Tuesday 11 November 2014

PENTAKSIRAN AUTENTIK- PRA SEKOLAH DAN PBS

KPN 6074
PENTAKSIRAN AUTENTIK
NORSHAHIDA BT. MOHD SHAH           
M20122001381
CHEW HOCK KIANG        
M20122001820
HASLIZA BT YUNUS
M20131001140
LAU SHIAU CHING
M20131001142

Definisi Pentaksiran Autentik
        Pentaksiran autentik bererti menilai pengetahuan atau penglibatan pelajar dalam konteks yang mendekati dunia sebenar atau kehidupan nyata sedekat mungkin. Ia meliputi pelbagai aspek merangkumi pengetahuan pelajar, pemahaman, penyelesaian masalah, kemahiran sosial, sikap terhadap persekitaran dan simulasi terhadap situasi dunia sebenar.
Menurut Pert (1990), pentaksiran autentik merupakan bentuk penilaian yang berdasarkan pencapaian sebenar yang ditunjukkan oleh kanak-kanak di dalam bilik darjah setiap hari.
Menurut Grace di dalam buku Educational Assessment of Student (1992), penilaian autentik ini merupakan amalan yang membabitkan kanak-kanak secara realistik dalam menilai kemajuan mereka sendiri. Ia juga melibatkan pentaksiran yang dilakukan secara berterusan. ‘Realistik’ dan ‘bermakna’ merupakan terma yang sering digunakan dalam pentaksiran autentik.
Manakala menurut Rudner & Boston, (1994), pentaksiran autentik adalah proses yang memerlukan kanak-kanak mendemonstrasikan pengetahuan, kemahiran dan strategi dengan memberi maklum balas dan atau hasilan dalam konteks atau realiti yang bermakna.

Ciri-ciri Pentaksiran Autentik
            Pentaksiran autentik merupakan cara untuk mengetahui  apa  yang pelajar tahu  dan bertujuan untuk melaporkan perkembangan pelajar dan pengajaran terurus dikatan sebagai satu alterbatif kepada ujian tradisional.

Antara ciri-cirinya ialah:
a) Berorientasikan proces; membantu menunjukkan bagaimana murid dapat meningkatkan diri dan bukan hanya berdasarkan kedudukan sedia ada.
b) Bersifat dua-hala; guru dan murid mengambil tanggungjawab bersama, banyak persepktif diambil kira dalam pernilaian yang dijalankan.
c) Bersistematik; merujuk kepada kriteria yang ditetapkan.
d) Bersifat autentik; berdasarkan kepada aktiviti bilik darjah yang sebenar.
e) Bersifat ujian terbuka; lebih dinamik dan fleksibel.

Persekitaran Pembelajaran Autentik
Terdapat kajian menyatakan kebanyakan pengetahuan abstrak yang dipelajari oleh seseorang pelajar dalam sekolah atau institusi pengajian tinggi tidak dapat dikaitkan dengan kehidupan sebenar pelajar atau memberi penyelesaian masalah konteks. Ini adalah kerana pendekatan yang digunakan tidak saling berkait di antara situasi dengan kognitif. Apabila pembelajaran dengan konteks dipisahkan, pelajar akan menganggap pengetahuan itu bukan sebagai alat untuk menyelesaikan masalah tetapi adalah hasil daripada pelajarannya (J. Herrington & Oliver, 1999).
Sehubungan dengan itu, Brown et.al (1989b) telah menekankan fokus dalam teori pembelajaran situasi atau juga dikenali sebagai kognisi situasi (situated cognition) dan telah menghasilkan satu terjemahan mengenainya. Collins mendefinisikan pembelajaran situasi ialah idea mempelajari pengetahuan dan kemahiran konteks yang menggambarkan pengetahuan dapat digunakan dengan baiknya jika dikaitkan dengan kehidupan seharian.
Pendekatan Pembelajaran Berasaskan Situasi (PBS) merupakan pengajaran yang melibatkan situasi yang autentik yang membawa pelajar kepada situasi sebenar.

