatkan peringkat perancangan,
pembinaan, pentadbiran, peperiksaan dan laporan guru di sekolah yang
membabitkan pihak-pihak berkepentingan (stakeholder) seperti murid, ibu bapa,
guru dan organisasi luar. Pentaksiran Berasaskan Sekolah melibatkan proses mengumpul
yang autentik dan boleh diharap oleh guru secara formatif dan sumatif.
PBS
secara formatif adalah bertujuan untuk memperbaiki pembelajaran (assessment for
learning) manakala PBS secara sumatif adalah untuk menilai tentang sejauh mana
murid telah menguasai apa yang dipelajari (assessment of learning). PBS yang
dilaksanakan dengan sempurna oleh guru akan dapat membantu murid mengatasi
masalah pembelajaran yang telah dikenal pasti pada peringkat awal lagi supaya
kelemahan tersebut tidak terhimpun seterusnya. Di samping itu kekuatan murid
yang telah menguasai pula diperkukuh dan diperkaya. Melalui aktiviti tindakan
susulan yang berkesan guru dapat membantu murid meningkatkan kemajuannya dalam
pembelajaran
Secara
kesimpulannya, Pentaksiran Autentik dan Pentaksiran Berasaskan Sekolah adalah
satu pentaksiran yang sama sebenarnya. Kedua-dua pentaksiran mempunyai banyak
persamaan iaitu kedua-dua pentaksiran menekankan kepada penilaian fomatif dan
penilaian sumatif. Melalui kedua-dua pentaksiran ia membantu guru menjadikan
pentaksiran sebagai indikator yang komprehensif mengenai kemampuan murid dan
seberapa efektif kaedah yang diberikan kepada murid yang dijalankan. Pentaksiran
yang berkualiti akan menghasilkan maklumat yang tepat dan menunjukkan keadaan
sebenar tentang tahap pembelajaran murid. Maklumat yang tepat boleh membantu
pembuat dan penentu dasar melakukan
perubahan bagi tujuan meningkatkan pengajaran dan pembelajaran.
Rubrik Penskoran
Rubrik
merupakan satu bentuk skema penskoran yang ditetapkan mengikut kriteria.
Ssekurang-kurangnya 2 tahap kriteria perlu ditetapkan seperti daripada
menguasai dan tidak menguasai. Kriteria ini digunakan untuk membuat rangking
atau pemeringkatan terhadap pencapaian murid. Rubrik terbahagi kepada dua iaitu
rubrik analitik dan rubrik holistik.
Rubrik
analitik merujuk kepada panduan pemarkahan yang selalunya digunakan untuk
pengujian formatif. Maklumat lebih terperinci. Guru dapat melihat
bidang (kriteria) yang dapat dikuasai oleh pelajar dengan baik dan
bidang (kriteria) yang memerlukan pembaikan. Ia menyediakan maklum balas
sepanjang tempoh pengukuran.Contoh pemarkahan bagi pendidikan seni menggambar.
Terdapat markah atau gred dan kriteria seperti penyediaan alat, pengwujudan
idea, gubahan dan interpretasi.
Rubrik
holistik selalunya digunakan di dalam pengujian sumatif untuk melihat
kepada pencapaian pelajar secara menyeluruh. Ia dapat membantu guru menyediakan markah yag
lebih cepat. Mengandungi
kriteria dan kualiti untuk menilai keseluruhan hasil kerja murid. Contohnya
Rubrik
memberikan penerangan tentang ciri-ciri kerja murid dengan jelas. Rubrik
hendaklah dijadikan telus supaya murid boleh menganggar prestasinya. Kejelasan
dan pemahaman tentang rubrik dapat meningkatkan kesahan dan kebolehpercayaan.
Kebaikan
penilaian berasaskan rubrik
i) Memberi gambaran yang
lebih jelas tentang pencapaian yang dibuat
ii) Guru mampu
mengkhususkan garis panduan yang diharapkan dalam setiap aspek sesuatu
projek
iii) Pemahaman murid/pelajar
lebih jelas
iv) Mengurangkan tekanan
pelajar dan guru
v) Membantu guru
memfokuskan perhatian terhadap aspek tertentu dalam penilaian dan
memendekkan
separuh masa penilaian pelajar.
Kepentingan Pentaksiran Autentik
Dan Pentaksiran Performance Based
- Menghendaki pelajar menggunakan pengetahuan dengan bermakna.
- Menghendaki pelajar mahir menggunakan pelbagai kemahiran (contohnya, penulisan, penyelidikan, perdebatan, kemahiran komunikasi dan kemahiran berfikir secara kritis)
- Memberi pelajar peluang untuk memperbaiki dan melakukan penambahbaikan melalui pemikiran kritis dari masa ke semasa dalam memperoleh kejayaaan pada masa hadapan.
- Merangsang pelajar menggunakan kombinasi kemahiran, pengetahuan, kemampuan yang ada dalam dunia sebenar.
No comments:
Post a Comment