KPN 6074
PENTAKSIRAN AUTENTIK
TUGASAN 1
(COLLECT)
DISEDIAKAN OLEH :
AHLI KUMPULAN
|
NO. KAD MATRIK
|
AZLINA BINTI AMAT YASIN
|
M20132001951
|
ROHAIDA BINTI ABDUL HAMID
|
M20132001965
|
NURUL ASHIKEN BINTI MOHD RASHID
|
M20132001952
|
ROHAYA BINTI RAHIM
|
M20132001950
|
SITI AISHAH BINTI MOHD NONG
|
M20132001772
|
NAMA PENSYARAH :
PROF. EMERITUS
DR. OTHMAN LEBAR
DEFINISI PENTAKSIRAN AUTENTIK
Penilaian
autentik adalah satu bentuk penilaian di
mana pelajar diminta untuk melaksanakan
tugas-tugas dalam dunia sebenar yang menunjukkan penggunaan pengetahuan dan kemahiran yang penting. ( Mueller,
2014 ).
Penilaian
autentik adalah sesuatu yang diuji untuk menunjukkan kemahiran dan kecekapan tertentu untuk menunjukkan sama ada telah menguasai kemahiran serta pengetahuan tersebut. (Stiggins, 1987)
Penilaian autentik
juga dikenali sebagai penilaian alternatif dan penilaian prestasi dan
seringkali digunakan seiring. Penilaian autentik bermaksud penilaian prestasi
yang memerlukan pelajar untuk menjana idea dan
bukannya memilih jawapan yang telah tersedia. (Worten, 1993).
Menurut
perspektif ahli falsafah pendidikan
menyatakan bahawa Penilaian Autentik bermaksud tugasan pelajar yang
berbentuk amali yang berkaitan dengan pelajaran agar penilaian boleh dibuat
daripada hasil tugasan tersebut. (Burke, 2005)
Bagi lebih
jelas, di bawah terdapat beberapa takrif daripada pakar dalam bidang itu untuk
menggambarkan penilaian autentik dengan lebih jelas.
1) Kaedah yang
menekankan pembelajaran dan pemikiran, kemahiran berfikir aras tinggi
terutamanya seperti strategi menyelesaikan masalah. (Collin)
2) Tugasan yang
memberi tumpuan kepada keupayaan pelajar untuk menghasilkan produk yang
berkualiti atau prestasi tinggi. (Wiggins)
3) Tugasan yang bermakna di mana pelajar perlu
belajar dengan cara cemerlang. (Wiggins)
4) Cabaran yang
memerlukan pengetahuan dalam penggunaan yang baik dan pertimbangan yang baik.
(Wiggins)
5) Penglibatan
aktif pelajar untuk merungkai tugasan berdasarkan standard. (Wiggins)
CIRI-CIRI.
1) Penilaian autentik lebih kepada melaksanakan tugasan.
2)
Penilaian autentik adalah melalui pengalaman sebenar dalam melaksanakan
sesuatu tugasan. (kehidupan sebenar)
3)
Penilaian autentik mendorong kepada proses pembinaan atau pergabungan idea
oleh pelajar dalam menyiapkan sesuatu tugasan.
4)
Penilaian autentik akan menjadikan proses pembelajaran ke arah pemusatan
pelajar.
5) Penilaian autentik ini akan membawa kepada bukti
langsung.( hasil kajian setelah melakukan tugasan)
MENGAPA
MENGGUNAKAN PENTAKSIRAN AUTENTIK
Guru
biasanya akan menggunakan kedua-dua pentaksiran iaitu pentaksiran tradisional
dan pentaksiran autentik utnuk tujuan yang berbeza. Kenapa guru memilih untuk
menggunakan pentaksiran autentik dan menjadi semakin popular mutakhir ini.
- Pentaksiran autentik adalah pengukuran langsung
(sebenar)
- Pentaksiran autentik merangkumi pembelajaran
secara semulajadi
- Pentaksiran autentik mengintegrasikan
pengajaran, pembelajaran dan pentaksiran-
BAGAIMANA KAMU
MENCIPTA PENTAKSIRAN AUTENTIK
Pentaksiran
autentik : Pelajar diminta untuk melaksanakan tugas-tugas dalam dunia sebenar
yang mengaplikasikan demonstrasi yang bermakna untuk pengetahuan dan kemahiran
yang penting.
Pembangunan
penilaian autentik dari segi empat persoalan utama:
PERSOALAN YANG
DITANYA:
1.
Apa
yang sepatutnya pelajar tahu dan boleh buat?
Senarai
kemahiran dan pengetahuan menjadi kamu
punya
2.
Apakah
petunjuk pelajar yang sesuai dengan standard ini?