Ciri-ciri pembelajaran berasaskan situasi

Elemen Bagi Pembelajaran Menerusi Situasi
Garis panduan bagi pengimplementasian
1.Menghasilkan konteks autentik di mana menunjukkan cara ilmu pengetahuan akan digunakan dalam kehidupan sebenar
    Persekitaran fizikal.
    Menunjukkan dalam keadaan sebenar.
    Rekabentuk tidak linear.
    Menyediakan sumber yang banyak.
2. Menghasilkan aktiviti-aktiviti autentik
    Aktiviti yang relevan dengan dunia sebenar.
    Aktiviti yang tidak dihuraikan dengan lengkap/sedia ada (ill-defined).
    Memberi tugasan yang kompleks.
    Memberi peluang kepada pelajar untuk memahami tugasan.
    Masa yang cukup untuk mengkaji.
    Peluang untuk mengenalpasti maklumat yang relevan.
    Peluang untuk bekerjasama.
    Tugasan yang boleh diintegrasikan kepada pelbagai situasi.
3. Menghasilkan akses untuk perlaksanaan yang baik dan proses memodelkan /
peniruan kepada konsep
sebenar
    Menggalakkan pemikiran kritis dan proses memodelkan atau meniru sesuatu daripada keadaan sebenar.
    Membenarkan mereka belajar pada pelbagai aras kebolehan.
    Berkongsi cerita.
4. Menghasilkan pelbagai peranan dan perspektif.
    Melihat dari pelbagai perspektif terhadap sesuatu perkara itu serta menggalakkan pelbagai pendapat.
    Peluang untuk menunjukkan pelbagai pandangan dan persilangan unjuran respon.
5. Menyokong pengetahuan dalam membentuk kolaboratif
    Tugasan yang menjurus kepada aktiviti berkumpulan berbanding individu.
    Organisasi bilik darjah dalam bentuk kumpulan-kumpulan keci.
    Struktur insentif yang bersesuaian untuk pencapaian berkumpulan secara keseluruhan.
6. Menggalakkan refleksi
    Tugas dari sudut konteks autentik.
    Navigasi yang pelbagai.
    Peluang kepada pelajar untuk membandingkan / menunjukkan perbezaan kemahiran secara positif.
7. Menggalakkan artikulasi
    Mampu menerangkan/membentangkan tugasan yang kompleks dalam penyampaiannya.
    Kumpulan yang cekap mengendalikan penyampaian.
    Persembahan awam berbentuk perdebatan bagi mempertahankan pembelajaran
8. Menghasilkan pengajaran dan scaffolding
    Persekitaran pembelajaran yang kompleks dan terbuka.
    Rekabentuk multimedia yang pelbagai.
    Panduan untuk menggunakan program dalam pelbagai konteks.
    Sokongan daripada pensyarah yang bersesuaian dengan pengajaran.
9. Menghasilkan penilaian pembelajaran autentik termasuklah tugasan
    Ketepatan konteks.
    Peluang kepada pelajar untuk memperbaiki persembahan dan hasil.
    Masa yangbersesuaian kepada pelajar dan usaha secara kolaboratif.
    Kompleks dan cabaran secara tidak berstruktur.
    Penilaian yang mengintegrasikan bersama dengan aktiviti yang dijalankan.
    Pelbagai penunjuk pembelajaran
    Kesahan dan kebolehpercayaan dengan kriteria untuk mencapai hasil yang dikehendaki.

