KPN 6074
PENTAKSIRAN AUTENTIK
|
|
DISEDIAKAN OLEH
|
|
HAILMI BIN ABD HALIM
|
M20131000983
|
KADIR BIN HAUMAR
|
M20131000990
|
SITI SALMAH BT IBRAHIM
|
M20131001011
|
ZALINA BINTI MD SAHINI
|
M20131001012
|
|
|
PENGENALAN
Sistem pendidikan di Malaysia yang
berorientasikan peperiksaan kini akan diubah secara berperingkat bermula awal
tahun 2011. Dengan ini, satu sistem pentaksiran baru akan diperkenalkan yakni
berbentuk holistik agar dapat memenuhi Falsafah Pendidikan Negara yang
memerlukan insan mulia sebagai peneraju generasi akan datang. Kini, ramai
dikalangan ibu bapa berpendapat bahawa peperiksaan atau ujian bertulis tidak
sesuai lagi digunakan dalam sistem pendidikan kita terutamanya dalam pendidikan
awal kanak-kanak. Ini adalah kerana, terdapat ketidakadilan dari segi item
ujian yang bersandarkan kepada norma dan dan pengalaman kumpulan tertentu dalam
masyarakat yang boleh mempengaruhi kesahan sesuatu ujian (Stallman &
Pearson, 1990). Pendidikan berperanan dalam membangunkan modal insan yang
mempunyai jati diri, berketerampilan, berkeperibadian mulia ,berpengetahuan dan
berkemahiran tinggi. Modal insan yang ingin dilahirkan ini juga berupaya untuk
berfikir secara kreatif dan kritis. Oleh itu, kebelakangan ini pentaksiran
dalam bilik darjah kian diberi perhatian (Zhang & Burry-Stock, 2003).
Pentaksiran dalam bilik darjah merupakan sebahagian daripada aktiviti penting
dalam proses pengajaran dan pembelajaran (McMillan, 2000).
DEFINISI PENTAKSIRAN DAN PENTAKSIRAN AUTENTIK
Pengertian
istilah pentaksiran atau assessment
adalah berasal daripadaperkataan Greek “Assidere” iaitu bermaksud “duduk
di sisi” (Adimin, 2011). (Ghafar, 2011) mendefinisikan pentaksiran adalah
proses mengukur proses penilaian; proses yang sistematik yang melibatkan pengumpulan, penganalisisan dan penterjemahan
keterangan tentang tahap pencapaian pelajar terhadap objektif
pengajaran. Proses iniberperanan membantu seseorang sama ada guru atau pentadbi
rmembuat keputusan secara holistik tentang keseluruhan perkara yang telah
dilaksanakan bagi proses penambahbaikan pada masa akan datang. Penaksiran
autentik menurut Pert (1990) merupakan bentuk penilaian yang berdasarkan
pencapaian sebenar yang ditunjukkan oleh kanak-kanak di dalam bilik darjah
setiap hari. Penaksiran autentik ini meliputi penaksiran dari pelbagai aspek
merangkumi pengetahuan pelajar, pemahaman mendalam, penyelesaian masalah,
kemahiran sosial, sikap terhadap persekitaran, dan simulasi terhadap situasi
dunia sebenar. Dalam erti kata lain, penaksiran autentik ini juga merupakan
suatu proses yang melibatkan pelbagai bentuk pengukuran prestasi yang boleh
mereflek tahap pembelajaran pelajar, kejayaan, motivasi dan sikap pada aktiviti
yang releven.
Menurut Grace,
(1992), penilaian autentik ini merupakan amalan yang membabitkan kanak-kanak
secara realistik dalam menilai kemajuan mereka sendiri. Ia juga melibatkan
penaksiran yang dilakukan secara berterusan. ‘Realistik’ dan ‘bermakna’
merupakan terma yang sering digunakan dalam penaksiran autentik (Sumber:Buku
Educational Assessment of Students). Selain itu, Saptu & Said ( 2011)
menyatakan bahawa definisi pentaksiran autentik, pentaksiran alternatif,
pentaksiran secara terus, pentaksiran prestasi dan pentaksiran portfolio,
kesemuanya merujuk kepada alternatif kearah kepelbagaian ujian pencapaian yang
standard. Menurut (Logsdon, 2011), pentaksiran alternatif mempunyai bentuk
pentaksiran yang berbeza di mana dapat menampung ketidakupayaan pelajar. Satu
pentaksiran yang silih berganti boleh mengurangkan kesan ketidakupayaan pelajar
kepada keupayaan untuk menunjukkan apa yang pelajar fahami.
