DISEDIAKAN OLEH :
ARFA NADWA BINTI JAI (M20131000981)
NURUL HAJAR BINTI ABU SAMAH (M20131000107)
AZIAH BINTI PANDAK (M20131001015)
HARTINI BINTI AHMAD MORSIDI (M20131001163)
1.0 DEFINISI
PENTAKSIRAN AUTENTIK
entaksiran autentik merupakan satu bentuk penilaian di
mana pelajar diminta untuk melaksanakan tugas-tugas dunia sebenar yang
menunjukkan aplikasi pengetahuan dan kemahiran yang bermakna (Muller, 2011).
Prestasi pelajar biasanya dicapai melalui rubric untuk menentukan bagaimana
pelajar tersebut dapat memenuhi sesuatu standard atau tahap yang telah
ditetapkan.
Menurut Stiggins (1987) dalam Muller (2011), penilaian prestasi digunakan bagi menguji kemahiran khusus dan kompetensi, supaya dapat mengaplikasikan kemahiran dan pengetahuan yang telah dikuasai. Sebagai contoh, sekiranya seseorang guru vokal mengajar teori dan teknik dalam nyanyian akan bertindak menyuruh pelajarnya menyanyi dengan kemahiran yang telah dikuasainya sebagai bukti bahawa pelajar tersebut boleh menyanyi dengan baik.
Menurut Lambert &
Lines (2000), pentaksiran merupakan proses pengumpulan, menterjemah, merekod
dan menggunakan maklumat mengenai respon pelajar kepada tugas pendidikan.
Pentaksiran juga adalah proses pengumpulan dan penterjemahan secara saintifik
tentang sesuatu maklumat yang luas berdasarkan keputusan intervensi dan apabila
bersesuaian keputusan ditempatkan dan cadangan penempatan.
1.1 CIRI-CIRI PENTAKSIRAN
Menurut McMillan (2001) dalam Noraini Idris (2005) ciri-ciri
pentaksiran meliputi perkara-perkara seperti berikut :
i) Proses pengumpulan data bagi tujuan
untuk membuat keputusan tentang individu atau kumpulan.
ii) Ujian adalah sebahagian daripada pentaksiran.
iii) Mengukur tahap kecekapan samada telah
dapat menguasainya atau tidak.
Pentaksiran ini
bukan hanya meliputi penggunaan secara tradisioanal, bahkan ia perlu dinilai
secara holistik dan merangkumi dari segala segi yang membabitkan penilaian secara
berterusan dalam menguasai sesuatu kemahiran.
2.0 PERBEZAAN PENTAKSIRAN
AUTENTIK VS PENTAKSIRAN TRADISIONAL
Pentaksiran tradisional lebih banyak dikaitkan dengan peperiksaan
di mana pencapaian dan prestasi seseorang pelajar itu dilihat dan ditentukan
oleh skor atau markah yang diperolehi dalam suatu peperiksaan yang didudukinya.
Jika pentaksiran merupakan suatu proses, peperiksaan pula merupakan salah satu
kaedah, sistem atau mekanisma yang digunakan dalam proses pentaksiran.
Sesuatu peperiksaan
selalunya mengandungi beberapa siri ujian yang terancang untuk mendapatkan
ukuran tentang sejauh mana proses pengajarandan pembelajaran berkesan.
Ujian-ujian yang terdapat dalam sesuatu sistem peperiksaan terdiri daripada
ujian bertulis, ujian amali, ujian lisan, ujian pendengaran dan ujian
berkomputer. Peperiksaan dikatakan menyebabkan anak-anak belajar hanya untuk
mendudukinya akan tetapi guru-guru mengajar tidak seperti yang sepatutnya iaitu
pengajaran berdasarkan kurikulum dan sukatan pelajaran yang dibekalkan oleh
Pusat Perkembangan Kurikulum tetapi mengikut peperiksaan. Murid-murid dikatakan
belajar dan guru-guru mengajar tidak mengikut kurikulum tetapi mengikut
peperiksaan. Dengan ciri yang sedemikian, peperiksaan selalunya hanya sesuai
digunakan untuk mentaksir domain kognitif atau kebolehan mental seseorang. Dua
domain yang lain iaitu afektif dan psikomotor kurang sesuai ditaksir
menggunakan kaedah peperiksaan. Oleh hal yang demikian, peperiksaan selalu
dikatakan tidak holistik dan menyeluruh kerana tidak memberi maklumat yang
tepat berkaitan dengan perkembangandan peningkatan potensi individu seorang
insan. Hal-hal seperti sahsiah, akhlak,nilai murni, budi pekerti, penampilan
diri, kekuatan jasmani, rohani, emosi dan sosial
Peperiksaan juga seringkali dikaitkan dengan pentaksiran standard,
berpusat, luaran, sumatif dan dikendalikan oleh badan peperiksaan. Kekangan ini
jugalah yang menyebabkan hal-hal yang sebutkan di atas sukar atau tidak dapat
dilakukan dengan kaedah peperiksaan.Hal-hal tersebut lebih sesuai dilakukan
melalui pentaksiran autentik di mana ia menilai dengan lebih holistik iaitu
melihat kepada semua aspek kognitif, afektif dan psikomotor.