Ciri-ciri tugasan autentik
      Tugasan autentik hendaklah relevan dengan dunia sebenar.
      Penyediaan aktiviti yang bersesuaian dengan tugasan seperti dalam profesion sebenar yang lebih tepat berbanding dengan aktiviti dalam kelas biasa dan tidak konteks.
      Tugasan autentik adalah terbuka (ill-defined), memerlukan pelajar mengenalpasti sub-sub tugas yang diperlukan dalam menyelesaikan sesuatu aktiviti.
      Penyelesaian masalah dalam tugasan yang diberikan bersifat terbuka kepada pelbagai anggapan dan kaedah, adalah lebih baik daripada mudah diselesaikan dengan penggunaan satu algoritma yang telah ditetapkan atau satu jenis penyelesaian yang telah sedia ada.
      Tugasan autentik mengandungi tugasan yang kompleks untuk dikaji oleh pelajar dalam tempoh masa atau jangkamasa yang lebih panjang.
      Tugasan yang disiapkan dalam beberapa hari, minggu dan bulan adalah lebih baik daripada beberapa minit dan jam, memerlukan kajian atau penyiasatan yang lebih bermakna iaitu masa yang signifikan dan sumber yang benar dan berintelek.
      Tugasan autentik memberi peluang kepada pelajar untuk mengenalpasti dan mengkaji tugasan dari pelbagai sudut perspektif serta menggunakan pelbagai sumber.
      Tugasan ini menyediakan peluang kepada pelajar untuk mengenalpasti penyelesaian masalah daripada pelbagai perspektif sama ada dari segi teoritikal dan praktikal, lebih baik daripada hanya merujuk kepada satu perspektif di mana pelajar perlu meniru untuk berjaya. Penggunaan sumber yang pelbagai lebih baik daripada rujukan yang terhad dan dilimitasikan bagi membolehkan pelajar mengakses dan mengenalpasti maklumat yang relevan sahaja daripada timbunan informasi yang tidak relevan.
      Tugasan autentik memberi peluang untuk berkolaborasi.
      Bekerjasama dan berkolaborasi adalah perlu dalam tugasan, samada ketika dalam mengikuti kursus mahupun ketika di situasi dunia sebenar, ia lebih baik daripada pencapaian kejayaan secara individu.
      Tugasan autentik memberi peluang untuk refleksi.
      Aktiviti yang disediakan memberi peluang kepada pelajar membuat pilihan dan refleksi semula ke atas pembelajaran mereka samada secara individu ataupun sosial.
      Tugasan autentik boleh diintegrasikan dan diaplikasikan merentas disiplin subjek dan mampu menjangkau lebih dari yang telah dispesifikasikan.
      Aktiviti menggalakkan perspektif dari pelbagai disiplin dan membenarkan pelbagai peranan serta kemahiran.
      Tugasan autentik adalah integrasi menyeluruh bersama dengan penilaian.
      Penilaian bagi aktiviti adalah secara integrasi menyeluruh dengan tugasan yang lebih besar berkaitan dengan dunia sebenar atau realistik, iaitu lebih baik daripada penilaian andaian atau anggapan menggantikan aktiviti sebenar yang berlaku.
      Tugasan autentik menghasilkan produk yang lebih bernilai dan bermakna dengan cara yang tersendiri, lebih baik daripada penghasilan hanya untuk memenuhi persediaan sesuatu.
      Aktiviti yang berakhir dengan produk akhir yang mempunyai makna atau berguna, lebih baik daripada penghasilan sesuatu produk sebagai latihan sahaja atau langkah-langkah persediaan sesuatu.
      Tugasan autentik membenarkan penyelesaian yang bersaing dan kepelbagaian hasil.
      Aktiviti ini membenarkan kepelbagaian hasil penyelesaian iaitu secara terbuka yang semulajadi lebih baik daripada satu sahaja langkah penyelesaian atau satu sahaja tindakbalas benar yang dihasilkan daripada satu aplikasi peraturan atau prosedur tertentu.

Pembelajaran autentik dengan bantu ICT
      Pelajar menyesuaikan diri dengan situasi yang bermakna, relevan dan realistik.
      Dapat melihat aplikasi dalam keadaan sebenar. Contoh: senario, kajian kes atau masalah autentik.
      Menggunakan audio, video, simulasi untuk menyampaikan situasi yang menyerupai keadaan dunia sebenar yang autentik.