CIRI CIRI PENTAKSIRAN AUTENTIK
Pentaksiran
autentik ini mempunyai ciri-ciri berbeza dengan pentaksiran tradisional iaitu,
berorientasikan proses membantu dengan menunjukkan bagaimana murid dapat
meningkatkan diri dan bukan kedudukan sedia ada, dalam hal ini guru berperanan
sebagai pemudahcara. Selain itu, tugasan yang diberi juga berkait dengan dunia
sebenar, murid diberikan tugasan berbentuk amali dan projek serta tidak
bergantung kepada soalan bertulis sahaja. Tugasan yang diberi juga lebih
kompleks, kurang berstruktur, menggalakkan keaslian dan kemahiran berfikir
menyelesaikan masalah. Pada masa yang sama, lebih sistematik merujuk kepada
kriteria yang ditetapkan serta bersifat ujian terbuka, lebih dinamik dan fleksibel.
TUJUAN PENTAKSIRAN AUTENTIK
Tujuan
pentaksiran yang terpenting adalah membantu pelajar menguasai isi kandungan
pelajaran (Akhbar Ibrahim & Siti Zaliha Reduan, 2002), memperbaiki
pembelajaran pelajar (Gronlund, 2006; Roeber, 2002) dan pemberian gred
(Airasian, 2001; Black & William, 1998). Pentaksiran ini termasuklah
pentaksiran bertulis atau pentaksiran secara lisan yang dijalankan sepanjang
pelajaran hinggalah yang dibuat pada akhir tahun (Akhbar Ibrahim & Siti
Zaliha Reduan, 2002). Pentaksiran yang berkesan dapat membantu guru mengetahui
tahap pembelajaran pelajar dan juga keberkesanan pengajaran guru. Guru
merupakan pihak utama yang bertanggungjawab dalam pentaksiran pengajaran dan
pembelajaran pelajar, oleh itu kualiti pentaksiran bilik darjah yang diamalkan
oleh guru amat diberi perhatian. Para guru perlu mempunyai kemahiran
pentaksiran tertentu bagi mengamalkan pentaksiran dengan berkesan.
KAEDAH PENTAKSIRAN
AUTENTIK
Guru
menggunakan pelbagai teknik dan kaedah pentaksiran, untuk menjalankan
penaksiran autentik ini contohnya melalui portfolio, pemerhatian, rekod anekdot
dan menggunakan rubrik sebagai panduan permarkahan kriteria pelaksanaan dalam
menilai kerja pelajar berdasarkan penilaian prestasi samada rubrik holistik
atau rubrik analitikal dan pelbagai lagi. Dengan ini dapat disimpulkan bahawa,
pentaksiran autentik ini adalah subset kepada alternatif proses penaksiran yang
menggunakan spektrum yang lebih luas untuk melihat perkembangan pelajar dengan
lebih menyeluruh dan bukan hanya tertakluk kepada ujian semata-mata. Spektrum
yang luas ini merangkumi situasi pembelajaran yang sebenar meliputi kehidupan
seharian pelajar dan bermakna. Terdapat beberapa bentuk dan kaedah untuk menilai
murid dalam pentaksiran autentik contohnya
portfolio, pemerhatian, temubual, penceritaan, penulisan, projek, pameran,
eksperimen, demonstrasi, lembaran kerja, kuiz, senarai semak, ujian dan yang
terkini e-portfolio.
