Thursday 27 November 2014

NAMA KUMPULAN 6 (TUGASAN 1)
ABDUL RAHMAN B AB. MAJID
( M20132001967 )
SUZIYANA BT ABU JAMIL
( M20132001987)
AHMAD SYAHMI B JUWAINI
( M20132001779 )
AHMAD QHADRI B ABDUL AZIZ
( M20132002112 )
PENTAKSIRAN AUTENTIK
1.0 Definisi
1.1 Pentaksiran
Pentaksiran dapat didefinisikan sebagai mengintegrasikan proses mengumpul maklumat, menginterpretasi atau memberi nilai kepada maklumat dan membuat keputusan berdasarkan interpretasi yang dibuat ke atas maklumat. (David Payne, 2003).
Ia melibatkan gabungan proses pengukuran dan penilaian bagi mendapatkan maklumat tentang tahap pembelajaran kanak-kanak dan pada masa yang sama  ia adalah proses pengumpulan maklumat tentang perkembangan dan kemajuan pelajar dengan menggunakan pelbagai kaedah.
Pentaksiran juga adalah kesinambungan di dalam proses pembelajaran yang merangkumi aktiviti menghurai, mengumpul, merekod, memberi skor dan menginterpretasi maklumat tentang pembelajaran seseorang pelajar bagi sesuatu tujuan.
Sebelum proses pentaksiran berlaku,  proses pengukuran dan penilaian haruslah berlaku terlebih dahulu. Pengukuran ialah proses mendapatkan maklumat dengan cara mengukur menggunakan instrumen sebelum ukuran itu dapat dinilai atau diinterpretasikan manakala penilaian merupakan proses mendapatkan maklumat tentang sesuatu diikuti dengan proses memberi nilai atau interpretasi kepada maklumat itu.
Menurut John Mueller, pentaksiran ialah satu bentuk penilaian di mana pelajar dikehendaki menyelesaikan tugasan yang mempunyai kaitan dengan dunia sebenar yang mana mempunyai aplikasi yang bermakna dari aspek pengetahuan dan kemahiran.






2.0 Autentik

2.1 Pentaksiran Autentik

Dari segi bahasa, autentik merujuk kepada sesuatu yang asli, nyata, mempunyai kesahan dan keboleh percayaan pada darjah yang tinggi. Bentuk penilaian yang berlaku adalah berdasarkan pencapaian sebenar yang ditunjukkan oleh kanak-kanak di dalam bilik darjah setiap hari.       (Pert, 1990).

Ia haruslah meliputi pentaksiran dari pelbagai aspek merangkumi pengetahuan pelajar, pemahaman mendalam, penyelesaian masalah, kemahiran sosial, sikap terhadap persekitaran, dan simulasi terhadap situasi dunia sebenar. Selain itu, ia juga merupakan suatu proses yang melibatkan pelbagai bentuk pengukuran prestasi yang boleh mereflek tahap pembelajaran pelajar, kejayaan, motivasi dan sikap pada aktiviti yang releven.

Menurut (Grace 1992), penilaian autentik ini merupakan amalan yang membabitkan kanak-kanak secara realistik dalam menilai kemajuan mereka sendiri. Ia juga melibatkan pentaksiran yang dilakukan secara berterusan atau dengan kata mudahnya menilai pengetahuan atau keahlian pelajar dalam konteks yang mendekati dunia sebenar atau kehidupan nyata sedekat mungkin.

Ciri-ciri dalam pentaksiran autentik ialah :-

·         Menilai pemahaman melalui penampilan tugasan yang dilaksanakan
·         Indikator profisiensi melalui aktiviti yang dilakukan
·         Subjek menganalisis, mensintesis dan mengaplikasi
·         Subjek membina maksud tersirat
·         Berpusatkan pelajar
·         Tugasan berdasarkan dunia sebenar
·         Tugasan mestilah bermakna
·         Pelajar menggunakan pemikiran kritikal
·         Tugasan yang kompleks
·         Bukti mestilah jelas dan langsung
·         Mengukur bagaimana pelajar berfikir


Kesimpulan yang dapat dibuat mengenai pentaksiran autentik ialah tugasan autentik terdapat dalam tiga bentuk iaitu berasakan proses, berasakan produk dan berasakan proses dan produk pada satu masa yang sama. Penekanan diberi kepada kedalaman pemahaman dalam melaporkan kajian bukan kepada keluasan kajian.