Perbezaan Persekitaran Pembelajaran
Persekitaran Pembelajaran Tradisional
Persekitaran Pembelajaran Baru ICT
Berpusatkan guru
Berpusatkan pelajar
Stimulasi satu deriaan
Stimulasi multideriaan
Kemajuan satu hala
Kemajuan pelbagai hala
Satu media
Multimedia
Tugasan secara berasingan
Tugasan secara kolaboratif
Penyampaian maklumat
Perkongsian maklumat
Pembelajaran pasif
Pembelajaran aktif / penjelasan / pertanyaan
Pembelajaran berasaskan fakta
Pemikiran kritis dan pembikinan keputusan
Tindakan reaktif
Tindakan proaktif
Konteks terasing dan artifisial
Konteks realiti dan autentik
Sumber : Diubahsuai daripada Means, Barbara (ed) 1994. International Society For Technology Education. Jossey Bass Publishers, San Fransisco.

Pentaksiran  Prasekolah
            Pentaksiran prasekolah merupakan proses yang sistematik untuk mengumpul maklumat tentang perkembangan murid bagi membantu guru membuat penilaian terhadap mereka dengan tujuan mengenal pasti tindakan susulan yang sesuai untuk membantu murid mencapai objektif pengajaran dan pembelajaran di prasekolah. Pentaksiran di peringkat prasekolah merupakan satu kaedah untuk mengukur keupayaan kanak-kanak dari pelbagai sudut iaitu perkembangan kognitif, sosial, emosi dan fizikal. Dalam pendidikan, ujian bertulis merupakan satu kaedah atau mekanisme yang digunakan dalam proses pentaksiran. Kaedah ini tidak sesuai sekiranya dilaksanakan bagi peringkat awal kanak-kanak. Ini kerana perkembangan kanak-kanak meliputi pelbagai aspek yang mana ia tidak memerlukan kaedah ujian sebagai alat untuk mengukur perkembangan mereka. Memandangkan perkembangan kanak-kanak merangkumi pelbagai aspek, maka bentuk dan instrumen perlu berbeza mengikut domain-domain yang ingin dinilai.  Justeru itu, satu kaedah pentaksiran baru perlu dilaksanakan agar lebih menyeluruh dan ini boleh dilakukan melalui pentaksiran autentik.

Ke Arah Pentaksiran Autentik Prasekolah
            Prosedur pentaksiran yang sedia ada kini iaitu yang berasaskan peperiksaan tidak dapat mengukur keseluruhan potensi murid. Peperiksaan berbentuk objektif menekankan pentaksiran pentaksiran berbentuk kemahiran diskret dan tidak mengandungi kejituan dalam menilai penglibatan pelajar di dalam aktiviti kelas, interaksi sosial atau situasi sebenar kehidupan. Menurut Wiggins (1990), peralihan kepada pentaksiran autentik adalah untuk menghendaki murid menggunakan pengetahuan dengan bermakna, mahir menggunakan pelbagai kemahiran, melakukan penambahbaikan melalui pemikiran kritis dari semasa ke semasa dan merangsang penggunaan kombinasi kemahiran, pengetahuan dalam dunia sebenar. Selain itu, pentaksiran autentik juga dapat mencungkil kemahiran  di samping memberi peluang kepada murid untuk memperbaiki diri.
            J. Michael O’ Malley , siswazah dari School of Education di Universiti George Mason menyenaraikan ciri-ciri prestasi murid yang perlu dipertimbangkan dalam pentaksiran autentik ialah:
Ø  Membentuk reaksi : memberi reaksi berdasarkan pengalaman terhadap situasi.
Ø  Tahap pemikiran tinggi: Reaksi terhadap soalan terbuka yang menggabungjalinkan kemahiran menganalisis, mensintesis dan penilaian.
Ø  Kejituan:Tugasan yang bermakna, mencabar dan melibatkan aktiviti dalam konteks kehidupan sebenar.
Ø  Integratif: Tugasan meliputi kombinasi kemahiran kesusasteraan dengan pelbagai kandungan lain yang merentasi kurikulum
Ø  Proses dan Produk: Strategi dan prosedur yang membawa peningkatan potensi dan meneroka penyelesaian terhadap masalah kompleks.
         Sehubungan itu, tahap perkembangan kanak-kanak yang berbeza perlu dipertimbangkan sebelum menggunakan pentaksiran autentik.