PERBANDINGAN PENTAKSIRAN
AUTENTIK DENGAN PENTAKSIRAN TRADISIONAL
Pentaksiran autentik yang dijalankan boleh memberi ruang
dan peluang kepada pelajar untuk mengaplikasikan pengetahuan dan kemahiran yang
ada dalam dunia sebenar melalui pelbagai bentuk penampilannya. Ia termasuklah
pentaksiran terhadap penyampaian pengetahuan melalui portfolio, kerja kursus,
ujikaji, temubual, bercerita, projek, eksperimen, demontrasi, sampel penulisan
dan pemerhatian guru. Selain itu, pentaksiran autentik mampu untuk melihat
perkembangan pelajar dengan lebih menyeluruh dan tidak bergantung kepada ujian
semata-mata. Pelajar berpeluang untuk membuat penambahbaikan melalui pemikiran
kreatif dan kritis seterusnya dapat membantu mereka meneroka sumber baru dalam
menghasilkan produk. Keadaan ini akan menggalakkan pelajar berfikir diluar
kotak dan kebiasaan yang juga dikenali sebagai pemikiran aras tinggi. Pelajar
perlu menganalisis, mensintesis dan menilai sebelum menghasikan hasil yang
bernilai dalam kehidupan. Aplikasi daripada Taksonomi Bloom yang diperkenalkan
pada tahun 1964 ni mampu membawa kepada peningkatan potensi serta mencari
penyelesaian terhadap permasalahan yang timbul.
Pentaksiran
autentik juga dilihat sebagai satu sistem penilaian yang berbentuk kontektual,
kolaboratif dan konstruktif. Rudner dan Boston (1994), menyatakan pentaksiran
autentik sebagai proses yang memerlukan pelajar mendemontrasikan pengetahuan,
kemahiran dan strategi dengan memberi maklum balas atau hasil dalam konteks
realiti yang bermakna. Selain itu, ia merupakan penilaian yang telus sebagai
medium penyampaian maklumat terus kepada ibu bapa tentang perkembangan
pembelajaran anak-anak mereka. Pentaksiran autentik juga dapat dinilai
berdasarkan kepada skoran rubrik yang dibina mengikut standard oleh guru
tersebut. Selain itu, pentaksiran ini lebih kepada sistem pentaksiran yang
berpusatkan kepada pelajar agar pelajar dapat dinilai sepanjang proses pembelajarannya. Namun begitu,
pentaksiran autentik dikatakan lebih sukar untuk dibentuk berbanding kaedah
pentaksiran tradisional.
Oleh yang demikian, pada tahun 2011 bermulanya era baru
dalam dunia pendidikan di negara kita di mana pentaksiran autentik yang
diperkenalkan melalui Pentaksiran Berasaskan Sekolah (PBS). Sebelum ini,
pentaksiran tradisional melalui sukatan KBSR yang menggunakan kaedah
peperiksaan dan ujian semata-mata didapati tidak mampu mengukur sepenuhnya
potensi pelajar yang meliputi sahsiah, emosi, rohani dan jasmani. Melalui
peperiksaan dan ujian yang berbentuk objektif dilihat hanya menekankan kepada
pentaksiran berbentuk kemahiran diskret sahaja dan tidak mengandungi kejituan
dalam menilai penglibatan pelajar dalam aktiviti di dalam kelas, interaksi
sosial atau situasi kehidupan sebenar. Huerta-Macias (1995) merujuk sebagai
masalah yang berhubungan dengan penilaian tradisional biasanya ia tidak
menunjukkan keadaan sebenar mengenai apa yang murid tahu. Manakala pentaksiran
alternatif biasanya lebih menguji kebolehan dalam menghadapi ujian (Pavlenko,
2001).
“Traditional Assessment” juga merujuk kepada pilihan
ujian aneka pilihan, isi tempat kosong, menentukan betul atau salah, memadankan
dan seperti kebiasaan dalam pendidikan. Pembinaan pentaksiran tradisional
adalah berasaskan kepada falsafah pendidikan yang diterimapakai dengan beberapa
hujah. Dalam penilaian tradisional, kurikulum akan memacu pentaksiran manakala
pentaksiran autentik, penilaian akan memimpin kurikulum. Melalui pentaksiran
secara tradisional, penilaian biasanya dibuat mempunyai pilihan jawapan aneka
pilihan seperti A,B,C dan D dan pelajar mungkin membuat pilihan jawapan yang
betul walaupun tidak mengetahui jawapan yang sebenar. Berbanding pentaksiran
autentik, penilaian dilaksanakan secara perlaksanaan tugas dimana murid pula
melaksanakan tugasan dalam bentuk portfolio, kerja kursus, ujikaji, temubual,
bercerita, projek, eksperimen, demontrasi, sampel penulisan dan pemerhatian
guru. Penilaian autentik memerlukan perealisasian pengetahuan dengan
menunjukkan pemahaman dengan melakukan tugasan yang lebih kompleks yang
biasanya memberi hasilan yang lebih bermakna.