Untuk
tentukan jika pelajar yang sesuai dengan standard ini, kamu akan mencipta dan
memilih ……
3.
Apakah
yang dilakukan supaya mendapat prestasi yang baik dalam tugasan ?
Untuk tentukan
jika pelajar menunjukkan prestasi yang baik dalam tugasan, kamu akan mengenalpasti
dan melihat karekteristik dalam prestasi yang baik dikenali sebagai..
4.
Bagaimana
bagusnya pelajar mempersembahkan tugasan ?
Untuk membezakan
dalam kalangan persembahan pelajar yang melibatkan kriteria, kamu akan
mencipta……
STANDARD
Pernyataan standard ke atas prestasi
pelajar pada arasnya meliputi 2 dimensi iaitu:
1. Keluasan
liputan
2. Kemungkinan
terjadi pengukuran dan pemerhatian
Secara umumnya, standard dalam
pentaksiran auntentik lebih menunjukkan ciri dari induktif kepada deduktif.
BROAD
Keluasan
liputan
Bermula dengan penyataan misi secara umum, kemudian
diteruskan dengan mengenalpasti matlamat dengan lebih spesifik. Kebiasaannya
matlamat yang dikenalpasti akan dibahagikan kepada sub sub tertentu untuk
mengenalpasti standard yang perlu ditetapkan. Apabila telah ada standard,
barulah kandungan pelajaran, unit kurikulum dapat dibentuk agar penilaian dapat
dilakukan.
Kemungkinan
terjadi pengukuran dan pemerhatian
Penyataan
matlamat dan misi biasanya ditulis untuk menggamabarkan keseluruhan misi dan
bukanlah untuk menunjukkan penanda aras untuk diukur. Dengan kata lain,
standard dan objektif ditulis oleh apa diukur oleh minda.
CIRI-CIRI
TUGASAN AUNTENTIK
Perbandingan antara Pentaksiran
Tradisional dan Pentaksiran Auntentik dari Segi Tugasan
Tradisional
|
Auntentik
|
Memilih respons
|
Melaksanakan tugasan
|
Contrived
|
Kehidupan sebenar
|
Mengingat semula / penghargaan
|
Pembinaan / aplikasi
|
Struktur guru
|
Struktur pelajar
|
Keterangan secara tidak langsung
|
Keterangan secara langsung
|
Jenis-jenis
Tugasan Auntentik
1. Respond
terpilih
·
Ujian aneka pilihan
·
Betul/salah
·
Padanan
·
Mengisi tempat kosong
·
Melabelkan rajah diagram
2. Respond
Terbina
·
Bersifatkan produk – esei, ringkasan
·
Bersifatkan prestasi – musik, tarian
RUBRIK
Rubrik merupakan skala
pemarkahan yang digunakan untuk mentaksir prestasi pelajar menerusi satu set
kriteria tugasan spesifik. Pentaksiran autentik merupakan Ujian Rujukan
Kriteria (URK) dengan membandingkan prestasi pelajar dengan kriteria tugasan.
Berikut adalah contoh rubrik (skala pemarkahan) merangkumi pembahagian kajian
kertas projek.
Rubrik
Penyelidikan
Kriteria
|
|
1
|
2
|
3
|
Bilangan sumber
|
X1
|
1-4
|
5-9
|
10-12
|
Ketepatan sejarah
|
X3
|
Banyak ketidaktepatan
sejarah
|
Beberapa
ketidaktepatan
|
Tiada ketidaktepatan
|
Organisasi
|
X1
|
tidak boleh
menyatakan sumber maklumat
|
Boleh menyatakan
dengan sukar sumber maklumat
|
Boleh menyatakan
sumber maklumat dengan mudah
|
Bibliografi
|
X1
|
Bibliografi
mengandungi sedikit maklumat
|
Bibliografi
mengandungi kebanyakan maklumat relevan
|
Semua maklumat
relevan dimasukkan
|
Deskriptor
Deskriptor
menggambarkan pencapaian prestasi yang diharapkan pada setiap kriteria. Deskriptor memberi
makluman secara tepat kepada pelajar tentang prestasi mereka pada setiap
peringkat dan bagaimana hasil kerja mereka berbeza dengan pelajar lain untuk
setiap kriteria. Descriptor membantu guru membezakan secara tepat dan konsisten
hasil kerja pelajar.
Mengapa
melibatkan tahap prestasi?
(i)
Jangkaan yang jelas
(ii)
Pentaksiran lebih
konsisten dan objektif
(iii)
Maklumbalas yang lebih
baik
Rubrik
Analitik dan Rubrik Holistik
Rubrik
Analitik
Rubrik Analitik
menggambarkan tahap prestasi untuk setiap kriteria supaya guru boleh mentaksir
prestasi pelajar untuk setiap kriteria. Dengan menggunakan rubric penyelidikan,
guru boleh mentaksir pelajar sama ada telah mencapai tahap lemah, baik, atau
cemerlang. Rubrik analitik lebih digemari oleh guru kerana secara tipikal boleh
mentaksir setiap kriteria secara berasingan terutama untuk tugasan yang
melibatkan bilangan kriteria yang banyak.