KEPERLUAN PELAKSANAAN PENTAKSIRAN AUTENTIK DI PRASEKOLAH
           Pentaksiran autentik dapat mengukur tahap perkembangan kanak-kanak di prasekolah secara menyeluruh. Pentaksiran ini boleh mencungkil bakat kanak-kanak kerana sifatnya yang merentasi pelbagai kaedah pentaksiran. Ini terbukti dengan kenyataan Ratcliff dan Nancy (2002), kemahiran literasi kanak-kanak yang diukur menggunakan pentaksiran autentik didapati memberi kesan yang positif dalam mengenal pasti dan melaporkan proses perkembangan kanak-kanak dalam kemahiran literasi di prasekolah. Selain itu melalui laporan pentaksiran autentik dapat memperbaiki penyediaan guru dalam proses pembelajaran dan perkembangan kanak-kanak untuk ke alam persekolahan yang lebih tinggi.
            Pentaksiran autentik dapat membuka minda kanak-kanak tentang bagaimana ilmu pengetahuan dapat diaplikasikan dalam kehidupan harian. Selain itu, pentaksiran autentik juga merupakan pentaksiran yang telus yang dapat memberi maklumat terus kepada ibu bapa tentang perkembangan anak-anak.

CIRI-CIRI PENTAKSIRAN MURID PRASEKOLAH
Pentaksiran prasekolah bertujuan untuk membantu pembelajaran. Ciri-ciri utama pentaksiran prasekolah adalah seperti berikut:
  1. Mengambil kira psikologi dan sifat semula jadi kanak-kanak.
  2. Lebih mementingkan proses
  3. Dijalankan secara tidak langsung, semula jadi, tidak formal dan dalam keadaan yang tenang.
  4. Dijalankan secara berterusan
  5.  Tidak membanding dan melabelkan murid
  6. Bersifat diagnostik iaitu bertujuan mengenal pasti kekuatan, kelemahan dan keperluan.
  7. Berfokus kepada tahap perkembangan murid
  8. Tugasan pentaksiran menyerupai situasi dan pengalaman murid.
  9. Menepati standard pentaksiran yang ditentukan dalam dokumen Kurikulum Standard Prasekolah Kebangsaan.

APAKAH YANG DITAKSIR ?
Merujuk kepada Kurikulum Standard Prasekolah Kebangsaan, perkara-perkara (merangkumi domain pengetahuan, kemahiran dan nilai) yang ingin dikembangkan dalam diri mereka dikategorikan mengikut 6 tunjang:
- Tunjang Komunikasi
 - Tunjang Sains dan Teknologi
- Tunjang Kerohanian, sikap dan nilai
- Tunjang Fizikal dan estetika
- Tunjang Kemanusiaan
- Tunjang Keterampilan diri
(sila rujuk Lampiran)

BAGAIMANA MELAKSANAKAN PENTAKSIEAN DI PRASEKOLAH
Pentaksiran prasekolah lebih banyak menggunakan pendekatan formatif. Matlamat pentaksiran formatif ialah untuk meningkatkan motivasi dan pembelajaran murid. Untuk mencapai matlamat, guru harus melaksanakan aktiviti-aktiviti pentaksiran secara berulang dan berterusan.
            Pentaksiran autentik lebih sesuai dijalankan bagi murid prasekolah. Pentaksiran autentik merujuk kepada bentuk penilaian di mana murid ditaksir pada masa menjalankan tugasan aktiviti pembelajaran harian di dalam dan di luar kelas. Untuk mendapat evidens terbaik, konteks yang digunakan untuk mentaksir murid haruslah mengambil kira minat, budaya, latar belakang sosioekonomi, pengalaman seharian, persekitaran , kekuatan, ketidakupayaan dan kebolehlaksanaan .Maka, instrumen yang dirancang perlu fleksible.
            Pentaksiran murid boleh melibatkan orang lain seperti rakan sebaya, pembantu guru, ahli keluarga dan komuniti di mana bersesuaian. Pengumpulan maklumat dari pelbagai sumber akan menghasilkan dapatan yang boleh dipercayai serta membantu guru membuat keputusan yang lebih jelas.
Proses Menjalankan Pentaksiran