2.1.1 Pentaksiran Prestasi

Melalui pentaksiran prestasi, pelajar akan terlibat dalam kajian atau aktiviti yang berbentuk autentik iaitu sesuatu yang asli dan kreatif. Dalam memastikan ianya memberi kesan yang maksimum, maka tugasan kajian haruslah bermakna, berbentuk aplikasi kemahiran dan pengetahuan serta integrasi kemahiran berfikir aras tinggi. Di samping itu, pada masa yang sama  pelajar harus mempunyai kemahiran menggunakan bahasa dan laras bahasa yang betul.

2.2 Jenis - Jenis Penilaian Autentik

1.      Penilaian sikap
-          Proses ini berlaku melalui pemerhatian, penilaian diri, penilaian antara rakan dan jurnal.

2.      Penilaian pengetahuan
-          Proses ini berlaku melalui ujian bertulis, ujian lisan dan tugasan.

3.      Penilaian keterampilan
-          Proses ini berlaku melalui penilaian tugasan, penilaian proses dan portfolio.



Terdapat 4 jenis penilaian berdasarkan masa dan tujuan perlaksanaan iaitu:

a)      Penilaian formatif

-          Untuk mengesan kemajuan yang dicapai oleh pelajar dalam unit pelajaran yang diajar. Kaedah ini sangat sesuai untuk tujuan diagnosis dan dengan itu kelemahan pelajar dapat dikenalpasti.

b)      Penilaian sumatif

-          Untuk mengetahui tahap penguasaan pelajar dalam keseluruhan kursus. Skor pengajian biasanya digunakan untuk tujuan pemilihan atau pennempatan pelajar ke alam pembelajaran yang lebih tinggi.

c)      Penilaian pra-kelayakan dan diagnostik

-           Sebagai contoh ujian pencapaian, ujian kecerdasan dan ujian prestasi.

d)     Penilaian alternatif

-          Sebagai contoh penilaian terhadap disertasi, projek, kajian kes, seminar, bengkel dan lisan pelajar.

2.3  Kaedah dan teknik

·         Temubual
-          Guru bertanya kepada kanak-kanak tentang latar belakang, aktiviti, minat dan lain-lain lagi

·         Penceritaan semula / Bercerita
-          Kanak-kanak bercerita melalui pengalaman atau melalui pembacaan mereka
·         Sampel penulisan
-          Kanak-kanak bercerita, memberikan penjelasan melalui penulisan

·         Projek/ Pameran
-          Kanak-kanak bekerjasama dalam kumpulan untuk melaksanakan projek atau pameran melibatkan persembahan atau pameran

·         Eksperimen/ Demostrasi
-          Kanak-kanak mendemostrasikan eksperimen, melaksanakan prosedur mengikut langkah yang ditetapkan dan mendokumentasikan hasil eksperimen

·         Pemerhatian guru
-          Guru melakukan pemerhatian dengan mendokumentasikan tumpuan dan interaksi pelajar di dalam kelas dan kerjasama di dalam aktiviti kelas

·         Portfolio
-          Guru mengumpul koleksi hasil kerja kanak-kanak untuk melihat perkembangan dari semasa ke semasa


2.4 Kepentingan


Melalui pendekatan yang digunakan ia mengkehendaki pelajar menggunakan pengetahuan dengan bermakna dan pada masa yang sama mengkehendaki pelajar mahir menggunakan pelbagai kemahiran contohnya, penulisan, penyelidikan, perdebatan, kemahiran komunikasi dan kemahiran berfikir secara kritis. Selain itu, ia turut memberi pelajar peluang untuk memperbaiki dan melakukan penambahbaikan melalui pemikiran kritis dari masa ke masa dalam memperoleh kejayaaan pada masa hadapan. Ia turut merangsang pelajar menggunakan kombinasi kemahiran, pengetahuan, kemampuan yang ada dalam dunia sebenar.

No comments:

Post a Comment