Pentaksiran autentik ini meliputi pentaksiran dari pelbagai aspek
merangkumi pengetahuan pelajar, pemahaman mendalam, penyelesaian masalah,
kemahiransosial, sikap terhadap persekitaran, dan simulasi terhadap situasi
dunia sebenar. Dalam erti kata lain, pentaksiran autentik ini juga merupakan
suatu proses yang melibatkan pelbagai bentuk pengukuran prestasi yang boleh
menunjukkan tahap pembelajaran pelajar, kejayaan, motivasi dan sikap pada
aktiviti yang relevan. Ini boleh ditunjukkan dalam skala rubrik yang dibina .
Pentaksiran autentik mula digunakan sebagai satu kaedah yang baru
dalam sistem pendidikan disebabkan oleh kesedaran yang semakin meningkat yang
mana sebelum ini dipengaruhi oleh ujian berdasarkan kurikulum dan pengajaran
sahaja. Selain itu, alat pentaksiran tradisional hanya memerlukan pelajar untuk
memaparkan pengetahuan mereka dengan cara yang telah ditentukan terlebih
dahulu. Sebaliknya pentaksiran autentik, mentaksir kemahiran berfikir yang
lebih tinggi. dan berpusat murid. Ia boleh dinilai dari pelbagai instrument
yang boleh diguna pakai seperti kaedah
permerhatian
guru,persidangan,portfolio,kerja kursus dan persidangan atau sesi
pembentangan. Dalam erti kata lain,pentaksiran autentik adalah lebih tepat
untuk melihat perkembangan murid secara menyeluruh dari pelbagai aspek kerana
ia adalah pentaksiran formatif dan berterusan.
3.0 KONSEP TEORI PEMBELAJARAN KONSTRUKTIVISME
Konsep pembelajaran konstruktivisme berkaitan dengan bagaimana manusia memperoleh
ilmu. Pelbagai cara murid mendapatkan
ilmu. Ia termasuklah melalui didikan yang diterima oleh ibu bapa dan ahli
keluarga, proses pembelajaran di sekolah dan segala yang dilihat oleh
mereka.
Seterusnya murid membina
sendiri pengetahuan atau konsep secara
aktif berdasarkan pengetahuan dan
pengalaman sedia ada tersebut. Pengalaman sedia ada murid termasuklah bagaimana
mereka menjalani kehidupan dalam keluarga dalam kelompok keluarga, di
sekeliling rumah, di sekolah dan dalam komuniti setempat. Kemudian murid akan
menyesuaikan pengetahuan yang diterima dengan pengetahuan sedia untuk membina
pengetahuan baru dan dapat digunakan dalam aktiviti seharian atau pada masa
akan datang.
Perkaitan Penilaian
Autentik dengan Teori Konstruktivisme amat jelas. Perkaitan berdasarkan definisi
iaitu Penilaian Autentik melibatkan
penilaian pencapaian sebenar(realistik) & bermakna. Pelbagai bentuk
pengukuran prestasi bagi mereflek tahap penguasaan pelajar. Teori pembelajaran
konstruktivisme sebagaimana diterangkan
di atas merupakan teori tentang bagaimana manusia belajar. Meneliti bagaimana
manusia membina kefahaman & pengetahuan-melalui pengalaman
pembelajaran-membuat refleksi.
Dari segi prinsip asas pula
Penilaian Autentik berdasarkan kurikulum
dan mengaplikasi dengan Integrasi kandungan instruksional. Teori Pembelajaran Konstruktivisme melihat
kepada Model 4 fasa iaitu mencungkil idea, menstruktur semula idea,
mengaplikasi idea dan membuat refleksi. Manakala dari segi tujuan Penilaian
Autentik ia bertujuan untuk mentafsir hasil pembelajaran, proses dan objektif
yang ingin dicapai. Dan Teori Pembelajaran Konstruktivisme untuk menilai input, proses dan kualiti produk dan menilai
tugasan pelajar.