PENTAKSIRAN BERASASKAN SEKOLAH SATU PENTAKSIRAN HOLISTIK
Perubahan dalam ekonomi yang memerlukan produk yang lebih berkualiti di mana bukan sahaja dapat menguasai ilmu pengetahuan, tetapi berkemahiran dalam semua aspek kehidupan , menjadikan sistem pendidikan juga turut mengalami perubahan.
Pada abad ke 21 dicirikan bahawa pendidikan akan bersifat berasaskan murid, pembelajaran yang dijalankan bersifat kolaboratif, mementingkan pencapaian dari segi kemahiran, memerlukan proses yang panjang, mementingkan penguasaan murid ke aras pemikiran aras tinggi, lebih praktikal, melihat kepada kemahiran hidup, berkumpulan, komuniti, pentaksiran yang formatif dan murid akan belajar untuk diaplikasikan dalam kehidupan yang sebenar.  Pada abad ke 21, pendidikan berfungsi untuk membudayakan kemahiran berfikir dalam kalangan pelajar untuk melahirkan generasi yang kreatif ,inovatif dan berdaya saing ke arah mewujudkan pendidikan yang berkualiti dan seterusnya dapat memartabatkan pendidikan di Malaysia. Perubahan tersebut bagi memastikan produk (pelajar) yang dihasilkan mampu bersaing dalam ekonomi tempatan dan juga global. Justeru aspek pentaksiran yang lebih efisen dan menyeluruh telah dijalankan.
Pada asasnya Pentaksiran Berasaskan Sekolah (PBS) telah lama dijalankan di sekolah oleh guru-guru, namun keputusan yang diperolehi tidak direkodkan atau diambil kira sebagai markah untuk pelajar yang di nilai kerana pemarkahan untuk pelajar dinilai hanya berdasarkan keputusan peperiksaan. Kini dalam sistem pendidikan di Malaysia, PBS dilihat merupakan satu pentaksiran yang menyeluruh. Daripada satu kertas kerja yang dibentangkan oleh  Dr khodori Ahmad dalam Kolokium Pengurusan Pentaksiran Berasaskan Sekolah tahun 2012, PBS dilihat sebagai satu pentaksiran yang mampu  menghasilkan generasi yang kreatif  dan inovatif yang berupaya untuk berdepan dengan cabaran dalam abad ke 21. PBS merupakan satu pentaksiran yang holistik atau menyeluruh kerana PBS merupakan satu pentaksiran yang menilai aspek kognitif, afektif dan psikomotor selaras dengan Falsafah Pendidikan Kebangsaan dan kurikulum kebangsaan.  Dengan kata lain PBS merupakan pentaksiran terhadap aspek akademik dan bukan akademik.  
Sejauhmana PBS dilihat sebagai pentaksiran yang holistik adalah dengan melihat  dari segi konstruk yang ditaksir, instrumen yang digunakan, orang yang mentaksir, masa pentaksiran, aspek penskoran dan dari segi perkara dan agensi yang melapor. Ciri tersebut menjadikan PBS mempunyai persamaan dengan pentaksiran autentik.
Pentaksiran yang bersifat holistik  akan dapat    memenuhi kehendak yang termaktub dalam Falsafah Pendidikan Negara.  Menurut Y.B. Dato’ Sri Hishammuddin Tun Hussein, selain mengubah kaedah pentaksiran, perubahan juga perlu dilakukan untuk pendekatan  dalam aspek penyediaan kurikulum dan huraian sukatan pelajaran, perubahan oleh guru bagi kaedah pengajaran dan pembelajaran, pendekatan latihan guru dan juga mengubah kaedah penaziran.