Rubrik
Holistik
Rubrik Holistik tidak
menyenaraikan tahap prestasi untuk setiap kriteria. Rubrik holistik digunakan
apabila penilaian yang cepat dan kasar diperlukan. Kebanyakan rubrik bertulis
adalah holistik kerana ia agak sukar untuk meluruskan kejelasan dari organisasi
atau kandungan daripada pembentangan.
Berapakah tahap
prestasi perlu dimasukkan di dalam rubrik?
Rubrik boleh mempunyai
sekurang-kurangnya dua tahap prestasi
atau sebanyak mana yang diperlukan.
Rubrik
Analitik
Sebaiknya dimulakan
dengan bilangan tahap prestasi yang kecil untuk kriteria dan boleh dikembangkan
sekiranya perlu. Membuat perbezaan prestasi pelajar dalam dua atau tiga
kategori yang luas agak sukar. Apabila bilangan tahap bertambah, pertimbangan
juga semakin diperhalus. Kemungkinan peningkatan kesalahan bertambah. Fakta
menyatakan rubrik boleh diubahsuai dan boleh berubah-ubah menggambarkan rubrik
adalah alat yang fleksibel dan boleh dibentuk mengikut keperluan masing-masing.
Rubrik
Holistik
Rubrik holistik
biasanya digunakan untuk pertimbangan yang cepat ke atas tugasan. Dicadangkan
supaya sebagai permulaan, tahap prestasi yang kecil digunakan. Selepas
mengaplikasikan rubric, pertimbangan perlu dilakukan untuk mengembangkan tahap
supaya lebih efektif dan menghasilkan variasi dalam prestasi pelajar.
PORTFOLIO
Portfolio merupakan satu koleksi hasil
kerja pelajar yang telah dipilih dan ditentukan secara spesifik untuk melihat
perkembangan pelajar dan memberi peluang
yang besar kepada mereka untuk meningkatkan kemahiran pentaksiran kendiri (Mueller,
2004)
Portfolio merupakan koleksi evidens yang
tersusun dan sistematik, digunakan oleh guru dan pelajar bagi memantau perkembangan
pengetahuan, kemahiran dan sikap pelajar dalam bidang pembelajaran yang
spesifik. (Vavrus, 1990)
Portfolio
boleh dibahagikan kepada tiga jenis berdasarkan tujuan ia dihasilkan iaitu:
1. Portfolio Perkembangan (Growth Portfolios)
– Dihasilkan untuk menunjukkan perkembangan atau perubahan yang berlaku sepanjang
masa, membantu pelajar membina kemahiran proses seperti penilaian kendiri dan
penetapan matlamat, mengenal pasti kekuatan serta kelemahan, dan mengesan
pembangunan produk atau prestasi.
2. Portfolio
‘Showcase’ (Showcase Portfolio) – Digunakan untuk melihat pencapaian pelajar
pada hujung tahun atau semester, membantu dalam menyediakan sampel hasil kerja
terbaik untuk tujuan pekerjaan atau kemasukan ke kolej, melihat persepsi
pelajar dari segi kerja yang mereka gemari, terbaik dan paling penting serta
mengkomunikasikan kebolehan semasa pelajar kepada bakal guru mereka.
3. Portfolio Penilaian (Evaluation
Portfolios) –
Direka untuk mendokumentasikan pencapaian pelajar bagi tujuan menentukan gred, mendokumentasikan
kemajuan pelajar berdasarkan standard yang ditetapkan serta menempatkan pelajar
sewajarnya.
Dalam merekabentuk tugasan berbentuk
portfolio, beberapa persoalan perlu dikemukakan sebagai panduan kepada pelajar.
Antara persoalan tersebut adalah:
1. Tujuan : Apakah tujuan portfolio
dihasilkan?
2. Audien
: Untuk siapakah portfolio tersebut dihasilkan?
3. Kandungan
: Apakah sampel hasil kerja pelajar yang perlu dimasukkan?
4. Proses
: Apakah proses yang terlibat dalam
menghasilkan portfolio?
5. Pengurusan
: Bagaimanakah masa dan bahan diuruskan dalam penghasilan portfolio?
6. Komunikasi
: Bagaimana dan bila portfolio akan dikongsi bersama audien?
7. Penilaian
: Sekiranya portfolio digunakan untuk tujuan penilaian, bila dan bagaimana
ia akan dinilai?
No comments:
Post a Comment