Tidak dinafikan, pentaksiran tradisional yang
direkabentuk dengan baik seperti kuiz dan ujian juga berkesan menentukan sama
ada pelajar telah memperoleh ilmu pengetahuan atau tidak. Walaubagaimanapun,
kebanyakan dalam pentaksiran tradisional pelajar perlu mengingat kembali fakta
atau idea yang diperolehi melalui teknik hafalan untuk mencapai markah yang
baik dalam ujian. Sebaliknya pentaksiran autentik memerlukan pelajar
menganalisis, sintesis dan menggunakan apa yang dipelajari dalam ruanglingkup
yang lebih luas dan pelajar membentuk makna yang lebih berkesan. Pentaksiran
tradisional juga lebih berpusatkan guru manakala pentaksiran autentik lebih
berfokus kepada pelajar. Dalam penilaian tradisional, pengetahuan dan
penguasaan pelajar adalah terhad dan berfokus kepada ujian yang dilaksanakan
sahaja. Manakala dalam pentaksiran autentik jawapan adalah lebih terbuka dan
banyak pilihan seterusnya boleh mengembangkan penguasaan terhadap sesuatu
topik. Persamaan yang wujud antara kedua pentaksiran ini ialah struktur tugas
yang diberikan mempunyai kelebihan dan kekurangannya yang mesti dipertimbangkan
dalam pemilihan dan pembinaan pentaksiran tersebut.
PENTAKSIRAN AUNTENTIK DALAM PENILAIAN BERASASKAN SEKOLAH
(PBS)
Semua kaedah penilaian
yang dinyatakan di atas, sukar untuk diseragamkan bagi keseluruhan murid dalam sistem
pendidikan dan ianya lebih efektif melalui PBS kerana guru lebih mengetahui,
mengenali dan paling hampir dengan murid dan tahu apa yang sepatutnya dinilai daripada
murid. Melaui PBS, guru diberi ruang dan peluang untuk menentukan bentuk dan kaedah
penugasan kepada murid yang berkaitrapat dengan objektif pembelajaran murid berdasarkan
kepada kebolehan, keupayaan, kemampuan dan persekitaran murid yang sebenar. Ciri
penting dalam PBS adalah pertimbangan atau “judgment” guru terhadap tugasan
yang dihasilkan oleh murid yang bersifat subjektif. Penilaian yang bersifat
subjektif memberikan pelbagai kemungkinan tafsiran daripada seorang guru dan ianya
akan membangkitkan tahap kesahan dan kebolehpercayaan terhadap penilaian guru.
Oleh yang demikian, PBS dilengkapi dengan pentaksiran rubrik atau Band sebagai rujukan
dan panduan untuk guru dalam menilai hasil kerja murid mengikut kriteria yang
telah ditetapkan dalam setiap tahap Band.
Penilaian guru
adalah berpandukan perbandingan antara skor yang diperolehi murid dengan Band
yang telah ditetapkan.Semua murid berpeluang mencapai tahap Band tertinggi atau
dianggap menguasai objektif pembelajaran dengan memperoleh skor minimum atau tahap
kompetensi minimum. PBS adalah berkonsepkan pembelajaran masteri atau menguasai
pembelajaran dalam satu julat skor yang telah ditetapkan. Perbezaan skor yang
diperoleh dalam julat Band yang sama tidak membezakan tahap penguasaan murid sebagai
contoh tahap skor minima ditetapkan bagi Band 6 adalah 80% hingga 100% ,
sekiranya murid X memperoleh skor 85%, murid Y memperoleh 81% dan murid Z
memperoleh skor 95%, kesemua murid dianggap telah menguasai pembelajaran dengan
memperoleh Band 6.
TEORI PEMBELAJARAN DAN KAITAN DENGAN PENTAKSIRAN
TEORI BEHAVIORISME
Behaviorisme
memberi tumpuan dan perhatian ke atas aspek tingkahlaku manusia yang boleh
diperhatikan dan boleh diukur. Tokoh-tokoh
behaviorisme yang terkemuka terdiri daripada Ivan Pavlov, J.B Watson , Thordike dan B.F.