Format dan bentuk penilaian pula bagi Penilaian Autentik bersifat Holistik,menggunakan rubrik yang dirancang bersesuaian dengan kemahiran
yang ingin diuji. Serta mengandungi
pemarkahan dan open-minded . Sebagai contoh
penilaian projek, penilaian portfolio, penulisan esei. Ini bersesuaian
dengan Teori Pembelajaran Konstruktivisme yang dilakukan secara berterusan,
secara holistik dan autentik seperti aktiviti berkaitan penyelesaian masalah,
koperatif,inkuri penemuan dan
eksperimen.
4.0 PERKAITAN PENTAKSIRAN AUTENTIK DAN PENTAKSIRAN BERASASKAN
SEKOLAH.
Pentaksiran Berasakan sekolah ialah satu pentaksiran yang menilai
murid dari aspek kognitif (intelek), afektif (emosi dan rohani) dan psikomotor
(jasmani) selaras dengan falsafah pendidikan kebangsaan. PBS mentaksir bidang akademik dan bukan akademik. Komponen
akademik meliputi pentaksiran pusat (PP) dan pentaksiran sekolah (PS). Komponen
bukan akademik meliputi pentaksiran aktiviti Jasmani, Sukan dan Kokurikulum (PAJSK)
dan pentaksiran psikometrik (PPsi).
Standard prestasi untuk melihat kemajuan dan pertumbuhan (growth)
pembelajaran murid serta pencapaian prestasi seseorang murid. Pentaksiran
rujukan Standard merupakan proses mendapatkan maklumat tentang sejauh mana
murid, faham dan boleh buat atau telah menguasai apa yang dipelajari
berdasarkan standard prestasi yang ditetapkan. Prestasi murid dilaporkan dengan
menerangkan tentang kemajuan dan pertumbuhan murid dalam pembelajaran. Murid
dinilai dengan adil dan saksama sebagai individu dalam masyarakat berdasarkan
keupayaan, kebolehan, bakat, kemahiran dan potensi diri tanpa dibandingkan dengan
orang lain.
Pentaksiran autentik ialah penilaian yang dibuat pemerhatian ke
atas tugasan berdasarkan situasi sebenar. Ia dapat memberi peluang kepada
kanak-kanak mengaplikasikan pengetahuan dan kemahiran yang ada pada mereka dan
tidak tertakluk kepada kemahiran dan pengetahuan di sekolah sahaja. terdapat
pelbagai kaedah yang boleh digunakan untuk
menjalankan pentaksiran autentik ini contohnya melalui portfolio,
pemerhatian, eksperimen , temubual dan sebagainya.
Pentaksiran autentik adalah salah satu penilaian yang termasuk di
dalam PBS. Di dalam PBS, salah satu teknik pentaksiran adalah menggunakan
pentaksiran autentik. Di dalam konsep PBS pentaksiran perlulah seimbang dan
berpusatkan murid. Pentaksiran yang berpusatkan murid dapat meningkatkan penglibatan,
pengetahuan, kemahiran berfikir, kemahiran belajar cara untuk belajar dan
memupuk nilai dan sikap terpuji serta bertanggungjawab terhadap pembelajaran
sendiri.Ini dapat dilakukan melalui aktiviti autentik yang merujuk kepada
situasi kehidupan sebenar, pembelajaran kendiri dan kolaboratif.
Oleh itu, rumusan
yang dapat kita buat di sini ialah pentaksiran autentik diperlukan dalam
pentaksiran berasaskan sekolah. Penilaian yang dibuat di dalam pentaksiran
autentik membimbing murid menggunakan pengetahuan dengan lebih bermakna dan
merangsang murid menggunakan kombinasi kemahiran, pengetahuan, kemampuan sedia
ada dalam dunia sebenar.
5.0 RUMUSAN
Pentaksiran autentik
memberi peluang kepada pelajar untuk memperbaik dan melakukan penambahbaikan
melalui pemikiran kritis (KBAT) dari masa ke semasa dalam mempeolehi kejayaan
masa hadapan. Kemahiran berfikir aras tinggi ini dapat diterapkan di kalangan
pelajar untuk meransang mereka menggunakan kombinasi kemahiran, pengetahuan,
kemampuan yang ada dalam dunua sebenar.
No comments:
Post a Comment