LAMPIRAN
Contoh Konstruk yang ditaksir TUNJANG
Untuk mengenal pasti perkara-perkara utama yang ditaksir (konstruk), rujukan dibuat ke atas Fokus, Standard Kandungan dan Standard Pembelajaran untuk setiap tunjang di dalam dokumen Kurikulum Standard Prasekolah Kebangsaan.
Senarai Konstruk untuk Pentaksiran di Prasekolah
Tunjang

Konstruk
Komunikasi

BM1
Kemahiran Mendengar

BM2
Kemahiran Bertutur

BM3
Kemahiran Menyebut dan Mengecam Huruf Vokal dan Konsonan

BM4
Kemahiran Membaca Perkataan

BM5
Kemahiran Membaca Ayat

BM6
Kemahiran Mencerita Semula

BM7
Kemahiran Menulis
Kemanusiaan

KM1
Pengetahuan tentang Diri Sendiri dan Hubungan dengan Keluarga Rakan, Sekolah, Komuniti.

KM2
Amalan sikap yang baik dalam hubungan antara diri dengan Keluarga Rakan, Sekolah, Komuniti.

KM3
Amalan tabiat menjaga alam sekitar

KM4
Pengetahuan asas tentang warisan budaya tradisional pelbagai kaum di Malaysia

KM5
Pengetahuan asas tentang Negara Malaysia

KM6
Amalan cintakan negara

 Tunjang

Konstruk
Keterampilan Diri
Perkembangan
Sosioemosi
SE1
Kemahiran mengenali dan mengurus emosi sendiri```

SE2
Kemahiran mencapai emosi yang positif

SE3
Kebolehan membina kemahiran sosial
Perkembangan Fizikal dan Estetika
Perkembangan Fizikal
FZ1
Kemahiran motor halus
& Penjagaan Kesihatan
FZ2
Kemahiran motor kasar

FZ3
Kemahiran menjaga kebersihan diri

FZ4
Mengamalkan tabiat pemakanan yang berkhasiat

FZ5
Kemahiran menjaga kebersihan persekitaran

FZ6
Mengamalkan langkah-langkah pencegahan jangkitan penyakit

FZ7
Pengetahuan tentang sumber bahaya

Fz8
Mengamalkan langkah-langkah menjaga keselamatan diri
Kreativiti

KR1
Kemahiran menghasilkan karya seni visual secara kreatif

KR2
Mengamalkan sikap apresiasi seni

KR3
Kemahiran dalam menyanyi

KR4
Kemahiran Memainkan alat perkusi

KR5
Kemahiran Gerakan Kreatif

KR6
Kemahiran Berlakon dan main peranan
Sains dan Teknologi (perkembangan kognitif)
Awal Sains
ST1
Kemahiran memerhati

ST2
Kemahiran merekod hasil pemerhatian

ST3
Kemahiran membuat pengukuran menggunakan unit bukan piawai

ST4
Kemahiran membanding dan membeza

ST5
Kemahiran meengelas

ST6
Kemahiran membuat ramalan

ST7
Kemahiran menyelesai masalah

ST8
Kemahiran membuat seriasi

ST9
Kemahiran mengecam corak berulang dan membina pola

ST10
Pengetahuan tentang nombor 1-20

ST11
Pengetahuan tentang 20,30,40,50

ST12
Kemahiran menyelesaikan operasi tambah dalam lingkungan 10

ST13
Kemahiran menyelesai operasi tolak dalam lingkungan 10

ST14
Kemahiran mengecam duit yang berlainan nilai

ST15
Pengetahuan tentang konsep masa

ST16
Pengetahuan tentang kedudukan objek dalam ruang

ST17
Pengetahuan tentang bentuk

ST18
Kemahiran membuat pembinaan

ST19
Kemahiran menggunakan komputer

Tunjang

Konstruk
Kerohanian, Sikap dan Nilai
Pendidikan Islam
PI1
Pengetahuan tentang Rukntanun Islam