Skinner. Menurut Pavlov dalam hasil kajiannya, pembelajaran boleh berlaku
akibat antara rangsangan
dan tindak balas. Rangsangan merupakan apa-apa sahaja bentuk tenaga yang
menimbulkan gerak balas. Pembelajaran yang berlaku melalui perkaitan tersebut
dinamakan pelaziman dan pembelajaran yang berlaku akibat daripada dua
rangsangan ini dikenali sebagai pelaziman klasik. Dalam kontek pentarksiran,
latihan dan latih tubi yang berjaya
dilakukan oleh pelajar seharusnya
diberikan ganjaran samada pujian, token,
hadiah dan sebagainya.
Tokoh
Thorndike pula cuba melihat untuk membentuk satu ikatan dan hubungan yang dapat
menghasilkan tindakbalas yang diingini bagi setiap situasi. Dalam pentaksiran,
pengujian haruslah diadakan dengan lebih kerap bagi memastikan penguasaan
sebelum meneruskan pembelajaran keobjektifan seterusnya memain peranan yang penting
dalam sistem pengajaran behaviorisme. Untuk mengelak kegagalan murid akibat
daripada penguasaan yang tidak lengkap, guru haruslah mengemukan latihan atau
ujian di akhir setiap pembelajaran. Oleh itu, peranan guru hendaklah memastikan
kandungan ujian yang dijalankan mestilah tepat dengan yang hendak diuji serta
bersesuaian dengan kandungan pembelajaran.
TEORI KONSTRUKTIVIS
Teori ini mengamalkan
pembelajaran yang “berpusat kepada murid”. Pengetahuan yang diberikankan oleh
guru diberi sedikit demi sedikit. Setiap murid digalakkan untuk melibatkan diri
secara aktif di dalam aktiviti yang dianjurkan oleh guru dengan mengemukan
pertanyaan, koloborasi, refleksi dan sebagainya.
Pentaksiran boleh dilakukan dengan memberi tugasan
berbentuk eksperimen, projek, kuiz, membuat laporan, persembahan demontrasi,
penulisan dan sebagainya. Selain itu, guru berperanan sebagai pemudahcara,
perancang aktiviti dan pembimbing kepada murid. Guru dapat mengenal pasti
kemampuan murid berdasarkan pentaksiran yang telah dijalankan. Pentaksiran yang
berterusan menjadi panduan kepada guru untuk menyediakan bahan bantu belajar
yang bersesuaian dengan tahap kefahaman
dan keupayaan murid yang berbeza.
TEORI KOGNITIF
Perkembangan
kognitif merupakan salah satu pertumbuhan dan perkembangan manusia yang
penting. Perkembangan kognitif bermakna perkembangan yang dialami dari aspek
otak atau pemikiran manusia. Ia boleh dilihat dari segi perubahan tingkahlaku
dan percakapan. Antara tokoh-tokoh yang dikaitkan denganperkembangan kognitif ialah
Jean Piaget, Vygostsk, Garner den Sternberg. Menurut Piaget, perkembanagn
kognitif dikenali sebagai teori tahap. Ia bermaksud bagaimana manusia memproses
maklumat yang diterima berdasarkan skemata atau sktur kognitif berdasarkan
pemahaman terhadap usaha memahami persekitaran dengan pengalaman. Beliau turut
menentang idea menjadi pemikiran kanak-kanak dipercepatkan seperti orang
dewasa. Disamping itu, kanak-kanak bina
skemata atau struktur kognitif hasil daripada alam sekitar, manusia sentiasa
mendapat maklumat baharu.
Dalam konteks pendidikan, pentaksiran yang dilakukan
seorang guru seperti ujian seharusnya mengikut tahap atau aras pemikiran
pelajar dan bukannya kepada hasil atau
produk akhir untuk memastikan pelajar telah mengalami proses berfikir yang
betul dengan mengalakkan pelajar menghuraikan pemikiran dalam penyelesaian
masalah. Selain itu , Piaget menggalakkan pelajar yang memainkan peranan aktif
di dalam aktiviti pembelajaran. Tindakan guru sebagai pemindah pengetahaun
tidak digalakkan sebaliknya pelajar perlu meneroka dan mendapatkan sendiri
pengetahuan melalui interaksi dengan persekitaran. Oleh itu, guru seharusnya
menyediakan aktiviti pembelajaran yang sesuai dengan keboleha berfikir dan
keupayaan fizikal pelajar.