PI2
Pengetahuan tentang rukun Iman

PI3
Pengetahuan Kalimah Syahadah

PI4
Pengethuan dan kebolehan melakukan ibadah

PI5
Pengetahuan tentang Sirah tentng Rasulullah SAW

PI6
Pengamalan Akhlak Rasulullah SAW

PI7
Pengetahuan Asas Bahasa Al-Quran

PI8
Pengetahuan Asas Tulisan Jawi
Pendidikan Moral

PM1
Mengamalkan nilai baik hati

PM2
Mengamalkan nilai bertanggungjawab

PM3
Mengamalkan nilai berterima kasih

PM4
Mengamalkan nilai berhemah tinggi

PM5
Mengamalkan nilai hormat-menghormati

PM6
Mengamalkan nilai kasih sayang

PM7
Mengamalkan nilai keadilan

PM8
Mengamalkan nilai keberanian

PM9
Mengamalkan nilai kejujuran

PM10
Mengamalkan nilai kerajinan

PM11
Mengamalkan nilai kerjasama

PM12
Mengamalkan nilai  kesederhanaan

PM13
Mengamalkan nilai toleransi

PM14
Mengamalkan nilai berdikari

PM15
Mengamalkan nilai berdisplin

Jika diteliti pentaksiran autentik telah diterapkan dalam  panduan perkembangan pembelajaran murid. Sebagai contoh tugasan yang telah diberikan kepada pelajar untuk mencapai band 6 bagi tema Hubungan Kekeluargaan pelajar tingkatan 2 akan diberi tugasan secara pentaksiran autentik terbuka.

Bagi mentaksir pelajar mencapai band 6 pentaksiran autentik terbuka boleh digunakan. Guru boleh mentaksir pelajar dengan lebih baik jika pentaksiran autentik ini disertakan dengan rubrik. Contoh rubrik  yang dibina adalah seperti di bawah.
           
NAMA PELAJAR  : _____________________________________________________
TINGKATAN       : ______________________________________________________
PETUNJUK:
Lembaran ini diisi untuk menilai gerak kerja secara berkumpulan. Berikan tanda (/) pada kolum skor sesuai dengan hasil lakonan pelajar, dengan kriteria seperti berikut:
No.
Aspek Pengamatan
Skor
Keterangan
1
2
3
4
1.
Ahli kumpulan pelajar dapat menyatakan cara menyelesaikan konflik yang dihadapi





2.
 Ahli kumpulan pelajar dapat membuat pilihan yang bijak untuk menyelesaikan konflik





3.
 Ahli kumpulan pelajar dapat menunjukkan keyakinan dan kepercayaan diri untuk menyelesaikan konflik yang dihadapi





4.
Ahli kumpulan pelajar menghayati lakonan dengan sangat baik





5.
Kerjasama antara ahli kumpulan pelajar dengan sangat baik





JUMLAH SKOR       



















4= Sangat berpuas hati                                       3= Berpuas hati                                        
2= Kurang berpuas hati                                               1= Tidak Berpuas hati
PETUNJUK PENSKORAN
Nilai diperoleh:
Baik sekali       :  Apabila memperoleh skor  16-20
Baik                 :   Apabila memperoleh skor  11-15
Sederhana       :   Apabila memperoleh skor  6-10
Kurang Baik    :   Apabila memperoleh skor  1-5




2 comments:

  1. information yg lengkap..good work..keep it up

    ReplyDelete
  2. Bagus. Perkongsian yang padat. Mohon sertakan rujukan sekali supaya pembaca lain dapat mengkaji dengan lebih mudah. Terima kasih.

    ReplyDelete