Menurut pendapat Vygotsky, beliau menentang pendapat
Piaget, iaitu penguasaan kemahiran tidak
semestinya berdasarkan tahap-tahap
tertentu. Sebaliknya perkembangan
kognitif berlaku dalam dua peringkat iaitu tahap sosial yang melibatkan interaksi dengan orang sekeliling dan tahap
individu iaitu kefahaman individu dalam
menukarkan maklumat dan pengetahuan.
Dalam konteks pentaksiran, guru boleh mentafsir murid dalam bentuk tugasan,
projek, simulasi, menulis dan persembahan di depan khalayak ramai. Pembelajaran
berbentuk ‘cooperative’ dan ‘scaffolding’ secara tidak langsung membantu pelajar dalam mandapatkan maklumat dan
menguasai sesuatu kemahiran tertentu daripada bimbingan daripada kumpulan yang
heterpgenous dan orang dewasa.
TEORI PEMBELAJARAN SOSIAL
Teori
pembelajaran sosial diasaskan oleh Bandura. Teori ini menyatakan 3 faktor yang
mempengaruhi pembelajaran murid iaitu perlakuan,persekitaran dan faktor dalam
diri (Kognitif). Teori ini juga dikenali sebagai teori peniruan dalam proses
peniruan mudah, peniruan melalui
sekatlakuan dan proses tiruan melalui
elisitasi. Pentaksiran boleh dilakukan dalam bentuk pemerhatian dan
demokrasi yang dijalankan semasa
menjalankan eksperimen di makmal semasa
pembelajaran dan pengajaran. Secara tidak langsung, murid akan meniru tindakan yang diperhatikan dan cuba menginggat
langkah-langkah yang dilaksanakan.
KESIMPULAN
Secara
kesimpulannya, usaha dalam mewujudkan sistem pentaksiran autentik yang selaras
memerlukan keperihatinan dan penelitian yang berterusan dari semua pihak. Pemantauan
juga perlu dilakukan dari masa ke masa agar untuk memastikan pentaksiran yang
dijalankan adalah telus. Seperti mana yang berlaku kepada pendidikan pra sesekolah,
pendidikan khas, sekolah rendah dan sekolah menengah yang sentiasa berkembang
mengikut peredaran masa, begitu juga halnya dengan pentaksiran.
RUJUKAN
Abdul Rahman Aroff dan Zakaria Kasa.(1994). Falsafah dan Konsep Pendidikan. (Edisi
Kedua). Kuala Lumpur. Fajar Bakti Sdn.Bhd.
Airasian, P. W. (2001). Classroom Assessment: Concepts And Applications
(4th edition ed.). New York: McGraw-Hill
Higher Education.
Akhbar
Ibrahim, & Siti Zaliha Reduan (2002). Penilaian
prestasi berasaskan sekolah: Pelaksanaan dan kesediaan guru. Paper presented at the
Persidangan Kebangsaan Penilaian Kemajuan Berasaskan Sekolah, USM Pulau Pinang.
Gronlund, N. E. (2006). Assessment Of Student Achievement (8th ed.).
Boston: Pearson Education, Inc.
McMillan, J. H. (2000). Fundamental assessment principles for
teachers and school administrators. Practical
Assessment, Research & Evaluation, 7(8).
Ramlah Jantan dan Mahani Razali
(2004). Psikologi Pendidikan, Kuala
Lumpur: Mc Graw Hill
Education.
Roeber, E. D. (2002). How will we gather the data we need to
inform policy makers? In R. W. Lissitz &
W. D. Schafer (Eds.), Assessment in educational reform: Both means and ends
(pp. 162-191). Boston: Allyn &
Bacon.
Saptu, S., & Said, H. (2011). Pentaksiran Alternatif dalam Memperkayakan
Pengetahuan dan Meningkatkan
Pembelajaran.
Stokking. K,Van Der Schaaf.M, Jaspers.J, Erkens.G. (2004). Teachers’ Assessment of Students’
Research
Skills. British Educational Research Journal, 30, 93-116.
Teng Boon Tong.(1989). Falsafah
Pendidikan. Petaling Jaya
Zhang, Z., & Burry -Stock, J.
(2003). Classroom Assessment Practices and Teachers' Self-Perceived
Assessment Skills. Applied Measurement in Education, 16(4), 323-342.
http://mabfat.blogspot.com/2010/08/analisis
teori Piaget
No comments:
Post a Comment